Jump to content

Klankverschillen bij biwiring

paulgastel
 Share

Recommended Posts

Heb onlangs mijn speakers biwire aangesloten,ondanks mijn cynisme in deze ,verbeterde de ruimtelijke plaatsing van instrumenten enz.Deze verbetering trad op,ook na uitsluiting van het bekende argument ,dat de verbetering optreedt omdat de totale draad dikte toeneemt bij biwiren.Toch klinkt singlewired beter ,coherenter zeg maar .Biwire geeft meer weer ,maar het geluid klinkt wat doods ,het laag is erg droog,zonder dat de dynamiek is verminderd.Weet iemand een technische verklaring hiervoor .Heb eerder vergelijkbare ervaringen gelezen ,maar nog nooit een duidelijke verklaring voor dit fenomeen.Groet,Paul

Heb onlangs mijn speakers biwire aangesloten,ondanks mijn cynisme in deze ,verbeterde de ruimtelijke plaatsing van instrumenten enz.Deze verbetering trad op,ook na uitsluiting van het bekende argument ,dat de verbetering optreedt omdat de totale draad dikte toeneemt bij biwiren.Toch klinkt singlewired beter ,coherenter zeg maar .Biwire geeft meer weer ,maar het geluid klinkt wat doods ,het laag is erg droog,zonder dat de dynamiek is verminderd.Weet iemand een technische verklaring hiervoor .Heb eerder vergelijkbare ervaringen gelezen ,maar nog nooit een duidelijke verklaring voor dit fenomeen.Groet,Paul

Ik kan je alleen uit eigen ervaring vermelden dat, wanneer je een echte kwaliteitskabel gebruikt, bi-wiren beslist niet beter is. :) Het enige waar het wel goed voor is, is de bankrekening van de verkoper, omdat je wel even het dubbele moet betalen voor bi-wire. ;)

Verschillen tussen bi- en single wire kunnen te wijten zijn aan de kwaliteit van de verbinding tussen de beide ingangen, die vergulde blikken strippen maken soms meer kapot dan je lief is.

:(

Verschillen tussen bi- en single wire kunnen te wijten zijn aan de kwaliteit van de verbinding tussen de beide ingangen, die vergulde blikken strippen maken soms meer kapot dan je lief is.

De strips had ik al verwijderd ,en vervangen door degelijk draad.Trouwens ,ik geef juist aan dat het singlewired beter klinkt (dus met een brug tussen de ingangen),dan zonder brug ( biwired.

Ik heb eigenlijk dezelfde ervaringen met biwire. In mijn geval pakte het positief uit, omdat ik wel een wat droger laag kon gebruiken.

Maar ik heb ook een ander geval meegemaakt waarbij het geluidsbeeld echt dood klonk mee gemaakt.

In het 2de geval werd er dan ook wel een stuk betere ls kabel gebruikt.

ben toch wel benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft?

Als je die blikken strippen vervangt voor jumpers van dezelfde kwaliteit als je kwaliteits l.s. kabels, heb je de beste optie te pakken. :);)

In het 2de geval werd er dan ook wel een stuk betere ls kabel gebruikt.

ben toch wel benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft?

Wat is beter ?

:huh:

yep ik knip altijd een paar cm van mijn draad af om daar het brugje mee te maken.

Volgens deze 'elektrotechneut' zit er, behalve de totale doorsnede van de kabel, geen enkel verschil tussen bi-wiring en single wiring...

Dat dacht ik ook ,Henry.Toch gebeurt er iets .Stereobeeld verbetert,klankbeleving verslechtert.Je verwacht evt een verbetering te mogen verwachten(die breem .nl liefhebbers dan vaak rangschikken onder het psychisch tweak syndroom).Hier gebeurt dus het tegenovergestelde.Ongelijke draadlengte schijnt ook niets uit te maken(gezien signaaltransportsnelheid),interne bedrading is trouwens ook vaak ongelijk in de behuizing.Scheidingsfilters hebben blijkbaar een positief effekt op de klank?

Volgens deze 'elektrotechneut' zit er, behalve de totale doorsnede van de kabel, geen enkel verschil tussen bi-wiring en single wiring...

Dat dacht ik ook ,Henry.Toch gebeurt er iets .Stereobeeld verbetert,klankbeleving verslechtert.Je verwacht evt een verbetering te mogen verwachten(die breem .nl liefhebbers dan vaak rangschikken onder het psychisch tweak syndroom).Hier gebeurt dus het tegenovergestelde.Ongelijke draadlengte schijnt ook niets uit te maken(gezien signaaltransportsnelheid),interne bedrading is trouwens ook vaak ongelijk in de behuizing.Scheidingsfilters hebben blijkbaar een positief effekt op de klank?

Waneer heb je google voor het laatst gebruikt.

Als ik bi-wire in tik kom ik alle soorten 'white papers' tegen over fase gedrag/verschillen en al dan niet meer.

http://www.sonicdesign.se/biwire.html b.v best wel leuk leesvoer.

Sonic Design offers high end audio accessories
van die site.. Het klinkt alsof ze baat hebben bij het positief uitleggen van bi wiring...

Ik heb niet genoeg verstand van de materie maar de kans is groot dat de beschreven zaken vast wel aanwezig zijn maar geen serieuze invloed hebben op een audiosignaal. In dat cross talk grafiekje speelt wat af op -40dB single wire en -43dB, dat is vrijwel niets, los van het feit of dit grafisch voorgestelde 'probleem' wel een probleem is!

Verder lees ik:

Another point using double cables is the ability to choose separate cables that are especially suitable for each half of the frequency range.

Ik moet nog fatsoenlijke kabel tegenkomen die het beter doet bij 0...2khz dan bij 2...20khz :blink: "Gewoon" kabel materiaal zoals koper van niet enorm kleine diameter maakt het echt niet uit of er 1khz of 10khz doorheen gaat!

Dit lijkt weer een quasi wetenschappelijk verhaal te zijn met een hoop jomanda gepraat.. Er zijn veel van dit soort artikelen over 'hifi'. Ik plaats vraagtekens en ik vermoed dat 'kundigen' (een Sander, Jacco, Henri en zelfs een s00000848484844482007 bijvoorbeeld) minimaal 2 keer in de lach (of huilen?) schieten bij het lezen van zo'n artikel..

White papers kunnen de natuurwetten niet veranderen!

Bi-Wiring is onzin. (Tenzij de klant het wenst, natuurlijk...)

Anderzijs: er is niks mis met goede (dikke, vergulde) doorverbindingsstrips.

Bi-Amping is een ander verhaal: dat k

dan neem je toch 2 x dezelfde gamma draden en 2 x dezelfde eindtrap

dan heeft zowel biampen en dus ook biwiren zin

nadeel van biwiren is dat je dan een ander gat in je beton moet storten, anders past het niet :ph34r:

Sonic Design offers high end audio accessories
van die site.. Het klinkt alsof ze baat hebben bij het positief uitleggen van bi wiring...

Nou baat

THE DISADVANTAGE WITH BI-WIRE

One thing that happens when you biwire your loudspeakers is that the input of the high- and the low-pass filters are fed with different input signals. The difference is a result of the high frequencies and the low frequencies being forced to travel different paths, perhaps through different types of cables, but under all circumstances through cables who have seen different loads (a tweeter with a high pass filter has a completely different impedance response compared to a woofer with a low pass filter!).

What happens is that the drivers will work less good together than when their filter halves were fed with equal signals. The result is a generation of more static and stochastic phase error sounds at different directions from the loudspeaker. The stochastic phase error sounds appear because there may be different types of unlinearities in the low- and high-frequency paths.

What does this sound like? Well, usually, just as you may expect from physics, it appears as a change in the reproduction of space and sound stage. Often, the first impression is that the "biwired" sound presents extended "dimensions", more "air", and is more "living". The impression after a week or month, however, is that all recordings sound very much alike, and the "airiness" appears on all records. It does not even sound like air anymore, instead more like a slime that pollutes every record you play. No wonder, since it is not a real, recorded quality but a "speaker characteristic" added to all reproduced material. "Sameness" is another word for it.

Picture 4: This simulation is based on the diagram of picture 3. Here you can see that a phase difference has arisen when biwiring is used. The reason why the phase difference is largest just above the cross over frequency is that the inductance of the cable resonates with the capacitance of the high pass filter when not the inductance of the low pass filter is available in this range as when single wire is used. The most probable reason to the capricious sound of biwiring is that on top of this steady state error another, transient induced phase error between the cables will appear when playing music. This changes the radiation pattern of the speaker with the music. The human ear is very sensitive to such phenomena.

A condesation of two articles first published in "Musik och Ljudteknik", Autumn, 1990 and No. 1, 1998, Sweden. Text by Ingvar

Tja,

Ik Biwire,

Maar niet omdat ik er echt in geloof.

Ik heb DIY hybride elektrostaten.

Er gaat van de A aansluiting van mijn AMP een paar draden naar de woofer en van de B aansluiting van de AMP een paar draden naar het ESL paneel.

Voor metingen ( crossover meten/ rendement panelen enz....) is het leuk om A of B te kunnen schakelen .

Uiteraard staat de AMP altijd op A+B

De luidsprekerkabel is tenandere een DIY gevlochten kabel van 4 stuks 6mm

White papers kunnen de natuurwetten niet veranderen!

Bi-Wiring is onzin. (Tenzij de klant het wenst, natuurlijk...)

Anderzijs: er is niks mis met goede (dikke, vergulde) doorverbindingsstrips.

Bi-Amping is een ander verhaal: dat k

Ik bi wire met heel goed resultaat ten opzichte van single wire. Het is jammer dat een ieder zijn eigen ervaring hier als waarheid verkondigd en niet in de context plaatst als zijnde eigen ervaring. De uitkomst is in dat opzicht dan een "ja" of "nee" of de technische voordelen en nadelen worden benoemd. Het simpele advies bij bi wiring is om dit uit te proberen. Als het geen goed resultaat oplevert dan kun je single wire gebruiken en als het wel voordeel geeft ga je de bi wire optie gebruiken. Bij ieder zichzelf repecterende audiowinkel krijg je gratis een koffer of kabel mee om dit uit te proberen dus een buil kun je niet vallen. Wat ik hier ook mis is dat de opzet van het wisselfilter een invloed kan hebben op het verschil tussen bi en single wire.

Ik bi wire met heel goed resultaat ten opzichte van single wire. Het is jammer dat een ieder zijn eigen ervaring hier als waarheid verkondigd en niet in de context plaatst als zijnde eigen ervaring. De uitkomst is in dat opzicht dan een "ja" of "nee" of de technische voordelen en nadelen worden benoemd. Het simpele advies bij bi wiring is om dit uit te proberen. Als het geen goed resultaat oplevert dan kun je single wire gebruiken en als het wel voordeel geeft ga je de bi wire optie gebruiken. Bij ieder zichzelf repecterende audiowinkel krijg je gratis een koffer of kabel mee om dit uit te proberen dus een buil kun je niet vallen. Wat ik hier ook mis is dat de opzet van het wisselfilter een invloed kan hebben op het verschil tussen bi en single wire.

Ok. Ik luister via Analysis Plus Oval 9 l.s. kabels. Dit zijn behoorlijk forse platte kabels. Wat is er anders tussen l.s. en amp, als ik inplaats van single-wire met zeer goede jumpers, over ga naar bi-wire? ;)

In mijn geval twee keer dezelfde lengte forse kabels, die dan twee aan twee aan de amp zitten en, aan hoog en laag aan de l.s. en een klap geld extra. :blink: Ik heb van hetzelfde merk al eens een bi-wire geprobeerd, maar het resultaat was zeker niet beter. Wat ik wel eerlijkheidshalve moet zeggen, is dat de bi-wire toch de helft dunner is dan de single-wire van Analysis, maar dan nog steeds vrij fors.

Met andere woorden, de single-wire presteert zeker zo goed als de bi-wire en zelfs hoorbaar beter met de juiste jumpers. ;)

Ook met verschillende andere soorten l.s. kabels heb ik de proef gedaan, maar ook daarmee was het resultaat steeds dat de single als de betere uit de bus kwam. Hoewel er geen enkele qua weergave ook maar in de buurt kwam van de Analysis Plus Oval 9. :)

Btw, in mijn l.s. zitten geen wisselfilters. Alleen een condensator tussen hoog en laag. :rolleyes:

To do this, you need speakers designed for biwiring. That means the crossover needs to be completely split, without the common negative found in standard design.

Bij veel speakers waar het filter op een print is gebouwd zal er sprake zijn van een gemeenschappelijke aarde of min, ook deze zul je dus moeten verwijderen om enig effect te bewerkstelligen, maar eerlijk gezegd twijfel ik sterk aan een verbetering.

Op een forum in de UK wordt hierover opgemerkt dat adviezen van fabrikanten op het vlak van bi-wiring vooral te beschouwen zjn als een vriendelijk gebaar naar dealers en kabelfabrikanten.

:unsure: