Freshfighter Posted 12 maart 2007 Report Share Posted 12 maart 2007 Beste forummers, Ik ben op zoek naar een amp upgrade voor mijn Monitor Audio Gold Reference 20's... Mijn set is nu: NAD C521BEE cd-speler EDIROL UA-5 soundcard DENON DA-500 DAC SONY TA-FA5ES geintegreerde versterker (2x90 Watt aan 8 Ohm) en dus de MA speakers Ik wist al langer dat mijn Sony nu niet een ideale match was voor de MA's, maar ik had daarvoor een behoorlijk matige amp (AMC) en kon deze vrij goedkoop 2e hands op de kop tikken... Beetje impulsaankoop. Maar Sony staat nu niet bepaald bekend om zijn warm en muzikaal karakter en dat is wat ik een beetje mis. Nu is de set vrij kil en analytisch... Vandaar dus een amp upgrade. Budget max 1500 euro. Looks zijn ook enigzins belangrijk Muziek: Pink Floyd, INXS, Alice in Chains, Opeth, Elliott Smith, Crowded House, Jeff Buckley, Pearl Jam, ... dus vnl rock/classic rock/metal/grunge/singer songwriter en akoestische stuff Er mag dus toch nog wel wat drive/power/dynamiek inzitten, maar dit gekoppeld met een muzikalere/warmere sound. Of vraag ik teveel hier Ik had al een kleine shortlist opgesteld, waar vooral de eerste 4 mij op het eerste zicht charmeerden (niet gedemo-ed, info uit fora) 1) Primare I30 (kan een demo model op de kop tikken) 2) Musical Fidelity A3.5 (Mon Audio raadt zelf MF aan op hun site...) 3) Thule IA150B 4) Unison Research Unico Andere: Roksan Kandy of Caspian, Electrocompaniet ECI3, Arcam FMJA32, Marantz PM14 Graag zou ik van jullie ervaringen/tips/andere suggesties weten... Komend weekend ga ik waarschijnlijk Thule en Primare vgl, weliswaar op andere speakers (waarschijnlijk Audio Physic). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 13 maart 2007 Report Share Posted 13 maart 2007 Van alles wat je hier noemt met op nr 1 de Electrocompaniet en op nr.2 de Thule. De rest zou ikzelf laten voor wat het is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 maart 2007 Report Share Posted 13 maart 2007 Koop een dertig jaar oude, maar netjes gebruikte Leak "Stereo 70", of bijvoorbeeld een Mission "Cyrus One" via ebay. Voor een habbekrats. Laat 'm nakijken en in orde brengen door een goeie electroboer. (Het schema kun je wel downloaden van 't internet.) Man, je kijkt geen moderne versterker meer aan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freshfighter Posted 13 maart 2007 Author Report Share Posted 13 maart 2007 Van alles wat je hier noemt met op nr 1 de Electrocompaniet en op nr.2 de Thule. De rest zou ikzelf laten voor wat het is. Misschien iets meer uitleg waarom? Is er trouwens een groot verschil tussen de ECI 3 en ECI 5? Iemand trouwens al de nieuwe prelude reeks beluisterd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 13 maart 2007 Report Share Posted 13 maart 2007 Beste, Wel eens gedacht aan een buizenversterker, want een Ayon buizenversterker zal zeer muzikaal klinken aan een Monitor Audio weergever. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
tompj Posted 14 maart 2007 Report Share Posted 14 maart 2007 Ik heb ooit montor audio studio 2 se gehad. Die klonken pas echt goed met een buizenversterker. Ik ken jouw speakers niet, maar mogelijk hebben ze een vergelijkbare karakteristiek. Ik zou het in ieder geval zeker proberen, ook al vanwege je beschrijving van hoe het nu klinkt en het geluid dat je zoekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maximonster Posted 14 maart 2007 Report Share Posted 14 maart 2007 Koop een dertig jaar oude, maar netjes gebruikte Leak "Stereo 70", of bijvoorbeeld een Mission "Cyrus One" via ebay. Voor een habbekrats.Laat 'm nakijken en in orde brengen door een goeie electroboer. (Het schema kun je wel downloaden van 't internet.) Man, je kijkt geen moderne versterker meer aan! Het zelfde geldt voor een ouwe Pioneer receiver ( min 35 watt ). Gewoon proberen, je weet niet wat je hoort ! Open , dynamisch, gedetaileerd, warm en vooral NATUURLIJK ! Persoonlijk ben ik ook erg gecharmeerd van Primare I21/I30; heerlijk muzikaal en verfijnd maar het zijn geen echte rockers, als je begrijpt wat ik bedoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freshfighter Posted 14 maart 2007 Author Report Share Posted 14 maart 2007 Ik heb ooit montor audio studio 2 se gehad. Die klonken pas echt goed met een buizenversterker. Ik ken jouw speakers niet, maar mogelijk hebben ze een vergelijkbare karakteristiek. Ik zou het in ieder geval zeker proberen, ook al vanwege je beschrijving van hoe het nu klinkt en het geluid dat je zoekt. Ik ben niet echt voor buizen te vinden: het onderhoud e.d. schrikt me wat af... Maar Electrocompaniet zou qua klank eig de link zijn tussen buizen en solid state. Over electrocompaniet: Ik kan 2e hands een ge-upgrade ECI-3 op te kop tikken (officiciele kit 2 upgrade door EC) of ook een ECI 5. Die laatste is natuurlijk wel pakken duurder (en eig buiten budget)... Is het de moeite om voor de ECI 5 te gaan in vgl met de geupgrade ECI3? 1 nadeel: Echter deze EC's zal ik blind moeten kopen... PS ik ga van het weekend de thule en de primare vergelijken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 2) Musical Fidelity A3.5 (Mon Audio raadt zelf MF aan op hun site...) MF use or used to use Monitor Audio to voice their designs. Geen idee of dat nog zo is. Weet wel dat MF directeur dol op Sonus Faber is. Mon audio kan volgens de Britten een wat hard geluid hebben vooral door metal dome tweeter (heb ze zelf nooit gehoord). Wellicht dat hierboven daarom buizenversterkers als passend worden aangeraden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 electrocompaniet: in ieder geval eentje van n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts