Jump to content

De cd-speler vergelijking

Recommended Posts

Hans,

Vanavond ga ik naar 'n dure surroundset luisteren... Ik ben benieuwd.

En 't feit dat iets veel geld kost is hier een bepalende faktor cq. garantie voor een goede geluidskwaliteit? Ik vind dat een nogal kromme redenatie. Maar goed, dat geeft wel aan waarom jij kennelijk nogal gekant ben tegen de resultaten van Jacco z'n luistertest en de door mij aangedragen methodiek om CD-spelers op een eerlijke wijze te kunnen vergelijken.

Mag ik even opmerken dat ik zeer kritisch ben t.o.v. surround! Het meeste plastic wat ik gehoord heb klonk gewoon nergens naar.

Mag ik dan aannemen dat een dure set beter klinkt dan dat plastic van de Aldi en de Its? Bovendien heb ik het helemaal niet over de koppeling duur en kwaliteit gehad. 'Het is jouw kromme conclusie dat ik er zo over denk.

De "door jouw aangedragen" methodiek is 'n methode die gewoon niet werkt. Kennlijk heb je zelf nog nooit onder dergelijke omstandigheden geluid vergeleken.

Een en ander komt tamelijk ongenuanceerd over dus...

:)

De "door jouw aangedragen" methodiek is 'n methode die gewoon niet werkt. Kennlijk heb je zelf nog nooit onder dergelijke omstandigheden geluid vergeleken.

Da's een kansloze reply Hans, als je niet onder dergelijke omstandigheden vergelijkt hou je jezelf voor de gek. De essentie van vergelijken is dat je zoveel mogelijk parameters gelijk trekt waarin je niet geintresseerd bent zodat juist die parameter waarin je wel geintresseerd bent als enigste overblijft. Da's nu precies waar de door mij gehanteerde methode prima voor geschikt is.

Commentaar in de trant van 'kennlijk heb je zelf nog nooit onder dergelijke omstandigheden geluid vergeleken' vind ik een zwaktebod en feitelijk nogal dom overkomen. Kennelijk lees je mijn posts niet zorgvuldig, ik geef aan dat ik 't al jaren zo doe. Maar goed, selectief lezen en alleen die informatie tot je nemen die in je straatje past is niet geheel vreemd bij sommigen die hier frequent hun bevindingen ventileren. Jammer, want da's duidelijk een gemiste kans in dit geval, een goede discussie valt of staat namelijk met het goed lezen van de discussiepunten en het commentaar erop.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Hans,

Vanavond ga ik naar 'n dure surroundset luisteren... Ik ben benieuwd.

En 't feit dat iets veel geld kost is hier een bepalende faktor cq. garantie voor een goede geluidskwaliteit? Ik vind dat een nogal kromme redenatie. Maar goed, dat geeft wel aan waarom jij kennelijk nogal gekant ben tegen de resultaten van Jacco z'n luistertest en de door mij aangedragen methodiek om CD-spelers op een eerlijke wijze te kunnen vergelijken.

Gloeilamp,

Tja, je kunt ook een test opstellen van sportauto's in een modderpoel en dan vaststellen dat de outsider, de tractor, de winnaar is.

Da's een vergelijking die hier niet past, immers alle CD-spelers worden op dezelfde versterker, in dezelfde ruimte en op dezelfde luidsprekers beluisterd. Dus de enige variabele in de vergelijking zijn de CD-spelers zelf en eventuele verschillen ertussen. Ik hoop toch echt dat je enige opleiding hebt genoten en zodoende logisch kunt beredeneren dat de voorgestelde methode hier niet ter discussie staat. Maar goed, omdat je al eerder als een ongeletterde asociaal uit de hoek kwam vrees ik dat dat net een brug te ver is in jouw geval.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Wat een domme opmerking maak je hier. De ruimte + de luidspreker "DE MODDERPOEL" zorgt er voor dat je geen conclusie kan trekken. Je moet wel erg dom zijn om zo te volharden dat als je in de stront staat dat je de nuance kunt ruiken......

p.s je geeft weer eens aan wat voor fijn persoon je bent........

Wat een domme opmerking maak je hier. De ruimte + de luidspreker "DE MODDERPOEL" zorgt er voor dat je geen conclusie kan trekken. Je moet wel erg dom zijn om zo te volharden dat als je in de stront staat dat je de nuance kunt ruiken......

Kansloos, volgens mij begrijp je 't gewoon niet, ik zal 't nog eens herhalen, bij sommige mensen moet je zaken blijven herhalen, anders blijft 't niet hangen.

De essentie van vergelijken is dat je zoveel mogelijk parameters gelijk trekt waarin je niet geintresseerd bent zodat juist die parameter waarin je wel geintresseerd bent als enigste overblijft. Da's nu precies waar de door mij gehanteerde methode prima voor geschikt is.

Ik vind de enige parameter die er iets toe doet dat het volume moet zijn wat uit de luidspreker komt, die zou bij beide cd-spelers gelijk moeten zijn. Regelen met de volumeknop lijkt mij de enige juiste manier, dat zijn namelijk de omstandigheden die je thuis cre

Deed je dat hier ook maar, respectvol communiceren is niet jouw sterkste kant.

Nee, d'r is een klein nuance-verschil, ik heb als elektrotechnisch ingenieur zijnde namelijk kennis van zaken. Als er hier vervolgens allerlei pseudo-ingenieurs onwaarheden gaan verkondigen dan geef ik ze idd. een virtueel pak op hun billen, da's kennelijk nodig want men blijft ontkennen of bezigt kop-in-het-zand-steek praktijken. In dat laatste geval werkt alleen een directe aanpak, anders blijft men in dit gedrag volharden.

Over meningen en welke mening dichter bij de waarheid ligt wil ik best discussi

Het zou mij niet verbazen als bij de vergelijking van afgelopen 10 maart steeds de duurste "afgeknepen" moest worden.

Dit is naar mijn mening behoorlijk kortzichtig. Als dit al zo zal zijn is het meteen duidelijk dat je die 10000 euro niet neer hoeft te leggen aangezien het enige verschil op een niveauverschil berust.

Bovendien vind ik het grappig dat zodra "test" onderwerpen ter sprake komen, er meteen een hoop mensen subjectieve testmethoden voorstellen omdat de objectieve tests niet de gewenste (lees: duurder=beter) resultaten opleveren. Is het een belediging op persoonlijk niveau als een aldi dingetje hetzelfde klinkt als een dure speler?

Deed je dat hier ook maar, respectvol communiceren is niet jouw sterkste kant.

Nee, d'r is een klein nuance-verschil, ik heb als elektrotechnisch ingenieur zijnde namelijk kennis van zaken. Als er hier vervolgens allerlei pseudo-ingenieurs onwaarheden gaan verkondigen dan geef ik ze idd. een virtueel pak op hun billen, da's kennelijk nodig want men blijft ontkennen of bezigt kop-in-het-zand-steek praktijken. In dat laatste geval werkt alleen een directe aanpak, anders blijft men in dit gedrag volharden.

Over meningen en welke mening dichter bij de waarheid ligt wil ik best discussi

Guest Micheln

Ik heb deze discussie nu op een paar fora zitten bekijken en ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat het een behoorlijk onnuttige discussie is.

De testers DENKEN dat ze het goed gedaan hebben door, voor zover ik begrepen heb, achter de spelers een kastje te zetten wat het uitgangsniveau gelijk heeft getrokken. Dit geeft in ALLE gevallen een verlies dus en maakt in deze test van ALLE spelers slechte spelers.

Daarbij is de test in een veel te drukke en voor de meesten vreemde omgeving gedaan waardoor je je niet kan ontspannen en concentreren. Om goed naar verschillen te kunnen luisteren is het zaak je wel te kunnen ontspannen en concentreren en van nog veel groter belang is dat de luisterruimte volledig stil is en de akoestiek niet v erziekt word door veel te veel mensen in de ruimte.

Velen hier zullen het met mij eens zijn dat als je een echt mooie speler in huis hebt en je sluit dan een allesvretertje (van de Blokker) op je set aan dat dat toch beduidend anders klinkt. Dit komt niet alleen door de andere uitgangsspanning maar vooral omdat die mooie speler veel meer detail en rust in het geluid brengen.

Ik heb hier 4 spelers in huis die alle 4 gelijke uitgangsspanning hebben tot 3 cyfers achter de komma maar toch echt heel verschillend klinken.

De essentie van vergelijken is dat je zoveel mogelijk parameters gelijk trekt waarin je niet geintresseerd bent zodat juist die parameter waarin je wel geintresseerd bent als enigste overblijft. Da's nu precies waar de door mij gehanteerde methode prima voor geschikt is.

Je hebt gelijk, echter niet volledig.

Ik lees steeds maar weer allerlei technischse zaken, over levels gelijktrekken etc.. etc...

Technische formules vliegen je om de oren, allemaal wel leuk en wellicht ook zinvol maar wat ik mis

is de "KIPPEVEL-THEORIE".

We laten verschillende personen, langdurig luisteren naar CD-speler A en daarna CD-speler B

(dit wel onder bepaalde condities) en turfen het aantal reacties waarbij men "kippevel" krijgt.

Uiteraard is bovenstaande plastisch bedoeld maar ik meen in de discussie tussen het vergelijken

tussen de CD-spelers, de muziek en de mens/luisteraar in deze, totaal is ondergesneeuwd.

Het lijkt wel of dit forum meer een product v/e technisch labatorium is geworden.

Ik heb deze discussie nu op een paar fora zitten bekijken en ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat het een behoorlijk onnuttige discussie is.

De testers DENKEN dat ze het goed gedaan hebben door, voor zover ik begrepen heb, achter de spelers een kastje te zetten wat het uitgangsniveau gelijk heeft getrokken. Dit geeft in ALLE gevallen een verlies dus en maakt in deze test van ALLE spelers slechte spelers.

Daarbij is de test in een veel te drukke en voor de meesten vreemde omgeving gedaan waardoor je je niet kan ontspannen en concentreren. Om goed naar verschillen te kunnen luisteren is het zaak je wel te kunnen ontspannen en concentreren en van nog veel groter belang is dat de luisterruimte volledig stil is en de akoestiek niet v erziekt word door veel te veel mensen in de ruimte.

Deze bedenking maakte ik me ook toen ik de opstelling en omstandigheden van de luistertest las op dit Hear forum. Maar ik wou me niet moeien want ik ben slechts een audiofiel autodidact.

mvg RastaPhil

Velen hier zullen het met mij eens zijn dat als je een echt mooie speler in huis hebt en je sluit dan een allesvretertje (van de Blokker) op je set aan dat dat toch beduidend anders klinkt. Dit komt niet alleen door de andere uitgangsspanning maar vooral omdat die mooie speler veel meer detail en rust in het geluid brengen.

Ik heb hier 4 spelers in huis die alle 4 gelijke uitgangsspanning hebben tot 3 cyfers achter de komma maar toch echt heel verschillend klinken.

ja bedankt voor het onder woorden brengen van wat ik grofweg hierover dacht. Met name het thuis uitgebreid luisteren door de cd spelers uit te wisselen is volgens mij de enige manier om echt te horen waar het over gaat omdat je de omstandigheden waaronder je luistert al zo goed kent. iedere verandering valt op.

Ik heb mijn cd 10 omgewisseld voor een rotel die goedkoper is maar beter klinkt. Uitgangsspanning is volgens de papieren hetzelfde

Ik zeg dat dat "afknijpen" misschien weleens gehoormatig meer zou kunnen doen dan de alleen spanning verlagen.

Zwaar vermoeiend dit topic, je zou sommige mensen gaan verdenken te leiden aan een bijzonder ernstige vorm van dyslexie. Er is geen sprake van afknijpen, zoals ik aangeef worden alle CD-spelers met dezelfde afsluitimpedantie (meestal 47K) belast, da's een doorsnee ingangsimpedantie van heel veel (voor)versterkers. Maar goed, als je de werking van een apparaat niet begrijpt ga je al snel in analogie

Als jij mij nu eens onder het negeer knopje zet doe ik met jou hetzelfde. Hoef je je, vanuit je ivoren toren, ook niet meer aan mijn domme opmerkingen te ergeren.

Ik denk dat 't eerder zoden aan de dijk zet als de criticasters in dit topic eens een basiscursus elektronica gingen volgen, d'r zijn d'r zat online te vinden. Daarbij vooral het hoofdstuk, spanningen, stromen en weerstand, de wet van ohm niet overslaan. Daaruit volgt dat bij een gelijke afsluitimpedantie en een gelijke spanning er ook een gelijke stroom gaat lopen, immers R = V/I. Als je daar niet aan wilt dan denk je kennelijk dat dezelfde natuur- en wiskundige grondbeginselen die garant staan voor de werking van een CD-speler an sich, niet gelden voor de uitgangsspanning?

Da's natuurlijk pure kolder. Daarmee wil ik alleen maar even aangeven dat als je niet weet waar je over praat in de zin van de exacte werking van een apparaat te begrijpen je dus ook niet gekwalificeerd bent om kritiek te uiten op een methode die hier geponeerd wordt en die in de praktijk de toets der kritiek al heeft doorstaan. Of ga je ook vraagtekens plaatsen en in discussie over de methode van de chirurg die een operatie bij je gaat doen? Als je iets op persoonlijke titel wilt inbrengen is dat uiteraard prima, realiseer je dan wel dat de ene mening dichter bij de waarheid ligt dan een ander en dat feiten altijd verifie

Weer iemand die weet dat er dus wel verschillen tussen c.d spelers zijn. :cool2:

Als je dit in alle rust op eigen set doet zijn de verschillen tussen een gemodificeerde- en standaard speler dan ook nog redelijk anders B).

Dan zullen het maar niet hebben over een dure speler en een weggooispeler.

Ik zeg dat dat "afknijpen" misschien weleens gehoormatig meer zou kunnen doen dan de alleen spanning verlagen.

Zwaar vermoeiend dit topic, [...]

Inderdaad. Sommige mensen hadden nooit moeten leren praten. (uitspraak van mijn vriendin, die heeft dat soort dingen nog sneller door dan ik...)

De oplossing van het raadsel van de uitgangsspanning moet je zoeken in het verschil tussen gelijkvormig en congruent. Waarvan akte.

Groet,

Jacco

het feit dat sommige iets "zeker" weten is nog geen garantie dat ze gelijk hebben.

Het vervelende is ook dat sommige boys zich zelf uitroepen als deskundige.

Daar komt m.i.z. heel veel meer bij te kijken dan alleen een titeltje in de electronica.

Schoenmaker blijf bij je leest zou ik zeggen. Ga telramen ontwerpen o.i.d., er is vast wel iets wat je wel goed kan.... :P

het feit dat sommige iets "zeker" weten is nog geen garantie dat ze gelijk hebben.

Argumenten?

Groet,

Jacco

ik vind het "ik weet het toch heus wel beter "gehalte erg hoog hier. ik ga niet zover namen te noemen maar de arrogantie straalt er veelvuldig vanaf. Ook het selectief lezen is sommigen niet vreemd en lullen maar in hun eigen straatje. het lijkt dat een aantal zo overtuigd zijn van hun gelijk dat het zinloos is er een topic over te openen omdat ieder vorm van kritiek afgedaan word als klinklare onzin. Doet een beetje freudiaans aan "als je het er niet mee eens bent begrijp je het niet" (referentie naar de gesloten theorie van freud)

Of zoals we het in het hier en nu zeggen. Either you are with us , or with the terrorists.

Nu weet ik wel dekkers dat je graag feitjes en cijfertjes wilt horen want daar doel jij op wanneer je vraagt om argumenten maar die heb ik niet voor je en die vind ik ook helemaal niet zo interessant. Het is al zo vaak bewezen dat beter metend niet altijd beter klinkt. Ik ben een luisteraar en geen meter. maar ga vooral door met het bedenken van een test en ik hoop ook echt dat je voor jezelf een bevredigend resultaat krijgt. dus ondanks mijn feedback succes gewenst.

Argumenten?

Groet,

Jacco

Als je hier argumenten voor nodig heb dan snap ik dat je vriendin de uitspraak doet die ze heeft gedaan... :P:D:cool2::ph34r:

Groeten Hans

maar de arrogantie straalt er veelvuldig vanaf

Omdat iets niet strookt met jouw bevindingen en ik, maar ook anderen, mijn stelling met overtuiging verdedigen? Je kan 't ook anders bekijken, vroeger dacht ik ook dat kabels een hemelsbreed verschil maakten, dat een dure CD-speler altijd faktoren beter klinkt dan een goedkope en dat buizen het audio walhalla waren. Als je ouder wordt wordt je echter ook wijzer en leer je zaken vanuit een ander perspectief te bekijken, je wordt sceptischer en kritischer. Als je dan ook nog na jarenlange studie en ervaring bepaalde zaken die je voorheen voor waar aannam eens goed kunt toetsen zowel kwa metingen als in combinatie met wat je feitelijk hoort, of juist niet hoort, blijkt opeens dat een heleboel zaken geschaard kunnen worden onder de noemer suggestie.

Kortom, beticht me niet van arrogantie als je niet weet waar ik vandaan kom. Ik heb 't traject waar jullie nu zo prat op gaan al jaren geleden doorlopen, vandaar ook dat ik er tegenaan blijf schoppen, de invulling die jullie eraan geven is namelijk de verkeerde. Jullie geloven in de kwakzalvers van weleer, die lood in goud beweerden om te zetten en nu als bedriegers zijn ontmaskerd door de wetenschap. Nogmaals, d'r komt geen magie of voodoo bij kijken, een vergelijking zoals hier voorgesteld geeft onherroepelijk de verschillen bloot, of niet natuurlijk. Dat e.e.a. niet strookt met jullie opvattingen heeft meer te maken met het feit dat jullie toe zijn aan een mentale reboot en je wellicht eens moeten af gaan vragen waarom er w

[...]

ik vind het "ik weet het toch heus wel beter "gehalte erg hoog hier. [...]

Kan ik hieruit concluderen dat je serieuze twijfels hebt bij de wetten van Maxwell? Of bij 1+1=2?

Groet,

Jacco

Zou het niet beter als ieder niet zijn gelijk probeerde te halen via niet ter zake doende analogieen. Dus geen in modder zwemmende bolides en geen onzinnige vergelijkingen met natuurkundige wetten of 1+1=2 (wat overigens geen wet is maar een afspraak of axioma.)

Verder; bescheidenheid siert de werkelijke onderzoeker. Die beseft dat wat hij geleerd heeft tijdens zijn opleiding veelal een vereenvoudiging is van de werkelijkheid. Zonder kritische blik op de huidige stand van zaken geen vooruitgang.

Zelf denk ik ook niet dat de verzwakker constructie hier de boosdoener is. Eerder het beperkte menselijke vermogen om feiloos nuances te kunnen horen. Wellicht komen die onderscheidende nuances niet zo vaak in de muziek voor en is er gewoon meer tijd nodig.

Op zich zijn Jacco, Jeroen en enkele anderen goed bezig.

Als ze er nog zin in hebben... Ik zou er de kracht niet meer voor hebben.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...