Jump to content

CD-spelers vergelijken..!!

WanFie
 Share

Recommended Posts

Kennelijk hebben we het allemaal niet goed gedaan...

De ene helft schreeuwt dat de testen te kort en de omstandigheden niet optimaal. ;)

De andere helft dat de uitslag toch niet maatgevend is omdat deze onvoldoende wetenschappelijk is bepaald. ;)

Of zoiets.... :)

Reden om nog eens wat te organiseren.

Jacco m

Guest Kraus vonBentinck

Is het nou eigenlijk nog interessant om cd-spelers weer, voor de zoveelste maal, te gaan vergelijken?

Of er nou verschilletjes zijn of niet, wat maakt dat uit?

Een gerechtvaardigde conclusie is dat de verschillen niet zo vreselijk de moeite waard zijn. Met een degelijk apparaat ben je goed af, end of story. En in feite ook een happy end.

Xk €€€ voor een Cd-speler is in zijn algemeenheid niet zo'n verstandige uitgave, dat staat toch wel vast?

Misschien is het meer de moeite waard om eens een cd-speler naast een hard-diskrecorder(of hoe heet zo'n ding?) of MP3 oid te zetten, dan zijn we nog eens een keertje modern. De CD heeft toch zijn langste tijd gehad.

Ik doe persoonlijk liever eind maart, begin april nog eens een bijeenkomst om de test-cd af te maken.

Het gaat er gewoon om dat we 'n methode vinden om de verschillen (die er gewoon zijn) waar te nemen.

Die methode is dan ook buikbaar voor versterkers, phonovoorversterkers of wat je ook maar wilt.

Het is eigenlijk meer een goede A-B test te ontwikkelen, dan om pers

Guest Rein!

Lever 5 CD spelers bij mij in, ik luister naar alle 5 spelers een week en noteer wat ik van alle spelers vind ongeacht merk, prijs of reputatie. Daarna vergelijk ik de vijf spelers met een paar nummers ombeurten om te kijken of mijn conclusies overeind blijven. Ik heb wel het vertrouwen dat mijn oren mij niet bedriegen.

Daarna moeten natuurlijk vier anderen ditzelfde doen.

Hans,

Ik vindt dat je door moet gaan en als ik een bijdrage kan leveren, hoor ik dat graag,

omdat:

1. deze topic op zijn minst gezegd niks aan belangstelling te wensen over laat

2. de criticasters eens en voor altijd de mond te snoeren

3. er nog steeds een vraag beantwoordt moet worden: het verschil tussen CD-spelers

4. te komen tot een valide, algemeen aanvaarde testprodedure die ook later elders toegepast kan worden

Hierbij alvast wat tips en adviezen voor de volgende test

- basistestopzet zoals is gehanteerd is prima - handhaven

- testpaneel uitbreiden met meer leden (betekent meer luistersessies op een dag)

- totale testduur niet meer dan 2 uur per deelnemer

(max. 3 x 0,5 uur achtereen luisteren met 3x10 minuten rustpauze tussen door, zonder muziek)

- niet meer dan 2 CD-spelers testen (prijsverschil factor 10 300 euro versus 3000 Euro)

- langere stukken aaneen luisteren / minder switchen

- deelnemers moeten als antwoordt, keuze A of B of "Geen verschil/of weet niet" kunnen geven

* dit om gokken te voorkomen

* het aantal antwoorden "Geen verschil/of weet niet" kan in de context van dit onderwerp wel

in het eindoordeel worden meegenomen, immers al zou iedereen steeds als antwoordt vermelden:

"Geen verschil/of weet niet",

[...]

- de deelnemende testers krijgen de test/hoor-CD ruim van tevoren thuis opgestuurd.

[...]

Dit kan sowieso niet: het gaat om auteursrechtelijk beschermd materiaal.

Groet,

Jacco

Ik wil overigens met alle plezier met mijn kastjes komen. Wat mij nu niet duidelijk is wat we gaan testen. Is dat ambianceverschil? Ieder luistert dus een half uur naar een cd naar keuze?

Overigens, op het hififorum wordt op dit moment ook een sessie opgezet. Doen we twee aparte sessie met ieder een apart testdoel (uiteraard beide wel blind of een ander wetenschappelijk verantwoorde manier) of kunnen we wat combineren?

Groet,

Jacco

Ik wil overigens met alle plezier met mijn kastjes komen. Wat mij nu niet duidelijk is wat we gaan testen. Is dat ambianceverschil? Ieder luistert dus een half uur naar een cd naar keuze?

Groet,

Jacco

Ik denk dat als je naar complete nummers/muziekfragmenten luister van circa 10 minuten en dan overschakeld.

Als je met meerdere personen bent in een luistersessie, kan je toch maar een beperkt aantal eigen nummers meenemen (4 a 5 stuks ???) en zal je ook naar de muziek moeten luisteren welke

anderen mee hebben genomen. (op zich heel leuk, leer je ook eens wat anders kennen)

Het verdient wellicht vooraf wat organisatie en afstemming als je weet wie allemaal in zo,n

luistersessie deelneemt om af te spreken wie, wat voor soorten muziek meeneemt.

Het is m.i.z. van belang om variatie in stijlen en genres te horen.

Hans

Een deel van mijn tips zijn van mezelf, echter diverse heb ik geleend

vanuit een vergelijkbare versterkertest jaren geleden (zie onderstaande link)

Doe je voordeel er mee

Als je onderstaande review lees en je zet dit af tegen de resultaten van jouw "CD-spelertest",

zie je veel overeenkomsten.

http://www.bruce.coppola.name/audio/Amp_Sound.pdf

Het aantal trials moet in ieder geval omhoog van 8 naar 16?

Groet,

Jacco

Jacco,

16 trials op 10 minuten ieder?

gr. Marcel

Ja. Men wil langere fragmenten horen, dat kan. Dan gaat de lengte van de test ook omhoog. Misschien moeten we een hotel boeken.

Groet,

Jacco

Het aantal trials moet in ieder geval omhoog van 8 naar 16?

Groet,

Jacco

dekkersj, je heb gelijk, door het aantal trials op te schroeven echer.....

De resultaten worden representatiever indien het aantal trials omhoog gaat,

echter, beter 15 personen met 8 trials dan 6 personen met 20 trials.

Vergeet niet, in de vorige test was er kritiek dat op het einde van de dag

de vermoeidheid toeslag en de luisteraars zelf al aangaven, dat het geconcentreerd

luisteren een vermoeide aangelegendheid was. Laten we dit nu vermijden !

Stel als we totaal 12 liefhebbers/testers kunnen vinden (2x een groep van 6 personen)

12 x 1,5 uur gedeeld door gemiddeld 10 minuten per track/trial = 108 trials

Is er nog interesse om een setje heresy's te gebruiken voor de vervolgtest?

Motivatie hiervoor heb ik al eerder gegeven.....

gr. Marcel

Toch nog even een leuk citaat opgezocht:

-

Opmerkelijk is ook dat er slechts een klein aantal dealers is van hoornluidsprekers met een hoog rendement, deels te verklaren vanuit de relatieve onbekendheid, deels omdat er lastig apparatuur bij te vinden is, de kieskeurigheid van dit soort speakers is groot.

Veel versterkers die in het algemeen de hemel worden ingeprezen, blijken tekortkomingen te vertonen, die juist met dit soort speakers hoorbaar wordt gemaakt, op deze wijze worden reputaties onderuitgehaald, blijken lovende recensies fabels, wordt de wereld op z'n kop gezet.

-

Bron: http://www.xs4all.nl/~elpee/start.htm

Ik besef dat dit de draad uit zijn verband kan trekken, wanneer er behoefte is over een discussie met dit onderwerp openen we een nieuw draadje, afgesproken?

gr. Marcel

Moet je je niet eens gaan afvragen waarom je die test eigenlijk wil doen? Als audiofiel (afgemeten aan de tijd die ik besteed aan mijn set en fora) ben ik eigenlijk m

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...