Jump to content

nieuw soort weergave techniek

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

T eerste linkje loopt een beetje mank Erik

http://www.zichtlijnen.nl/media/archief%20zichtlijnen/zichtlijnen_126_lr.pdf

EN t 2e ook

http://www.goosenhifi.nl/newsdesk_info.php?newsdesk_id=28&osCsid=5517ba2253e90515a9bfdf428dc407a3

3e is oefening voor de oplettende lezer.

Ik lees trouwens steeds vaker dat stereo maar n matig compromis is.

Dat is niks nieuws, een Duitser heeft er een compleet boekwerk erover geschreven en zelf op high-end Frankfurt gedemonstreerd een aantal jaren geleden

Guest Heino

Het Bloomline systeem heb ik een paar weken geleden op de show in Antwerpen uitgelegd en gedemonstreerd gekregen.

Het was "het normale systeem" (de 4 luidsprekers), aangevuld met Lyngdorf RoomPerfect en 2 x Lyngdorf cornerwoofers.

Ik vond het een van de best klinkende demo's van de dag (en met mij ook de meegebrachte "audiovrienden").

Het klonk ontzettend goed (zowel met klassiek als pop) en ik ben lang blijven zitten.

Er werd trouwens

Bloomline ,is waarschijnlijk bruikbaar voor opname,s van grote bezettingen, voor de rest is het waardeloos in de prullenbak ermee :)

Mensen kunnen toch wat uitvinden :D

Bloomline ,is waarschijnlijk bruikbaar voor opname,s van grote bezettingen, voor de rest is het waardeloos in de prullenbak ermee :)

Mensen kunnen toch wat uitvinden :D

Heb jij zoooooooooooooooooo.....n grote prullenbak?

Je raakt hier wel een belangrijk punt: Niet alle stereo is hetzelfde. Een groot orkest vereist eigenlijk andere technieken dan studio stereo. Net als ambiophonics weer een heel eigen techniek is.

Het is allemaal een groot compromis. Geeft niet zolang de illusie maar overeind blijft.

;)

of waren de Beatles toch 40 jaar vooruit met hun mono geluid :):D :D

Jah, zelfs live :D

Maareh om je systeem/studio nou Bloomline te gaan noemen vind ik beetje misleidend. (Bloomline klinkt bijna het zelfde als Bloomlein)

Je noemt je dochter toch ook niet Konningin Beatrix omdat ze een hoedje draagt? :lol:

;)

als ik het doorlees lijkt het vooral interessant voor live versterking.

Wat ik me wel afvraag is of de omgekeerde conus speaker toepasbaar is in conventionele speakerbouw. Als leek denk ik wel te snappen dat de afstraling veel ruimtelijker effect geeft. Bij tweeters is het al bijna normaal dat de bolle kant naar buiten staat.

Mart

Wat ik me wel afvraag is of de omgekeerde conus speaker toepasbaar is in conventionele speakerbouw. Als leek denk ik wel te snappen dat de afstraling veel ruimtelijker effect geeft. Bij tweeters is het al bijna normaal dat de bolle kant naar buiten staat.

Dat komt omdat de aandrijving op de rand staat.

Bij een conus is de aandrijving in het centrum. Als je conus zodanig ontwerpt dat de verhouding van de geluidssnelheid door de lucht en het membraanmateriaal overeenkomt met de sinus van de hoek tussen membraan en spreekspoel zal een min of meer gelijkmatig geluidsfront ontstaan. Hoe stijver het membraanmateriaal, hoe sneller de geluidssnelheid door het materiaal, hoe vlakker het membraan. De Walsh driver maakt onder andere gebruik van dit principe.

Bij een omgekeerde kegel is dit effect tegengesteld, de afstraling van de flanken zal na-ijlen op de punt van de conus, zo zul je een vervormd golffront verkrijgen. Maar blijkbaar is dat de bedoeling bij dit type luidspreker.

of waren de Beatles toch 40 jaar vooruit met hun mono geluid :):D :D

Jah, zelfs live :D

Maareh om je systeem/studio nou Bloomline te gaan noemen vind ik beetje misleidend. (Bloomline klinkt bijna het zelfde als Bloomlein)

Je noemt je dochter toch ook niet Konningin Beatrix omdat ze een hoedje draagt? :lol:

;)

"Bloomlein"?? :blink:

Blumlein!!

http://en.wikipedia.org/wiki/Blumlein_Pair

Je kunt ook gewoon de op de markt verkrijgbare Reckhorn nemen:

c190_2.jpg

Al erg lang zijn rondstralers op de markt verkrijgbaar. Leuk, dat die Bloomline ook nog eens verticaal het geluid "diffuseert" , zodat het helemaal een enorme galm en reflectiebak wordt.

Zoals Spido al zei, het lijkt al bijna op een Bose 901. Misschien moet je 2 paar Bose 901's nemen, het eerste paar op de grond zetten en het andere paar aan het plafond hangen.

Toen ik voor het eerst hele grote dipolen hoorde, was ik ook compleet verrast over het 3D effect. En als ik dit zou horen, vast ook wel. Maar helaas is het niet het laatste woord voor mij. Ook grote hoorns, zo'n beetje het tegenovergestelde, kunnen op hun eigen wijze een realistisch 3D geluid neerzetten.

Ik zag op Koninginnedag nog een stel Magnaat Magnasphere rondstraal-dingen staan uit de " goede" oude tijd (helaas niet die met dat gasbolletje) maar wat moet je ermee...

Ik vind het leuk als iemand iets uitprobeert, maar ik ben bang dat dit niet helemaal nieuw is, maar eerder leuk wordt gebracht. Zoiets van: wat Bose kan, kan ik ook maar dan net iets anders.

de bose 901 klinkt helemaal niet zo slecht alleen weten mensen vaak niet hoe je ze moet gebruiken.

de bose 901 klinkt helemaal niet zo slecht alleen weten mensen vaak niet hoe je ze moet gebruiken.

Ja, andersom, als een 801...

Dat vond ik in 1977 ook al.

:)

:lol: Als je ze op 3-fase netstroom kunt aansluiten, kun je ze inderdaad (effies) fant-tàs-tisch laten klinken!!

Heeft die speaker 3 aansluitingen dan?

Beste Henrie,

Ik heb het even opgezocht: de luidspreker heeft slechts twee aansluitingen.

Het is dus helaas absoluut onmogelijk om ze fan-tàs-tisch te laten klinken. Zelfs niet effies... :P