Jump to content

Martin Logan via "grijs" circuit; slim?

ml-fan
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Nieuw hier.

Na ongeveer 10 jaar probleemloos te hebben genoten van mijn ML-set en nauwelijks te hebben omgekeken naar vernieuwingen, reviews, forum's, etc, begint het, na een noodzakelijke reparatie aan m'n ruim 18 jaar oude Mark Levinson-versterker, toch weer te kriebelen...

Overweeg m'n Martin Logan SL3's (al ongeveer 18 jaar trouw ml-fan; even leek een aantal jaren terug 'Avalon' een alternatief maar nee, kan het els-geluid niet missen) te gaan updaten naar de 'Summit'. Hoor/lees eigenlijk enkel maar positieve geluiden.

Ga ze binnenkort ook zelf 'ns serieus beluisteren.

Tot nu altijd alles aangeschaft via 't officiele dealer-circuit. Ook altijd goede service, etc, etc.

Mag dan ook wat kosten.

Echter, na wat rondsurfen schrok ik van een enorm prijsverschil.

De Summit 'doet' officieel op dit moment E 12.990,-; er zal dan best wat onderhandel-ruimte zijn met inruil, etc.

Maar, een grote hi-fi zaak in midden-limburg (ik weet niet of 't gebruikelijk is hier namen te noemen) kan deze zelfde speakers leveren voor 8.990,- incl. garantie en luistermogelijkheden. Mijn vraag of ze 'm ook betrekken van Audio Quartet in Frankrijk (distribiteur voor Europa) werd natuurlijk niet door hen beantwoord.

Niet enkel trouw blijven aan 't merk, maar ook aan de officiele dealers????

4.000 Euro verschil???

Mijn ervaring met ML tot nu is volstrekt probleemloos, vroeger de Sequels en nu de SL3, enkel genieten. Een reden ook nu weer weinig troubles te verwachten.

Wat zijn de ervaringen & overwegingen bij jullie?

En de eventuele ervaringen hier met de betreffende zaak (ik vermoed dat wel duidelijk is...)?

thnx for reply!

Hallo,

Nieuw hier.

Na ongeveer 10 jaar probleemloos te hebben genoten van mijn ML-set en nauwelijks te hebben omgekeken naar vernieuwingen, reviews, forum's, etc, begint het, na een noodzakelijke reparatie aan m'n ruim 18 jaar oude Mark Levinson-versterker, toch weer te kriebelen...

Overweeg m'n Martin Logan SL3's (al ongeveer 18 jaar trouw ml-fan; even leek een aantal jaren terug 'Avalon' een alternatief maar nee, kan het els-geluid niet missen) te gaan updaten naar de 'Summit'. Hoor/lees eigenlijk enkel maar positieve geluiden.

Tot nu altijd alles aangeschaft via 't officiele dealer-circuit. Ook altijd goede service, etc, etc.

Mag dan ook wat kosten.

De Summit 'doet' officieel op dit moment E 12.990,-; er zal dan best wat onderhandel-ruimte zijn met inruil, etc.

Maar, een grote hi-fi zaak in midden-limburg (ik weet niet of 't gebruikelijk is hier namen te noemen) kan deze zelfde speakers leveren voor 8.990,- incl. garantie en luistermogelijkheden. Mijn vraag of ze 'm ook betrekken van Audio Quartet in Frankrijk (distribiteur voor Europa) werd natuurlijk niet door hen beantwoord.

4.000 Euro verschil???

Mijn ervaring met ML tot nu is volstrekt probleemloos, vroeger de Sequels en nu de SL3, enkel genieten. Een reden ook nu weer weinig troubles te verwachten.

En de eventuele ervaringen hier met de betreffende zaak (ik vermoed dat wel duidelijk is...)?

thnx for reply!

Tja, met Martin Logan's vind ik het altijd lastig. Als je folie vervangen moet worden zal je toch ergens naartoe moeten om ze vervangen te krijgen. In hoeverre is onze welbekende Limburger in staat om deze folies te leveren / te vervangen? Zelf zou ik het niet doen eerlijk gezegd.

Tja, met Martin Logan's vind ik het altijd lastig. Als je folie vervangen moet worden zal je toch ergens naartoe moeten om ze vervangen te krijgen. In hoeverre is onze welbekende Limburger in staat om deze folies te leveren / te vervangen? Zelf zou ik het niet doen eerlijk gezegd.

Het lijkt me dat je binnen de garantieperiode weinig kans hebt dat de folies vervangen moeten worden, overigens loont het ook de moeite te onderzoeken hoe betreffende zaak met garantieproblemen omgaat, voor reparaties buiten de garantieperiode is het ook niet zo heel erg moeilijk een goede reparateur te vinden.......................

:huh:

Beste,

Heb je zwart op wit ergens staan dat de Europese importeur / distribiteur wel service enz verleent aan het grijze circuit of die zaak, want die zaak kan zoveel zeggen. Immers je begeeft je toch op een hellend vlak

Ik zou het dus niet doen kopen in het GRIJZE circuit. Ten eerste ben je de handel en de vaklieden aan het kapot maken en ten tweede neem je een groot risico voor jezelf,want als er echt iets kapot gaat, dan vaak is dat grijze circuit niet thuis of failliet of de importeur/ distribiteur gaat het niet maken voor je, vanwege dat je het bij een niet-erkende dealer heb gekocht.

En in mijn optiek en denkwijze hebben ze ook nog eens gelijk. Bedenk je maar eens dat als een ieder dat zou doen dat er al heel snel geen echte vakhandel meer is en dan zijn we als hifihobbyisten veel verder van huis.

Voor een poosje terug was er hier op het forum ook een soortgelijk topic en ging over dat iemand iets had gekocht bij een internetwinkel en toen zijn apparaat kapot ging was de internetwinkel niet thuis en de importeur wilde zijn vingers er niet aanbranden, vanwege dat het apparaat niet via de ned.importeur was betrokken en de internetwinkel geen officiele dealer is/was.

Ik kan mij die reactie van de importeur / distribiteur heel goed voorstellen en zou ook zo gehandeld hebben,alleen al om de eigen dealers te beschermen ,maar ook die consument beschermen die het WEL bij een officiele dealer heeft gekocht.

Eind jaren 80 begin jaren 90 in de vorige eeuw was er ook zoiets aan de hand met Krell. Ook toen heeft de importeur in diversen audiobladen iedereen erop gewezen dat als men een Krell 2e hands kocht en niet was geregistreerd bij de importeur er ook geen service / garantie verlening kon plaats vinden bij die importeur. Er werd er zelfs bijgezegd dat als je een serienummer had, dat je dat kon laten checken bij die importeur. Was het serienummer bekend bij die importeur dan had je gewoon je service/ garantie verlening.

En zo zijn er nog wel meer van dit soort verhalen bekend.

Daarbij zo te lezen doe je heel lang met je apparatuur,dus stel jezelf de vraag waarom dat risico lopen, (nu je deze 2 bovenstaande verhaaltjes weet en jij heel lang met dezelfde spullen doet), als je over zeg 10 jaar je folie vervangen moet worden en degene uit het grijze circuit niet meer bestaat. Maar goed je zal zelf moeten kiezen.

hopelijk heb je wat aan mijn antwoord.

met vriendelijke groet,

:cool2:

Guest Kraus vonBentinck

Als je het beschouwt als een gok dan geldt de regel: don't throw the dice if you can't pay the price.

Zit je zo ruim in de middelen dat je bij tegenslag vrolijk een paar andere speakers koopt dan moet je de gok nemen en anders niet.

Alleen moet je even bekijken hoe groot de gok eigenlijk is.

Ik kan mij die reactie van de importeur / distribiteur heel goed voorstellen en zou ook zo gehandeld hebben,alleen al om de eigen dealers te beschermen...
Jij kan je dat voorstellen, ik kan me dat voorstellen, maar of onze Neelie zich dat ook kan voorstellen vraag ik me af.

neelie.jpg

Normaliter heb je gewoon fabrieks garantie. En de GOEDE fabikanten leveren een wereldwijde garantie.

Als je hem dus in Zwitserland koopt dan heb je ook in Nederland garantie.

De angst voor "als er iets mis mee is..." ,vreselijk dat een importeur/winkelier het daar van moet hebben.

Tussen twee haakjes, ik heb van een vriend ooit gehoord, het verhaal is waar, dat als hij een Electrovoice speaker (hoofdkantoor in Zwitserland) wou kopen, de prijs de helft was als hij die op zijn vakantie adres in Zagreb (Kroatia) liet bezorgen i.p.v Nederland. Dat is dus wat de meerprijs moet zijn als je het in Nederland moet kopen, waarom? ? ? ? ? ?

Normaliter heb je gewoon fabrieks garantie. En de GOEDE fabikanten leveren een wereldwijde garantie.

De angst voor "als er iets mis mee is..." ,vreselijk dat een importeur/winkelier het daar van moet hebben.

Er zijn maar heel weinig merken waar dit voor geldt. De fabrikanten verwijzen allemaal naar de importeur en als die importeur jouw speakers niet kent omdat hij ze niet verkocht heeft, waarom zou hij ze dan willen repareren? En ik geef hem nog gelijk ook! Een reden waarom je bepaalde zaken in het buitenland lekker goedkoop kan kopen is omdat ze daar dan af zijn van garantierisico's wat het makkelijk maakt dingen voor lage marges aan te bieden. Dan moet een koper later niet jammeren dat ie nergens enige service krijgt.

(...) Een reden waarom je bepaalde zaken in het buitenland lekker goedkoop kan kopen is omdat ze daar dan af zijn van garantierisico's wat het makkelijk maakt dingen voor lage marges aan te bieden. Dan moet een koper later niet jammeren dat ie nergens enige service krijgt.

Prijs wordt per land vastgesteld en is een zgn. "marketing tool". Om in een bepaald "nieuw" land een marktaandeel te kunnen veroveren, wordt bijvoorbeeld soms een lagere prijs vastgesteld dan voor een ander land.

Ze zijn overigens niet overal zo gek als hier! Er zijn landen, waar men er nog niet van uitgaat dat alles wat vreselijk duur is, ook wel vreselijk goed zal zijn... Dat is

Tussen gelijk hebben en krijgen zit er helaas nogal een verschil. Overigens zou ik een ESL nooit kopen zonder gegarandeerde service. Een gewone LS is minder een probleem.

Hallo,

Nieuw hier.

Mag dan ook wat kosten.

4.000 Euro verschil???

thnx for reply!

Martin Logan Service

Hansted Audio is in Nederland het officiele service station van Audio Quartet in Parijs voor Martin Logan electrostaatluidsprekers al 14 jaar.

Wij realiseren voor u upgrades zoals o.a de vernieuwde schakelende hoogspanningsvoedingen.

Neem hiervoor contact met ons op, 020-4965480 of Email info@hanstedaudio.nl.

Ook voor gebruikte Martin Logan doen wij een verkoopkeuring.

Wat ik altijd een rare reaktie vind is : "Waar ga je naartoe voor reparaties als de grijze winkel niet meer bestaat?"

Iedere winkel (wit grijs zwart) kan toch stoppen failliet gaan weet ik veel ... dan moet je alsnog een nieuwe zoeken. Stel je verhuist 180km, dan ga je toch ook niet nr de winkel waar je het gekocht hebt maar zoek je een degelijke technieker in de buurt, is mijn idee tenminste.

Ik heb uit gesprekken met verschillende winkeliers kunnen opmaken dat ze niet veel boterhammen zullen eten als ze iedereen, die vraagt om een reparatie, zouden doorsturen omwille van niet bij hen gekocht of ze verdelen het merk niet enz enz. ik denk zelfs dat ieder HEAR hier wel een winkelier (wit) kan opsommen dat 5j geleden merk X verkocht en nu niet meer.

Gr

Er zijn maar heel weinig merken waar dit voor geldt. De fabrikanten verwijzen allemaal naar de importeur en als die importeur jouw speakers niet kent omdat hij ze niet verkocht heeft, waarom zou hij ze dan willen repareren? En ik geef hem nog gelijk ook! Een reden waarom je bepaalde zaken in het buitenland lekker goedkoop kan kopen is omdat ze daar dan af zijn van garantierisico's wat het makkelijk maakt dingen voor lage marges aan te bieden. Dan moet een koper later niet jammeren dat ie nergens enige service krijgt.

Ik hou het voor audio niet echt bij hoe en wat garantie betreft. Ik weet wel dat andere markt segmenten het al meer dan 10 a 15jaar doen (neem b.v de camera industrie, Nikon en Canon b.v.)

Prettig dat jullie meedenken ;)

Audiofreak, met je argumenten ben ik het volledig eens, wil absoluut de "vakhandel" niet kwijt (en indien ik bv ga experimenteren met een buizen pre-amp gaat dat absoluut geheel, inclusief aanschaf, via 't officieel dealer-circuit).

Maar, in dit geval (SL3 -> Summit), weet ik precies wat ik wil, geen dealer- en luister-service nodig.

Eigenlijk enkel een kwestie van "dozen schuiven" en afrekenen; en om dan E 4.000 extra... :confused:

Natuurlijk nog wel de service-kwestie.

Maar heb na 15 jaar wel enig vertrouwen in 't merk & product.

En, mocht er toch iets misgaan, zal ook betreffende zaak (niet geheel onbekend en inmiddels al ruim 50 jaar op de markt...) zich wel houden aan hun garantie-beloften;

zoniet: :mad2::ph34r::lol:

Hoor, zoals eigenlijk altijd bij grotere bedrijven, zowel goede als slechte berichten over hun service.

Dan de jaren NA de offici