Jump to content

De cd-speler vergelijking

Recommended Posts

Als het werkelijk lood om oud ijzer zou zijn dan zouden heel veel mensen zich aangesproken mogen voelen op hun gehoor. Niet alleen hear, maar overal.

De verschillen zijn er zeker, jammer dat mensen hear maar blijven volharden in hun standpunten of bewust olie op het vuur gooien.

gr. Marcel

Beste gloeilamp,

Ga je nog inhoudelijk reageren? Of krijgen we alleen maar onzin replies voorzien van de nodige spelfouten? Dat zegt meer over jou en hoe close-minded jij bent, dan dat het bijdraagt aan de discussie. Kom dus aub. eens met een aantal steekhoudende argumenten in plaats van dit soort nutteloze replies.

Ps. je hebt in je replies iig. wel laten zien dat je van de materie geen kaas hebt gegeten, als je nog niet eens begrijpt hoe je eenvoudig de afsluitimpedantie gelijk kan houden

Niet boos worden Jacco. :rolleyes: Gewoon op jouw manier doorgaan en misschien komt er op den duur dan toch iets uit wat we allemaal kunnen of moeten accepteren. :);)

Tongue firmly in cheek hoop ik? :confused:

Ik ga uit van de integriteit van Jacco en waardeer zijn inzet enorm, ongeacht de uitkomst. :);)

Niet boos worden Jacco. :rolleyes: Gewoon op jouw manier doorgaan en misschien komt er op den duur dan toch iets uit wat we allemaal kunnen of moeten accepteren. :);)

Tongue firmly in cheek hoop ik? :confused:

Ik ga uit van de integriteit van Jacco en waardeer zijn inzet enorm, ongeacht de uitkomst. :);)

Het doel van de inzet is vnl. aan te tonen dat basale techniek al tot maximaal muzikaal resultaat kan leiden. Voor een jou en een mij aan de ene kant, en een 'natuurkundige' aan de andere kant is een top-notch :D modificatie resp. onmisbaar dan dan wel een overbodige aanpassing. Inderdaad ongeacht de uitkomst van welke bedachte en uitgevoerde test dan ook. ;)

Het is dus gebleken dat een dvd speler van 100 euro net zo klinkt als een cd speler van 5000 euro. Waarom in vredesnaam, heeft dit puur en alleen te maken met de uitgangsniveau's van de verschillende cd spelers ?

Alle andere componenten hebben totaal geen invloed op de kwaliteit van het geluid heb ik al gelezen. Wat doet het uitgangsniveau eigenlijk met het geluid, ik neem aan dat dit het niet alleen maar harder of zachter laat klinken ?

Groeten Hans

Als het level anders is, is het zo dat de gehoorde tonale balans verandert. De gehoorcurve is niet lineair. Maar of dit de enige verklaring is weet ik niet.

Groet,

Jacco

Het is dus gebleken dat een dvd speler van 100 euro net zo klinkt als een cd speler van 5000 euro. Waarom in vredesnaam, heeft dit puur en alleen te maken met de uitgangsniveau's van de verschillende cd spelers ?

Wat Jacco heeft laten zien en wat ik onderschrijf is dat de verschillen tussen CD-spelers klein zijn, ook tussen CD-spelers waar een faktor 50 in prijs verschil tussen zit. Dit strookt ook met mijn ervaring. Dat e.e.a. net zo klinkt kan ik niet beoordelen want ik was niet bij deze luistersessie aanwezig, maar mijn ervaring leert mij dat de verschillen niet groot zijn, een eerste vereiste daarbij is dat de uitgangsnivo's gelijk staan afgeregeld, afijn, ik heb hoe ik e.e.a. benader in onderstaande post al uit de doeken gedaan.

Wat je in mijn beleving vooral merkt is een stuk afbeelding en ruimte wat verschilt per CD-speler. Echt 'kleurende' CD-spelers in de zin van dat ze een eigen geluid neerzetten zijn tegenwoordig zeldzaam, behalve bij de exemplaren met buizen in de uitgangstrap en vergelijkbare constructies. Frappant vind ik dat nivo verschillen zonder uitzondering garant staan voor de indruk dat de CD-speler anders klinkt, dwz. wil je echt goed vergelijken dan is afregelen op gelijk nivo een must.

Gelukkig is dat met een gevoelige DMM en een CD met 1kHz testtoon simpel te doen, nadeel is de onderbreking tijdens 't luisteren. Dit ondervang je natuurlijk met een oplossing zoals Jacco ook al aandraagt. Een nivoaanpassing tussen bron en (voor)versterker, uiteraard wel

Als het werkelijk lood om oud ijzer zou zijn dan zouden heel veel mensen zich aangesproken mogen voelen op hun gehoor. Niet alleen hear, maar overal.

De verschillen zijn er zeker, jammer dat mensen hear maar blijven volharden in hun standpunten of bewust olie op het vuur gooien.

gr. Marcel

beste marcelti,

heb jij wel eens een blinde cd-spelers vergelijking gedaan? ;)

nee?

tot die tijd is het misschien beter om zeker niet te zeggen dat er klankverschillen zijn tussen cd-spelers.

gr. Marcel

beste marcelti,

heb jij wel eens een blinde cd-spelers vergelijking gedaan? ;)

nee?

tot die tijd is het misschien beter om zeker niet te zeggen dat er klankverschillen zijn tussen cd-spelers.

Beste Erik,

ja, ik heb een blinde vergelijking gedaan, en ja, ik heb verschil gehoord.

gegroet

De verschillen zijn er zeker , jammer dat mensen hear maar blijven volharden in hun standpunten

:lol: ik proef enige tegenstrijdigheid in die zin!

Met een brede glimlach..

niels

En een terechte brede glimlach........

Hoewel de tegenstrijdigheid niet zo bedoeld was :D

gr. Marcel

[...]

Beste Erik,

[...]

En waren de levels daarbij gecalibreerd?

Groet,

Jacco

Houdt dat in dat de spelers het signaal met dezelfde volumesterkte aan de versterker afgeeft?

[...]

Beste Erik,

[...]

Groet,

Jacco

Houdt dat in dat de spelers het signaal met dezelfde volumesterkte aan de versterker afgeeft?

Yep, that's all.

Groet,

Jacco

[...]

Beste Erik,

[...]

Groet,

Jacco

Yep, that's all.

Groet,

Jacco

De levels waren gelijk, gebruikte cd's was van Herman van Veen, in vogelvlucht(geen copieen), en de initiatiefnemer was Rapsody. Luisterinterval was 10 minuten, lokatie was een mooi landhuis met een ingerichte zaal voor meerdere luisteraars.

Tweede blinde test was een live optreden van een jazzbandje met als tegenhanger de digitale opname.

Achter een vitrage werd muziek geproduceerd ofwel door de band, ofwel door de ter plekke gemaakte opname. Kan je zeggen dat het verschil duidelijk was, maar moeilijk om de live bron aan te wijzen.

gr. Marcel

[...]

Beste Erik,

[...]

Groet,

Jacco

Yep, that's all.

Groet,

Jacco

De levels waren gelijk,[...]

Hoe heb je dat precies gedaan?

Groet,

Jacco

De idee is dat als een speler luider staat afgesteld (heb dat thuis wel eens tussen twee spelers gehoord) dit een puur kwantitatief klankverschil kan of zou veroorzaken. Is dat bijv. die 0.3db die blijkbaar tot hoorbaar veel volumeverschil zorgde?

De idee is dat als een speler luider staat afgesteld (heb dat thuis wel eens tussen twee spelers gehoord) dit een puur kwantitatief klankverschil kan of zou veroorzaken. Is dat bijv. die 0.3db die blijkbaar tot hoorbaar veel volumeverschil zorgde?

Ik denk dat het uiteenvalt in twee zaken, zowel kwantitatief als kwalitatief. Die 0,3 dB was goed hoorbaar, alhoewel dat nog verder onderzocht moet worden. En het kwalitieve deel zou kunnen zijn dat het gehoor de geluiden anders interpreteert bij ander volume. Het is immers een niet lineair systeem. Waarschijnlijk is het een mengeling en ik weet niet welke dominant is.

Groet,

Jacco

Beste gloeilamp,

Ga je nog inhoudelijk reageren? Of krijgen we alleen maar onzin replies voorzien van de nodige spelfouten? Dat zegt meer over jou en hoe close-minded jij bent, dan dat het bijdraagt aan de discussie. Kom dus aub. eens met een aantal steekhoudende argumenten in plaats van dit soort nutteloze replies.

Ps. je hebt in je replies iig. wel laten zien dat je van de materie geen kaas hebt gegeten, als je nog niet eens begrijpt hoe je eenvoudig de afsluitimpedantie gelijk kan houden

Toevallig weet ik echt wel het verschil tussen een potmetertje parallel aan de ingangsweerstand en eentje in serie met die weerstand. Dat mijn aanname parallel niet goed was werd mij netjes uitgelegd door Jacco. Neemt niet weg dat ik het onzin vind om het te hebben over O,5dB maximale afwijking. De luidspreker is een veel zwakkere bron, die is afhankelijk van het signaal en de frequentie niet lineair. En daar komt de luisterruimte nog eens bij.

Ja, maar die ruimte en ook de speakers zijn constanten in deze test. Die veranderen niet. De spelers wel. Dus moeten die qua level gelijk gemaakt worden. Als je snel overschakelt tussen 2 spelers, dan geloof ik best dat je kleine level-verschillen kunt horen en dat wil je niet tijdens zo'n test. Er moet immers beoordeeld worden op klank, niet op volume...

Beste gloeilamp,

En Sander als je weer eens zit te klagen over een buis hou de vergelijking dan eerlijk en neem ook een enkele transistor. Die vervormt ook erg veel. En als je het over schakelingen hebt, er zijn erg goede buizen schakelingen en erg slechte. Net als bij transistoren.

Weer zo'n stuk commentaar dat zomaar uit de lucht komt vallen, ik begin me zo langzamerhand af te vragen of je ze wel allemaal op een rijtje hebt? Misschien eerst eens een paar quotes vinden en die hier posten voordat je zomaar iets gaat roepen? Er bestaat altijd nog zoiets als de 'context' waarbinnen iets gezegd cq. geschreven wordt, als je dit soort opmerkingen uit de context haalt en naar eigen believen gebruikt krijg je een heel vreemd beeld van e.e.a.

Maar goed, je hebt al eerder laten zien dat met enige samenhang en onderbouwing commentaar geven, goed gebruik van de Nederlandse taal, of op normale wijze deelnemen aan een discussie niet jouw sterkste kanten zijn, dus daar schaar ik bovenstaand commentaar ook maar onder. Als je iets concreets te vragen hebt open dan even een nieuw topic en breng me daarvan op de hoogte, dan wil ik daar met alle plezier tekst en uitleg geven.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Ik denk dat het uiteenvalt in twee zaken, zowel kwantitatief als kwalitatief. Die 0,3 dB was goed hoorbaar, alhoewel dat nog verder onderzocht moet worden. En het kwalitieve deel zou kunnen zijn dat het gehoor de geluiden anders interpreteert bij ander volume. Het is immers een niet lineair systeem. Waarschijnlijk is het een mengeling en ik weet niet welke dominant is.

Groet,

Jacco

Voor de volgende luistersessie heb je dan nog mooi even de tijd om de terzake doende dominantie uit te zoeken. :rolleyes:;) Toch? :)

Beste gloeilamp,

En Sander als je weer eens zit te klagen over een buis hou de vergelijking dan eerlijk en neem ook een enkele transistor. Die vervormt ook erg veel. En als je het over schakelingen hebt, er zijn erg goede buizen schakelingen en erg slechte. Net als bij transistoren.

Weer zo'n stuk commentaar dat zomaar uit de lucht komt vallen, ik begin me zo langzamerhand af te vragen of je ze wel allemaal op een rijtje hebt? Misschien eerst eens een paar quotes vinden en die hier posten voordat je zomaar iets gaat roepen? Er bestaat altijd nog zoiets als de 'context' waarbinnen iets gezegd cq. geschreven wordt, als je dit soort opmerkingen uit de context haalt en naar eigen believen gebruikt krijg je een heel vreemd beeld van e.e.a.

Maar goed, je hebt al eerder laten zien dat met enige samenhang en onderbouwing commentaar geven, goed gebruik van de Nederlandse taal, of op normale wijze deelnemen aan een discussie niet jouw sterkste kanten zijn, dus daar schaar ik bovenstaand commentaar ook maar onder. Als je iets concreets te vragen hebt open dan even een nieuw topic en breng me daarvan op de hoogte, dan wil ik daar met alle plezier tekst en uitleg geven.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

sprak hij diepzinnig..

De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.

Beste gloeilamp,

boy = jongen heb je daar een probleem mee. Jammer dan voor je.

Het is meer dat ik problemen heb met de manier waarop jij hier deelneemt aan de discussie, je dient gewoon de andere forumleden met enig fatsoen te benaderen, dat geldt voor mij, maar ook voor een ander. Of ben je in 't dagelijks leven ook zo? Als je een ander niet met respect kunt behandelen heb je kennelijk geen greintje fatsoen in je donder. Kennelijk hebben je ouders je in je jeugd dan nooit geleerd om anderen met respect en fatsoen te behandelen, of ben je inmiddels dermate asociaal geworden dat 't je niks intresseert, in dat geval zou ik toch eens nadenken wat voor effect je sorteert met een dergelijke houding.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Groet,

Jacco

Jacco,

Ik snap natuurlijk dat je volumeverschillen moet uitsluiten, maar geven verschillende opamps nog kwaliteitsverschillen (kan mij voorstellen dat in een 100 euro CD speler mindere zitten). Uit deze test krijg ik b.v. het idee dat al dat modificeren totaal geen zin heeft (als ik aanneem dat een 5000 euro CD-speler voorzien is van goede componenten).

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik deze test beperkte waarde vindt hebben, door de manier van luisteren en de reacties daarop van de luisteraars. Wel vind ik het een erg goede aanzet voor nader onbevooroordeeld onderzoek. Hulde!!

Jeroen

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...