Jump to content

De cd-speler vergelijking

Recommended Posts

Als je dan een werkelijk zinnige test wil hebben moet Jacco bij iemand langs gaan met een CD speler en vergelijken met de "huis" CD speler. Vervolgens kort overschakelen en daarnaast langer vergelijken. Ik vermoed dat mensen op een bekende set en bekende akoustiek en zonder veel andere mensen erbij (storend) de mogelijke verschillen niet veel beter waarnemen dan de manier waarop jullie getest hebben.

Als ik nog eens een CD speler koop zal ik het zo doen.

De eigen set is de referentie. Als een apparaat vervangen wordt door een betere of een slechtere, hoor je dat toch wel. Een "derde" zal dat hoogstwaarschijnlijk minder horen omdat die niet zo gewend is aan die set. Vooral verbeteringen vallen op, omdat je daarbij meer detail gaat horen en elk album weer een nieuwe dimensie krijgt. Tenminste, dat heb ik wel gehad. Bij mij had de CD speler vol plakken met loodbitumen een groot effect. Het is daardoor een hele andere speler geworden. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat ik geen verschil zal horen tussen een bewerkte en een niet bewerkte speler van hetzelfde merk en type, en natuurlijk op mijn eigen set......

s000etc, het gaat hier niet om een munt opgooien met 50% kans kop of munt. Je hoort A, je hoort B, en dan hoor je X. Als je dan consequent de verkeerde kiest ben je 100% zeker aan het gokken. Dat zou wel helemaal kolder worden, als je op basis daarvan wilt bewijzen dat er verschil is. Het moet niet gekker worden hear ;) .

Je begrijpt het

alvorens wij de cd-speler vergelijk deden heb ik herhaaldelijk gevraagd HOE wij de test het beste konden doen.

als dus achteraf blijkt dat er GEEN verschillen hoorbaar waren moet men niet gaan zeuren dat de test niet deugde ;)

ps: ik ga binnenkort een stapje verder,

een blinde versterker vergelijking

ik denk nl dat op een setje normale hoogrendement luidsprekers de verschillen tussen versterkers ook wegvallen. ;)

de KODA vs "een hele dure High end versterker" :lol:

misschien wil Dekkersj een mooi omschakelkastje bouwen?

Tja Erik, hoe hoger je klimt, hoe harder de val in geval van... ;)

Daarbij komt, stel, ik zeg stel, dat je in alles gelijk zou krijgen, wat ik zeer betwijfel en wat in bepaalde kringen zeker niet onopgemerkt zal blijven, dan zullen daar beslist bepaalde mensen niet blij mee zijn! ;)B)

Misschien moet je dan wel een hoge levensverzekering afsluiten. :blink::D

beste CJ,

moet ik bang zijn van bepaalde mensen omdat ik beweer dat er geen verschillen zijn tussen cd-spelers en omdat ik beweer dat een hoop audiofiele voodoo onzin is? :D

ps: ik vraag me trouwens af wat voor invloed die modificatie op jouw cd-speler heeft gehad.

was er wel die enorme verbetering die jij meende te horen?

ik denk dat ie nog net zo goed als voorheen klinkt.

ik denk dat al die clocken en dat gemekker over jitter onzin is.

ik denk dit omdat ik twee spelers heb gehoord waarin

Als het zeker is, dat er geen verschil is en dat mensen puur aan het gokken zijn, dan komt er inderdaad iets uit zoals dat wat er uit is gekomen. Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.

Alleen, je kunt deze redenatie niet omdraaien. Pas als je zeer veel samples neemt, wordt je steeds zekerder dat er inderdaad gegokt wordt. 550 uit 1000 geeft aan dat er absoluut niet gegokt wordt en dat er verschil is. Gokkans <0.1%. 55 uit 100 komt hiermee overeen, maar dit aantal samples is te klein en zegt niets, net zo min als 46 uit 96 wat zegt. 66 uit 100 geeft w

Ik heb eens bij een dealer versterkers getest. Verschillen hoorde ik nauwelijks. Ik mocht er toen een paar naar huis meenemen en de verschillen waren daar overduidelijk.Vandaar mijn suggestie om de "Jacco" test nog eens bij een of meer mensen thuis te doen.

Mijn conclusie:

- in ieder geval is het een waardevolle test geweest

- verschillen tussen CD spelers zullen niet groot

- iedereen heeft veel geleerd

Jacco neem je kastje mee naar Picosso en probeer het bij hem nog eens zonder veel anderen erbij. Ik wed er een goede fles wijn op dat hij het verschil tussen die 100 en 100 maal er vlekkeloos uithaalt. Doet hij dat niet ben ik volledig overtuigd.

Just for the record: de door mij bestelde Sony alles-eter zal er niet komen omdat het internet-bedrijfje niet meer lijkt te bestaan.

Inmiddels ben ik ook wel zo ver dat ik de merkwaardige drang tot zelfvernietiging van o.a. hear spuugzat ben. De sfeer deugt niet en gezellig luisteren is er niet meer bij. Humor is ver te zoeken.

Het wordt tijd voor een forum voor echte hifi-liefhebbers (ok, met Jacco erbij). Blinde tests zullen daar verboden zijn omdat deze uitsluitend worden misbruikt. In mijn beleving moet de blinde test juist worden gebruikt om te onderzoeken wat de beste cd-speler is voor het minste geld, niet als middel om een oorlog uit te vechten.

Succes verder.

Welke oorlog? ik kan alleen maar om jullie lachen :)

Vooral doorgaan :P

Met vriendelijke groet,

Jack

Precies. :D

Maar ik heb ook bewondering voor de Heren Testers dat de uberhaupt de moeite hebben genomen om een dag grondig met die spelers bezig te zijn. Hulde. 696.gif

Dat dit ook de nodige reacties oplevert blijkt wel. 17 pagina's inmiddels. B)

Het verraste me zelf ook een beetje dat het panel zo weinig verschillen vond. Maar ok, het zij zo. Het zijn niet de eerste de beste die daar hebben geluisterd.

Ik heb alleen een beetje moeite met de factor tijd. Een paar minuutjes voor een oordeel is verrekte weinig in dit geval. :huh:

Dit geldt in ieder geval voor mij. Uit ervaring heb ik mogen ondervinden dat spullen die in eerste instantie als ideaal werden beschouwd, na wat langer luisteren toch mindere trekjes kregen.

Dat zegt natuurlijk iets over mij. ;) Die spullen klonken natuurlijk meteen bagger, maar het duurde even voordat ik daar achter was...

:D

Maar waar zit het verschil dan in?

Zijn het de luidsprekers

versterker

luidsprekerdraad.......

stroomvoorziening

Of moeten we allemaal maar aan een superpech micro set omdat het allemaal toch geen reet uitmaakt.....

Of houden we op met dit welles nietes verhaal en gaan we weer naar muziek luisteren... :D

Ik heb trouwens nog deze smoes gemist, de cd spelers vooral de duurdere moeten eerst een week wennen aan de stroomvoorziening, en moeten eerst twee weken aan staan voordat het geluid optimaal is.

en dat is natuurlijk niet meegenomen in deze test...... ;)

snip'

Het wordt tijd voor een forum voor echte hifi-liefhebbers (ok, met Jacco erbij). Blinde tests zullen daar verboden zijn omdat deze uitsluitend worden misbruikt. In mijn beleving moet de blinde test juist worden gebruikt om te onderzoeken wat de beste cd-speler is voor het minste geld, niet als middel om een oorlog uit te vechten.

Succes verder.

Sorry Huub, ik ben je hier even kwijt. Je stelt dat de blinde test moet worden gebruikt om te onderzoeken wat de beste cd-speler is voor het minste geld. Naar mijn mening is die blinde test hier redelijk gedaan en heeft de tester zelfs het aanbod gedaan om op basis van een nieuwe, op de uitkomsten gebaseerde (d.w.z. daar niet mee strijdige) veronderstelling een nieuwe test te doen. Uit zijn test blijkt dat de proefpersonen de dure speler er niet uit konden halen. Naar mijn mening voldoet die uitkomst behoorlijk aan jouw wens: er is in ieder geval aangetoond dat

echte hifi-liefhebbers

willen niets weten van dure CD spelers. Iedere CD speler is namelijk perfect HiFi en een dure speler is zeker niet meer HiFi dan een goedkopere (valt eenvoudig na te meten). Verander dit eventjes in "echte audiofielen" als je wilt, dan klopt het.

Kom Frits, zie je niet dat Jacco wordt misbruikt om een soort zinloze strijd te beslechten? Het zal mij een biet zijn of cd-spelers bijna allemaal hetzelfde klinken of niet. Wat ik in mijn eigen huiskamer ervaar, met cd-spelers van een jaartje of 10 oud, wordt door geen enkele test be

Wat ook wel leuk was geweest als testmethode dezelfde cd speler drie of vier keer achterelkaar een track af te spelen, horen ze dan ook verschil, en zo sluit je de gokkans ook uit, en horen ze dan ook verschil, tja.....

Huub,

Het wordt hoog tijd dat ik weer eens bij je kom luisteren zodat ik weer eens verschillen kan horen! <_<

Je bent hartelijk welkom! Dan kun je me gelijk uitleggen in welke volgorde ik de lijst van 16 tweaks voor mijn Sony 50ES moet uitvoeren. B)

Kom Frits, zie je niet dat Jacco wordt misbruikt om een soort zinloze strijd te beslechten? Het zal mij een biet zijn of cd-spelers bijna allemaal hetzelfde klinken of niet. Wat ik in mijn eigen huiskamer ervaar, met cd-spelers van een jaartje of 10 oud, wordt door geen enkele test be

Sorry Huub, ik ben je hier even kwijt. Je stelt dat de blinde test moet worden gebruikt om te onderzoeken wat de beste cd-speler is voor het minste geld. Naar mijn mening is die blinde test hier redelijk gedaan en heeft de tester zelfs het aanbod gedaan om op basis van een nieuwe, op de uitkomsten gebaseerde (d.w.z. daar niet mee strijdige) veronderstelling een nieuwe test te doen. Uit zijn test blijkt dat de proefpersonen de dure speler er niet uit konden halen. Naar mijn mening voldoet die uitkomst behoorlijk aan jouw wens: er is in ieder geval aangetoond dat

Een test is een situatie waarvan het de vraag is of alle situaties er aan kunnen worden afgepast. En dat geldt naar beide kanten. Als er verschillen gehoord zouden zijn, en dat lijkt voor een deel het geval, dan zegt dat wellicht niet dat niet alle apparaten altijd anders klinken of zich anders presenteren (mijn ervaring). Andersom zegt geen verschillen, en dat lijkt (ongeacht, of juist door de testwijze) de uitslag van de test wellicht ook niet dat er nooit ergens verschil kan zijn (ook mijn ervaring). Het lijkt los van de technische aspecten (callibreren, 0.3db etc) niet makkelijk een 'audiofiele' situatie (akkoestiek, inwerking repertoire door tijdsverloop, apparaat 'matching' etc.) te maken waaraan vervolgens alle andere kunnen worden afgemeten. Sluit me aan bij Jeroen om daar een aparte onderwerp van te maken.

Ik stel alleen dat er een test is gedaan met een bepaalde uitkomst die je met 'kleren van de keizer' kunt beschrijven.

Die is er ook voor kabels, netfilters, alle tweaks en (minstens) in veel gevallen ook voor versterkers. Het probleem is nu juist dat als je al deze elementen wegneemt, dat dan het plezier voor de audiofiel bedorven is. Daarom zullen audiofielen deze blindtest ook niet erkennen. Ze laten zich het plezier immers niet afnemen.

Als audiofielen nu een volwassen worden en zeggen: "ik ervaar verschil, dat er blijkbaar niet is, maar hierop baseer ik een hobby van vergelijkend luisteren, tweaken enz, en ik vind dat leuk en dat is prima, ook al speelt het allemaal slechts tussen mijn oren"

Dan is iedereen blij; te technici hoor je dan echt niet klagen, en iedere audiofiel behoudt de lol in z'n hobby. Dit alles wordt slechts tegengehouden door het lichtgeraakte ego van de audiofiel ("ik moet gelijk hebben") dat mischien ook samenhangt met al dat geld dat ie eraan uitgeeft en met het feit dat ie niet graag bekent staat als iemand die zichzelf voor de gek houdt. En dat levert een verhitte sfeer op die totaal overbodig is.

... dat de oude 'bovenklasse der audiofielen' die gewend was om op esoterische hoogte te communiceren over exotische oplossingen, nu enigszins met beide benen op de grond komt te staan. En dat geeft een ander perspectief, ja.

Vergeet niet dat wie 'audiofiel' wordt genoemd, en dit is al gauw iemand die 1 keer aangeeft een verschil op te merken, niet per se van mening is dat die verschillen er altijd zijn of altijd 'duidelijk' blijken of van waarde zijn. Dat komt er hier nadat de verdediging wordt gezocht nav wat als generaliserend commentaar uit de technische hoek wordt gezien niet altijd meer van, maar't zal voor de meesten bewust meespelen. Niets is absoluut 'niet' noch absoluut 'wel'.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...