Jump to content

Zelfbouw..

WanFie
 Share

Recommended Posts

Behalve dat veel mensen hear hun spullen nieuw of tweedehands kopen, wordt er ook veel gebouwd..

Waarom...??

Ik had er b.v. helemaal geen zin in om duizenden gulden en later euro's te steken in kabels.

Maar hoe is dat voor jullie..??

Gewoon voor de fun, of de hoop, eens je brood hiermee te kunnen verdienen..??

Of zijn jullie niet tevreden met wat er te koop is...???

Ik was zomaar benieuwd...??

:)

Behalve dat veel mensen hear hun spullen nieuw of tweedehands kopen, wordt er ook veel gebouwd..

Waarom...??

Ik had er b.v. helemaal geen zin in om duizenden gulden en later euro's te steken in kabels.

Maar hoe is dat voor jullie..??

Gewoon voor de fun, of de hoop, eens je brood hiermee te kunnen verdienen..??

Of zijn jullie niet tevreden met wat er te koop is...???

Ik was zomaar benieuwd...??

Ik heb ooit in mijn studententijd een paar Viva Vivace luidsprekers gebouwd. Maar dat had meer met het budget te maken.

hans ,ik zie het anders.

als je zelf bouwd,kun je je componenten zelf kiezen.

en kwa disign is het leuk iets te creeren wat nog niet te koop is,zeker kwa kleuren.

vb1. welke luidspreker fabriekant gebruikt olie/papier condensatoren (die ik zelf prefereer)

vb2. waarom moet er toch altijd metaalfilm weerstanden gebruikt worden (wegens ruisverhouding)of omdat ze zo mooi zijn kwa klangk.

vb3.en waarom ziet de audio apparatuur er vaak het zelfde uit (zwart of zilver of zwart met zilver front)

dus waarom zou je niet zelf bouwen,zou je zelf uitmaken welke trafo's,weerstanden,condensatoren,bedrading je gebruiken wilt. conform smaakkeuze.

onbekend.jpg

Bastanis%2040norm.jpg

Leuk zou ook zijn, wanneer er wat foto's geplaatst zouden worden.

Mijn knutselwerkje b.v....

Hans-Infinity-met-kabels.jpg

Foto Rene Nieuwenhuis.. ;)

Ik lees zoal een paar mooie redenen... vooral die van Telefunken... Daar had ik nog niet zo snel bij stilgestaan, smaak en uiterlijk...

Zelfbouw heeft een groot antal voordelen, je kunt het systeem en de componenten zelf kiezen en tijdens de bouw ook nog vergelijken.

Daarnaast is het ondanks de extra kosten die experimenten met zich meebrengen ook nog eens fors voordeliger en levert het - als het allemaal lukt - een enorme bevrediging en inzicht in hoe verschillende systemen / componenten zich verhouden.

het geeft een extra meerwaarde voor jezelf

en als je het zelf bouwt weet je precies hoe het in elkaar zit en kan je nog een hoop

veranderen of eventueel verbeteren, je kunt zelf keuzes maken over de te gebruiken componenten.

en het scheelt een hoop centen,

(even een voorbeeldje: )

(ik heb von sweikert reference monitors staan type VR-1

daar heb ik eens in gekeken wat er allemaal in zit

aan filter componenten voor nog geen 10 euro

aan units ongeveer 50 euro per luidspreker

en ik heb er 1200 euro voor betaald

als ik voor 1200 euro componenten / hout had gehaald had ik toch wel iets veel mooiers kunnen bouwen)

Tip :

ik heb laatst de "cyburgs stick" gebouwd als rear speakers

maar ze bevielen ook heel erg als front speaker voor de 2 speakers was ik 80 euro aan matrialen kwijt

en ze komen erg in de buurt van de von sweikerts.

Ik heb het idee dat ik een topset heb, 'voor een dubbeltje op de eerste rang', en dat is een verdraaid fijn gevoel!

Precies, ik heb knutselen altijd leuk gevonden, maar als je kwaliteit in huis wilt hebben, is dat knutselen dus een stuk goedkoper dan kant en klaar. En ik heb een hoop kant en klaar beluisterd dat ik niet wil inruilen voor mijn kastjes.

Guest tubejack

Het geeft een heel vrij gevoel om wat audio betreft niet meer afhankelijk

te zijn van wie dan ook.

Goedkoper gaat de ene keer wel en de andere keer niet op,

Anders en met soms unieke en ook schaarse onderdelen zeker.

Nog mooier is het als andere je bouwsels goed vinden :)

Het is een leuke hobby, die vooral hobby moet blijven.

Met vriendelijke groet,

Jack

Wat ik zoek word niet echt meer gemaakt en als het dan gemaakt word gaat de euro zeker mee tellen.

Ben wel van het zelfbouwen tijdelijk afgestapt omdat ik dan teveel naar de speakers luisterde ipv muziek. Altijd dat"stemmetje in je hoofd. "als ik nou eens.......dan is dat nog beter"

Nu koop ik speakers die ik opknap voor weinig. Ik zoek de ideale combi tussen PA en hifi.

Derhalve ga ik een systeem bouwen wat daar in de buurt komt. waarschijnlijk een soort van JBL 4435 speaker maar dan in de hoogte ipv de breedte.

ben wel erg tevreden over de century's maar het is niet perfect voor mij.

momenteel zoek ik de info die ik nodig heb om zelf het filter te bouwen. tot nu toe liet ik dat een ander doen in combi met mijn oren.

En nu ben ik dan onder de pannen. Ik heb alles wat ik wil, e.e.a. is nog in het 'bread board'-stadium. Nu is het experimenteren met onderdelen en het effekt daarvan. Heel erg leuk om te doen. Laatste tweak waren de kathode-ontkoppelcondensatoren in de eindversterkers. Tot nu toe was het elke keer weer een :o -ervaring hoeveel beter het werd. En dat met wat spul dat je voor een paar euro bij de dump koopt ;)

over het effect van onderdelen.

gaat goedkoop wat betreft de cathode condensator of weerstand niet op wat betreft het optimale resultaat.

eindbuis cathode C = black gates - fk weerstand mills 12watt

stuurbuis cathode C = black gates -n super ecap weerstand audionote 2watt

althans dit is wat ik het mooiste vind.

maar ik moet toegeven het is niet goedkoop,maar als je scheu spullen kunt aanschaffen mag deze onderdelen de kost niet kosten.

(even een voorbeeldje: )

(ik heb von sweikert reference monitors staan type VR-1

daar heb ik eens in gekeken wat er allemaal in zit

aan filter componenten voor nog geen 10 euro

aan units ongeveer 50 euro per luidspreker

en ik heb er 1200 euro voor betaald

als ik voor 1200 euro componenten / hout had gehaald had ik toch wel iets veel mooiers kunnen bouwen)

Dat is wel erg simpel gesteld. Met de VR1'tjes laat VS iets zien van de kunst van het weg laten. Om tot dat resultaat te komen is een hele lange weg van vallen en opstaan nodig. Je hebt je 1200 euries dus niet alleen besteed aan wat houtjes en plastic maar ook aan een hele fabriek met ontzettend veel ervaring en een kapitaal aan gereedschap. Dali is overigens een vergelijkbaar voorbeeld van een fabrikant die met relatief goedkope middelen mooie speakers bouwt, dat is een kunst op zich.

Je zegt van een schilderij van Rembrandt toch ook niet: Dat stukkie doek en die paar tubes verf kan nooit zoveel waard zijn :D

Zelfbouw is voor mij een hobby op zich. Je hebt alles zelf in de hand (en veel ook niet) en het schept voldoening als het eenmaal in elkaar zit en lekker klinkt. Bovendien is het erg leerzaam en relativeert het veel audiogeloof, voor mij althans.

;)

En nu ben ik dan onder de pannen. Ik heb alles wat ik wil, e.e.a. is nog in het 'bread board'-stadium. Nu is het experimenteren met onderdelen en het effekt daarvan. Heel erg leuk om te doen. Laatste tweak waren de kathode-ontkoppelcondensatoren in de eindversterkers. Tot nu toe was het elke keer weer een :o -ervaring hoeveel beter het werd. En dat met wat spul dat je voor een paar euro bij de dump koopt ;)

over het effect van onderdelen.

gaat goedkoop wat betreft de cathode condensator of weerstand niet op wat betreft het optimale resultaat.

eindbuis cathode C = black gates - fk weerstand mills 12watt

stuurbuis cathode C = black gates -n super ecap weerstand audionote 2watt

althans dit is wat ik het mooiste vind.

maar ik moet toegeven het is niet goedkoop,maar als je scheu spullen kunt aanschaffen mag deze onderdelen de kost niet kosten.

Tsja, 'goedkoop', in dit geval Philips BC voor een paar euro. Ik heb er ook Jensen koppel-c's in zitten, die zullen niet goedkoop geweest zijn, maar ik kreeg ze van iemand, dus.. :)

Guest tubejack
Tsja, 'goedkoop', in dit geval Philips BC voor een paar euro. Ik heb er ook Jensen koppel-c's in zitten, die zullen niet goedkoop geweest zijn, maar ik kreeg ze van iemand, dus.. :)

Die BC's (tegenwoordig Vishay) zijn m.i. zwaar onderschatte elco's. Ik vind ze steengoed en

gebruik ze op kritsche plaatsen zowel als kathode ontkoppeling als in de voeding zowel HS als

in mijn tuners.

Geluk voor een paar euro, zelfs op de plaatsen waar ik eerst BG en Elna had :)

Met vriendelijke groet,

Jack

Piet van Oosten, de oprichter en vele jaren directeur (etc., etc.) van Remo-luidsprekerzelfbouw, vertelde me eens:

"Er zijn twee soorten zelfbouwers.

De ene soort wil gewoon een paar speakers bouwen die beter

Die BC's (tegenwoordig Vishay) zijn m.i. zwaar onderschatte elco's. Ik vind ze steengoed en

gebruik ze op kritsche plaatsen zowel als kathode ontkoppeling als in de voeding zowel HS als

in mijn tuners.

Geluk voor een paar euro, zelfs op de plaatsen waar ik eerst BG en Elna had :)

Met vriendelijke groet,

Jack

B) Ik heb er nog wat liggen die ik in de voeding ga zetten, heb er alweer zin an! :)

Het houdt je van de straat ... en je kan er veel plezier aan beleven. Ik wilde echt wat beters dan ik had en vroeg mij af of ik zelf niet wat in elkaar kon knutselen. Uiteraard verder niet gehinderd door enige ervaring. Na wat aanloopjes en experimenten heb ik deze versterker gebouwd ...

http://www.audiosector.com/chassis_patek_amp.shtml

Later heb ik nog de condensatoren vervangen door Black Gates op aanwijzing van de verkoper van die kit ... Peter Daniel die er dag en nacht mee bezig is. Het geeft mij ook het prettige gevoel dat ik naar iets kan luisteren dat 20km verderop bij de de Audiofabriek verkocht wordt voor een prijs die het 10-voudige is van de kosten die ik gemaakt heb. En ik denk dat die versterker van mij minstens zo goed klinkt als hun Gaincard zoals blijkt uit verschillende publicaties op www.6moons.com.