Jump to content

De cd-speler vergelijking

Recommended Posts

Huub,

Begrijp je niet wat het verschil is tussen de 'wetenschap dat de verschillen klein zijn', en de 'aanname dat er geen verschillen zijn'?

In het eerste geval gaan we aan de slag om de beste cd-speler uit te zoeken. Misschien worden er zelfs blinde tests georganiseerd, met de focus op de klank. Als bijproduct wordt misschien duidelijk dat er weinig verschillen zijn. In het tweede geval blijven we in deze discussie hangen.

Het lijkt wel of jullie met een soort heilige oorlog aan de gang zijn. Je wordt nota bene pissig dat ik de 'techneuten uit elkaar speel'. Was het de bedoeling om een front te vormen dan?

Tsja, je generaliseert nu zelf ook behoorlijk, ik geef namelijk al aan dat er wel degelijk verschillen zijn, deze zijn echter klein en vaak lastig te onderscheiden. Het uitzoeken van 'de beste CD-speler' zal echter niet lukken omdat een aantal forumleden mijn methodiek van de hand wijst ondanks 't feit dat deze wetenschappelijk behoorlijk sluitend is. Kortom, d'r zijn hier twee onverenigbare kampen. Aan de ene kant de technici die aangeven dat als er aan een aantal randvoorwaarden (oa. mijn test methodiek) wordt voldaan er spijkers met koppen geslagen kunnen worden, en aan de andere kant de a-technici die een dergelijke methodiek ver van zich af werpen. Ondanks die weerbarstige houding kunnen ze niet hardmaken waarom, en is hun argumentatie dus bij voorbaat kansloos. Daarmee is d'r een patstelling waar ik geen oplossing voor zie?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Voor mij is er geen strijd, alleen een hoop onbegrip. Ik denk dat het wel mogelijk is om een cd-speler te maken die een dusdanige vervorming van het uitgangssignaal heeft dat die er in een ABX test uit gehaald wordt. Van de week een DSP binnen gekregen van Freescale en daar zou ik een vervorming in kunnen aanbrengen. Als ik tenminste boven water kan krijgen hoe ik hem moet programmeren...

Het blijkt andersom veel moeilijker te zijn om 2 commercieel verkrijgbare cd-speler te onderscheiden. dat hebben we gedaan met 2 x 2 cd-spelers met het bekende resultaat. Het heeft dan ook geen zin om verder te emmeren over referentiespelers of wat dan ook, alle 4 zijn het referentiespelers. In die test dan, he.

Geredeneerd vanuit een technische kant, is deze uitslag niet vreemd. Dat is eigenlijk alles.

Ik wil geen cd-speler met ingebouwde vervorming, Jacco. :D

Ik wil de beste cd-speler. Net zoals alle anderen die cd's draaien. Dat de verschillen klein zijn is dan goed nieuws.

Maar hoe kom je aan een cd-speler waarvan je zeker weet dat hij net zo goed presteert als bijvoorbeeld een Meridian G08? Wat mij betreft is dat de insteek.

Vervorming aanbrengen... :blink::unsure::o:(<_<

Tsja, je generaliseert nu zelf ook behoorlijk, ik geef namelijk al aan dat er wel degelijk verschillen zijn, deze zijn echter klein en vaak lastig te onderscheiden. Het uitzoeken van 'de beste CD-speler' zal echter niet lukken omdat een aantal forumleden mijn methodiek van de hand wijst ondanks 't feit dat deze wetenschappelijk behoorlijk sluitend is. Kortom, d'r zijn hier twee onverenigbare kampen. Aan de ene kant de technici die aangeven dat als er aan een aantal randvoorwaarden (oa. mijn test methodiek) wordt voldaan er spijkers met koppen geslagen kunnen worden, en aan de andere kant de a-technici die een dergelijke methodiek ver van zich af werpen. Ondanks die weerbarstige houding kunnen ze niet hardmaken waarom, en is hun argumentatie dus bij voorbaat kansloos. Daarmee is d'r een patstelling waar ik geen oplossing voor zie?

Sander, dat komt omdat die ABX is uitgevoerd in het kader van een strijd. Als we lekker aan de gang gaan om uit te zoeken wat de beste cd-speler is, lachen we ons met z'n allen rot om het feit dat dit zo lastig is.

Voor mij is er geen strijd, alleen een hoop onbegrip. Ik denk dat het wel mogelijk is om een cd-speler te maken die een dusdanige vervorming van het uitgangssignaal heeft dat die er in een ABX test uit gehaald wordt. Van de week een DSP binnen gekregen van Freescale en daar zou ik een vervorming in kunnen aanbrengen. Als ik tenminste boven water kan krijgen hoe ik hem moet programmeren...

Het blijkt andersom veel moeilijker te zijn om 2 commercieel verkrijgbare cd-speler te onderscheiden. dat hebben we gedaan met 2 x 2 cd-spelers met het bekende resultaat. Het heeft dan ook geen zin om verder te emmeren over referentiespelers of wat dan ook, alle 4 zijn het referentiespelers. In die test dan, he.

Geredeneerd vanuit een technische kant, is deze uitslag niet vreemd. Dat is eigenlijk alles.

Ik wil geen cd-speler met ingebouwde vervorming, Jacco. :D

Ik wil de beste cd-speler. Net zoals alle anderen die cd's draaien. Dat de verschillen klein zijn is dan goed nieuws.

Maar hoe kom je aan een cd-speler waarvan je zeker weet dat hij net zo goed presteert als bijvoorbeeld een Meridian G08? Wat mij betreft is dat de insteek.

Vervorming aanbrengen... :blink::unsure::o:(<_<

Lach er maar om, de realiteit is bitter genoeg. Voor mij als elektronicus en digitale techniek liefhebber is er weinig eer meer te behalen...

Kijk, je hebt HiFi en je hebt High-End. Bij HiFi gaat het er om dat je audiocomponenten maakt die dusdanig vervormen dat dat niet meer waarneembaar is. Bij High-End gaan ze veel verder, daar gaan ze gewoon verder met de vervorming kleiner maken. Zo compromisloos als mogelijk.

Het mag duidelijk zijn dat die Sony dvd-speler HiFi is. Kennelijk voldoet ie goed, want die is niet herkend. Ik denk dat je het meer in dat spanningsveld moet zoeken.

Groet,

Jacco

Huub,

dat komt omdat die ABX is uitgevoerd in het kader van een strijd.

En jij denkt dat bv. Gloeilamp of Thingman met open vizier een dergelijke ABX gaat bijwonen na alles wat er hier gezegd is? Zoals ik al eerder aangaf denk ik niet dat e.e.a. zo afrolt, zeker wanneer dat betekent dat iemand feitelijk van z'n geloof dient af te stappen op het moment dat de conclusies duidelijk worden. Ik heb dit vergelijk al vaker gemaakt door de jaren heen, en iedere keer is men d'r toch weer stil van. Zeker wanneer blijkt dat die 300-euro CD-speler de duurste CD-spelers moeiteloos bijhoudt.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Je hebt ze bijna allemaal op de kast Huub, zonder dat je onvertogen woord laat vallen. Geweldig.

Groeten Hans

Ja, en het is nog steeds wachten op inhoudelijke posts. Dat is kennelijk te veel gevraagd.

(dat geldt trouwens ook voor jou)

Groet,

Jacco

:D je weet wat mijn capiciteiten zijn op technisch gebied dus niet vragen naar de bekende weg... :P

Groeten Hans

Lach er maar om, de realiteit is bitter genoeg. Voor mij als elektronicus en digitale techniek liefhebber is er weinig eer meer te behalen...

Kijk, je hebt HiFi en je hebt High-End. Bij HiFi gaat het er om dat je audiocomponenten maakt die dusdanig vervormen dat dat niet meer waarneembaar is. Bij High-End gaan ze veel verder, daar gaan ze gewoon verder met de vervorming kleiner maken. Zo compromisloos als mogelijk.

Het mag duidelijk zijn dat die Sony dvd-speler HiFi is. Kennelijk voldoet ie goed, want die is niet herkend. Ik denk dat je het meer in dat spanningsveld moet zoeken.

Toch vraag ik me dat af. Is het nou echt zo dat dat audiofiele geneuzel (zwart, diepte, natuurlijkheid, micro-details, gediffentieerd laag etc, etc, etc) alleen maar afhankelijk is van de aan- of afwezigheid van brom, ruis en vervorming? R..d13 heeft het ook alleen maar over brom, ruis en vervorming. Z

beste Huub,

waarom blijf je nou dicusseren over spelers,

ze klinken echt allemaal eender hoor!

(behalve een Wadia speler , die klinkt slechter heb ik horen zeggen) ;)

Lieve Erik,

Omdat dit topic heet: "De cd-speler vergelijking, Lood om oud ijzer". Eigen schuld, dikke bult. :D

Kusjes, Huub

Er wordt geschiedenis geschreven!!

[...]

Is het nou echt zo dat dat audiofiele geneuzel (zwart, diepte, natuurlijkheid, micro-details, gediffentieerd laag etc, etc, etc) alleen maar afhankelijk is van de aan- of afwezigheid van brom, ruis en vervorming?

[...]

Door een kabeltje, andere cd-speler of het omdraaien van een stekker... Dat wordt dan toch echt ervaren als een groot verschil!

[...]

In deze twee quotes heb je de audiofilie heel mooi samengevat. Bij deze ontvang je een Bachelor degree voor getoond inzicht.

En om antwoord te geven op je vraag, het is in ieder geval geen technische aangelegenheid dat het alleen maar afhankelijk zou zijn van de aan- of afwezigheid van brom, ruis en vervorming mbt "dat audiofiele geneuzel". Ik ben niet bevoegd daar een goed antwoord op te geven, maar ik vermoed dat het een menselijke aangelegenheid is.

Maar dat is meer voor de Masters degree.

Groet,

Jacco

[...]

Is het nou echt zo dat dat audiofiele geneuzel (zwart, diepte, natuurlijkheid, micro-details, gediffentieerd laag etc, etc, etc) alleen maar afhankelijk is van de aan- of afwezigheid van brom, ruis en vervorming?

[...]

Door een kabeltje, andere cd-speler of het omdraaien van een stekker... Dat wordt dan toch echt ervaren als een groot verschil!

[...]

In deze twee quotes heb je de audiofilie heel mooi samengevat. Bij deze ontvang je een Bachelor degree voor getoond inzicht.

En om antwoord te geven op je vraag, het is in ieder geval geen technische aangelegenheid dat het alleen maar afhankelijk zou zijn van de aan- of afwezigheid van brom, ruis en vervorming mbt "dat audiofiele geneuzel". Ik ben niet bevoegd daar een goed antwoord op te geven, maar ik vermoed dat het een menselijke aangelegenheid is.

Groet,

Jacco

Jacco,

Je bent goed bezig.

Ga zo door en je wint in je strijd !!

wat een opmerking over dat bachelor degree.

en ja je hebt mij op de kast met zo'n opmerking. :mad2::mad2::mad2:

Laat dan in ieder geval weten wat voor cd-speler je hebt.

Mijn CDrom speler van mijn computer gebruik ik vaak. Jammer dat de CDROM af en toe overslaat, voor de rest is ie prima. Binnenkort komt een nieuwe computer. Verder een Harman HD750 (200 euro ofzo) met daarop een Stax aangesloten, en een paar DVD-spelers. :huh: Is dit nu leerzaam? :confused:

[...]

[...]

[...]

Groet,

Jacco

Jacco,

Je bent goed bezig.

Ga zo door en je wint in je strijd !!

wat een opmerking over dat bachelor degree.

en ja je hebt mij op de kast met zo'n opmerking. :mad2::mad2::mad2:

Maak je maar niet te druk over dat meet-o-fiel geneuzel... ;)

Maar audiofreak heeft wel gelijk. Ik bied mijn excuses aan voor eventuele beledigende woorden. Ik was in het moment opgegaan en het was eigenlijk alleen voor Huub bedoeld. Ik was ook zo verbijsterd door de twee zinnen die in zijn post stonden die zo kenmerkend zijn voor de discussie.

Groet,

Jacco

Maar audiofreak heeft wel gelijk. Ik bied mijn excuses aan voor eventuele beledigende woorden. Ik was in het moment opgegaan en het was eigenlijk alleen voor Huub bedoeld. Ik was ook zo verbijsterd door de twee zinnen die in zijn post stonden die zo kenmerkend zijn voor de discussie.

Groet,

Jacco

Dank jacco voor het gelijk krijgen,maar dat gaat het mij nooit om.

Gelijk hebben is zo'n slechte raadgever en gaat nergens over.

Dat was ook niet mijn bedoeling ervan, hooguit om te laten zien waar we mee beizig zijn met z'n allen.

Ja ik baal en ik baal goed ook van dit forum momenteel en kan mij daar niet langer over inhouden.

Ik ben zover om alle handdoeken in de ring te gooien en het bijltje erbij neer te leggen en te verdwijnen voorgoed van dit forum als gebruiker. Zover is het dus inmiddels. Triest wellicht,maar wel waar voor mij dan.

Mijn gezondheid laat niet toe dat ik mij verder opwind over dit forum en dat dat ook een reden is voor mij om te gaan nokken hier. Daarbij moet ik mijn bedrijf (glazenwasserij) zien te redden en dat is wel even wat belangrijker en heb daar dan ook mijn spaarzame energie voor nodig ipv de energie te stoppen in dit forum. Jammer wel,want in het verleden kreeg ik altijd genoeg positieve energie van dit forum en kwam ik er graag. Gelukkig heb ik een aantal hifivrienden eraan over gehouden en gelukkig voor mezelf kan ik deze mensen ook buiten het forum om bereiken.

Zo dat is eruit en lucht nog op ook. (voor even dan)

met groet,

:cool2:

Laat dan in ieder geval weten wat voor cd-speler je hebt.

Mijn CDrom speler van mijn computer gebruik ik vaak. Jammer dat de CDROM af en toe overslaat, voor de rest is ie prima. Binnenkort komt een nieuwe computer. Verder een Harman HD750 (200 euro ofzo) met daarop een Stax aangesloten, en een paar DVD-spelers. :huh: Is dit nu leerzaam? :confused:

Weet niet of het leerzaam is. In ieder geval bedankt. :)

Oh, was het alleen voor Huub bedoeld? Dan is het goed. :D

Tsja Jacco, die zinnetjes waren toch even nodig. Als een audiofiel luistert dan mot ie het toch op de

Groet,

Jacco

Dank jacco voor het gelijk krijgen,maar dat gaat het mij nooit om.

Gelijk hebben is zo'n slechte raadgever en gaat nergens over.

Dat was ook niet mijn bedoeling ervan, hooguit om te laten zien waar we mee beizig zijn met z'n allen.

Ja ik baal en ik baal goed ook van dit forum momenteel en kan mij daar niet langer over inhouden.

Ik ben zover om alle handdoeken in de ring te gooien en het bijltje erbij neer te leggen en te verdwijnen voorgoed van dit forum als gebruiker. Zover is het dus inmiddels. Triest wellicht,maar wel waar voor mij dan.

Mijn gezondheid laat niet toe dat ik mij verder opwind over dit forum en dat dat ook een reden is voor mij om te gaan nokken hier. Daarbij moet ik mijn bedrijf (glazenwasserij) zien te redden en dat is wel even wat belangrijker en heb daar dan ook mijn spaarzame energie voor nodig ipv de energie te stoppen in dit forum. Jammer wel,want in het verleden kreeg ik altijd genoeg positieve energie van dit forum en kwam ik er graag. Gelukkig heb ik een aantal hifivrienden eraan over gehouden en gelukkig voor mezelf kan ik deze mensen ook buiten het forum om bereiken.

Zo dat is eruit en lucht nog op ook. (voor even dan)

met groet,

:cool2:

nou for what its worth...rustig aan he en succes.

waarom vraag jij je dat af?

Let op Jacco gaat vragen wat je met deze vragen wilt bereiken.

Lijkt me niet meer dan een beleefdheidsvorm. Dit wellicht in de hoop harde dingen te kunnen zeggen die zacht overkomen.

met vriendelijke groet :angry:

Ojadiedaarworjewelwijzervanalsnappikkutnogsteedsnie.

Loes.

waarom vraag jij je dat af?

Let op Jacco gaat vragen wat je met deze vragen wilt bereiken.

Lijkt me niet meer dan een beleefdheidsvorm. Dit wellicht in de hoop harde dingen te kunnen zeggen die zacht overkomen.

met vriendelijke groet :angry:

Beetje mechanisch klinkt het wel.

Maar jij bent wel lief hoor ;)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Waarom zet jij eigenlijk altijd "met vriendelijke groet" onder je berichten?

Loes.

Groet,

Jacco

Waarom zet jij overal "Groet, Jacco" onder?

Loes.

beste Loes,

waarom plas jij niet staande? :P

ps; leuk je weer te zien hear.

(...) Daarbij moet ik mijn bedrijf (glazenwasserij) zien te redden en dat is wel even wat belangrijker (...)

Beste Audiofreak,

Wow, zeg! Dat vind ik echt een heel goeie van je: een Glazenwassersbedrijf! Daar loopt het ons toch echt even dun van door de broek... :o

Ik vond dat ik al h

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...