Jitze Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Ik vertrouw mijn zintuigen niet. Naast muziek zijn er nog een aantal zaken waar ik heel intensief in de weer kan zijn, het genieten van wijnen en eten, in deze sectoren durven we ineens wel op onze zintuigen te vertrouwen ? Het enige verschil is dat de gebruiker bij deze laatste twee activiteiten veel minder geconfronteerd met de techniek, een wijntje wordt je aangereikt als eindproduct, je hoeft alleen de kurk er maar af te halen, een goed glas te vullen en het genieten kan aanvangen. Eigenlijk zou ik denken dat ook bij het beluisteren van muziek de benodigde apparatuur beschouwd zou moeten worden als van geen groter belang dan het glas, je hebt het nodig, het moet de smaak of de klank in dit geval weten los te maken en niet meer dan dat. Smaak en klank zijn de zaken die met objectieve middelen niet zijn te duiden, dus hebben we niets anders dan onze zintuigen om op te vertrouwen. Ik geloof zelfs dat als we dit eens durfden te doen, ons leven een enorm stuk simpeler zou worden. Leuker ook vooral Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Dat gaat jullie niet lukken. Nee, en wat komt jullie audiofielen DAT toch net goed uit he... Sjonge... Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Dat gaat jullie niet lukken. Nee, en wat komt jullie audiofielen DAT toch net goed uit he... Sjonge... mopper, mopper, mopper... Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Dat gaat jullie niet lukken. Nee, en wat komt jullie audiofielen DAT toch net goed uit he... Sjonge... mopper, mopper, mopper... Groeten Hans Ja, ik kan er niet goed tegen dat men zich in allerlei bochten wringt om er maar voor te zorgen dat de eigen 'realiteit' toch vooral niet wordt verstoord... Je kunt niet recht lullen wat krom is, maar hear komt men een heel eind. Niet gehinderd door enige kennis van elektrotechniek uiteraard... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Wijn is in dit verband wel een ongelukkig voorbeeld. Het meten aan wijn in de nieuwe landen heeft er toe geleid dat vrijwel alle wijnproducenten over zijn gestapt maar de gemanipuleerde producten van Gist Brocade en de "traditionele" wijnboeren het nakijken hebben gegeven. Inmiddels is ook in de regio Bordeaux, het bastion van de traditionelen, het gebruik van kunstgist als d Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 (...) Mijn CD-80 was nog in volledig originele staat en klonk eigenlijk al erg goed. Ik heb dus eerst nog wat getwijfeld of ik moest gaan modificeren. Maar toen ik eenmaal met modificeren aan de slag was gegaan, merkte ik dat deze speler tot veel meer in staat was. (...) Beste Jeroen-D, Het probleem met dit soort vergelijkingen is altijd de ongelukkige omstandigheid dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Ja, ik kan er niet goed tegen dat men zich in allerlei bochten wringt om er maar voor te zorgen dat de eigen 'realiteit' toch vooral niet wordt verstoord... Je kunt niet recht lullen wat krom is, maar hear komt men een heel eind. Niet gehinderd door enige kennis van elektrotechniek uiteraard... 2 aparte voedingen per kant Ok, en waarom worden er dan 2 voedingen gebruikt? Het zal ongetwijfeld heel logisch zijn (toch? ), maar ik ben niet zo'n 'elektronicus', dus ik vraag het maar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Ja, ik kan er niet goed tegen dat men zich in allerlei bochten wringt om er maar voor te zorgen dat de eigen 'realiteit' toch vooral niet wordt verstoord... Je kunt niet recht lullen wat krom is, maar hear komt men een heel eind. Niet gehinderd door enige kennis van elektrotechniek uiteraard... 2 aparte voedingen per kant Ok, en waarom worden er dan 2 voedingen gebruikt? Het zal ongetwijfeld heel logisch zijn (toch? ), maar ik ben niet zo'n 'elektronicus', dus ik vraag het maar... Ja, en dus? Ik weet allicht meer van electronica in het algemeen, dan de gemiddelde audiofiel. Dat ik 'niet zo'n elektricus ben', slaat meer op het feit dat ik niet de elektronica-kant van de elektrotechniek heb gekozen, maar de energie-kant. Die vind ik interessanter... Overigens was bovenstaande vraag aan Sodejuu niet zo raar. Wat is immers het nut van 2 voedingen per kanaal? Ik zal even het antwoord opzoeken, want Sodejuu had meen ik wel geantwoord... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Wijn is in dit verband wel een ongelukkig voorbeeld.Het meten aan wijn in de nieuwe landen heeft er toe geleid dat vrijwel alle wijnproducenten over zijn gestapt maar de gemanipuleerde producten van Gist Brocade en de "traditionele" wijnboeren het nakijken hebben gegeven. Neen hoor perfect voorbeeld, ik denk wel vanuit het standpunt van de gebruiker en dan ook nog een gebruiker die het toejuicht dat in Frankrijk een sterke beweging op aan het komen is tegen de industrialisatie van de wijnbouw. Een besef dat alleen op deze wijze het hoofd te bieden is tegen de wijnindustrie in de nieuwe wijnlanden. en of het goed smaakt, maak ik zelf wel uit.................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Overigens was bovenstaande vraag aan Sodejuu niet zo raar. Wat is immers het nut van 2 voedingen per kanaal? Ik zal even het antwoord opzoeken, want Sodejuu had meen ik wel geantwoord... Antwoord gevonden: Het stuurgedeelte wordt apart gevoed en de eigenlijke stroomversterker wordt apart gevoed om elkaars invloeden te beperken/uit te sluiten. Meer mag ik niet zeggen van de ontwerper Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Ja, en dus? Ik weet allicht meer van electronica in het algemeen, dan de gemiddelde audiofiel. Dat ik 'niet zo'n elektricus ben', slaat meer op het feit dat ik niet de elektronica-kant van de elektrotechniek heb gekozen, maar de energie-kant. Die vind ik interessanter... Overigens was bovenstaande vraag aan Sodejuu niet zo raar. Wat is immers het nut van 2 voedingen per kanaal? Ik zal even het antwoord opzoeken, want Sodejuu had meen ik wel geantwoord... Een 'audiofiel' is hopelijk niet iemand die zich aan laat praten dat hij als niet 'nuchtere' technicus geen mening over de werking (resultaat) van apparatuur mag hebben. 't Was overigens een prima vraag want slaat ook op de opbouw van m'n eigen eindversterker. Kwam dit overigens tegen nav Geerdie's ervaring met de Benjamin. Overigens was bovenstaande vraag aan Sodejuu niet zo raar. Wat is immers het nut van 2 voedingen per kanaal? Ik zal even het antwoord opzoeken, want Sodejuu had meen ik wel geantwoord... Antwoord gevonden: Het stuurgedeelte wordt apart gevoed en de eigenlijke stroomversterker wordt apart gevoed om elkaars invloeden te beperken/uit te sluiten. Meer mag ik niet zeggen van de ontwerper Vooral Phil's toevoeging maakte het (me) duidelijk. Het stuurgedeelte wordt apart gevoed en de eigenlijke stroomversterker wordt apart gevoed om elkaars invloeden te beperken/uit te sluiten. Meer mag ik niet zeggen van de ontwerper Ok, enigszins duidelijker... Dat principe vind je ook terug in de Thel eindtrap-modules (dit ontwerp doet me er wel wat aan denken ) : je kan gewoon enkelvoudig power leveren, of, in overtreffende trap, een aparte voeding plaatsen voor de voortrap (niet verwarren met een pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Dat gaat jullie niet lukken. Nee, en wat komt jullie audiofielen DAT toch net goed uit he... Sjonge... Jij bent typisch iemand die het als een soort wedstrijd ziet. Een volkomen foute instelling, want daardoor zal de sfeer voor, tijdens en na een blinde test altijd iets rellerigs hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Wijn is in dit verband wel een ongelukkig voorbeeld. Het meten aan wijn in de nieuwe landen heeft er toe geleid dat vrijwel alle wijnproducenten over zijn gestapt maar de gemanipuleerde producten van Gist Brocade en de "traditionele" wijnboeren het nakijken hebben gegeven. Neen hoor perfect voorbeeld, ik denk wel vanuit het standpunt van de gebruiker en dan ook nog een gebruiker die het toejuicht dat in Frankrijk een sterke beweging op aan het komen is tegen de industrialisatie van de wijnbouw. Een besef dat alleen op deze wijze het hoofd te bieden is tegen de wijnindustrie in de nieuwe wijnlanden. en of het goed smaakt, maak ik zelf wel uit.................. beetje offtopic wel, deze kleine analogie Het is eenvoudig om op marxistische wijze de geschiedenis te schrijven volgens de leer van het historisch materialisme. De produktieverhouding (= de mate waarin mensen de natuur beheersen grof gezegd), de onderbouw, bepaalt de bovenbouw: zeg maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
gloeilamp Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Tja ik vind het tot nu toe weinig boeiend. Wat is nu eigenlijk beoordeeld? Ik denk zelf dat er helemaal geen cd-speler is beoordeeld maar alleen de kwaliteit van de keten in het geheel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Voorbijgaand aan de grote hoeveelheid wijnboeren die op een geheel eigen wijze , tegenwoordig echt wel ondersteund door de wetenschap, nog heel traditioneel wijn maken, klopt de beschrijving van de ontwikkeling in deze wereld heel aardig. Wijnen lijken steeds meer op elkander, invloed van weersomstandigheden en allerlei andere factoren wordt meer en meer weggepoetst, met als gevolg wijnen die op z'n best middelmatig van kwaliteit zijn. Maar daar gaat het dus eigenlijk niet om, laten we gewoon bij het onderwerp blijven, de stelling is dat het vertrouwen op de eigen zintuigen zowel bij drank, voedsel en muziek, van bijzonder groot belang is. Het zijn namelijk de enige bronnen van waaruit je een oordeel kunt vormen, luisteren en proeven, het ontdekken van de nuance doe je niet op een beeldscherm, is niet uit te drukken in een getal. En bovenal afhankelijk van de eigen gesteldheid zal de beoordeling ook vrijwel nooit hetzelfde zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 [ Maar daar gaat het dus eigenlijk niet om, laten we gewoon bij het onderwerp blijven, de stelling is dat het vertrouwen op de eigen zintuigen zowel bij drank, voedsel en muziek, van bijzonder groot belang is. Dat onderschrijf ik voor 100% (toch nog even terzijde- deze week veroverde in Engeland de kok met de beste smaak de titel "Masterchef" op kandidaten met een soms wat grotere technische vaardigheid of betere presentatie. Uiteindelijk bepaalt ( goede) smaak alles. Persoonlijk heb ik het idee dat de CD-speler eigenlijk niet de aandacht verdient die hij op dit moment krijgt. Het is in de totale keten geen "smaakmaker" meer. Dat beschouw ik dan wel weer als winst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Als ik zo de diverse reacties in deze topic heb gelezen, zijn er diverse mensen die niet gleoven in de test zoals deze is uitgevoerd met als motivatie, dat "technisch" luisteren niet de methode is en dat het gaat om de muziek en om de beleving. HELEMAAL 200% MEE EENS. Echter waarom bespreken we dan geen CD,s op dit forum, zetten we onze gehele muziekcollectie in een Exellijst op dit forum en bespreken dit (i.p.v. je installatie) en nodigen we elk ander uit, niet alleen maar om naar de hifi-set te luisteren maar ook om diverse soorten muziek te beluisteren. Het bestaansrecht van audiofielen, van dit forum, duizenden andere hifi-forums wereldwijd, audio-vakbladen etc., is nu eenmaal het feit dat hardware iets tastbaars en "fysiek" is en derhalve onderling te vergelijken moet zijn. In ieder geval makkelijker als muziek of een CD, immers over smaak valt niet te twisten. We willen toch allemaal een verklaring waarom er duizenden hifi-merken bestaan, waarom een component 100 Euro maar ook 10.000 Euro kan kosten. (Dit is niet alleen met hifi zo maar met vele andere zaken en producten) Al dat geneuzel en gepeuzel is toch ook de charme van onze hifi-hobby. Wellicht bestaat de perfecte luister- en/of vergelijkingstest niet, echter het verdient respect dat bepaalde lieden, hierover niet alleen maar willen discussieren maar ook daadwerkelijk willen testen, ze willen BEWIJSMATERIAAL. Of ze dit bewijsmateriaal alleen maar willen als rechtvaardiging van hun gedane aankoop en/of bezit, of om anderen te informeren of wat voor reden dan ook, is niet relevant. Ze zijn gewoon met hun hobby bezig en eerlijk gezegd vind ik en vele anderen met mij, dit zeer boeiend, gezien de lengte van deze topic en de vele (vaak heftige) reacties. Mijn conclusie is: voorstanders, tegenstanders, gelovigen en sceptici, jullie hebben allemaal gelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Echter waarom bespreken we dan geen CD,s op dit forum, Een echte audiofiel wil alleen maar lp's horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Echter waarom bespreken we dan geen CD,s op dit forum, Een echte audiofiel wil alleen maar lp's horen Als je goed mijn bovenstaande reactie lees, ook jij behoort tot de doelgroep die gelijk heeft, Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 En hoe staat het met het onderwerp van deze draad? CD-spelers vergelijken..!!, hoe nu verder...?? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 er is via dit forum al heel wat apparatuur vergeleken en altijd met de conclusie dat er tussen onderdelen heel grote verschillen bestaan of het nou gaat om voor- eind- of phonoversterkers, (luidspreker)kabels en luidsprekers. Echter de testen met CD-spelers eindigden (wanneer het ging om een groter luisterpanel) altijd met dezelfde conclusie/verwarring. Luisterbijeenkomsten zullen er heus nog wel komen maar dit CD-spelervergelijk kwam vooral af van Erik Klijnsmit die van te voren wist dat hij zijn gelijk zou halen. En hij heeft ook gelijk. Want steeds opnieuw komt men maar aanzetten met verhalen over Cd-spelers en grote verschillen terwijl in een meervoudig luisterpanel er nooit wat uitkomt. Ook nu zal het gedoe rond de CD-spler wel niet ophouden. Dat is teveel gevraagd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 Dat gaat jullie niet lukken. Nee, en wat komt jullie audiofielen DAT toch net goed uit he... Sjonge... Jij bent typisch iemand die het als een soort wedstrijd ziet. Een volkomen foute instelling, want daardoor zal de sfeer voor, tijdens en na een blinde test altijd iets rellerigs hebben. Nee, ik zie het niet als wedstrijd. Maar wel als test. Het WAS immers een test. En nu uit de test blijkt dat het om het even is naar welke cd-speler je luistert, is ineens de test niet goed, en moet er van alles veranderd worden. Als dat vervolgens gedaan zou worden en de test heeft dan nog steeds dezelfde uitslag als de afgelopen keer, dan zijn er ongetwijfeld weer andere aspecten die verbeterd moeten worden. En zo blijven we bezig. Het FEIT dat cd-spelers allemaal hetzelfde klinken, zal toch niet worden toegegeven. Er wordt elke keer wel weer een nieuwe kutsmoes bedacht... Nou zal er wel weer iemand (Hans of zo) gaan roepen dat ik m'n gezicht ook maar eens moet gaan laten zien op zo'n test, maar de discussie die nu aan gang is, is nou precies de reden dat ik voor de vorige keer heb afgezegd. Ik zag de bui al hangen. Van tevoren werden er al allerlei dingen in twijfel getrokken. Met andere woorden, de test werd bij voorbaad al niet erg serieus genomen door sommigen. Tenzij de uitslag had bewezen dat er wel degelijk verschil te horen is natuurlijk. Dan was er ook niemand geweest die de testmethode in twijfel zou hebben getrokken. Nu moet Jacco nota bene nog bijna gaan bewijzen dat z'n potmetertjes geen enkele invloed hebben gehad. Alleen omdat er een paar zijn die dat betwijfelen (maar verder geen enkele reden geven waarom ze dat betwijfelen)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 maart 2007 Author Report Share Posted 18 maart 2007 Stefan stelt voor de volgende "test" bij hem uit te voeren... Dat lijkt mij een prima idee.. temeer daar ik nergens zo goed "ambiantie"heb gehoord dan daar. Hallo Jacco... hear heb ik wat gepost... er is echter nog geen reactie gekomen (behalve van Picoso).. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 18 maart 2007 Report Share Posted 18 maart 2007 De testopzet was technisch prima in orde. Ik vind het flauw dat achteraf de keten in twijfel wordt getrokken door sommige luisteraars die erbij waren zaterdag de 10de. Voordat we blind gingen luisteren heb ik ze daar helemaal niet over gehoord. Het verschil was volgens hen duidelijk hoorbaar. Jacco vond het moeilijk verschil te horen maar dacht ook dat er verschil was. Ik vond het verschil ook hoorbaar, van de orde zoals ik dat gewend ben, niet groot dus. Dat we het blind niet konden bewijzen dat het verschil er was, is jammer, ik denk nog steeds dat het er is. Ik heb oorzaken aangegeven waarom ik denk dat het er niet uitkwam. Maar nogmaals, de kwaliteit van de keten en de technische testopzet in twijfel trekken is flauw. Vooral als er op de bewuste dag, op het lacherige af, geroepen wordt dat het simpel gaat worden om Erik zijn ongelijk te bewijzen. M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 maart 2007 Author Report Share Posted 18 maart 2007 De volgende vraag is dan... Wie zitten er in het "kleine comite"...?? Ik zou me ook een morgen en middag sessie voor kunnen stellen met elk max. vier mensen. Om en om twee luisteraars. Degene die niet in het midden zitten schrijven niks op. Zo krijg je uiteindelijk 8 lijstjes.... Alleen... met mijn voorversterker is het makkelijk om blind om te schakelen. Hoe gaat dat bij Stefan...?? Stefan zit er in elke geval in, Jacco natuurlijk, Picoso enJeroen_d hebben al laten blijken mee te willen doen. Ik wil ook wel weer meedoen. Ik zou m'n Philips 963 mee kunnen brengen als tegenhanger van de Bow... Of 'n andere low cost speler. Maar zeker niet meer dan twee spelers in totaal. Daar heb je je oren al vol aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts