dhfreakie Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Ik denk er over om ook niet liegende (danes don't lie) speakers te kopen.... Maar nu zit ik er wel over te denken dat als ik ze neem ik waarschijnlijk ook beter af ben met een andere versterker. Ik heb nu nog een HK1200, maar dynaudio's lusten nog wel wat ampere's, en is het de vraag of de HK1200 dat wel genoeg kunnen leveren. Ze zullen geplaatst worden in het woonkamer gedeelte wat ongeveer 4x4 meter beslaat. Nou heb ik daar wel naar gezocht maar heb niet echt een sluitend antwoord kunnen vinden wat betreft versterkers die zouden kunnen, en die ik zou willen... De versterkers die ikzelf in gedachten heb (tweedehands) zijn de volgende; Parasound P/HP850 pre en HCA1000 amp Primare i21 Rotel RB991 (en dan misschien de HK1200 als Pre gebruiken?) Sony type E2000 ESD en TA-N55ES Sony TA-FA 5 ES of een nieuwe; Sony TA-FA1200ES Met al deze versterkers heb ik geen persoonlijke ervaring, en ernaar luisteren zal ik, als ik ervoor ga tot een mogelijke aankoop, zeker doen. Mijn smaak wat versterkers is wel het liefst een eerlijke versterker ala Accuphase, helaas zijn er geen leuke accuphase op het moment te vinden voor een voor mij accepteerbare prijs. Wat vinden jullie van mijn versterker wishlist? en hebben jullie misschien anders betere adviezen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
eip Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Hallo, Bij hobohifi in Amersfoort staat nog een primare versterker I21 moet zo,n 950 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Hallo, Als je van plan bent de luidsprekers te kopen, kun je ze beter eerst een paar maanden op je huidige versterker aansluiten. Zodat je de karakter van de luidsprekers kent en daarop je nieuwe versterker aanpassen. Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
loflof Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Hallo, Op mn contours 3.3 staat een van Medevoort MA 240 klasse D versterker. Resultaat: een loepzuiver hoog, veel detail, gecontroleerd laag en voldoende power op deze toch wel wat prik lustende speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 13 maart 2007 Report Share Posted 13 maart 2007 Je zou kunnen kijken naar een Musical Fidelity A3.2 (tweedehands onder de EUR 1k te krijgen) die deze jongens prima onder controle kan houden, Primare inderdaad (misschien de voormalige 30.1) of een Unision Research (wat minder gearticuleerd laag). Rotel inderdaad en ook Naim schijnen mooi met Dynaudio samen te gaan. Accuphase is behoorlijk smooth. Klinkt zeker mooi maar mist wat de punch waar de Dyns zelf zo goed toe in staat zijn. De tip van Jan is een goeie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 14 maart 2007 Author Report Share Posted 14 maart 2007 De MF gaan we in de gaten houden, dat lijkt anders ook wel wat. Daarnaast was ik idd van plan om eerst met de oude versterker te werken om ze in elk geval in te laten spelen, en dan verder kijken Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 16 maart 2007 Report Share Posted 16 maart 2007 Als je toch MF in de gaten houdt, soms komt er 2e hands wel eens een Musical Fidelity X-A1 (of X-A2) voorbij. Heeft geen enkele moeite met de Dynaudio's. Ik heb 'm zelf in het verleden op de Contour 1.3 gebruikt. Voor rond de EUR 300 ben je dan al klaar. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 Als je toch MF in de gaten houdt, soms komt er 2e hands wel eens een Musical Fidelity X-A1 (of X-A2) voorbij. Heeft geen enkele moeite met de Dynaudio's. Ik heb 'm zelf in het verleden op de Contour 1.3 gebruikt.Voor rond de EUR 300 ben je dan al klaar. groet, Goeie call maar moet toevoegen dat ik zowel de X-A1 als de X-A2 (als eigenaar) heb gehad, en beide konden in mijn akoestieke rampkamer het laag zeer hoorbaar niet controleren. Maar in een wat geschiktere ruimte zal dit geen probleem zijn. In ieder geval is een MF-Dyn combo in mijn oren al vele jaren een niet te verslane combo in termen van detailering, transparantie en dynamiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soundwave Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 Om het verhaal van Erikatn te onderschrijven, ik heb de Dynaudio Contour 1.3 MkII in combinatie met de Musical Fidelity a3.2 voor en eind. Probeer het eens zou ik zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 Als je toch MF in de gaten houdt, soms komt er 2e hands wel eens een Musical Fidelity X-A1 (of X-A2) voorbij. Heeft geen enkele moeite met de Dynaudio's. Ik heb 'm zelf in het verleden op de Contour 1.3 gebruikt. Voor rond de EUR 300 ben je dan al klaar. groet, Goeie call maar moet toevoegen dat ik zowel de X-A1 als de X-A2 (als eigenaar) heb gehad, en beide konden in mijn akoestieke rampkamer het laag zeer hoorbaar niet controleren. Maar in een wat geschiktere ruimte zal dit geen probleem zijn. In ieder geval is een MF-Dyn combo in mijn oren al vele jaren een niet te verslane combo in termen van detailering, transparantie en dynamiek. Mijn kamer was ca 4m bij 5m en hier had de X-A1 geen enkele moeite met de Contour 1.3 MkII. Ook het laag was onder controle. Voor de 2e hands prijzen die ik soms zie, is het echt een koopje en past het prima bij niet alleen de Contour maar ook Audience serie van Dynaudio. Duurdere modellen kan uiteraard ook altijd, maar dit is een prima optie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 Ik denk er over om ook niet liegende (danes don't lie) speakers te kopen.... Maar nu zit ik er wel over te denken dat als ik ze neem ik waarschijnlijk ook beter af ben met een andere versterker. Ik heb nu nog een HK1200, maar dynaudio's lusten nog wel wat ampere's, en is het de vraag of de HK1200 dat wel genoeg kunnen leveren. Ze zullen geplaatst worden in het woonkamer gedeelte wat ongeveer 4x4 meter beslaat. Sensitivity (2.83 V/1 m): 86 dB Recommended Amp. Power: Small size rooms: >25 watts Medium size rooms: >65 watts Impedance, Nominal: 4 ohms Impedance, (20-200 Hz): 3.7 - 11 ohms Impedance, (200-20 kHz): 3.7 - 9.6 ohms Uit deze van de niet liegende denen afkomstige specs is niet op te maken dat ze bestempeld zouden kunnen worden als stroomvreters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Sensitivity (2.83 V/1 m): 86 dB Recommended Amp. Power: Small size rooms: >25 watts Medium size rooms: >65 watts Impedance, Nominal: 4 ohms Impedance, (20-200 Hz): 3.7 - 11 ohms Impedance, (200-20 kHz): 3.7 - 9.6 ohms Uit deze van de niet liegende denen afkomstige specs is niet op te manen dat ze bestempeld zouden kunnen worden als stroomvreters. Er zijn er (ik heb dat thuis bij verkoop meegemaakt) die het resultaat via een buizenversterkertje evengoed prima vinden. Kwestie van opvatting blijkbaar, amp power is slechts een aanbeveling. Maar wil je ze laten doen wat ze kunnen doen, dan komt er iets meer bij kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Sensitivity (2.83 V/1 m): 86 dB Recommended Amp. Power: Small size rooms: >25 watts Medium size rooms: >65 watts Impedance, Nominal: 4 ohms Impedance, (20-200 Hz): 3.7 - 11 ohms Impedance, (200-20 kHz): 3.7 - 9.6 ohms Uit deze van de niet liegende denen afkomstige specs is niet op te manen dat ze bestempeld zouden kunnen worden als stroomvreters. Er zijn er (ik heb dat thuis bij verkoop meegemaakt) die het resultaat via een buizenversterkertje evengoed prima vinden. Kwestie van opvatting blijkbaar, amp power is slechts een aanbeveling. Maar wil je ze laten doen wat ze kunnen doen, dan komt er iets meer bij kijken. Juist dat kun je ook constateren uit de opgegeven specs, wat er gedaan kan worden wordt ook aangegeven en zoals je dus ziet moet het beschikbare vermogen ook stijgen als de ruimte groter wordt. Men is ook al zo wijs om geen opgave te doen voor grote kamers, omdat het speakertje daar zeker niet tot z'n recht zal komen. Overigens zijn er ook buizenversterkertjes die enkele honderden Watts kunnen leveren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Juist dat kun je ook constateren uit de opgegeven specs, wat er gedaan kan worden wordt ook aangegeven en zoals je dus ziet moet het beschikbare vermogen ook stijgen als de ruimte groter wordt.Men is ook al zo wijs om geen opgave te doen voor grote kamers, omdat het speakertje daar zeker niet tot z'n recht zal komen. Overigens zijn er ook buizenversterkertjes die enkele honderden Watts kunnen leveren Het beschikbare vermogen moet ook stijgen als je meer resultaat wil (bij lagere volumes), ook in een kleinere ruimte. De specs zijn slechts de onderkant van wat mogelijk is. Kleine speakers kunnen prima terecht in grotere ruimten, mits ze voldoende worden aangestuurd. Als mijn 5.8 x3.8 ruimte de helft of meer groter was had ik nog steeds dezelfde speakers (Contour 1.3SE). Maar de fabriek zal dan liever een vloerstaander verkopen. Overigens zijn er ook buizenversterkertjes die enkele honderden Watts kunnen leveren De versterker hierboven was een stuk kleiner (Jadis Orchestra, overigens ook nog altijd iets van 35 of 45 watt oid). E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Als mijn 5.8 x3.8 ruimte de helft of meer groter was had ik nog steeds dezelfde speakers (Contour 1.3SE). Hebben we het nog steeds niet over een grote ruimte................ en inderdaad worden erg vaak veel te grote speakers ge/verkocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Als mijn 5.8 x3.8 ruimte de helft of meer groter was had ik nog steeds dezelfde speakers (Contour 1.3SE). Hebben we het nog steeds niet over een grote ruimte................ en inderdaad worden erg vaak veel te grote speakers ge/verkocht. 'k Dacht nog wel aan't formaat van een huiskamer. Yup, groot wordt tov klein als overtuigender/lekkerder gezien. Niet mijn idee en ervaring maar to each his own etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 22 maart 2007 Author Report Share Posted 22 maart 2007 Bedankt tot nu toe voor de reacties, al is een buizen versterker niet echt wat ik ervoor zoek. Daarbij kun je voor max 1k niet echt veel buizen bak kopen voor wat ik zoek. Het zal vast wel goed klinken, maar de basweergave moet goed zijn, en niet "buizenwollig". Er zullen zeker buizen zijn die dat goed kunnen doen, maar die vallen verre buiten mijn budget. De Audience 52 zijn inmiddels besteld, en die zal ik ergens volgende week wel ontvangen. Nu nog er stands voor ontwerpen en maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 19 april 2007 Author Report Share Posted 19 april 2007 Ze zijn inmiddels nu wel ingespeeld (9 dagen continu muziek) En kwa ampere kracht heb ik nog geen nieuwe nodig, de versterker op 12 uur, dan knalt het er wel uit. Inmiddels kunnen dan 3 buren volledig meegenieten, of ze nou bijna doof zijn of niet..... (slecht geisoleerd appartement, helaas). Ook verder draaien (tot aan 2 uur) geeft nog geen problemen. Een nieuwe is wat dat betreft dus niet echt nodig, iedereen in elk geval bedankt voor hun reacties. Nu eerst maar eens een paar stands maken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 Ze zijn inmiddels nu wel ingespeeld (9 dagen continu muziek) Dat is snel voor een Dynaudio! Mijn Contours 1.1 hadden echt een paar maanden nodig. Bekend probleem met Dynaudio..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 Ze zijn inmiddels nu wel ingespeeld (9 dagen continu muziek)En kwa ampere kracht heb ik nog geen nieuwe nodig, de versterker op 12 uur, dan knalt het er wel uit. Inmiddels kunnen dan 3 buren volledig meegenieten, of ze nou bijna doof zijn of niet..... (slecht geisoleerd appartement, helaas). Ook verder draaien (tot aan 2 uur) geeft nog geen problemen. Een nieuwe is wat dat betreft dus niet echt nodig, iedereen in elk geval bedankt voor hun reacties. Nu eerst maar eens een paar stands maken Controle is alvast controle. De speakers groeien een heel eind mee, zou je ooit of alsnog met meer versterking verder willen gaan. Met het inspelen ben je door de cruciale 200 uur (mijn ervaring met verschillende Dyn monitors) heen. Maar zoals al gezegd zal het resultaat soepeler, vloeiender en coherenter blijven worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leitmotiv Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 Goed te horen dat ze al lekker klinken! Ik speel nu 1 jaar met de 52SE op Denon POA-4400 monoversterkers (150W in 8 Ohm). De muziek komt er lekker uit zeg, ik heb er werkelijk niets op aan te merken! Ik kan me nu moeilijk voorstellen wat zonder deze speaker aan te vangen.Da's handig want dan heb je dat upgrade gezeik niet. Danes don't lie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jean Sibelius Posted 20 april 2007 Report Share Posted 20 april 2007 Als je ze echt een keertje wilt horen zingen, dan moet je eens een Rotel RB-1090 proberen. Ik weet niet wat ze momenteel op de 2e hands markt doen, maar ik heb deze naar alle tevredenheid op mijn Contour 3.3's gehad. Groetjes, Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 21 april 2007 Report Share Posted 21 april 2007 Je kunt het ook met Atma Sphere buizenversterkers uitproberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 22 april 2007 Author Report Share Posted 22 april 2007 Controle is alvast controle. De speakers groeien een heel eind mee, zou je ooit of alsnog met meer versterking verder willen gaan. Met het inspelen ben je door de cruciale 200 uur (mijn ervaring met verschillende Dyn monitors) heen. Maar zoals al gezegd zal het resultaat soepeler, vloeiender en coherenter blijven worden. Dat zal na verloop van tijd vaarschijnlijk wel gebeuren, het heeft gelukkig niet mee zo'n hoge prio. Wat het gaat worden, dat is dan voor later te bezien, ik ga nu eerst lekker genieten van de muziek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts