Jump to content

De cd-speler vergelijking

Recommended Posts

Beste gloeilamp,

De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.

Geef dan eens voorbeelden beste man, je schiet vooralsnog alleen maar losse flodders, en met welk doel? Mij in discrediet te brengen? Zodat je zelf beter uit de verf komt en zodoende ook je verhaal meer gewicht krijgt? Da's helaas een verloren zaak, juist door je onsamenhangende gebral lijk je meer op een huilend kind dat geen ijsje krijgt en dan de hele boel bij elkaar jankt en vloekt dan dat je met enige onderbouwing komt voor je opmerkingen. Jammer, voor jou deze keer geen sigaar, volgende keer beter? Of blijf je volharden in je stupide gedram, gelijk een volwassen kleuter?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Beste gloeilamp,

De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.

Geef dan eens voorbeelden beste man, je schiet vooralsnog alleen maar losse flodders, en met welk doel? Mij in discrediet te brengen? Zodat je zelf beter uit de verf komt en zodoende ook je verhaal meer gewicht krijgt? Da's helaas een verloren zaak, juist door je onsamenhangende gebral lijk je meer op een huilend kind dat geen ijsje krijgt en dan de hele boel bij elkaar jankt en vloekt dan dat je met enige onderbouwing komt voor je opmerkingen. Jammer, voor jou deze keer geen sigaar, volgende keer beter? Of blijf je volharden in je stupide gedram, gelijk een volwassen kleuter?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Niet zo moeilijk. Dit doe je wel vaker.

Jacco attendeerde mij op dit topic en na een klein uur een groot aantal posts gelezen te hebben is de discussie voor mij helder. Ook ik heb in 't verleden aan dergelijke tests meegedaan, recentelijk nog met vier man bij Jeroen thuis. Toen was e.e.a. informeel en hebben we geen scores bijgehouden oid. toch waren de verschillen klein na afregelen op ca. 0.1dB en heen en weer schakelen tussen totaal een achttal kompleet verschillende CD-spelers.

Wat je in mijn beleving vooral merkt is een stuk afbeelding en ruimte wat verschilt per CD-speler. Echt 'kleurende' CD-spelers in de zin van dat ze een eigen geluid neerzetten zijn tegenwoordig zeldzaam, behalve bij de exemplaren met buizen in de uitgangstrap en vergelijkbare constructies. Frappant vind ik dat nivo verschillen zonder uitzondering garant staan voor de indruk dat de CD-speler anders klinkt, dwz. wil je echt goed vergelijken dan is afregelen op gelijk nivo een must.

Beste gloeilamp,

boy = jongen heb je daar een probleem mee. Jammer dan voor je.

Het is meer dat ik problemen heb met de manier waarop jij hier deelneemt aan de discussie, je dient gewoon de andere forumleden met enig fatsoen te benaderen, dat geldt voor mij], maar ook voor een ander. Of ben je in 't dagelijks leven ook zo? Als je een ander niet met respect kunt behandelen heb je kennelijk geen greintje fatsoen in je donder. Kennelijk hebben je ouders je in je jeugd dan nooit geleerd om anderen met respect en fatsoen te behandelen, of ben je inmiddels dermate asociaal geworden dat 't je niks intresseert, in dat geval zou ik toch eens nadenken wat voor effect je sorteert met een dergelijke houding.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Neem aub je eigen advies ter harte en laat het rusten. Dit soort discussies ga je toch niet uitkomen.

Groeten Hans

Beste gloeilamp,

Echt 'kleurende' CD-spelers in de zin van dat ze een eigen geluid neerzetten zijn tegenwoordig zeldzaam, behalve bij de exemplaren met buizen in de uitgangstrap en vergelijkbare constructies.

En over bovenstaande quote val jij? Daar is anders geen speld tussen te krijgen hoor. Meet maar eens een triode of cathodevolger of een SRPP uitgangstrap na, in alle gevallen zie je de karakteristieke kleuring die een dergelijk buizeneindtrap eigen is. De twee harmonische domineert en ligt regulier tussen de -60 en -80dB. Als je een dergelijke CD-speler met buizeneindtrap eens doormeet zie je dat het signaal voor de buizeneindtrap (direct uit de DAC) deze kleuring niet vertoont, dus het is allezins te billijken om te concluderen dat de buizen uitgangstrap dus kleurt. Of weet jij daar op enige wijze een speld tussen te krijgen?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ik zie deze topic ook niet als dicussie.

Dat blijkt....als je het maar naar je zin hebt....toch ?

Groeten Hans

Helemaal mee eens.

Wel jammer dat Sander zich zo in een hoek laat zetten.

He Sander! srpp? Dat is al weer 50 jaar oud, ze zijn ondertussen

al lang bij andere schakelingen beland.

Ja, maar die ruimte en ook de speakers zijn constanten in deze test. Die veranderen niet. De spelers wel. Dus moeten die qua level gelijk gemaakt worden. Als je snel overschakelt tussen 2 spelers, dan geloof ik best dat je kleine level-verschillen kunt horen en dat wil je niet tijdens zo'n test. Er moet immers beoordeeld worden op klant.

Je bedoelt de diepte van zijn portemonnee.

Nee, het was een typo... Dat gebeurt soms, weet je...

Beste gloeilamp,

Wel jammer dat Sander zich zo in een hoek laat zetten.

Nee joh, ik vermaak me prima hoor, d'r zijn legio volwassen kleuters op de diverse fora, ik denk toch echt dat jij de kroon spant, dus geef ik je graag een virtueel pak voor je broek, zie 't als een uitdaging. Ik heb zelden iemand gezien die zonder enige onderbouwing dergelijk onsamenhangend commentaar kan leveren op een luistertest die in ieder geval eens een echt interessante discussie tot gevolg heeft. Jammer, het is voor jou een gemiste kans dat het je aan de kennis en begrip ontbreekt om een zinnige bijdrage aan dit topic te kunnen leveren. Voor mij is 't inmiddels al langer duidelijk dat er meer speelt, ik kijk al tijden verder dan m'n neus lang is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Hoi Sander,

Graag een inhoudelijke reaktie.

srpp? Dat is al weer 50 jaar oud, ze zijn ondertussen

Ik neem aan dat je er toch verstand van hebt.

p.s Ik scheld jou niet uit. Ik quote alleen iets wat jij liever niet wilt zien.

Beste gloeilamp,

Een inhoudelijke reactie heb ik al gegeven, je hebt er zelfs uit gequote :blink:

De gloriedagen van de electronenbuis liggen al lang achter ons, ook alle diverse schakelingen zijn allang al uitgemolken, de weinige noviteiten die je vandaag de dag ziet zijn puur een invulling van oude idee

Beste gloeilamp,

Een inhoudelijke reactie heb ik al gegeven, je hebt er zelfs uit gequote :blink:

De gloriedagen van de electronenbuis liggen al lang achter ons, ook alle diverse schakelingen zijn allang al uitgemolken, de weinige noviteiten die je vandaag de dag ziet zijn puur een invulling van oude idee

Zo te lezen weet je dus niet waar ik het over heb, wat de laatste stand in de buizentechniek is.

Nou, doe eens een boekje open, graag met wat onderbouwing, niet van die loze kreten, want inmiddels is duidelijk dat je graag van alles roept, maar niks kan onderbouwen. Heb je een momentje? Dan pak ik alvast wat te drinken en zal eens kijken of d'r nog wat te knabbelen in huis is, dan ben ik d'r helemaal klaar voor.

Of wil je een rookgordijn optrekken?

Nee, de hoofdstukken 'Rookgordijnen' en 'Veel wind weinig woorden' laat ik graag aan jou over, ik probeer zo concreet mogelijk te zijn en kan feitelijk alles wat ik schrijf onderbouwen waar nodig.

p.s electronen in een vacuum of electronen is silicium maakt wel wat uit.

Nogal wiedes, maar 't blijven electronen toch? Of zijn electronen in een buis anders dan in een halfgeleider?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

De idee is dat als een speler luider staat afgesteld (heb dat thuis wel eens tussen twee spelers gehoord) dit een puur kwantitatief klankverschil kan of zou veroorzaken. Is dat bijv. die 0.3db die blijkbaar tot hoorbaar veel volumeverschil zorgde?

Ik denk dat het uiteenvalt in twee zaken, zowel kwantitatief als kwalitatief. Die 0,3 dB was goed hoorbaar, alhoewel dat nog verder onderzocht moet worden. En het kwalitieve deel zou kunnen zijn dat het gehoor de geluiden anders interpreteert bij ander volume. Het is immers een niet lineair systeem. Waarschijnlijk is het een mengeling en ik weet niet welke dominant is.

Groet,

Jacco

Voor de volgende luistersessie heb je dan nog mooi even de tijd om de terzake doende dominantie uit te zoeken. :rolleyes:;) Toch? :)

Wie weet, wie weet. Het verdient in ieder geval nadere aandacht. Misschien dat het niveauverschil dat nog net gehoord kan worden afhankelijk is van de geluidsdruk die er in de luisterruimte heerst. Hee, dat is weer een onderwerp dat verder uitgediept zou kunnen worden.

Toch handig zo'n forum...

Groet,

Jacco

De idee is dat als een speler luider staat afgesteld (heb dat thuis wel eens tussen twee spelers gehoord) dit een puur kwantitatief klankverschil kan of zou veroorzaken. Is dat bijv. die 0.3db die blijkbaar tot hoorbaar veel volumeverschil zorgde?

Ik denk dat het uiteenvalt in twee zaken, zowel kwantitatief als kwalitatief. Die 0,3 dB was goed hoorbaar, alhoewel dat nog verder onderzocht moet worden. En het kwalitieve deel zou kunnen zijn dat het gehoor de geluiden anders interpreteert bij ander volume. Het is immers een niet lineair systeem. Waarschijnlijk is het een mengeling en ik weet niet welke dominant is.

Groet,

Jacco

Jacco,

Ik snap natuurlijk dat je volumeverschillen moet uitsluiten, maar geven verschillende opamps nog kwaliteitsverschillen (kan mij voorstellen dat in een 100 euro CD speler mindere zitten). Uit deze test krijg ik b.v. het idee dat al dat modificeren totaal geen zin heeft (als ik aanneem dat een 5000 euro CD-speler voorzien is van goede componenten).

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik deze test beperkte waarde vindt hebben, door de manier van luisteren en de reacties daarop van de luisteraars. Wel vind ik het een erg goede aanzet voor nader onbevooroordeeld onderzoek. Hulde!!

Jeroen

Dank!!

Natuurlijk heeft het een beperkte waarde als je de uitkomst wilt projecteren op de situatie bij forumleden thuis. In feite zijn die situaties onderling onafhankelijk en als je het zuiver beschouwd valt er helemaal geen parallel te trekken. Het is alleen een richtingaanwijzer voor wat er in een bredere context aan de hand is. Maar wel een opmerkelijke. Inderdaad kun je je vraagtekens zetten bij de jacht naar betere OpAmps of wat dies meer zij. Maar meer dan dat ook niet, je kunt het altijd technisch beter maken en zodoende toch een beter gevoel overhouden.

Maar misschien levert de ambiancespeurtocht iets op.

Groet,

Jacco

Zo te lezen weet je dus niet waar ik het over heb, wat de laatste stand in de buizentechniek is.

Nou, doe eens een boekje open, graag met wat onderbouwing, niet van die loze kreten, want inmiddels is duidelijk dat je graag van alles roept, maar niks kan onderbouwen. Heb je een momentje? Dan pak ik alvast wat te drinken en zal eens kijken of d'r nog wat te knabbelen in huis is, dan ben ik d'r helemaal klaar voor.

Of wil je een rookgordijn optrekken?

Nee, de hoofdstukken 'Rookgordijnen' en 'Veel wind weinig woorden' laat ik graag aan jou over, ik probeer zo concreet mogelijk te zijn en kan feitelijk alles wat ik schrijf onderbouwen waar nodig.

p.s electronen in een vacuum of electronen is silicium maakt wel wat uit.

Nogal wiedes, maar 't blijven electronen toch? Of zijn electronen in een buis anders dan in een halfgeleider?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Wel zoek het zelf maar even op: (volgens jou is alles wat ik zeg toch bullshit)

Allen Kimmel, de mu-stage

En uiteraard de site van Allen Wright en die van de Tubecad journal.

En ja electronen zijn electronen maar hun gedrag in....

En ik ben ook bang dat jij historisch gezien niet weet hoe de uitleg van een srpp in de loop der jaren is verlopen. (vroeger wisten de techneuten ook alles zeker.......tot dat men 40 jaar verder was.....)

Maar om verder narcistisch gedrag te voorkomen , doe een pm.

Groet,

Jacco

Voor de volgende luistersessie heb je dan nog mooi even de tijd om de terzake doende dominantie uit te zoeken. :rolleyes:;) Toch? :)

Wie weet, wie weet. Het verdient in ieder geval nadere aandacht. Misschien dat het niveauverschil dat nog net gehoord kan worden afhankelijk is van de geluidsdruk die er in de luisterruimte heerst. Hee, dat is weer een onderwerp dat verder uitgediept zou kunnen worden.

Kan er ook niveauverschil zijn dat

[...]

[...]

[...]

Wat is de vervorming van zo'n mu-stage?

Groet,

Jacco

Wel Jacco de auteur is Allen Kimmel. Oorspronklijk 1-ste bericht ooit geplubliceerd in Glassaudio, volume 5 number 2, 1993

Later veel aandacht aan besteedt in de Tubecad journal door John Broskie's tube cad journal (www.tubecad.com)

Ik ken die mu-stage wel van naam en misschien kende jij hem beter en kon je zo de vervorming uit je geheugen vissen. Zodoende.

Groet,

Jacco

[...]

[...]

[...]

Wat is de vervorming van zo'n mu-stage?

Groet,

Jacco

Wel Jacco de auteur is Allen Kimmel. Oorspronklijk 1-ste bericht ooit geplubliceerd in Glassaudio, volume 5 number 2, 1993

Later veel aandacht aan besteedt in de Tubecad journal door John Broskie's tube cad journal (www.tubecad.com)

Ik ken die mu-stage wel van naam en misschien kende jij hem beter en kon je zo de vervorming uit je geheugen vissen. Zodoende.

Groet,

Jacco

Metingen van 'n mu-stage kun je o.a vinden op de site: www.triodedick.com

Kijk bij projects en cleo.

[...]

Metingen van 'n mu-stage kun je o.a vinden op de site: www.triodedick.com

Kijk bij projects en cleo.

Ik heb het gevonden en de site spreekt over 0.01 % THD. Dat kun je met een SRPP ook wel halen, ik zie de absolute noodzaak van een mu-stage eigenlijk niet. Ik houd het voorlopig maar bij een SRPP, lekker makkelijk: die twee buisjes zitten al in 1 behuizing.

Groet,

Jacco

Door een plate choke of interstage te gebruiken in plaats van een anodeweerstand als belasting win je ook veel in kwaliteit, daar hoef je geen buis in Mu-stage/SRPP voor te gebruiken.

De anodeweerstand is een van de boosdoeners van de warme klank van buizen (naast de vaak ongestabiliseerde hoogspanningsvoeding).

Een buis kan uiterst transparant, dynamisch en open klinken; als je maar de juiste omgeving schept.

Groeten,

wat ik heel vreemd vind is dat er dus absoluut geen overduidelijk verschil was tussen de JK combo van Picoso en mijn Sony alleseter.......... :rolleyes:

zit 9900 euro verschil in,

;)

dus

Dus... wel duidelijk verschil. ;)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...