Jitze Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 [quote name='SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 Heren, Allereerst wil ik Hans bedanken voor de gastvrijheid en de lekkere soep! Het was een gezellige dag en de set van Hans heeft een aangename klankbalans. Over de testresultaten is hier afgelopen weken veel geschreven, vanwege een zakenreis heb ik het niet bijgehouden (ga ook niet meer alles lezen) Mij is het volgende opgevallen: DE JK speler heeft met de CD-pro, SPdif koppeling naar een Burr Brown PCM 63 DAC grote overeenkomsten met mijn oude DAC ontwerp in de BOW ZZ-8. Mijn nieuwe ontwerp met I2S koppeling, master/slave klok, upsampling filter BB DF1704 en PCM 1704 DAC heeft een totaal andere klank met een duidelijk hoorbare hogere resolutie. Dit verschil heb ik tussen de JK en de Bow afgelopen zaterdag niet kunnen waarnemen....... De CD-speler is in de set van Hans gewoon niet de bottle neck. Hiermee staat de hele test mijns inziens op losse schroeven. Na het verwijderen van de afregelkastjes met meerslags Bourns potmeters in de signaalweg werd het geluid wel iets transparanter. Groeten, Stefan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 Wat mij ook erg verbaasde was het effect van een niveauverschil van slechts 0,3 dB. Na de laatste sessie werd de cd speler van Stefan aangesloten en het was heel duidelijk dat er niveauverschil was. Niveauverschil??? Je wilt me toch niet vertellen dat je wel verschil van 0,3dB kunt horen en geen verschil tussen een goedkope Sony en een JK? De Bow was gewoon dynamischer................... Zo zie je maar weer dat de "meters" ook aannames maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 Ja, dat zei ik ook al. Op die 0,3 dB is helemaal niet blind getest. Ik heb in andere omstandigheden ervaren dat verschillend klinkende spelers juist hetzelfde kunnen gaan klinken als je w Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Wat mij ook erg verbaasde was het effect van een niveauverschil van slechts 0,3 dB. Na de laatste sessie werd de cd speler van Stefan aangesloten en het was heel duidelijk dat er niveauverschil was. Niveauverschil??? Je wilt me toch niet vertellen dat je wel verschil van 0,3dB kunt horen en geen verschil tussen een goedkope Sony en een JK? Dat wil ik jou wel vertellen en als je de moeite zou nemen om de draad helemaal te lezen, stel ik ook voor om dat de volgende keer verder te onderzoeken. Niet zomaar beginnen te blaten, daar heb ik de afgelopen week iets te veel shit over me heen voor gekregen. De Bow was gewoon dynamischer................... Heb je dat blind getest? Heb ik iets gemist? Zo zie je maar weer dat de "meters" ook aannames maken Your point?? Lees eerst de draad maar eens door ipv te zuigen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koei Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 de KODA vs "een hele dure High end versterker" misschien wil Dekkersj een mooi omschakelkastje bouwen? Geloof mij, dat verschil hoor je. Ik had eerste een Koda versterker van 90 gulden, omdat ik toen nog dacht dat watts alles waren etc (wat wil je als 12 kotertje ). Nu een Cambridge Audio 540A. De Koda was echt enorm schel in het hoog, niet normaal meer. Echt dag en nacht, en ik ben totaal niet gewend om naar hifi te luisteren om te beoordelen hoe goed het wel niet klink in diepte, hoogte, breedte, ruimte en whatever. Misschien een duurder model koda nemen edit: was gulden en niet euro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Hoi Jacco, Voel je niet aangevallen, ik ben nu bij pagina 10 met lezen van de thread (and still going ), erg vermakelijk al die verschillende meningen over zo een testje. Als dure sportauto's met middenklassers vergeleken worden verbaast het niemand dat een Ferrari het wint van een VW. Gaat het over audio dan zijn de meningen enorm verdeeld Ik loop niet zomaar iets te blaten, de Bow is door mij geoptimaliseerd op, onder andere, dynamiek; aangezien dynamiek een van de belangrijkste factoren is in geluidsweergave. De uitnodiging om een keer bij mij te komen luisteren staat nog steeds open; ik kan je de oude DAC naast de nieuwe laten horen (neem dan wel je afregelkastjes mee dan kunnen we het nivo gelijk trekken) Het klankverschil zal je verbazen. Groeten, Stefan PS. Blaten is volgens mij iets van schapen, wilde je mij daarmee vergelijken??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Als dure sportauto's met middenklassers vergeleken worden verbaast het niemand dat een Ferrari het wint van een VW. Gaat het over audio dan zijn de meningen enorm verdeeld Nee, maar er zit dan ook een merkbaar verschil tussen een Ferrari en een VW... Overigens, toen eind jaren 90 een Mitsubishi Lancer Evo V een Porsche 911 te snel af was, werd dat ook gewoon opgeschreven. En hulde aan Mitsubishi en zo. Geen verongelijkt gezeur. Ja, misschien van 911-eigenaren, want die hadden dezelfde snelheidsbeleving kunnen hebben voor een fractie van de prijs van hun 911... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Als dure sportauto's met middenklassers vergeleken worden verbaast het niemand dat een Ferrari het wint van een VW. Gaat het over audio dan zijn de meningen enorm verdeeld De reden hiervan ligt in het feit dat een dure CD speler verbeterd wordt op punten die niets met de geluidskwaliteit te maken hebben. Men stopt er grotere voedingen in, brengt meer condensatoren aan, laat 8 dacs in parallel werken, past een chassis van 20 kg toe met 3 aparte kamers. Allemaal leuk en aardig, maar het verandert niets aan de klankeigenschappen van een CD speler. Dat is te horen (zoals grofweg aangetoond met deze test) en te meten. Audiofielen menen dat bovenstaande verbeteringen w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Ja S..........., Dit is duidelijk jou mening (ik had ook niks anders verwacht ). Gelukkig zijn er mensen die het verschil wel horen................ Ik had ook een parallel kunnen trekken tussen de prima Albert Hijn omfietswijn en een fles chateau Lafite van bijvoorbeeld het jaar 2000. Ook dan zijn er mensen die het verschil niet proeven en niet een veelvoud voor de Lafite willen uitgeven Dat is hun goed recht, maar gelijk zullen die mensen ook moeten accepteren dat er ook connaisseurs zijn die het verschil wel proeven in plaats van te blaten dat het verschil niet bestaat. Groeten, PS. Ik heb geen grote voeding, meer condensatoren, 8 DACS parallel of drie kamers in mijn CD speler. Wel ben ik mijn zolder aan het verbouwen; daar komen wel drie kamers, of heeft dat ook geen zin? ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gloeilamp Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Het is toch wel sneu dat een aantal technici niet in staat is gebeleken een goede test op te zetten. Een paar potmetertjes (5k, wat een mis aanpassing) om het niveau gelijk te trekken en vervolgens komt er niets uit de test. Oh ja, de set laat een kwaliteits oordeel niet toe.....een kleinigheid, doet er niet toe. Vervolgens een grote bek dat alle cd spelers dus het zelfde zijn. Tja, als de hele wereld iets anders beweerd wie is dan Don Quichot? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Het is toch wel sneu dat een aantal technici niet in staat is gebeleken een goede test op te zetten. Met hetzelfde gemak kan ik stellen dat een aantal technici eindelijk in staat is gebleken een goede test op te zetten... Een paar potmetertjes (5k, wat een mis aanpassing) Heb jij enig idee welk gedeelte van die 5 k is gebruikt? Oh ja, de set laat een kwaliteits oordeel niet toe.....een kleinigheid, doet er niet toe. Trek jij de set van Hans in twijfel? Vervolgens een grote bek dat alle cd spelers dus het zelfde zijn. Tja, als de hele wereld iets anders beweerd wie is dan Don Quichot? En ten slotte krijg je een grote bek van een of andere ik-sta-liever-aan-de-wal-stuurman die mij komt uitleggen hoe mijn wereld in elkaar zit. Het moet niet veel gekker worden... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Het meest interessante van zon hifi forum , is het inzicht dat men krijgt in de karakters van mensen, een heerlijke directe afspiegeling van de maatschappij waarin we leven , en ook hier geldt je hebt mensen die iets doen , en je hebt mensen die praten !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 maart 2007 Author Report Share Posted 19 maart 2007 Het is toch wel sneu dat een aantal technici niet in staat is gebeleken een goede test op te zetten.Een paar potmetertjes (5k, wat een mis aanpassing) om het niveau gelijk te trekken en vervolgens komt er niets uit de test. Oh ja, de set laat een kwaliteits oordeel niet toe.....een kleinigheid, doet er niet toe. Vervolgens een grote bek dat alle cd spelers dus het zelfde zijn. Tja, als de hele wereld iets anders beweerd wie is dan Don Quichot? echt een lampie ps; heb jij ook een veeltedurecdspeler ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gloeilamp Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Het is toch wel sneu dat een aantal technici niet in staat is gebeleken een goede test op te zetten. Met hetzelfde gemak kan ik stellen dat een aantal technici eindelijk in staat is gebleken een goede test op te zetten... Een paar potmetertjes (5k, wat een mis aanpassing) Heb jij enig idee welk gedeelte van die 5 k is gebruikt? Oh ja, de set laat een kwaliteits oordeel niet toe.....een kleinigheid, doet er niet toe. Trek jij de set van Hans in twijfel? Vervolgens een grote bek dat alle cd spelers dus het zelfde zijn. Tja, als de hele wereld iets anders beweerd wie is dan Don Quichot? En ten slotte krijg je een grote bek van een of andere ik-sta-liever-aan-de-wal-stuurman die mij komt uitleggen hoe mijn wereld in elkaar zit. Het moet niet veel gekker worden... Groet, Jacco Laat me niet lachen, jullie zijn de eersten die zo'n testje opzetten? Die potmeter is gewoon niet de belasting die in een normale situatie wordt gebruikt. Ik ken de set van Hans niet, is er ergens een omschrijving van de gebruikte set? Maar als er een normale konusluidspreker wordt gebruikt zet ik gelijk mijn twijfels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Maar als er een normale konusluidspreker wordt gebruikt zet ik gelijk mijn twijfels. En die conclusie trek je gebaseerd op ... ? En nee, voordat je daarmee over de brug komt, een elektrostaat/magnetostaat heeft geen betere resolutie of impulsrespons als een goed ontworpen konusluidspreker. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 maart 2007 Author Report Share Posted 19 maart 2007 Maar als er een normale konusluidspreker wordt gebruikt zet ik gelijk mijn twijfels. we hebben weer een vliesridder in ons midden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Ik begrijp dus dat het hulpje van Willie Wortel de volgende test gaat opzetten en uitvoeren? Of blijft het alleen bij schreeuwen aan de zijkant. Werkelijk waar, waar haal je het vandaan. Eerst zeggen dat de set geen kwaliteitsoordeel toelaat en vervolgens zeggen dat je de set niet kent. Als je niets beters in te brengen hebt, breng dan niets in. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Vliesridder? Ik krijg daar andere associaties bij, nml. iemand die met een condoom ..... Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Het is toch wel sneu dat een aantal technici niet in staat is gebeleken een goede test op te zetten. Met hetzelfde gemak kan ik stellen dat een aantal technici eindelijk in staat is gebleken een goede test op te zetten... Een paar potmetertjes (5k, wat een mis aanpassing) Heb jij enig idee welk gedeelte van die 5 k is gebruikt? Oh ja, de set laat een kwaliteits oordeel niet toe.....een kleinigheid, doet er niet toe. Trek jij de set van Hans in twijfel? Vervolgens een grote bek dat alle cd spelers dus het zelfde zijn. Tja, als de hele wereld iets anders beweerd wie is dan Don Quichot? En ten slotte krijg je een grote bek van een of andere ik-sta-liever-aan-de-wal-stuurman die mij komt uitleggen hoe mijn wereld in elkaar zit. Het moet niet veel gekker worden... Groet, Jacco Laat me niet lachen, jullie zijn de eersten die zo'n testje opzetten? Nee, waarom zou dat om te lachen zijn? Die potmeter is gewoon niet de belasting die in een normale situatie wordt gebruikt. Klopt. Die weerstand is dan ook niet gebruikt als belasting, maar deze staat in serie met een 100 kOhm ingansweerstand van de voorversterker. Ik ken de set van Hans niet, is er ergens een omschrijving van de gebruikte set? Maar als er een normale konusluidspreker wordt gebruikt zet ik gelijk mijn twijfels. Dat zegt dan genoeg over jou. Wie is hier nu de Don Quichot? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 he gezellig................koppie thee dan maar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 maart 2007 Author Report Share Posted 19 maart 2007 Vliesridder? Ik krijg daar andere associaties bij, nml. iemand die met een condoom ..... Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com zoek even in dit forum naar de term: vliesridder. dan snap je wat ik bedoel Link to comment Share on other sites More sharing options...
nout Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Waarom gelijk meerdere cd spelers vergelijken? Dan leg je de druk wel erg hoog, met schrijfblokje op de schoot, geen fouten mogen maken. Ik denk dat er wel verschillen in weergave tussen cd spelers bestaan. 2 cd spelers die de 2 luisteraars bezitten. 2 lokaties die van luisteraar 1 en die van luisteraar 2, die elk hun eigen vertrouwde akoustiek en eigen componenten (versterker en speakers) hebben. Plan 2 dagen met een stapeltje cd's die je goed kent. Laat eventueel een derde onafhankelijke de test voeren. Herken je eigen cd speler. Grote kans dat ik mijn cd speler wel zou onderscheiden van een andere, bij mij thuis op mijn set: een onmiskenbaar scherper hoog dan wat ik bij andere cd spelers heb waargenomen. Ik hoef alleen maar de slechtst klinkende cd speler te kiezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
gloeilamp Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Leuke jongens hier. Sander is een boy die elders op 'n forum kwaliteiten van elko's hoort.... ja hij schrijft het echt, zoek het maar op. Aan de andere kant schijnt die een versterker te hebben gemaakt met o,oooo nog een paar nullen? ververvorming en Jacco zegt dat de gemiddelde luisteraar dat toch niet schijnt te horen op grond van zijn vervormingstestjes. En is er een normale konus die beneden de 1% vervorming scoort? De conclusie is dus kennelijk dat ik een vliesridder moet zijn. Is dat dan een compliment? Of concludeerd men er maar op los. Met dit zooitje beterweters lijkt het me niet erg verstanding om het serieus te nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Leuke jongens hier.Sander is een boy die elders op 'n forum kwaliteiten van elko's hoort.... ja hij schrijft het echt, zoek het maar op. Aan de andere kant schijnt die een versterker te hebben gemaakt met o,oooo nog een paar nullen? ververvorming en Jacco zegt dat de gemiddelde luisteraar dat toch niet schijnt te horen op grond van zijn vervormingstestjes. Ik zal het je nog sterker vertellen: ik heb meegedaan aan die gekte! Een I/V converter met "o,oooo nog een paar nullen" aan THD. En dat was heel leuk om te doen. Dat is mijn vak namelijk. En is er een normale konus die beneden de 1% vervorming scoort? Ik denk het wel. Daar is een forum voor waar ze je er alles over kunnen vertellen. En iets in me zegt dat dat hear ook spoedig gaat gebeuren... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts