Jump to content

De cd-speler vergelijking

Recommended Posts

wat ik heel vreemd vind is dat er dus absoluut geen overduidelijk verschil was tussen de JK combo van Picoso en mijn Sony alleseter.......... :rolleyes:

zit 9900 euro verschil in,

;)

dus

Dus... wel duidelijk verschil. ;)

Tsja, ik ben eigenlijk wel benieuwd of er verschillen tussen die NS30 en mijn NS36 zitten. Met Zee samen kostte het aanvankelijk moeite om de verschillen beide te horen. Maar toen ze met wat kritische klassiek-fragmenten eenmaal boven water waren bleek de NS36 gewoon een rotding te zijn waarop je beter g

Een rotding. Echter niet meteen hoorbaar. De ABX test sloeg nergens op omdat het niet aantoonbaar hoorbaar anders was. Je kan er geen klassieke muziek op luisteren. Oja, maar je hoort het niet als je direct vergelijkt.

Ik begrijp niets meer van de audiofiele wereld! :lol:

Een rotding. Echter niet meteen hoorbaar. De ABX test sloeg nergens op omdat het niet aantoonbaar hoorbaar anders was. Je kan er geen klassieke muziek op luisteren. Oja, maar je hoort het niet als je direct vergelijkt.

Ik begrijp niets meer van de audiofiele wereld! :lol:

Een sterk staaltje cognitieve dissonantie. :lol:

Tsja Niels, welkom in de wereld van mensen die hun best doen om zo objectief mogelijk subjectief te luisteren. Daar passen geen one-liners bij.

Guest Rein!
Maar toen ze met wat kritische klassiek-fragmenten eenmaal boven water waren bleek de NS36 gewoon een rotding te zijn waarop je beter g

wat ik heel vreemd vind is dat er dus absoluut geen overduidelijk verschil was tussen de JK combo van Picoso en mijn Sony alleseter.......... :rolleyes:

zit 9900 euro verschil in,

;)

dus

Dus... wel duidelijk verschil. ;)

Dus was deze kwoot bedoeld als antwoord op de vraag van Huub van wie de NS30 was...

Om een of andere reden is het andere CD-spelervergelijk topic (hoe nu verder) gesloten.... :(

Op Audiofreaks trouwens ook... :(

Ik hoop nog steeds op 'n methode waarmee "we" kunnen bewijzen dat er wel degelijk verschillen zijn.

Ik blijf er namelijk bij dat die er zijn... en nog wel heel grote ook. Zo heb ik de mogelijkheid om muziek te draaien via de Droplet of via de Philips 963. Wanneer ik met de 963 draai, gaat er meestal vrij snel 'n plaat op. Zelfs al draai ik SACD's op die speler.

Op de Droplet heb ik dat niet. De muziek is dan muziek zoals ik het ook live ervaar. met instrumentklanken die herkenbaar zijn.

Alle agumenten zoals placebo, tussen je oren, verwachtingspatroon e.d. ken ik al... dus kom daar maar niet meer mee aan.

Het merkwaardige blijft dus... Hoe komt het dat je verschillen niet of heel moeilijk hoort wanneer je blind omschakeld.

Hieronder zomaar wat gedachten....

1. De methode die Erik Klijnsmit voorstelt is misschien wel een goede. Juist NIET op gelijk niveau, maar de speler zodanig instellen dat het lekker klinkt.

2. In elk geval met langere muziekstukken. En ook met muziekstukken die ik ervoor uitgezocht heb en dus goed ken. Niet een snel gebrand CD-tje met alleen een stem en een gitaar. Er zal wat meer diepgang in moeten zitten. Maar ook weer niet teveel.

3. Een bombastisch orkest (big band b.v.) is in mijn oren ongeschikt.

4. Nooit meer dan twee spelers op een dag.

5. Had ik maar gewoon doorgedrukt dat de Philips en de Droplet echt wel voldoende waren om verschillen te kunnen waarnemen.

6. En ook dat er meer dan twee keer geschakeld wordt.

7. Zelf het schakelmoment bepalen. Door het abrupt afschakelen van de muziek wordt ik b.v. ook al weer in verwarring gebracht.

8. Omschakelen tussen twee spelers die gelijk lopen... Dat brengt helemaal niks.

;)

Dat is de methode die ik noem onder 8. Daarvan is voor mij al lang geleden bewezen dat je dan helemaal geen verschillen hoort.

Dan is de conclusie dus dat er geen verschillen zijn, simpel. De enige variabele in de door mij voorgestelde methodiek is namelijk een verschil in klank, of ruimte afbeelding, tussen de diverse CD-spelers, alle andere zaken zijn namelijk onder dezelfde noemer gelijk gemaakt.

Dan kan je natuurlijk je kop in 't zand steken en zeggen dat dat niet de juiste methode is, maar de methode volgt logischerwijs uit de vraagstelling en daarmee staat die dus niet ter discussie. Wat dan wel ter discussie staat is waarom je in andere gevallen w

Het merkwaardige blijft dus... Hoe komt het dat je verschillen niet of heel moeilijk hoort wanneer je blind omschakeld.

Het is inderdaad moeilijk, ook als er aantoonbaar verschillen zijn. Deze ervaring heb vandaag al gepost op hififorum:

Gisteravond heb ik bezoek gehad van 2 hifi-liefhebbers die mijn setje weer eens wilden horen. De aandacht was vanaf het begin bijna uitsluitend gericht op mijn nieuwe subwoofer: een gigantisch ding met een woofer van 33 cm en een vermogen van 600 watt.

Na een week bezig geweest te zijn met afstellen van het ding geeft hij een redelijk ge

Ik blijf er namelijk bij dat die er zijn... en nog wel heel grote ook. Zo heb ik de mogelijkheid om muziek te draaien via de Droplet of via de Philips 963. Wanneer ik met de 963 draai, gaat er meestal vrij snel 'n plaat op. Zelfs al draai ik SACD's op die speler.

Op de Droplet heb ik dat niet. De muziek is dan muziek zoals ik het ook live ervaar. met instrumentklanken die herkenbaar zijn.

;)

De droplet staat bekend om z'n analoge klank, en blijkbaar heb jij daar een voorkeur toe? :confused:

Dat is de methode die ik noem onder 8. Daarvan is voor mij al lang geleden bewezen dat je dan helemaal geen verschillen hoort.

Dan is de conclusie dus dat er geen verschillen zijn, simpel. De enige variabele in de door mij voorgestelde methodiek is namelijk een verschil in klank, of ruimte afbeelding, tussen de diverse CD-spelers, alle andere zaken zijn namelijk onder dezelfde noemer gelijk gemaakt.

Dan kan je natuurlijk je kop in 't zand steken en zeggen dat dat niet de juiste methode is, maar de methode volgt logischerwijs uit de vraagstelling en daarmee staat die dus niet ter discussie. Wat dan wel ter discussie staat is waarom je in andere gevallen w

Je hebt kennelijk weinig ervaring mat blind A-B vergelijken.

Tsja, ik kan hier wel een hele lijst met wapenfeiten gaan neerpennen, maar ik volsta met 't commentaar dat ik in de afgelopen 15-jaar voldoende ervaring heb opgedaan met allerhande manieren van vergelijken en dat de door mij voorgestelde methodiek toch echt de juiste is. Dat dan in sommige gevallen blijkt dat die dure CD-speler net zo klinkt als

[...]

De digitale tussenstap wordt alleen gemaakt om opslag makkelijker te maken.

En om het systeem kwalitatief naar een hoger plan te tillen.

Zoals een oud-collega het al zei in zijn proefschrift:

"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Groet,

Jacco

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Waarom heb jij dat reclame linkje onder je naam staan... Heeft dat iets met audio te maken of zo... :confused:

Verder zijn we het dus duidelijk niet eens met elkaar...

:)

[...]

De digitale tussenstap wordt alleen gemaakt om opslag makkelijker te maken.

En om het systeem kwalitatief naar een hoger plan te tillen.

Zoals een oud-collega het al zei in zijn proefschrift:

"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

Groet,

Jacco

Zoals muziek opgenomen word, hoef je niks naar een hoger niveau te tillen. De bron (het instrument of stem) is n.l. altijd het hoogste niveau... daar hoeft niks aan verbeterd te worden. Het enige wat we willen is dat er zo weinig mogelijk verlies ontstaat. Nu gebeurd dat digitaal.... Over 20 jaar is er weer wat anders verzonnen. 100 jaar geleden probeerde men mechanisch wat... en daar tussenin wat elektrisch.

De wereld blijft n.l. in beweging.

[...]

Zoals muziek opgenomen word, hoef je niks naar een hoger niveau te tillen. [...]

Maar we hebben het over een reproductiesysteem. De bron is onbereikbaar en benadering geeft alleen slapeloze nachten...

Het traject tussen microfoon en luidspreker is heden ten dage dusdanig goed te krijgen, vooral dankzij "digitaal", dat het systeem beter wordt dan de resolutie van het menselijk gehoor. Dat vind ik eigenlijk een hele prestatie.

Groet,

Jacco

[...]

Zoals muziek opgenomen word, hoef je niks naar een hoger niveau te tillen. [...]

Maar we hebben het over een reproductiesysteem. De bron is onbereikbaar en benadering geeft alleen slapeloze nachten...

Het traject tussen microfoon en luidspreker is heden ten dage dusdanig goed te krijgen, vooral dankzij "digitaal", dat het systeem beter wordt dan de resolutie van het menselijk gehoor. Dat vind ik eigenlijk een hele prestatie.

Groet,

Jacco

Ik heb eens een "recentie" gelezen van een Pathephone... uit 1930 of zo... Daar stond ongeveer dezelfde tekst... "men had nog nooit zo'n natuurgetrouw (ingeblikt) geluid gehoord. Puur analoog natuurlijk....

Ondertussen weten we beter... We zijn n.l. nog heeeeeeeeeeeeel ver van natuurgetrouw af.

[...]

Ondertussen weten we beter... We zijn n.l. nog heeeeeeeeeeeeel ver van natuurgetrouw af.

Met stereo zal het nooit natuurgetrouw worden. Dat beperkt zich tot een illusie.

Groet,

Jacco

[...]

Met stereo zal het nooit natuurgetrouw worden. Dat beperkt zich tot een illusie.

Groet,

Jacco

Ik heb meer natuurgetrouwe stereo dan surround sets gehoord. Van die laatste eigenlijk maar

Hans,

Vanavond ga ik naar 'n dure surroundset luisteren... Ik ben benieuwd.

En 't feit dat iets veel geld kost is hier een bepalende faktor cq. garantie voor een goede geluidskwaliteit? Ik vind dat een nogal kromme redenatie. Maar goed, dat geeft wel aan waarom jij kennelijk nogal gekant ben tegen de resultaten van Jacco z'n luistertest en de door mij aangedragen methodiek om CD-spelers op een eerlijke wijze te kunnen vergelijken.

Gloeilamp,

Tja, je kunt ook een test opstellen van sportauto's in een modderpoel en dan vaststellen dat de outsider, de tractor, de winnaar is.

Da's een vergelijking die hier niet past, immers alle CD-spelers worden op dezelfde versterker, in dezelfde ruimte en op dezelfde luidsprekers beluisterd. Dus de enige variabele in de vergelijking zijn de CD-spelers zelf en eventuele verschillen ertussen. Ik hoop toch echt dat je enige opleiding hebt genoten en zodoende logisch kunt beredeneren dat de voorgestelde methode hier niet ter discussie staat. Maar goed, omdat je al eerder als een ongeletterde asociaal uit de hoek kwam vrees ik dat dat net een brug te ver is in jouw geval.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...