Jump to content

Voeding Auto radio

Ikke
 Share

Recommended Posts

Auto radio, 14,4V gelijk stroom, min 10,8V max 15,1V, max stroomgebruik 10A

Max vermogen 4x50W, Continu vermogen 4x27W

Ik zoek een trafo, of een zelfbouw voeding om tijdelijk een autoradio te voeden. De autoradio is een tussen station en zal later plaats maken voor een zelfbouw geintergreerde tuner/versterker met een I-pod dockings station. Buizen of transistor versterker, ben ik nog niet helemaal uit. Zal m'n eerste zelfbouw project worden, dus moet het niet te moeilijk maken.

Het word de bedoeling om een paar Omnus Audio BB3.01 4Ohm 15W breedbanders aan te sturen, waar ik momenteel speakerkasten voor aan het bouwen ben.

Het voltage voor een gebruikelijke versterker ligt veeal boven de 15V, gezien het zelfbouw handboek, en ik weet niet of een versterker voeding geschikt is om een autoradio te voeden. Het zou fijn zijn als ik dit onderdeel zou kunnen hergebruiken. Een kant en klare trafo zou wel makkelijk zijn maar weet niet waar ik moet zoeken of waar op te letten, de technische cijfers zeggen mij nog niet zoveel.

Een trafo die tussen de 10,8V en 15,1V aan gelijkspaning levert en 10A stroomsterkte, of min 108VA- max 200VA. Een ringkern trafo geeft meestal een spanning af in tweevoud, is dit bruikbaar? Ik neem aan dat ik bij een willekeurige trafo de (aarding) negatief op de negatief van de trafo kan aansluiten?

Wat te doen en waar te zoeken ?

Groeten ikke

Het allermakkelijkst is het om gewoon een auto-accu te nemen,zeker aangezien het toch maar een tussenstap is.Moet je hem alleen af en toe op laden.

Zo'n labvoeding die Jitze aangaf is ook een idee,maar een beetje prijzig denk ik.Maar zoiets zal je wel nodig hebben als je met een trafo wilt gaan werken;je moet de spanning stabiliseren.Voor die autoradio heb je een trafo nodig van (beetje ruim genomen) 10 V,200 VA.Na gelijkrichting en afvlakking zal deze 14,1 V geven als die radio er zo'n 10 A uit trekt,dus als de radio op z'n hardst staat zeg maar.Maar trekt de radio er slechts 1 A uit,dan zal de spanning flink gaan stijgen en kan dan wel over de 20 V heen gaan.En dat overleeft de radio heel waarschijnlijk niet.Daarom zal je wat electronica nodig hebben om die spanning op 14,1 V constant te houden,ongeacht de belasting.En dat moet 10 A kunnen leveren,dus moet vrij zwaar uitgevoerd worden.

Gedag,

ik heb de mensen van bmm gemaild met m'n wensen en hoop daar binnenkort een reactie op te krijgen.

Wat betreft oplossing2, is niet echt de mooiste oplossing, zeker gezien ik nog geen accu heb en geen lader. Mij kennende zal het tijdelijke waarschijnlijk uitdraaien op een geruime tijdspanne. Maar zo te horen heeft Ramond er meer verstand van dan ik, het gevolg van veranderende stroomsterkte met als gevolg veranderende spaning kan ik ff niet volgen. Ben helemaal nieuw in de zelfbouw electronica. Heb net m'n eerste boxen en fliter in elkaar gesoldeerd (en ze werken nog).

Groeten Maarten