niels007 Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Hey, ik heb een Rotel Ra971 versterker.. Schel / fel hoog komt van tweeters en/of slechte (luidspreker) filtering hoor, een versterker mag daar niet *echt* een verschil in maken. Een jaar of 6 geleden heb ik drie versterkers getest, instap NAD, instap Rotel en m'n oude, op papier zeer dubieuze Technics Midi Setje .. Met een vriend van mij aansluiten en spelen.. Euh.. Het was niet eens de bedoeling om het midi setje mee te nemen in het vergelijk, maar toen de NAD en Rotel weer in de doos zaten hebben we het cdtje toch nog even gedraaid op de Technics. Het moest haast wel echt anders klinken. De speakers hebben (en hadden toen ook) een lage impendantie, en een laag rendement. De MIDI set was 2x 16W 8..16 ohm. Dat kan geen goede controle over lage tonen geweest zijn. Na enige verbazing keken we elkaar aan: 'hou die technics maar'.. Hij klonk misschien anders in het laag, al hoorden we dat toen niet / nauwelijks.. Het midden/hoog was eigenlijk gewoon gelijk. Toch ging de Midi Set de deur uit, hij kon niet genoeg vermogen leveren om zacht opgenomen stukken muziek nog op 80+DB de kamer in te slingeren! Tot vandaag de dag doet het setje zonder enig mankement nog z'n werk bij een vriend van mij in de keuken. Het apparaat is nu 20 jaar oud! Toen kwam er een NAD 3020b, zeer goedkoop via marktplaats. Die trok het niet goed, werd te heet en de volume potmeter had z'n beste tijd gehad. Toen maar de Rotel ra971, iets minder goedkoop van Marktplaats, die het eigenlijk ook niet echt heel lekker trekt maar wel een stuk beter. Maar klankverschillen? Eigenlijk niet. Praktische redenen, geen geluidstechnische! Gelukkig ben ik niet doof, de vooruitgang die een tweeter/filter vervanging met zich mee bracht was zeer groot. Het luisterplezier ging daar zeker mee vooruit. Een symetrische opstelling na het herindelen van de kamer hielp ook het stereobeeld beter te maken.. Kortom, ik geloof niet dat een versterker echt iets noemenswaardigs met hoge tonen kan doen. Controle over het laag, misschien, maar die trouwe technics was een aardige worst case en nog was het eigenlijk prima.. /Niels PS: De audio geschiedenis dan maar compleet: Het vertrek van de technics cd speler was inmiddels opgevangen door een 5x zo zware Denon DCD2560 (denk ik) gratis van m'n Broer mogen krijgen. Beter dan de Technics, ook qua geluid.. De Technics 'ratelde' wat meer en het loopwerk van de Denon was stiller. Verder kan het schermpje van de Denon netjes uit, dat kon ik alleen met afplakken bereiken bij de Technics! Maar zodra de muziek het geluid van het loopwerk overstemde, niet echt PS2: Ga niet live de F1 GP kijken, slecht voor je ritme! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 ik kan wellicht mijn marantz pm17mk2 ruilen tegen een harman kardon pm 665.(...) Ruil maar om, hoor. Of doe dat niet. 't Maakt niet uit wat je doet: je zult er t Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 maart 2007 Author Report Share Posted 19 maart 2007 de rotel in kwestie is een cd speler. Het scherpe hoog is mij wel eens opgevallen als we mini luistersessies hadden met vrienden waarbij je lekker allerlei apparatuur kon verwisselen. daar was wel eens een combi ontstaan die echt het midhoog benadrukte en het laag achterliet wat resulteerde in een iel en scherp geluid (negatief scherp) met name bij groter volume. Mijn oren zijn erg gevoelig voor tonen tussen de 3000 en 6000 hz. Dus dat gebied mag wat mij betreft op rustige wijze weergegeven worden. wel realistisch natuurlijk. Wij hebben ook wel eens goedkope spullen gekocht om mee te luisteren. waaronder een set Kef cantata's voor 50 gulden ofzoiets (rond 1995). een vriend van mij heeft ze toen gehouden en wat op laten knappen. Ik zie hem niet meer maar 3 jaar geleden had hij ze nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 (...) als je me tegenkomt in real life (...) Mijn hemel, m44.... jij bestaat toch niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 maart 2007 Author Report Share Posted 19 maart 2007 dat je vanaf het allereerste contact al probeert me belachelijk te maken vind ik zielig maar is nog tot daar aan toe maar dat je me nu via Pm van zoveel lage zaken beschuldigt vind ik echt onacceptabel en triest. Ik wist al dat je een hekel hebt aan "jappen" maar nu ook al aan mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 maart 2007 Author Report Share Posted 19 maart 2007 ik kan wellicht mijn marantz pm17mk2 ruilen tegen een harman kardon pm 665. (...) Ruil maar om, hoor. Of doe dat niet. 't Maakt niet uit wat je doet: je zult er t Link to comment Share on other sites More sharing options...
daultonlee Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Die keer dat ik de JBLs hoorde, vond ik ze erg lekker klinken.....erg live.....mooi met zangeressen enzo. Fijne speakers! Ik bedoel....als je de speakers gevonden hebt die je bevallen, dan ben je eigenlijk al klaar.......de rest is dan nog wat passen en meten....dus mooi dat je de speakers hebt die je bevallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 (...) Wil je daarmee zeggen dat ik nu al een goede versterker in bezit heb (...) Beste m44, Nee, dat wil ik ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 [...]P.S. Ik heb jou geen PM gestuurd, en dat zal ik nooit doen ook. Waarom? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
daultonlee Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Zeker ook een uitspraak van Plato....ik heb jou geen PM gestuurd...en zal dat nooit doen ook.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 maart 2007 Author Report Share Posted 19 maart 2007 ik ga voor het expirimenteren. De matrantz gaan we ruilen voor een deneon pma S10 en de cd speler (marantz) voor de rotel 971. Mocht het niets zijn heb ik weer wat kunnen hobbieen en verkoop/ruil ik weer door. Ik laat wel weten hoe het gaat klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 daultonlee Geplaatst Gisteren, 18:09 Zeker ook een uitspraak van Plato....ik heb jou geen PM gestuurd...en zal dat nooit doen ook.... Beste Daultonlee, Nee, hoor: dat was g Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 maart 2007 Author Report Share Posted 21 maart 2007 daultonlee Geplaatst Gisteren, 18:09 Zeker ook een uitspraak van Plato....ik heb jou geen PM gestuurd...en zal dat nooit doen ook.... Beste Daultonlee, Nee, hoor: dat was g Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 maart 2007 Author Report Share Posted 21 maart 2007 Die keer dat ik de JBLs hoorde, vond ik ze erg lekker klinken.....erg live.....mooi met zangeressen enzo.Fijne speakers! Ik bedoel....als je de speakers gevonden hebt die je bevallen, dan ben je eigenlijk al klaar.......de rest is dan nog wat passen en meten....dus mooi dat je de speakers hebt die je bevallen. die speakers gaan ook voorlopig niet weg. heb ik nog heel wat soldeer werk aan gehad om ze te laten zijn wat ze nu zijn. De vd hull the first omgewisseld voor een audio selection 30 (vmc of zoiets) en het word idd al wat frisser en het laag word iets aangescherpt. Nu de vd hull speakerkabel nog vervangen voor koper. het was trouwens niet de magnum maar de cs 122 hybrid. Die zal vergelijkbaar zijn met de vd hull. die had ik nl daarvoor en geen opvallende zaken toen gehoord. toen was de draad 2m en nu ruim 4,5m. Ben erg benieuwd naar de denon. reviews zijn veelbelovend de Rotel twijfel ik nog een beetje. Naar die marantz is echt al oud maar ziet er nog uit "als een tank"zeg maar. (ja Spido zo klinkt ie ook) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 21 maart 2007 Report Share Posted 21 maart 2007 Ben erg benieuwd naar de denon. reviews zijn veelbelovend de Rotel twijfel ik nog een beetje. Sommige mensen leren het ook nooit. ALLE reviews blijken veelbelovend, heb in jaren geen slechte review meer gezien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 maart 2007 Author Report Share Posted 21 maart 2007 onafhankelijke reviews. Tenminste redelijk onafhankelijk. Andere fora enz . met name buitenlands. Wat is HET ? ik bedoel "sommige mensen leren HET ook nooit" Ik lees veelvuldig slechte reviews. zo werd pas de JBL array1400 in Hifi news (als je goed leest) afgekraakt. Maar ik neem maar aan dat je me wilde waarschuwen met de beste bedoelingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
daultonlee Posted 21 maart 2007 Report Share Posted 21 maart 2007 Hoi M44....hou ons op de hoogte...ik hoop dat je hardstikke tevreden bent met de switch! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Hoi M44....hou ons op de hoogte...ik hoop dat je hardstikke tevreden bent met de switch! Hoezo? Wou je 'm kwijtraken dan, als forummer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 24 maart 2007 Author Report Share Posted 24 maart 2007 De ruil is gedaan marantz pm17mk2 - Denon pmas10 marantz cd10 - rotel rcd 971. Gisteravond nog even snel aangesloten vandaag net even gaan zitten voor een uur en geluid is een stuk neutraler dan voorheen. De marantz combi maakte zaken nogal zwaar en "laid back". Geheel klinkt nu frisser, levendiger en het laag heeft net wat meer snelheid en controlle. Geluid word echter niet te dun en daar was ik wel wat bang voor. Als ik nu luister lijkt het wel alsof ik geen versterker of cd speler hoor. (of slaat dat nergens op?) Volgens mij kan ik voorlopig weer even vooruit. Nadeel is wel dat die marantz combi nog wel eens wat zaken maskeerden wat niet altijd vervelend was met een onvergevingsgezinde century gold. Sommige cd's zal ik echt met de tone controls moeten gaan werken. Bij deze bedankt aan Maarten van mkaudio almere. Relaxte gozer en niet duur. (hierbij beloofd ondergetekende plechtig nooit meer reclame te zullen maken. (behalve voor jbl natuurlijk) robin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts