levi ghyselinck Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 Hallo iedereen Ik heb me vandaag een tweedehands platenspeler aangeschaft, de dual 1225, voor 15 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 Beste Levi, Allereerst welkom Hear. Als het goed is is dit je speler. Ik zou een verouderd element (cartridge met naald) NIET meer voorzien van een nieuwe naald, maar een goedkoop ander element kopen. Waar ga je hem op aansluiten? Heb je een phono-ingang op je versterker of een losse phonovoortrap? Uit deze oudere spelers is een hoop lol te halen, en misschien raak je wel verslaafd -zoals zovele hear- aan het analoge virus.... Er zijn verschillende soorten elementen, je hebt MM en MC als hoofdmoot. MM (moving Magnet) is voor de meeste versterkers zo aan te sluiten, terwijl MC (Moving Coil) een zachter signaal afgeeft en dus beter voorversterkt dient te worden. De Din-plug kan je zo omzetten naar 2x tulp (cinch). Het beste kan je de hele kabel vanaf het begin af aan overnieuw solderen, en pak je gelijk de stroomkabel mee. Kijk ook eens op www.platenspeler.com Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
levi ghyselinck Posted 17 maart 2007 Author Report Share Posted 17 maart 2007 Lestat, bedankt voor je snelle reactie! Dat is inderdaad de platenspeler. Er zijn geen cinch stekkers, wel is er een din-5 male uitgang. Ik weet dat daar adaptertjes voor zijn. Zelf waag ik er me niet aan, maar misschien kan ik mijn vader vragen om zijn soldeerbout boven te halen. Is er een handige uitleg voor het juist ombouwen naar cinch? Hoe gaat het in zijn werk? Ik heb een kenwood 7002 versterker, daarop zou ik twee phono ingangen moeten hebben. Hoe zit dat eigenlijk met de aarding bij een dual 1225? Wat de naald betreft... Je bedoelt dat ik best meteen een nieuwe cartridge koop van een ander merk? Nu, er zijn wel veel elementen, maar ik weet niet zo goed welk ik mag gebruiken voor de dual 1225. Mocht je me enkele aanraders kunnen zeggen, dan kan ik beginnen uit te kijken op internet. Ik zou wel in winkels willen kijken, maar ik heb nog nooit een nieuwe naald moeten kopen. Hoe haal ik de kop trouwens van de toonarm? Levi ps: je handtekening zegt me iets (cfr. artwork van het album Dusk and her embrace... van Cradle of Filth, kan dat?) Het is 'slavery' :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 Hallo, Als ik jou was ging ik even naar de plaatselijke elecro boer voor een md elementje van 40 euries. En misschien kunnen ze hem voor je plaatsen, maar zelf doen is ook niet zo moeilijk daar is hier en daar wel wat over te vinden op internet. http://www.platenspeler.com/ Wat betreft de Din-plug daar is wel een verloop stukje voor te krijgen naar 2x tulp. En aarding dat is uit proberen (soms is aarding niet eens nodig) Link to comment Share on other sites More sharing options...
levi ghyselinck Posted 17 maart 2007 Author Report Share Posted 17 maart 2007 Ok, ik zal eens rondneuzen. Wat ik hier zie http://www.kapaza.be/Audio/Platenspelers/2...en_te_koop.html, is daar iets bruikbaars bij voor de dual 1225? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 Hoe haal ik de kop trouwens van de toonarm? Je kunt het element er af halen door het opzet-hendeltje iets naar achter te drukken. Zo werkt het bij mijn 701 i.i.g. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 ps: je handtekening zegt me iets (cfr. artwork van het album Dusk and her embrace... van Cradle of Filth, kan dat?) Het is 'slavery' :-) Verdraaid, je hebt gelijk!!! Een type-foutje van zeker een jaar geleden, en jij ziet hem als eerste!!! Chappeau! En dat van Cradle klopt. Voor de rest, gewoon een elementje in de winkel kopen, Goldring of Grado of zo. MM is wellicht het beste en makkelijkste. Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 ps: je handtekening zegt me iets (cfr. artwork van het album Dusk and her embrace... van Cradle of Filth, kan dat?) Het is 'slavery' :-) Verdraaid, je hebt gelijk!!! Een type-foutje van zeker een jaar geleden, en jij ziet hem als eerste!!! Chappeau! En dat van Cradle klopt. Oh, ik had dat ook al lang gezien, maar ik dacht dat het zo hoorde. Ik bedoel, ze hebben ook een cd/ep die Vempire heet, i.p.v. Vampire... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 ps: je handtekening zegt me iets (cfr. artwork van het album Dusk and her embrace... van Cradle of Filth, kan dat?) Het is 'slavery' :-) Verdraaid, je hebt gelijk!!! Een type-foutje van zeker een jaar geleden, en jij ziet hem als eerste!!! Chappeau! En dat van Cradle klopt. Oh, ik had dat ook al lang gezien, maar ik dacht dat het zo hoorde. Ik bedoel, ze hebben ook een cd/ep die Vempire heet, i.p.v. Vampire... Tsja... Dark Faerytales... in Phallusstein ( je moet er toch maar op kunnen komen ) Is toch wel een heel erg goed album! Queen of winter... Throned is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 17 maart 2007 Report Share Posted 17 maart 2007 ps: je handtekening zegt me iets (cfr. artwork van het album Dusk and her embrace... van Cradle of Filth, kan dat?) Het is 'slavery' :-) Verdraaid, je hebt gelijk!!! Een type-foutje van zeker een jaar geleden, en jij ziet hem als eerste!!! Chappeau! En dat van Cradle klopt. Oh, ik had dat ook al lang gezien, maar ik dacht dat het zo hoorde. Ik bedoel, ze hebben ook een cd/ep die Vempire heet, i.p.v. Vampire... Tsja... Dark Faerytales... in Phallusstein ( je moet er toch maar op kunnen komen ) Is toch wel een heel erg goed album! Queen of winter... Throned is Link to comment Share on other sites More sharing options...
levi ghyselinck Posted 17 maart 2007 Author Report Share Posted 17 maart 2007 ps: je handtekening zegt me iets (cfr. artwork van het album Dusk and her embrace... van Cradle of Filth, kan dat?) Het is 'slavery' :-) Verdraaid, je hebt gelijk!!! Een type-foutje van zeker een jaar geleden, en jij ziet hem als eerste!!! Chappeau! En dat van Cradle klopt. Oh, ik had dat ook al lang gezien, maar ik dacht dat het zo hoorde. Ik bedoel, ze hebben ook een cd/ep die Vempire heet, i.p.v. Vampire... Tsja... Dark Faerytales... in Phallusstein ( je moet er toch maar op kunnen komen ) Is toch wel een heel erg goed album! Queen of winter... Throned is Link to comment Share on other sites More sharing options...
munkie Posted 19 maart 2007 Report Share Posted 19 maart 2007 Ik heb een Dual 1226, leuke aandrijfwieltje pickup maar bij lange na niet de best klinkende uit mijn collectie. Je kan idd het beugeltje waar je de arm mee vastpakt naar achteren duwen dan komt het "sleetje" los waar het element op zit. Als je van de bovenkant op dat sleetje kijkt zie je dan twee sleuven op 1/2 inch van elkaar? Dan kan je ieder modern element monteren. Zo niet dan zit je vast aan het Dual klik-in systeem. Je kan bij vrijwel ieder oud element een nieuwe naald bestellen, helaas gaat het dan meestal over vervangings naalden, geen originele. Het hangt van het element af, eenvoudige Shure elementen als de M75 en de M44 doen het wel met vervangingsnaalden, de V15III in mijn ervaring niet. Een nieuw element begint zo'n beetje bij 50 euro, de Audio Technica 110. Het kan wel goedkoper maar dan zit je in de OEM DJ elementjes. Tsja je hebt die 1225 net gekocht. Maar als ik je een tip mag geven, gebaseerd op 6 jaar rommelmarkten aflopen en aan draaitafeltjes prutsen. Eenvoudige Pioneer pickups uit de jaren 70: Pl-12, Pl-12D, Pl-120, Pl-112. Kosten geen drol op Marktplaats. Simpele handmatige snaar aangedreven draaitafel, geen electronica geen automatiek. Universele Jap headshell aansluiting dus iedere moderne DJ headshell past erop. Simpele degelijke motor, goed hoofdlager, aluminium plateau uit 1 stuk, stevige metalen S vormige arm. Tulp stekkers met een apart aarde draadje. Nieuw snaartje erop, 5 euro. Nieuwe naald of nieuw element erop. Schoonmaken en goed afstellen. Goed opstellen. Goed uitversterken. Voor vlotte muziek(pop, rock, jazz) heb ik liever een Pioneer Pl-12D dan een Thorens Td166. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 maart 2007 Report Share Posted 20 maart 2007 type element : DN-211 (DMS-210)kleur : zwart soort naald : conisch artikelnummer : 830836 beschikbaarheid : uit voorraad leverbaar Zie http://www.rotor.eu/indexprog.php?page=naa...CFTwHQgoddX2rKw Radio Rotor Amsterdam BV Kost wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
levi ghyselinck Posted 20 maart 2007 Author Report Share Posted 20 maart 2007 Ik heb een Dual 1226, leuke aandrijfwieltje pickup maar bij lange na niet de best klinkende uit mijn collectie. Je kan idd het beugeltje waar je de arm mee vastpakt naar achteren duwen dan komt het "sleetje" los waar het element op zit. Als je van de bovenkant op dat sleetje kijkt zie je dan twee sleuven op 1/2 inch van elkaar? Dan kan je ieder modern element monteren. Zo niet dan zit je vast aan het Dual klik-in systeem.Je kan bij vrijwel ieder oud element een nieuwe naald bestellen, helaas gaat het dan meestal over vervangings naalden, geen originele. Het hangt van het element af, eenvoudige Shure elementen als de M75 en de M44 doen het wel met vervangingsnaalden, de V15III in mijn ervaring niet. Een nieuw element begint zo'n beetje bij 50 euro, de Audio Technica 110. Het kan wel goedkoper maar dan zit je in de OEM DJ elementjes. Tsja je hebt die 1225 net gekocht. Maar als ik je een tip mag geven, gebaseerd op 6 jaar rommelmarkten aflopen en aan draaitafeltjes prutsen. Eenvoudige Pioneer pickups uit de jaren 70: Pl-12, Pl-12D, Pl-120, Pl-112. Kosten geen drol op Marktplaats. Simpele handmatige snaar aangedreven draaitafel, geen electronica geen automatiek. Universele Jap headshell aansluiting dus iedere moderne DJ headshell past erop. Simpele degelijke motor, goed hoofdlager, aluminium plateau uit 1 stuk, stevige metalen S vormige arm. Tulp stekkers met een apart aarde draadje. Nieuw snaartje erop, 5 euro. Nieuwe naald of nieuw element erop. Schoonmaken en goed afstellen. Goed opstellen. Goed uitversterken. Voor vlotte muziek(pop, rock, jazz) heb ik liever een Pioneer Pl-12D dan een Thorens Td166. Dit helpt me een heel eind vooruit, bedankt voor je informatieve monsterpost Munkie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 20 maart 2007 Report Share Posted 20 maart 2007 Een ex- medewerker beweerde dat de 1225 de meest verkochte Dual ooit was. Ik dacht altijd dat de 505 daar meer voor in aanmerking kwam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts