Jump to content

De cd-speler vergelijking

Recommended Posts

Waarom niet een opname van een cd, van verschillende cd spelers, via een digitale aansluiting op een cd recorder opgenomen. Voor mijn part op minidisk, of zoiets zolang je maar het geluid even hard kan zetten, kan je skippen en dezelfde tracks horen.

dan hoef je niet te wisselen, en je let niet meer op cd spelers, etc. en maar 1 iemand hoeft te weten wat de juiste volgorde is.

:huh::D

Ik zeg: "Een kat in het nauw maakt rare sprongen!" :)

Misschien wordt het tijd om je erbij neer te leggen dat het geen wedstrijd is. Iedereen verbaast zich, in alle kampen. Omdat ik ergens in het midden hang, neem ik de vrijheid om de blinde test ervan te verdenken dat hij niet aansluit op de menselijke vermogens om

Hans, ik denk dat je het echt fout ziet. Ik zie geen enkel verschil tussen beide kampen!

Terwijl de audiofielen proberen de boel te nuanceren. (stukjes te kort, spanning enz.).

De meet-o-fielen beschouwen dat 'nuanceren' weer als kontgedraai en gelijk-krijgerij. :)

En dat houdt het interessant hear. :)

Dus er is volgens sommigen geen manier om spullen 'blind' te vergelijken; er is meer tijd nodig, de enorme psychische druk bij een blinde test veroorzaakt doofheid - en bij gebrek aan inhoudelijke stof wordt S000xxx maar weer eens negatief tegen het daglicht gehouden?

Ik zeg: "Een kat in het nauw maakt rare sprongen!" :)

Als jij het aankaarten van het in de zeik zetten van JK en zijn spullen negatief tegen het daglicht houden noemt, tja... :blink:<_<

Wat een puinhoop is het geworden zeg. Ben ik een ochtendje weg en het divergeert weer als de nete.

Feit 1: verschil is niet aangetoond

Conclusie 1: het verschil is kennelijk niet makkelijk herkenbaar

(misschien volgen er meer, maar daar wil ik zelf niet alleen over beslissen)

A)Wat hebben we geleerd?

B)Waarom zou het zo kunnen zijn?

C)Wat kunnen we de volgende keer beter doen?

A)

Wat we volgens mij hebben geleerd is dat er met de gebruikte methode geen subtiele verschillen aantoonbaar zijn. Wel dat het mogelijk is om minieme amplitudeverschillen waar te nemen als je direct AB switcht. Dit laatste zou ik in een vervolgtest graag bevestigd zien middels een bline ABX test. Ik kom graag tegemoet aan de audiofielen en ik heb een hypothese bedacht:

Minieme amplitudeverschillen zijn niet hoorbaar met lange stukken en minieme ruimtelijkheids/ambiance verschillen zijn niet hoorbaar met korte stukken middels ABX testen.

Grote verschillen zijn te allen tijde goed hoorbaar.

B)Elektronica is geen voodoo en de stand van de huidige techniek is dusdanig dat met gemak en heel goedkoop elektronica gemaakt kan worden dat goed genoeg is voor ons gehoor. Als elektronicus kan ik me goed vinden in dit argument, al vind ik het niet leuk. Verder is het zo dat effecten van interlinks, jitter, OpAmps, koppel-C's, mute-torren en weet ik veel wat voor twijfelachtige claims als onhoorbaar worden geacht. De uitslag van de test onderschrijft dit (zie Conclusie 1).

C)

Wat we de volgende keer moeten doen bestaat uit twee dingen: een cd-speler inbrengen die met opzet slecht presteert (bijv Non-oversampling, rammelend digitaal filter, versleten loopwerk, you name it), dit om de methode te testen. Blind moet namelijk een dergelijke speler er uit te halen zijn, alhoewel ik twijfel vwb de non-oversampling DAC. Het andere wat we zouden moeten doen, is een test bedenken waarbij veel langer geluisterd wordt in combinantie met meer trials. Acht is kennelijk te weinig, het is een beetje zuur dat slechts 1 foutje al genadeloos wordt afgestraft. Want zo ben ik dan ook wel weer: streng doch rechtvaardig.

En om mijn hypothese verder uit te zoeken, moet er meer aandacht komen voor de absolute niveauverschillen. Het direct overschakelen liet horen dat dit minieme verschil veel indruk maakte. Ik betwijfel of dat nog zo is als er veel langer geluisterd wordt.

Kort luisteren versus lang luisteren vertaalt zich naar amplitudeverschillen herkennen versus ambiance herkennen.

En nu geen flauwekul postings meer: die zijn er inmiddels genoeg geweest. Ik wil verder en niet in dit drama blijven hangen. Ik hoop dat dat aankomt.

Groet,

Jacco

alvorens wij de cd-speler vergelijk deden heb ik herhaaldelijk gevraagd HOE wij de test het beste konden doen.

als dus achteraf blijkt dat er GEEN verschillen hoorbaar waren moet men niet gaan zeuren dat de test niet deugde ;)

ps: ik ga binnenkort een stapje verder,

een blinde versterker vergelijking

ik denk nl dat op een setje normale hoogrendement luidsprekers de verschillen tussen versterkers ook wegvallen. ;)

de KODA vs "een hele dure High end versterker" :lol:

misschien wil Dekkersj een mooi omschakelkastje bouwen?

Als je dan een werkelijk zinnige test wil hebben moet Jacco bij iemand langs gaan met een CD speler en vergelijken met de "huis" CD speler. Vervolgens kort overschakelen en daarnaast langer vergelijken. Ik vermoed dat mensen op een bekende set en bekende akoustiek en zonder veel andere mensen erbij (storend) de mogelijke verschillen veel beter waarnemen dan de manier waarop jullie getest hebben.

Als ik nog eens een CD speler koop zal ik het zo doen.

bravo erik.

zo test je ten enenmale de testmethode. maar dan wel in een onbekende omgeving en voor de rest onbekende set. echt gelijkschakelen omstandigheden dus (conform de cd-test).

groet

Waarom niet je eigen koptelefoon mee, en dan luisteren, moet te regelen zijn.

Dat is ten eerste eerlijker, ten tweede ken je waarschijnlijk je eigen koptelefoon , en word je minder afgeleid.

1 conclusie is dus wel duidelijk,

even bij de RAF binnen rennen om een speler of versterker te kopen,

door even snel heen en weer te schakelen kan dus niet.

Je moet dus minimaal blind zijn ehm je eigen huiskamer mee brengen of zoiets. :unsure:

Ik koop zelden iets zonder het thuis uitvoerig uitgeprobeerd te hebben. Een externe luisterindruk geeft mij op zijn hoogst een indicatie.

alvorens wij de cd-speler vergelijk deden heb ik herhaaldelijk gevraagd HOE wij de test het beste konden doen.

als dus achteraf blijkt dat er GEEN verschillen hoorbaar waren moet men niet gaan zeuren dat de test niet deugde ;)

ik denk nl dat op een setje normale hoogrendement luidsprekers de verschillen tussen versterkers ook wegvallen. ;)

Tja Erik, hoe hoger je klimt, hoe harder de val in geval van... ;)

Daarbij komt, stel, ik zeg stel, dat je in alles gelijk zou krijgen, wat ik zeer betwijfel en wat in bepaalde kringen zeker niet onopgemerkt zal blijven, dan zullen daar beslist bepaalde mensen niet blij mee zijn! ;)B)

Misschien moet je dan wel een hoge levensverzekering afsluiten. :blink::D

Je moet dus minimaal blind zijn ehm je eigen huiskamer mee brengen of zoiets. :unsure:

Af en toe valt mijn mond open van verbazing. Alleen al de gedachte dat je met even snel heen en weer schakelen een speler of versterker kunt kopen is zo onzinnig. Deze bijdrage van Pietje bell brengt mij op de gedachte of er geen toelatingsexamen ingevoerd zou moeten worden voor forumleden.

Af en toe valt mijn mond open van verbazing. Alleen al de gedachte dat je met even snel heen en weer schakelen een speler of versterker kunt kopen is zo onzinnig. Deze bijdrage van Pietje bell brengt mij op de gedachte of er geen toelatingsexamen ingevoerd zou moeten worden voor forumleden.

Ja, zou helemaal niet verkeerd geweest zijn h

Af en toe valt mijn mond open van verbazing. Alleen al de gedachte dat je met even snel heen en weer schakelen een speler of versterker kunt kopen is zo onzinnig.

Misschien kun je je ook buiten het forum nuttig maken door RAF en haar klanten in je vrije tijd je verdraagzame bedoelingen duidelijk te maken. Veel succes gewenst.

Tja Erik, hoe hoger je klimt, hoe harder de val in geval van... ;)

Daarbij komt, stel, ik zeg stel, dat je in alles gelijk zou krijgen, wat ik zeer betwijfel en wat in bepaalde kringen zeker niet onopgemerkt zal blijven, dan zullen daar beslist bepaalde mensen niet blij mee zijn! ;)B)

Misschien moet je dan wel een hoge levensverzekering afsluiten. :blink::D

beste CJ,

moet ik bang zijn van bepaalde mensen omdat ik beweer dat er geen verschillen zijn tussen cd-spelers en omdat ik beweer dat een hoop audiofiele voodoo onzin is? :D

ps: ik vraag me trouwens af wat voor invloed die modificatie op jouw cd-speler heeft gehad.

was er wel die enorme verbetering die jij meende te horen?

ik denk dat ie nog net zo goed als voorheen klinkt.

ik denk dat al die clocken en dat gemekker over jitter onzin is.

ik denk dit omdat ik twee spelers heb gehoord waarin

en aanrader is zwak gezegd.

het is simpel: voor modificatie was er geen tien minuten naar te luisteren, na modificatie moet ik uit mijn 'luister'stoel getrokken worden. maar het kan best dat ik met 15 seconden-tracks in een onbekende set en onbekende omgeving geen verschil had gehoord ....

groet

O zeker wel! :rolleyes: Maar ik denk dat ie er alles aan zal doen te voorkomen dat wij hem hear kunnen leren kennen. ;):ph34r:

Nee hoor. Wie ik ben is echter slechts relevant voor mensen die op de man spelen en niet op het onderwerp van de thread ingaan. Zodoende wil ik aan het voorkomen van dit soort speculatieve onzin bijdragen door het niet over mij te hebben. Het onderwerp van deze thread is de uitslag van een blindtest. Onsportieve reacties kunnen slechts n

O zeker wel! :rolleyes: Maar ik denk dat ie er alles aan zal doen te voorkomen dat wij hem hear kunnen leren kennen. ;):ph34r:

Nee hoor. Wie ik ben is echter slechts relevant voor mensen die op de man spelen en niet op het onderwerp van de thread ingaan. Zodoende wil ik aan het voorkomen van dit soort speculatieve onzin bijdragen door het niet over mij te hebben. Het onderwerp van deze thread is de uitslag van een blindtest. Onsportieve reacties kunnen slechts n

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...