Jump to content

Klankverschillen bij biwiring

paulgastel
 Share

Recommended Posts

Mijn ervaring is dat het maar bij enkele speakers echt een positief resultaat oplevert, het meest nog bij Tannoy's. Maar bij verreweg de meeste speakers... nah... inderdaad de bruggen vervangen voor een goed stukje kabel levert voor minder geld hetzelfde resultaat op.

het blauwe nederlandse HE merk heeft ooit (toen ze net van dat wc potten versterkermerk gescheiden waren),

een luister showtje gegeven.

de aanwezige mochten raden hoe er gespeeld werd.

In beide gevallen bi wire of in het Nederlands dubbel bekabelt,

verschil was met of zonder de brug tussen hoog en laag.

overduidelijke winnar was toen met brug.

uitkomst was iets als, kabel verdubbelen is een verbetering tot op zekere hoogte,

maar je kunt dus beter voor een enkele betere kabel gaan.

bij mij klinkt bi-wire wel beter, maar ja ik heb mijn LS zelf gebouwd

(mijn vorige zelfbouws die eerst single waren, klonken bi ook beter)

- in het filter zijn hoog en laag gescheiden

- inwendige speakerkabels hebben aparte kabels voor hoog en laag (zoveel mogelijk even lang)

- zelfde speakerkabels voor buiten als binnen de kast

- het is 1 kabel, waarbinnen reeds 4 kabeltjes zitten, 2 voor hoog, 2 voor laag, van Monster

Nou baat

THE DISADVANTAGE WITH BI-WIRE

Volgens mij gooit die meneer van alles door elkaar en heeft Spido gelijk. Bi-amping is inderdaad interessant en de moeite waard (maar zelf gebruik ik het ... nog ... niet). Maar bi-wiring .... ? Lijkt mij echt flauwekul.

Nou baat

Volgens mij gooit die meneer van alles door elkaar en heeft Spido gelijk. Bi-amping is inderdaad interessant en de moeite waard (maar zelf gebruik ik het ... nog ... niet). Maar bi-wiring .... ? Lijkt mij echt flauwekul.

Oh :o , is Spido de enige die zei dat bi-wire niets brengt? Ik heb hear en in andere topics al meerdere malen gezegd dat single-wire met kwaliteits kabels en kwaliteits jumpers beslist beter is dan bi-wiring. ;)

Bi-wiring is vooral goed voor de verkoper! ;)B)

Ik heb zelfbouw topkastjes met twee compleet gescheiden filters (3th order Butterworth op 7KHz), met (zelfbouw) topkabels single wired en jumpers van hetzelfde materiaal als de LS kabel, klonk het zeer mooi. Maar ik vond het (waarschijnlijk subjectief zie postings boven ;) ) n

Ik heb hear en in andere topics al meerdere malen gezegd dat single-wire met kwaliteits kabels en kwaliteits jumpers beslist beter is dan bi-wiring. ;)

Ik heb een serieuze vraag: stel je hebt de speakers bi-wired aangesloten en je plaatst vervolgens de brugjes om de terminals te verbinden. Heb je dan nog bi-wiring of gewoon een dubbele luidsprekerkabel? Of heb je dan iets heel anders?

Ik heb hear en in andere topics al meerdere malen gezegd dat single-wire met kwaliteits kabels en kwaliteits jumpers beslist beter is dan bi-wiring. ;)

Ik heb een serieuze vraag: stel je hebt de speakers bi-wired aangesloten en je plaatst vervolgens de brugjes om de terminals te verbinden. Heb je dan nog bi-wiring of gewoon een dubbele luidsprekerkabel? Of heb je dan iets heel anders?

Dan heb je kortsluiting over de uitgang van je versterker , ik zou het niet proberen,

Haha... wat een onzin... Als het goed is, gebruik je bij bi-wiring voor een speaker 2x dezelfde uitgang. Dat kan uitgang A en uitgang B zijn, maar dat zijn intern nog steeds dezelfde uitgang... Dus je sluit helemaal niks kort. Het enige wat je doet, is de kabeldiameter vergroten, maar dat doe je bij bi-wiring zonder dat brugje eigenlijk ook al. Het enige verschil is dat de stroom zich nu netjes over de 2 aders verdeelt. Zonder dat brugje splits je de stroom wat eerder (namelijk in de versterker)... Complete kolder, dat bi-wiren...

Haha... wat een onzin... Als het goed is, gebruik je bij bi-wiring voor een speaker 2x dezelfde uitgang. Dat kan uitgang A en uitgang B zijn, maar dat zijn intern nog steeds dezelfde uitgang... Dus je sluit helemaal niks kort. Het enige wat je doet, is de kabeldiameter vergroten, maar dat doe je bij bi-wiring zonder dat brugje eigenlijk ook al. Het enige verschil is dat de stroom zich nu netjes over de 2 aders verdeelt. Zonder dat brugje splits je de stroom wat eerder (namelijk in de versterker)... Complete kolder, dat bi-wiren...

Exact, dat dacht ik ook Henrie.

Ik wilde het weten, omdat ik de discussie interessant genoeg vind om uit te proberen of bi-wiring bij mij een voordeel is of juist een nadeel. Vermoedde dat ik dat zou kunnen uitproberen zonder de kabels los te halen en door gewoon de bruggetjes te plaatsen.

OKay als je twee uitgangen hebt , maar ik denk dat er genoeg zijn die niet beschikken over 2 uitgangen en gewoon 2 kabels naar hun speaker hebben lopen , vanaf 1 speakeruitgang. :P ik meen dat thingman een usher eindtrap heeft , heeft die 2 speakeruitgangen ? mijn ML heeft maar twee uitgangen

Ja, en wat is dan precies het verschil tussen 2 uitgangen en 1 uitgang?

Als je 2 uitgangen hebt, zijn die in de versterker gesplitst. Gewoon, via een schakelaartje of relais of zo. Als je maar 1 uitgang hebt, splits je net buiten de versterker. Ik zie het verschil niet hoor...

Stereoversterkers met 2 x 2 luidsprekeraansluitingen (speakers A & B, of main speakers & remote, of speakers 1 & 2) met de daartoe strekkende keuze-drukknopjes, foppen je eigenlijk een beetje.

Want je kunt dan wel de beide paren speakers apart in- en uitschakelen, of allemaal samen laten spelen, maar in de versterker komen de beide speakeraansluitingen "links" van dezelfde eindtrap, en hetzelfde geldt voor beide speakeraansluitingen "rechts".

Daarom wordt vaak aangegeven dat je de combinatie speakers A plus speakers B (o.i.d.) alleen maar mag uitvoeren met 16 ohms speakers: met 8 of 4 ohms speakers zou dan wellicht de impedantie bij sommige frequenties te laag worden. Beide speakers links en beide speakers rechts komen dan immers gewoon parallel te staan, en halveren daardoor de impedantie.

Dan heb je kortsluiting over de uitgang van je versterker , ik zou het niet proberen,

Ik kan me vaag de begintijd van het bi-wiren herineren.

Volgens mij was dit wat jij nu aanhaalt dus het eerste wat zo gunstig zou zijn.

in de versterker zou nl de dempings faktor dan zijn werk doen en zo doende zou het hoog dus het laag minder beinvloeden of iets van die streking.

wat maakt het uit,

een topmerk als Avalon zweert bij multi wire, ik geloof ze op hun woord.

een topmerk als Dynaudio zweert bij singel wire en weet je hen geloof ik ook op hun woord.

Ik kan me vaag de begintijd van het bi-wiren herineren.

Volgens mij was dit wat jij nu aanhaalt dus het eerste wat zo gunstig zou zijn.

in de versterker zou nl de dempings faktor dan zijn werk doen en zo doende zou het hoog dus het laag minder beinvloeden of iets van die streking.

wat maakt het uit,

een topmerk als Avalon zweert bij multi wire, ik geloof ze op hun woord.

een topmerk als Dynaudio zweert bij singel wire en weet je hen geloof ik ook op hun woord.

Verstandige jongens inderdaad... die Denen... ;):P

OKay als je twee uitgangen hebt , maar ik denk dat er genoeg zijn die niet beschikken over 2 uitgangen en gewoon 2 kabels naar hun speaker hebben lopen , vanaf 1 speakeruitgang. :P ik meen dat thingman een usher eindtrap heeft , heeft die 2 speakeruitgangen ? mijn ML heeft maar twee uitgangen

Ja, en wat is dan precies het verschil tussen 2 uitgangen en 1 uitgang?

Als je 2 uitgangen hebt, zijn die in de versterker gesplitst. Gewoon, via een schakelaartje of relais of zo. Als je maar 1 uitgang hebt, splits je net buiten de versterker. Ik zie het verschil niet hoor...

Klopt, ik heb 1 stel reusachtige luidsprekerklemmen per kanaal op de Usher zitten.

Vanavond wil ik de proef op de som nemen en afwisselend met en zonder (hele nette) brugjes luisteren. Dat gaat snel op die manier.

In de 10 geboden van Apogee luidsprekers (destijds door het bedrijf zelf neergelegd) is bi-wiring opgenomen. De aard van het bedrijf in aanmerking nemend geloof ik niet dat ze dat hebben gedaan om kabelfabrikanten van dienst te zijn, maar omdat ze het zelf probeerden en blijkbaar prefereerden.

Toch geloof ik ook dat niet zonder meer, dus vanavond ga ik het zelf maar eens proberen hier... :)

Ik heb 1paar LS aansluitingen op de eindversterker; bi-wiring vertrekt dan ook vanuit de WBT bananen (twee kabels in 1 terminal). In de speakers zijn de filters per unit volledig gescheiden, en zodoende ziet ieder filter slechts 1 kabel. En werken de kapacitieten van de kabel slechts en alleen op het filter dat ie ziet (?). In ieder geval staat het stoer en heb ik meer plaats in de (kabel)bergkast! :P Het (subjectieve?) gevoel van geluidsverbetering neem ik er graag bij! :D

mvg RastaPhil ;)

Volgens mij heb je er dan een rotzooitje van gemaakt. ;)

One thing that happens when you biwire your loudspeakers is that the input of the high- and the low-pass filters are fed with different input signals. The difference is a result of the high frequencies and the low frequencies being forced to travel different paths, perhaps through different types of cables, but under all circumstances through cables who have seen different loads (a tweeter with a high pass filter has a completely different impedance response compared to a woofer with a low pass filter!).What happens is that the drivers will work less good together than when their filter halves were fed with equal signals. The result is a generation of more static and stochastic phase error sounds at different directions from the loudspeaker. The stochastic phase error sounds appear because there may be different types of unlinearities in the low- and high-frequency paths

Leuke vraag.Heb ik me ook wel eens afgevraagd Thingman.Ingedachtig dat artikel van pietje bell vraag je je dan af wat dan de overhand krijgt ,de phase error sound(zoals hierboven vermeld wordt) die ik bij biwire dus waarneem blijkbaar ,of het in mijn ogen meer normale singlewire geluid via de brug ,maw neemt de brug het negatieve effect van de phase error weg.

What happens is that the drivers will work less good together than when their filter halves were fed with equal signals. The result is a generation of more static and stochastic phase error sounds at different directions from the loudspeaker. The stochastic phase error sounds appear because there may be different types of unlinearities in the low- and high-frequency paths

Leuke vraag.Heb ik me ook wel eens afgevraagd Thingman.Ingedachtig dat artikel van pietje bell vraag je je dan af wat dan de overhand krijgt ,de phase error sound(zoals hierboven vermeld wordt) die ik bij biwire dus waarneem blijkbaar ,of het in mijn ogen meer normale singlewire geluid via de brug ,maw neemt de brug het negatieve effect van de phase error weg.

Wel, na een paar luistersessies kom ik tot de conclusie dat het bovenstaande in kleur in het geval van mijn luidsprekers inderdaad waar is. En daarmee is wat mij betreft ook het antwoord op de vraag van jou gegeven over die brugjes.

Mijn eerste indruk was: coherenter, meer samenhang, een klankmatig completer beeld (ik heb daadwerkelijk meer midlaag gekregen). Ook een compacter beeld.

Al met al geen gering verschil, alhoewel ik nog steeds hoor dat beide opties hun eigen charmes hebben, vandaar wellicht dat bi-wiring bepaald niet gelijk als "fout" wordt ervaren. Het experiment was wel interessant, omdat ik als vanzelf de instructies over bi-wiring en dat je dat moet doen heb opgevolgd, zonder zelf ooit te hebben geprobeerd of het inderdaad wel zo goed is. Nu blijkt dan toch voor mijn set dat bi-wiring niet echt beter is -- hoogstens indrukwekkender door ruimtelijke effecten (die het gevolg van faseproblemen zijn). Jammer dat ik het niet eerder probeerde maar goed, beter laat dan nooit.... :)

De brugjes blijven zitten hier...

't Was toch zo dat bij bi-wire het signaal dat de 'terugkerende' woofer opwekt, minder sterk terug wordt gegeven aan het scheidingsfilter voor het hoog?

Klopt, maar dat hoor je meestal bij grotere woofers of een gesloten luidsprekersysteem. Daar komt bij dat ieder filter een andere uitwerking heeft.

Greetz,

Lestat

What happens is that the drivers will work less good together than when their filter halves were fed with equal signals. The result is a generation of more static and stochastic phase error sounds at different directions from the loudspeaker. The stochastic phase error sounds appear because there may be different types of unlinearities in the low- and high-frequency paths

Wel, na een paar luistersessies kom ik tot de conclusie dat het bovenstaande in kleur in het geval van mijn luidsprekers inderdaad waar is. En daarmee is wat mij betreft ook het antwoord op de vraag van jou gegeven over die brugjes.

Mijn eerste indruk was: coherenter, meer samenhang, een klankmatig completer beeld (ik heb daadwerkelijk meer midlaag gekregen). Ook een compacter beeld.

Al met al geen gering verschil, alhoewel ik nog steeds hoor dat beide opties hun eigen charmes hebben, vandaar wellicht dat bi-wiring bepaald niet gelijk als "fout" wordt ervaren. Het experiment was wel interessant, omdat ik als vanzelf de instructies over bi-wiring en dat je dat moet doen heb opgevolgd, zonder zelf ooit te hebben geprobeerd of het inderdaad wel zo goed is. Nu blijkt dan toch voor mijn set dat bi-wiring niet echt beter is -- hoogstens indrukwekkender door ruimtelijke effecten (die het gevolg van faseproblemen zijn). Jammer dat ik het niet eerder probeerde maar goed, beter laat dan nooit.... :)

De brugjes blijven zitten hier...

Zo zie je maar,''wetenschappelijke '' verhalen onderuitgehaald dankzij wat geknutsel met brugjes.Mooi dat het zo al werkt,je hebt dus biwire plus brugjes gemonteerd?Koot en Bie zeiden het al :mag niet ,werkt wel ,dus kan het.Ik ben electrotechnisch te weinig onderlegd hiervoor,maar ik vraag me af,hoe deze fase error eigenlijk ongedaan gemaakt wordt via deze singlewire brugjes oplossing.Dat het gebeurt,blijkt uit het verhaal van Thingman