erik klijnsmit Posted 14 maart 2007 Report Share Posted 14 maart 2007 zeg, gisteravond op een hele interessante lezing geweest. geprestenteerd door Leo de Klerk eigenaar van de Bloomline studio http://www.bloomline.nl/ ik mocht als Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 maart 2007 Report Share Posted 15 maart 2007 De zojuist overleden baas van SME gebruikte 4 ESL die dwars op elkaar stonden (twee naar voren en twee tegenover elkaar). Menig recescent beweerde dat ze nooit beter geluid gehoord hadden. Heeft dit er misschien iets van weg? Je moet eens een paar foto's maken Eric Ik ben nieuwsgierig (misschien hoor je zelfs het verschill tussen ...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 maart 2007 Report Share Posted 15 maart 2007 Beetje tegenstrijdig verhaal Erik. Het is al heel lang bekend dat puntbronnen optimaal zijn voor een zo realistisch mogelijke stereoafbeelding. Nu is een puntbron erg klein dus dat zou inhouden dat volgens jouw verhaal, een contrabas of vleugel tot een klein puntje zou verworden? Het klopt overigens niet met mijn waarneming dat kleine maar goede monitorspeakers een zeer fraai en groots stereobeeld kunnen neerzetten waarbij de speakers zelf a.h.w. verdwijnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 15 maart 2007 Author Report Share Posted 15 maart 2007 Beetje tegenstrijdig verhaal Erik. Het is al heel lang bekend dat puntbronnen optimaal zijn voor een zo realistisch mogelijke stereoafbeelding. Nu is een puntbron erg klein dus dat zou inhouden dat volgens jouw verhaal, een contrabas of vleugel tot een klein puntje zou verworden? Het klopt overigens niet met mijn waarneming dat kleine maar goede monitorspeakers een zeer fraai en groots stereobeeld kunnen neerzetten waarbij de speakers zelf a.h.w. verdwijnen. ja, ik heb ook mijn gedacten eens laten gaan over zijn systeem, maar ben er nog niet helemaal uit. hij zei dus dat er vroeger iemand onderzoek had gedaan naar psycho akoestiek en toen tot de ontdekking kwam dat een phantom image het lekkerst klinkt. en dat heeft de Klerk nu gecreerd op Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 15 maart 2007 Report Share Posted 15 maart 2007 het verhaal doet me een beetje denken aan de Bose marketing van de jaren 80/90 Het zal wel serieus zijn maar ik lees graag hoe het klinkt voor de mensen die er ooit naar gaan luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 maart 2007 Report Share Posted 16 maart 2007 Ik zie als contactpersoon Martin Goosen staan van Transtec. Die kan je wel serieus nemen. Ik vraag me nog steeds de vergelijking met de opstelling van Alistair Aikman af. De Quad ESL zijn ook puntbronnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 16 maart 2007 Report Share Posted 16 maart 2007 hij is evt bereid om het nog een keer te demonstreren aan het HEAR forumleden luisterpanel. Graag. Wie doet er mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 3 april 2007 Author Report Share Posted 3 april 2007 ben vorige week maandag een hele avond bij de beste man op bezoek geweest. alles in de studio heb ik mogen bekijken en ook heb ik het nieuwe concept nog eens uitgebreid beluistert. (er stonden ook nog een hele mooie set Quad 989 esl's) een boeiende avond met veel muziek en gepraat over opnametachniek en weergave techniek. ps: Leo de Klerk heeft de volgende stelling: een weergave systeem MOET over het gehele frequentiegebied rondstralen. de reden is dat het geluid dat word gereflecteerd ook lineair moet zijn. speakers die bundelen zijn dus uit den boze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 april 2007 Report Share Posted 4 april 2007 (...) speakers die bundelen zijn dus uit den boze. Vandaar, dus, dat dr. Amar den Bose zijn speakers 901 liet rondstralen. Faserein, dus nog beter dan de ESL dat doet. En oh, oh, oh... wat klonk dat mooi! (Here, verlos ons van den ...) Gedenk en onthoud dat voor een volkomen, natuurgetrouwe en overtuigende weergave van rondomstralende instrumenten zoals piano's en harpen eigenlijk wel rondomstralende fasereine luidsprekers de voorkeur zouden verdienen, doch dat voor een even volkomen, natuurgetrouwe en overtuigende weergave van sterk bundelende instrumenten zoals trompetten en klaroenen eigenlijk wel sterk bundelende fasereine luidsprekers geprefereerd dienen te worden... To each his own, zeg maar. Maar dit alles is natuurlijk afhankelijk van de akoestische hardheid en de afmetingen van de luisterruimte. Iets is nooit altijd en overal geheel waar. Net zomin als iets nooit en nergens geheel onwaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 4 april 2007 Report Share Posted 4 april 2007 klinkt een beetje als het bose verhaal, maar geloof best dat dit best aardig zal klinken wat is het frequentiebereik van het systeem, ik bedoel een paar 13 cm woofertjes in een 5 liter kast zal zeg tot 50 hz gaan, dus zal weer om ondersteuning in het laag vragen om een full range weergave te krijgen, en waar blijf het verhaal vd puntbron dan ben benieuwd, leuk om te vermelden dat veel mensen die alleen stereo beluisteren op bv ESL, final of andere systemen veelal dit in het laag ondersteunen met een actieve subwoofer, gesloten dan wel basreflex hoe past dit in een dergelijk systeem , en kom dan niet aan dat het al full range is en dat er geen laag onder de 40 hz zit, want dat is er wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 april 2007 Report Share Posted 4 april 2007 t zal geen full range zijn maar ik kan me voorstellen dat een "nieuw"product eerst wat simpeler gemaakt word om vervolgens bij een goed gevoel erover en positieve reacties van anderen over te gaan tot een volledig systeem. eerst het principe maar eens testen. Ik zou het graag eens willen horen maar helaas te weinig tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 4 april 2007 Report Share Posted 4 april 2007 Je hebt toch niet een aanzienlijk bedrag betaald om over een jaar niet meer te hoeven werken hoop ik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 april 2007 Report Share Posted 4 april 2007 ................................de reden is dat het geluid dat word gereflecteerd ook lineair moet zijn. speakers die bundelen zijn dus uit den boze. Is ook al een heel oud verhaal en beslist geen vondst van Leo de Klerk. Bovendien moeten speakers die rondom stralen behoorlijk de ruimte hebben anders wordt het stereobeeld tamelijk diffuus door vroege reflecties. Ooit was er op de TU in Delft een afdeling psychoakoustiek waar ze dit soort zaken allang hadden uitgezocht. Beetje oude wijn in nieuwe zakken m.i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 4 april 2007 Author Report Share Posted 4 april 2007 ................................ de reden is dat het geluid dat word gereflecteerd ook lineair moet zijn. speakers die bundelen zijn dus uit den boze. Is ook al een heel oud verhaal en beslist geen vondst van Leo de Klerk. Bovendien moeten speakers die rondom stralen behoorlijk de ruimte hebben anders wordt het stereobeeld tamelijk diffuus door vroege reflecties. Ooit was er op de TU in Delft een afdeling psychoakoustiek waar ze dit soort zaken allang hadden uitgezocht. Beetje oude wijn in nieuwe zakken m.i. dat het een oud verhaal is klopt ja, hij haalde het alleen maar aan, omdat ik vroeg waarom ie rondstralers gebruikte. zijn idee om twee speakers te laten rondstralen, allebei op een andere as, en twee meter bovenelkaar is wel nieuw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 dat het een oud verhaal is klopt ja,hij haalde het alleen maar aan, omdat ik vroeg waarom ie rondstralers gebruikte. zijn idee om twee speakers te laten rondstralen, allebei op een andere as, en twee meter bovenelkaar is wel nieuw. Maar dan klopt het geluid niet meer met rondstralers. Een blaasinstrument blaast het geluid naar voren en zo hoor je het ook te horen, als je rondstralers hebt klopt dat niet meer. Net zogoed als iemand staat te zingen, het meeste geluid gaat naar voor en in mindere mate naar achteren. Net zo goed ik van mening ben dat een stereo opstelling niet klopt, die stem komt niet meer van voor maar van beide kanten, en dus staat er iemand te zingen met een brede bek van pak hem beet zover de luidsprekers uit elkaar staan. In ruimtelijke zin zal het best mooi zijn met rondstralers..maar het geluid klopt niet meer. Als een bandje staat te spelen staan we vanuit de beste luisterposietie in het midden op een bepaalde afstand. En in de huiskamer maken we er een potje van met onze stereo en rondstralers. Niet verkeert bedoelt hoor, maar zo is het wel als je het letterlijk neemt.. Tna Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Beste TNA, Volgens mij hoef jij niet terug naar 'af'. Volgens mij ben je daar al. Tenminste als je denkt dat bij stereo de stem zo breed is als de ruimte tussen de speakers. Bij mij staat ie haarscherp en op ongeveer ware grootte in het midden. Misschien toch tijd om ook eens ergens anders te gaan luisteren waar het wel klopt. En reken maar dat dat kan! Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Net zo goed ik van mening ben dat een stereo opstelling niet klopt, die stem komt niet meer van voor maar van beide kanten, en dus staat er iemand te zingen met een brede bek van pak hem beet zover de luidsprekers uit elkaar staan.Tna Als je speakers mooi symmetrisch staan opgesteld en de fase is in orde dan klinkt de weergave van de stem op de plaats waar de technieker in de studio (de mixing engineer) die stem heeft neergezet (meestal in het midden tussen de speakers). Als het goed is zit die stem op een realistische hoogte en is niet breder dan pakweg 20cm; de rest van de instrumenten staan daar rond, en/of er achter! mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 9 april 2007 Report Share Posted 9 april 2007 Beste TNA, Volgens mij hoef jij niet terug naar 'af'. Volgens mij ben je daar al. Tenminste als je denkt dat bij stereo de stem zo breed is als de ruimte tussen de speakers. Bij mij staat ie haarscherp en op ongeveer ware grootte in het midden. Misschien toch tijd om ook eens ergens anders te gaan luisteren waar het wel klopt. En reken maar dat dat kan! Groet, Leobus Ik hoef niet terugnaaraf daar ben ik al h Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 19 juni 2007 Author Report Share Posted 19 juni 2007 http://www.aes-section.nl/lezingen/project...rugblik184.html blijft een interessant project Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 20 juni 2007 Report Share Posted 20 juni 2007 ik zie langzamerhand ongeveer het keelgat en inderdaad soms boven de luidsprekers. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 juni 2007 Report Share Posted 20 juni 2007 Mijn speakers valle ook helemaal weg, en bovendien zijn stemmen zo groot als het hoort. De vorm van een (virtueel) kommetje... Wanneer je uit het midden gaat zitten verschuit alles richting Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 20 juni 2007 Report Share Posted 20 juni 2007 Mijn speakers valle ook helemaal weg, en bovendien zijn stemmen zo groot als het hoort. De vorm van een (virtueel) kommetje... Wanneer je uit het midden gaat zitten verschuit alles richting Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 20 juni 2007 Report Share Posted 20 juni 2007 Ik heb zelf dipoolluidsprekers die uniform afstraalgedrag hebben. Ook heb ik de Ohm luidsprekers gehoord die sterk lijken op wat Leo doet. Ik denk dus dat ik me enigszins kan voorstellen wat Erik gehoord heeft. Het nadeel van mijn en de Ohm luidsprekers is, is dat het vooral uniform is in het horizontale vlak. Wat pjotr zegt is ook waar, dat van die puntbron is allang bekend. Echter, wat Leo doet, de luidsprekers zodanig combineren dat het zowel horizontaal als verticaal rondstraalt, dat heb ik niet eerder gezien. Ik vind het een inventieve vondst. Verder kan iedereen hier van alles vinden wat Erik zegt, hij is uiteindelijk degene die het heeft gehoord. Ik ben van hem gewend dat hij behoorlijk nauwkeurig zijn luisterervaring beschrijft, dus mensen veeg het niet te snel van tafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
No.383 Posted 20 juni 2007 Report Share Posted 20 juni 2007 (...) speakers die bundelen zijn dus uit den boze. Vandaar, dus, dat dr. Amar den Bose zijn speakers 901 liet rondstralen. Faserein, dus nog beter dan de ESL dat doet. En oh, oh, oh... wat klonk dat mooi! (Here, verlos ons van den ...) Ik zeg nix, mijn onderschrift zegt genoeg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 4 mei 2010 Author Report Share Posted 4 mei 2010 even weer een leuk topic opgraven, ik zie intussen dat het al aardig uitpakt met de weergever van Leo de Klerk My linkhttp://www.zichtlijnen.nl/media/archief%20zichtlijnen/zichtlijnen_126_lr.pdf http://www.goosenhifi.nl/newsdesk_info.php?newsdesk_id=28&osCsid=5517ba2253e90515a9bfdf428dc407a3 http://www.joopgoosen.nl/index.php?action=extra&extra=A_bloomline〈=NL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts