Jump to content

De cd-speler vergelijking

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Deze discussie heeft lang genoeg geduurd; het is nooit de bedoeling geweest dat forummers elkaar zouden gaan bestrijden (Ik heb hier en daar al forummers met getrokken lichtzwaarden gezien :eek: )

Laat ik jullie uit de doeken doen hoe het op de testdag echt is gegaan:

We zaten in de zolderkamer met zijn allen; de ruimte was vrij goed gevuld, er stonden nog wat electronische apparaten hitte te verstoken en de zon scheen op het dak :blink::blink:

En dat terwijl het de EERSTE mooie lentedag was! Jullie denken toch niet echt dat wij de gehele middag op een bedompte zolderkamer hebben zitten luisteren naar het verschil tussen CD-spelers terwijl buiten de lentezon scheen? :confused::confused::confused:

We hebben even naar de set van Hans geluisterd en zijn toen met zijn allen in de tuin gaan zitten genieten van een koud pilsje! Daar hebben we gedisussieerd over hoe we het Hear forum zouden gaan informeren over onze "test".

Onze insteek om te ventileren dat er geen verschil bestaat tussen een hele goedkope en een hele dure speler, was gewaagd maar iedereen tuinde erin.

Jullie geloven toch niet echt dat alle CD-spelers hetzelfde klinken? :confused: ?

Groeten,

Ing. S.P.H. Wapstra

Ikke wel hoor, alleen de beschreven test methode deugt niet.

[...]

Door alle zaad- en forumdodende discussie's gebeurt dat helemaal niet meer.

[...]

Het gezellig kwekkebekken over houten volumeknoppen wordt gesteld boven de wetten van Maxwell en aanverwante natuurkunde. Dit om de continuiteit van het gekwekkebek te garanderen?

Groet,

Jacco

Als liefhebber van de alom geprezen Kwekkeboom-croquet maak ik toch ernstig bezwaar tegen dit croquettair kwetsend taalgebruik.

Weer niks verder gekomen...

'N hond die in z'n eigen staart probeert te bijten... :(

En volgens mij zullen we ook nooit verder komen in die discussie en de staart van de hond is ook al lang op.

Het blijft een herhaling van zetten in argumenten enz,waarvan de rode draad cq de kern van de boodschap hetzelfde blijft.

Kortom het is een discussie die in 'random' iedere keer wordt afgedraaid door de diversen leden.

Misschien is het beter om het maar te laten voor wat het is,want ik geloof nooit dat er hier uitgekomen gaat worden,zolang een ieder in zijn eigen gelijk blijft zitten en niet bereid is om open te staan voor de andere mening cq bevinding.

Dus als de Heren Audiofielen weer lekker bezig gaan op HUN manier met de hobby en de Heren technici doen dat op HUN manier en je laat elkaar met rust i.p.v. constant dezelfde riedels af te draaien in bijna elk topic en wellicht word het dan hear weer gezellig en voelt een ieder zich weer vrij om te gaan posten en word dit forum weer leuk. Kijk maar eens op deze link en deze link hoe gezellig het kan zijn en hoe het dus ook kan onder elkaar

[edit : ] ik ben er niet bij geweest,maar te zien aan de foto's en de antwoorden in het topic had ik er wel graag bij geweest. Heel duidelijk straalt daar de gezelligheid en de saamhorigheid er vanaf en je ziet gewoon op de foto's hoeveel plezier een ieder heeft. En dat zijn niet alleen technici die daar op de foto's staan,maar ook audiofielen. Met dit gegeven voorbeeld wil ik alleen maar laten zien dat het ook anders kan en je ook anders met elkaar kunt omgaan. [einde edit]

Met groet,

:cool2:

[...]

Door alle zaad- en forumdodende discussie's gebeurt dat helemaal niet meer.

[...]

Het gezellig kwekkebekken over houten volumeknoppen wordt gesteld boven de wetten van Maxwell en aanverwante natuurkunde. Dit om de continuiteit van het gekwekkebek te garanderen?

Groet,

Jacco

Als liefhebber van de alom geprezen Kwekkeboom-croquet maak ik toch ernstig bezwaar tegen dit croquettair kwetsend taalgebruik.

cro

Weer niks verder gekomen...

'N hond die in z'n eigen staart probeert te bijten... :(

En volgens mij zullen we ook nooit verder komen in die discussie en de staart van de hond is ook al lang op.

Het blijft een herhaling van zetten in argumenten enz,waarvan de rode draad cq de kern van de boodschap hetzelfde blijft.

Kortom het is een discussie die in 'random' iedere keer wordt afgedraaid door de diversen leden.

Misschien is het beter om het maar te laten voor wat het is,want ik geloof nooit dat er hier uitgekomen gaat worden,zolang een ieder in zijn eigen gelijk blijft zitten en niet bereid is om open te staan voor de andere mening cq bevinding.

Dus als de Heren Audiofielen weer lekker bezig gaan op HUN manier met de hobby en de Heren technici doen dat op HUN manier en je laat elkaar met rust i.p.v. constant dezelfde riedels af te draaien in bijna elk topic en wellicht word het dan hear weer gezellig en voelt een ieder zich weer vrij om te gaan posten en word dit forum weer leuk. Kijk maar eens op deze link en deze link hoe gezellig het kan zijn en hoe het dus ook kan onder elkaar

[edit : ] ik ben er niet bij geweest,maar te zien aan de foto's en de antwoorden in het topic had ik er wel graag bij geweest. Heel duidelijk straalt daar de gezelligheid en de saamhorigheid er vanaf en je ziet gewoon op de foto's hoeveel plezier een ieder heeft. En dat zijn niet alleen technici die daar op de foto's staan,maar ook audiofielen. Met dit gegeven voorbeeld wil ik alleen maar laten zien dat het ook anders kan en je ook anders met elkaar kunt omgaan. [einde edit]

Met groet,

:cool2:

Kennelijk begrijpt "men" niet wat je bedoeld en gaan we weer gewoon verder.

Het lijkt erop dat een aantal moderatoren van een ander forum hier de boel danig lopen te verzieken.

Ik vraag me af of dit op dat andere forum w

Ik ben het in elk geval spuugzat.

Negeerknopje ;)

Ik negeer langzamerhand het hele forum...

;)

Alles onder controle, Hans? Je klinkt zo somber.

Groet,

Jacco

Guest tubejack

De cd-speler vergelijking, Lood om oud ijzer

Ik heb weer eens, (net als opvallend vele gasten weer) een stuk van deze vermakelijke

soap gevolgd.

Niemand schijnt door te hebben, dat het wel eens een :lol: briljante ietwat vroege 1 april grap kan zijn :lol:

Ga vooral door,

Met vriendelijke groet,

Jack

Tja, als je geen inhoudelijk argument hebt, kun je altijd nog lacherig gaan doen. Dat helpt.

Dat gebeurt aan beide kanten. Laten we maar gewoon blij zijn dat de rookwolken een beetje zijn opgetrokken. :D

En wat heb jij geleerd, Huub?

Groet,

Jacco

Tsja, je kunt 't arrogant noemen, je kunt ook eens de houding van de andere forumleden wat nader bekijken, en dan bedoel ik met name de categorie die anno 2007 nog steeds beweert dat de aarde plat is.

Misschien wordt 't eens tijd dat zij verder kijken dan hun neus lang is? Maar goed, da's tegen dovemans oren gezegd, want een echte audiofiel vertrouwt natuurlijk alleen op z'n eigen oren en verwerpt alles wat niet strookt met zijn persoonlijke ervaring. En uiteraard worden ervaringen van andere audiofielen, met dezelfde overtuiging, zonder wederhoor voor waar aangenomen.

Wie steekt er hier nu feitelijk z'n kop in 't zand? Ik denk dat deze audiofielen mensen zijn die ook na hun jeugd nog graag in sprookjes blijven geloven, die hun saaie leven meer kleur proberen te geven met wat audiofiele magie. Dat er in een ABX vergelijking helemaal niks van deze insteek overeind blijft staan geeft al aan waar de schoen wringt: als je niet in de magie gelooft dan hoor je 't ook niet, einde discussie.

Veel plezier verder met deze inmiddels meermalen onderuit gehaalde discussie, voor de audiofielen die aan bovenstaande beschrijving voldoen, vergeet vooral dit jaar je schoen niet te zetten, je weet immers nooit, toch?

En nog even samenvattend:

Verschillen tussen CD-spelers zijn er wel degelijk, alleen is dit vaak lastig op 't gehoor te beoordelen als je beide CD-spelers niet tegelijk kunt beluisteren. Belangrijk punt hierbij is dat de CD-spelers dan wel een uitgangsnivo hebben dat tot op 0.1dB gelijk is. Verschillen van 0.3dB zijn namelijk ook voor een doorsnee luisteraar al hoorbaar. De beste manier om CD-spelers te vergelijken heb ik hieronder nogmaals uiteen gezet, daarmee hoor je altijd eventuele verschillen gelijk, simpelweg door heen en weer te schakelen.

- een aantal CD-spelers aansluiten op een bronkeuze schakelaar, of voorversterker met meerdere ingangen.

- uitgangsnivo's afregelen binnen ~0.1dB, waarbij iedere CD-speler een vrijwel gelijke afsluitimpedantie ziet.

- alle CD-spelers voorzien van dezelfde CD, dwz. er dienen dus een x aantal kopie

Tsja, je kunt 't arrogant noemen, je kunt ook eens de houding van de andere forumleden wat nader bekijken, en dan bedoel ik met name de categorie die anno 2007 nog steeds beweert dat de aarde plat is.

Misschien wordt 't eens tijd dat zij verder kijken dan hun neus lang is? Maar goed, da's tegen dovemans oren gezegd, want een echte audiofiel vertrouwt natuurlijk alleen op z'n eigen oren en verwerpt alles wat niet strookt met zijn persoonlijke ervaring. En uiteraard worden ervaringen van andere audiofielen, met dezelfde overtuiging, zonder wederhoor voor waar aangenomen.

Wie steekt er hier nu feitelijk z'n kop in 't zand? Ik denk dat deze audiofielen mensen zijn , einde discussie.

Veel plezier

;)

Verschillen tussen CD-spelers zijn er wel degelijk, alleen is dit vaak lastig op 't gehoor te beoordelen als je beide CD-spelers niet tegelijk kunt beluisteren. Belangrijk punt hierbij is dat de CD-spelers dan wel een uitgangsnivo hebben dat tot op 0.1dB gelijk is. Verschillen van 0.3dB zijn namelijk ook voor een doorsnee luisteraar al hoorbaar. De beste manier om CD-spelers te vergelijken heb ik hieronder nogmaals uiteen gezet, daarmee hoor je altijd eventuele verschillen gelijk, simpelweg door heen en weer te schakelen.

Dus een cd-speler die 0,3dB luider of zachter klinkt dan een andere kan daardoor ineens heel veel meer ruimtelijke informatie presenteren aan een luisteraar? :blink:

En een cd-speler die 0,3dB luider of zachter klinkt dan een andere kan door dat verschil in geluidsdruk een veel natuurlijker timbre de ruimte in slingeren? :o

Of, nog gekker, een cd-speler die 0,3dB harder gaat dan een andere kan de luisteraar natuurlijk makkelijk een significant verschil in dynamiek te horen geven. :lol:

Sander, ik denk dat dat pas sprookjes zijn!

0,3dB verschil levert bij rechtstreeks vergelijk inderdaad zekere verschillen op, maar niet het soort verschillen die hout snijden en die een muziekliefhebber doen besluiten om de ene speler boven de andere te verkiezen.

Het feit dat meetofielen zich blind staren op die 0,3dB en de daarbij behorende verschillen en dit tot belangrijkste voorwaarde voor een vergelijkende test bombarderen toont ondubbelzinnig aan dat muziek in zijn totaliteit geen rol enkele speelt bij de beoordeling door deze categorie geluidsanalyseerders. Het toont enkel aan dat zij zich blind staren op een deelbeleving.

Het steeds terugkerende en consequent genegeerde gegeven dat een muziekliefhebber iets anders hoort dan een meetanalyseerder met mechanisch geprogrammeerde meetoren is verantwoordelijk voor het verschil van inzicht in deze materie. De meetanalyseerder heeft namelijk gelijk: 0,3dB klinkt inderdaad anders op bepaalde punten, maar zegt nagenoeg niets over de voor muziekliefhebbers belangrijkste zaken als ruimtelijke afbeeldingskwaliteit, dynamiek die daadwerkelijk vrijkomt uit de luidsprekers en het timbre (er zijn overigens nog meer criteria, maar deze voorbeelden voldoen wel).

Het zijn het soort zaken waar een meetanalyseerder gemakshalve, of omdat hij het nog nooit belangrijk heeft gevonden, of omdat hij het simpelweg niet (er)kent als kwaliteitscriterium, overheen luistert.

Wie steekt er hier nu feitelijk z'n kop in 't zand? Ik denk dat deze audiofielen mensen zijn die ook na hun jeugd nog graag in sprookjes blijven geloven, die hun saaie leven meer kleur proberen te geven met wat audiofiele magie. Dat er in een ABX vergelijking helemaal niks van deze insteek overeind blijft staan geeft al aan waar de schoen wringt: als je niet in de magie gelooft dan hoor je 't ook niet, einde discussie.

Veel plezier verder met deze inmiddels meermalen onderuit gehaalde discussie, voor de audiofielen die aan bovenstaande beschrijving voldoen, vergeet vooral dit jaar je schoen niet te zetten, je weet immers nooit, toch?

Je houding is dermate kinderachtig en zielig dat de behoefte om met jouw waarheid gassocieerd te worden bij voorbaat nihil is.

Thingman,

Doe 't vergelijk maar eens, dan zul je zien dat datgene wat jij nu als 'niet terzake doende' kwalificeert wel degelijk verschil maakt. En da's niet om mezelf een schouderklopje te geven, maar gewoon een constatering na lang op zoek te zijn geweest naar een methode waarmee je e.e.a. goed kunt vergelijken.

Erikatn,

Je houding is dermate kinderachtig en zielig dat de behoefte om jouw waarheid gassocieerd te worden bij voorbaat nihil is.

Tsja, zwaktebod, en een schoolvoorbeeld van je kop in 't zand steken. En even ter illustratie, het is niet 'mijn' waarheid, alhoewel je daarmee wel aangeeft dat de persoon die achter een bepaald verhaal steekt belangrijker is dan zijn 'verhaal'. Daarmee onderschrijf je volledig mijn constatering dat een 'audiofiel' alleen oren heeft naar de ervaringen van anderen met dezelfde overtuiging, met recht een 'self fulfilling prophecy' dus en nog meer koren op mijn molen. Heb je zolangzamerhand niet door dat je jezelf in een hoek praat waar je met geen mogelijkheid meer uit vandaan kunt komen?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Dus een cd-speler die 0,3dB luider of zachter klinkt dan een andere kan daardoor ineens heel veel meer ruimtelijke informatie presenteren aan een luisteraar? :blink:

En een cd-speler die 0,3dB luider of zachter klinkt dan een andere kan door dat verschil in geluidsdruk een veel natuurlijker timbre de ruimte in slingeren? :o

Of, nog gekker, een cd-speler die 0,3dB harder gaat dan een andere kan de luisteraar natuurlijk makkelijk een significant verschil in dynamiek te horen geven. :lol:

Zo werken die audiofiele oren echter wel. Er vindt eenmaal een belevenis in de hersenen plaats. 0.3 dB harder ==> gehoord verschil. Gehoord verschil wordt in de hersenen 10000 keer opgeblazen ==> audiofiele belevenis.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...