Jump to content

Klankverschillen bij biwiring

paulgastel
 Share

Recommended Posts

Zo zie je maar,''wetenschappelijke '' verhalen onderuitgehaald dankzij wat geknutsel met brugjes.Mooi dat het zo al werkt,je hebt dus biwire plus brugjes gemonteerd?Koot en Bie zeiden het al :mag niet ,werkt wel ,dus kan het.Ik ben electrotechnisch te weinig onderlegd hiervoor,maar ik vraag me af,hoe deze fase error eigenlijk ongedaan gemaakt wordt via deze singlewire brugjes oplossing.Dat het gebeurt,blijkt uit het verhaal van Thingman

't Is ook heel verklaarbaar hoor. Dit is geen bi-wiring meer als er brugjes geplaatst zijn. Dan is het gewoon een dubbele luidsprekerkabel die naar de luidspreker loopt. De vier terminals, twee-aan-twee verbonden door brugjes, zijn elektrisch

Weet ik,maar je kent waarschijnlijk ook de discussies:"Moet ik mijn singlewire (met brug)nu aansluiten op het hoge of lage gedeelte".Het antwoord is dan meestal:"op het lage gedeelte".Men maakt dan blijkbaar nog onderscheid in de richting van de signaallevering,maw de volgorde waarmee tweeter en whooferfilter worden benaderd.Overigens geloof ik zelf niet dat dat hier veel uitmaakt.Maar bij 2 draden(fase verschillen e.d.)?

Een speaker die gebiwired kan worden heeft een parallelfilter , een speaker met een serie filter kun je niet biwiren.

Zon speaker heeft een gescheiden filter voor tw. en basmid bij een 2 weg , het enige dat je doet met die brugjes is de "plus " vd woofer en tweeter aan elkaar knopen , het zelfde geldt voor de "min".

Of je de speaker kabel nu aan het bass gedeelte vastmaakt of aan het tweetergedeelte , maakt volgens mij niks uit , zorg wel voor kwalitatief goeie brugjes.

Sowieso moet volgens mij biwiren niks uit kunnen maken , mits goede brugjes (kabels)

Weet ik,maar je kent waarschijnlijk ook de discussies:"Moet ik mijn singlewire (met brug)nu aansluiten op het hoge of lage gedeelte".Het antwoord is dan meestal:"op het lage gedeelte".Men maakt dan blijkbaar nog onderscheid in de richting van de signaallevering,maw de volgorde waarmee tweeter en whooferfilter worden benaderd.Overigens geloof ik zelf niet dat dat hier veel uitmaakt.Maar bij 2 draden(fase verschillen e.d.)?

Toen ik nog in de winkel werkte vingen we dat makkelijk op: de rode kabel op de woofer + en de zwarte op tweeter -

Heb je ze allebei!

't Was toch zo dat bij bi-wire het signaal dat de 'terugkerende' woofer opwekt, minder sterk terug wordt gegeven aan het scheidingsfilter voor het hoog?

Klopt, maar dat hoor je meestal bij grotere woofers of een gesloten luidsprekersysteem. Daar komt bij dat ieder filter een andere uitwerking heeft.

Greetz,

Lestat

Welke gedachte ligt hieraan ten grondslag? Het idee dat EMK-elektronen extra dom zijn - dommer dan alle andere elektronen - en de weg kwijtraken bij de luidsprekerkabelaansluitingen van de versterker, zodat ze de hoogsectie niet kunnen vinden of zo? Grappig... :P

:confused::confused: Ja ik begrijp de redenatie ook niet helemaal :confused::confused:

Volgens deze 'elektrotechneut' zit er, behalve de totale doorsnede van de kabel, geen enkel verschil tussen bi-wiring en single wiring...

Dat dacht ik ook ,Henry.Toch gebeurt er iets .Stereobeeld verbetert,klankbeleving verslechtert.Je verwacht evt een verbetering te mogen verwachten(die breem .nl liefhebbers dan vaak rangschikken onder het psychisch tweak syndroom).Hier gebeurt dus het tegenovergestelde.Ongelijke draadlengte schijnt ook niets uit te maken(gezien signaaltransportsnelheid),interne bedrading is trouwens ook vaak ongelijk in de behuizing.Scheidingsfilters hebben blijkbaar een positief effekt op de klank?

:confused::confused::confused: In elke box zit een scheidingsfilter, wel eens een speaker beluisterd zonder scheidingsfilter? :confused::confused:

gewoon 2 speakers in een kastje bouwen en aansluiten op de versterker,vertel me wat je hoort? :P

Maar je hebt goede en slechte scheidingsfilters , dat bepaalt in grote mate de klank.

PS altijd een serie condensator gebruiken voor de tweeter! anders gaat ie stuk, m.a. w een speaker kan niet functioneren, zonder enige vorm van filtering

Zo zie je maar,''wetenschappelijke '' verhalen onderuitgehaald dankzij wat geknutsel met brugjes.Mooi dat het zo al werkt,je hebt dus biwire plus brugjes gemonteerd?Koot en Bie zeiden het al :mag niet ,werkt wel ,dus kan het.Ik ben electrotechnisch te weinig onderlegd hiervoor,maar ik vraag me af,hoe deze fase error eigenlijk ongedaan gemaakt wordt via deze singlewire brugjes oplossing.Dat het gebeurt,blijkt uit het verhaal van Thingman

't Is ook heel verklaarbaar hoor. Dit is geen bi-wiring meer als er brugjes geplaatst zijn. Dan is het gewoon een dubbele luidsprekerkabel die naar de luidspreker loopt. De vier terminals, twee-aan-twee verbonden door brugjes, zijn elektrisch

[quote name='andromedaaudiodesign' date='26 Mar 2007, 21:52:25' post='278717']

:confused::confused: Ja ik begrijp de redenatie ook niet helemaal :confused::confused:

Volgens deze 'elektrotechneut' zit er, behalve de totale doorsnede van de kabel, geen enkel verschil tussen bi-wiring en single wiring...

Dat dacht ik ook ,Henry.Toch gebeurt er iets .Stereobeeld verbetert,klankbeleving verslechtert.Je verwacht evt een verbetering te mogen verwachten(die breem .nl liefhebbers dan vaak rangschikken onder het psychisch tweak syndroom).Hier gebeurt dus het tegenovergestelde.Ongelijke draadlengte schijnt ook niets uit te maken(gezien signaaltransportsnelheid),interne bedrading is trouwens ook vaak ongelijk in de behuizing.Scheidingsfilters hebben blijkbaar een positief effekt op de klank?

:confused::confused::confused: In elke box zit een scheidingsfilter, wel eens een speaker beluisterd zonder scheidingsfilter? :confused::confused:

gewoon 2 speakers in een kastje bouwen en aansluiten op de versterker,vertel me wat je hoort? :P

Maar je hebt goede en slechte scheidingsfilters , dat bepaalt in grote mate de klank.

PS altijd een serie condensator gebruiken voor de tweeter! anders gaat ie stuk, m.a. w een speaker kan niet functioneren, zonder enige vorm van filtering

Ik weet ook wel dat er filters in een speaker zitten!Maar ik bedoelde het enigzins sarcastisch,zie ook mijn latere reaktie t.w.:Pietjebell,dat met die filters bedoelde ik sarcastisch.In de trant van :als je alles maar in een richting door je filters stuurt dan klinkt het nog beter ook ,hetgeen je artikel(waarvoor dank) ook suggereertde.Maw als je je filters maar een beetje simpel behandelt ,zonder je druk te maken over biwire evangelien ,dan produceren ze nog een beter geluid ook.

Als de dikte van de kabel bij jou meespeelt, mag ik aannemen dat de Anti Cable toch aan de dunne kant is.

Ik heb nog een paar mooie jumpers om te proberen. :);)

Ik heb 't nog niet geprobeerd, maar vermoedelijk zit het met de draaddiameter op zich wel goed. Die komt ongeveer overeen met 4mm2.

Misschien vanavond maar gewoon eens met enkele bedrading luisteren...

Ik geloof dat jumpers van dezelfde bekabeling uiteindelijk het meest te verkiezen zijn. In feite heb ik nu twee stukken Anti over; een jumper kan dus zo gemaakt!

We moesten maar niet naar jumpers gaan luisteren.... ;)

Ik heb hear en in andere topics al meerdere malen gezegd dat single-wire met kwaliteits kabels en kwaliteits jumpers beslist beter is dan bi-wiring. ;)

Bi-wiring is vooral goed voor de verkoper! ;)B)

Ik heb een serieuze vraag: stel je hebt de speakers bi-wired aangesloten en je plaatst vervolgens de brugjes om de terminals te verbinden. Heb je dan nog bi-wiring of gewoon een dubbele luidsprekerkabel? Of heb je dan iets heel anders?

zie mijn relaas (gebrabbel) hier boven ergens