Guest tubejack Posted 16 maart 2007 Report Share Posted 16 maart 2007 Het aardige van zelfbouw is ook dat je niet alles zelf hoeft te weten. Zo was ik vandaag in Schagen bij een bekent trafobouwer. Precies uitgelegd wat ik wil n.l. een 2x EL84 PP versterker maken die menig 300B versterker overtreft. Die bij 20hertz nog vol vermogen kan geven maar ook 50khz probleemloos kan weergeven. Zeg maar high-end voor iedereen. Dan krijg je toch een heel andere trafo dan een C- bandkern Mooi he zelfbouw Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 maart 2007 Report Share Posted 16 maart 2007 En dan is er nog de derde groep...De bouwers voor de verkoop... Vind ik negatief , Ik hobby af en toe voor mensen die het zelf niet kunnen. Die het liefst een dikke Magnum Dynalab zouden willen kopen, maar daar het geld niet voor hebben. Ik hoop dat RobX en iemand anders hier binnenkort hun woord houden. High-end FM voor iedereen, echter ik kan niet iedereen helpen. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 maart 2007 Author Report Share Posted 17 maart 2007 En dan is er nog de derde groep... De bouwers voor de verkoop... Vind ik negatief , Ik hobby af en toe voor mensen die het zelf niet kunnen. Die het liefst een dikke Magnum Dynalab zouden willen kopen, maar daar het geld niet voor hebben. Ik hoop dat RobX en iemand anders hier binnenkort hun woord houden. High-end FM voor iedereen, echter ik kan niet iedereen helpen. Met vriendelijke groet, Jack De opmerking was eigenlijk voor Spido bedoeld... Maar hij reageerde niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 Piet van Oosten, de oprichter en vele jaren directeur (etc., etc.) van Remo-luidsprekerzelfbouw, vertelde me eens: "Er zijn twee soorten zelfbouwers. De ene soort wil gewoon een paar speakers bouwen die beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 (...) De opmerking was eigenlijk voor Spido bedoeld... Maar hij reageerde niet... Beste Hans, O, sorry... had ik moeten reageren? Nou, vooruit dan maar! "Zelfbouwers die voor de verkoop werken," dus? Nou, ze zullen er wel zijn, als jij het zegt. En dan zijn hun speakers vast 'n stuk beter dan wat je voor datzelfde geld in de winkel koopt. Zelfbouwers maken hun speakers altijd zo goed mogelijk, binnen een bepaald budget. Commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Allemaal hele goede renenen om het zelf te doen. De voor mij belangrijkste reden is: naast het genieten van muziek is het een ontdekkingsreis in de audiotechniek; je gehoor evolueert mee met de kwaliteit van je installatie. Door veel te experimenteren ga je heel goed begrijpen waarom sommige schakelingen wel klinken en andere niet, waarom sommige componenten op plaats X in een schakeling het goed doen en niet op plaats Y, dat schakelingen van 80 jaar geleden nog steeds niet verbeterd zijn, dat we de natuurwetten niet kunnen veranderen, dat Newton (of Bell) nog steeds gelijk heeft........... Er komt een punt in het leven van iedere zelfbouwer dat hij niet meer terug wil naar ontwerpen van derden, het verandert je blik op de audiomarkt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Zelfbouw... Tja, bij mij zit dat gewoon in mijn bloed. k'heb men huis zelf gebouwd , m'n HT , luidsprekers dus uiteraard ook. Het voordeel is dat je een concept kan uitwerken op maat, zonder dat je een aanslag doet op je budget. M'n HT vb. Hier staan 4 hybride elektrostaten in combinatie met 2 forse kwaliteitssubs vrolijk te spelen voor een bedrag aan materiaal van ongeveer 1100 Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Zelfbouw... Tja, bij mij zit dat gewoon in mijn bloed. k'heb men huis zelf gebouwd , m'n HT , luidsprekers dus uiteraard ook. Het voordeel is dat je een concept kan uitwerken op maat, zonder dat je een aanslag doet op je budget. M'n HT vb. Hier staan 4 hybride elektrostaten in combinatie met 2 forse kwaliteitssubs vrolijk te spelen voor een bedrag aan materiaal van ongeveer 1100 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Mooi idee om de laagweergevers van die hybride achter het membraan te plaatsen. Erg fraaie ruimte zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Mooi idee om de laagweergevers van die hybride achter het membraan te plaatsen. Erg fraaie ruimte zo. Hoy, Dat is niet echt mijn idee. Hier ga ik qua design de final 03 achterna Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 20 maart 2007 Report Share Posted 20 maart 2007 Zelfbouw is gewoon erg leuk. Had al een aantal speakers gebouwd, maar mijn laatste (Davis M4) zijn blijvertjes. Dankzij de WAF-factor heb ik ze ook nog mooi afgewerkt. Mijn vorige speakerprojecten deed ik nooit iets aan uiterlijk " omdat ze dan niet zo snel gestolen zouden worden". Luiheid dus. En ze klinken, na enig getweak, superlekker. Een tweede reden is dat je precies weet wat erin zit en hoe alles werkt. Leuk dus. Een derde ongrijpbaarder fenomeen is dat je met iedere bouw- of soldeerhandeling er "iets van jezelf" instopt, waardoor het uniek is, en daardoor al goed klinkt. Omdat je het product door en door kent, ben je ook niet bang om er even iets aan te veranderen, zoals iets meer of minder dempingsmateriaal, een andere weerstand (ook ik ben aan de koolstofweerstanden), etc. Bij een fabrieksproduct wacht je toch eerst de garantieperiode af voordat je gaat tweaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
macintosh Posted 1 april 2007 Report Share Posted 1 april 2007 Ik ben van plan om er mee te beginnen, niet omdat ik speakers nodig heb of zo maar meer omdat ik wil kijken wat ik ervan kan bakken en hoe het gaat klinken... Ook het feit dat je zelf een ontwerp kunt maken dat je mooi vindt is een prettig idee... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 april 2007 Report Share Posted 3 april 2007 (...) dat we de natuurwetten niet kunnen veranderen, dat Newton (of Bell) nog steeds gelijk heeft...........(...) Helmholtz, Huygens... Pythagoras, zelfs! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts