Jump to content

Nieuw element

luckystar
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik zou graag een ander element gaan gebruiken voor mijn draaitafel. Ik ben eigenlijk nooit erg onder de indruk geweest van het huidige. Dat zat er standaard bij, maar de verhalen dat de draaitafel de CDspeler wegspeelt... wel dat gevoel heb ik dus niet

De prijsklasse die ik in gedachten had? Dat is altijd een moeilijke. Ik weet niet precies waar de verhouding ligt tussen prijs element en draaitafel zelf. Dus laten we zeggen tot maximaal 600 euro of zo...

De set:

VTL Integrated Tube amplifier

Alon Floor speakers

California Audio Labs CD player

Transrotor Fat Bob S (met de gemodifieerde Rega arm)

Huidig element: GoldRing Eroica GX L (MC)

Trichord Dino (met Dino+ voeding) als phono voorversterker

Ik mis wat diepgang, wat dynamiek in de weergave op plaat. Ik heb bv de LP's + CD's van Norah Jones en ik verkies de CD.

De cdspeler is wel oud, maar zeer muzikaal... Maar toch, gezien de platenspeler toch niet van het minste is, heb ik het gevoel dt ik er nu niet uithaal wat erin zit.

Probleem met cartridges is dat je er niet zo makkelijk een paar kan uitkiezen en beluisteren, dus alle advies is welkom met wat meer uitleg wat er zo goed is aan een bepaald element

alvast bedankt

Guest tubejack

Hoi,

Ik heb de Benz Ace M en dat is inderdaad een fijn element die veel muziek laat horen.

Audio Selectief in Sneek heeft hem perfect voor me afgesteld en gelijk maar de platenspeler

een service beurt gegeven, kostte nauwelijks iets meer..... hulde! :)

ace.jpg

Met vriendelijke groet,

Jack

Hoi,

Ik zou graag een ander element gaan gebruiken voor mijn draaitafel. Ik ben eigenlijk nooit erg onder de indruk geweest van het huidige. Dat zat er standaard bij, maar de verhalen dat de draaitafel de CDspeler wegspeelt... wel dat gevoel heb ik dus niet

De prijsklasse die ik in gedachten had? Dat is altijd een moeilijke. Ik weet niet precies waar de verhouding ligt tussen prijs element en draaitafel zelf. Dus laten we zeggen tot maximaal 600 euro of zo...

De set:

VTL Integrated Tube amplifier

Alon Floor speakers

California Audio Labs CD player

Trichord Dino (met Dino+ voeding) als phono voorversterker

Ik mis wat diepgang, wat dynamiek in de weergave op plaat. Ik heb bv de LP's + CD's van Norah Jones en ik verkies de CD.

De cdspeler is wel oud, maar zeer muzikaal... Maar toch, gezien de platenspeler toch niet van het minste is, heb ik het gevoel dt ik er nu niet uithaal wat erin zit.

Probleem met cartridges is dat je er niet zo makkelijk een paar kan uitkiezen en beluisteren, dus alle advies is welkom met wat meer uitleg wat er zo goed is aan een bepaald element

alvast bedankt

Hi,

Wat gek. Mijn Goldring 1006 mm speelt de sterren van de hemel in m'n Transrotor Porcino. Spoort als een trein en klinkt een stuk beter dan m'n Rotel cd-speler die toch niet slecht is. Alles wel goed afgesteld? De Eroica is een erg goed element.

Robin

Heb dezelfde combinatie gehad op mijn Fat Bob en speelde wel erg goed. Nu een nog betere combinatie, maar daar is de prijs ook naar.

Iets met de afstelling? Advies: Op naar Sneek!

Natuurlijk kun je ook upgraden, maar de afstelling moet eerst goed zijn om te kunnen oordelen en ik vermoed haast dat het daar aan ligt.

Heb dezelfde combinatie gehad op mijn Fat Bob en speelde wel erg goed. Nu een nog betere combinatie, maar daar is de prijs ook naar.

Iets met de afstelling? Advies: Op naar Sneek!

Natuurlijk kun je ook upgraden, maar de afstelling moet eerst goed zijn om te kunnen oordelen en ik vermoed haast dat het daar aan ligt.

Hoeveel kost zo een afstelling in sneek?

dat is natuurlijk niet bij de deur vanuit belgie maar van alle verhalen precies wel de moeite

Guest Kraus vonBentinck

afstelling

Is dit nou al in orde?

Misschien is het ook handig om de verwachtingen wat bij te stellen wat betreft het "wegspelen". Niet elke LP klinkt beter dan de CD.

Ga gewoon her en der eens luisteren of een betere/andere combinatie voor jou wel de moeite waard is.

Als je tevreden bent met de CD-speler en je wilt per se de draaitafel beter laten klinken dan heb je een lange en dure weg te gaan (element, arm phonotrap enz enz.)

Het genieten van vinyl vergt ook een bepaalde attitude, de "juiste" instelling. Heb je dat niet, dan is het voor jou niet de manier om muziek te reproduceren.

Er zijn ook hear wel mensen die na een tijdje aan de draaitafel de brui geven en het gewoon houden bij CD.

afstelling

Is dit nou al in orde?

Misschien is het ook handig om de verwachtingen wat bij te stellen wat betreft het "wegspelen". Niet elke LP klinkt beter dan de CD.

Ga gewoon her en der eens luisteren of een betere/andere combinatie voor jou wel de moeite waard is.

Als je tevreden bent met de CD-speler en je wilt per se de draaitafel beter laten klinken dan heb je een lange en dure weg te gaan (element, arm phonotrap enz enz.)

Het genieten van vinyl vergt ook een bepaalde attitude, de "juiste" instelling. Heb je dat niet, dan is het voor jou niet de manier om muziek te reproduceren.

Er zijn ook hear wel mensen die na een tijdje aan de draaitafel de brui geven en het gewoon houden bij CD.

ik denk dat die instelling wel gelukt is. Het is alleszins wel een stuk beter dan ervoor.

ik moet zeggen dat toen ik nog mijn oude set had (rega P3 versus Arcam SE8 CD speler), ik de platenspeler wel duidelijk verkoos boven de cd.

maar die set is achtergebleven bij mijn ex. Ik kan dus niet meer vergelijken met toen. De cd speler is alleszins wel erg goed. Misschien moet ik het idd hierbij houden tot het element echt aan vervanging toe is

bedankt voor het advies

Guest Kraus vonBentinck

Als je niet echt tevreden bent met het geluid van de draaitafel dan zou je ook nog eens aandacht kunnen geven aan de phonotrap.

Misschien dat met wat aanpassingen aan de instellingen hier iets te bereiken valt, dat is heel goed mogelijk.

Als je niet echt tevreden bent met het geluid van de draaitafel dan zou je ook nog eens aandacht kunnen geven aan de phonotrap.

Misschien dat met wat aanpassingen aan de instellingen hier iets te bereiken valt, dat is heel goed mogelijk.

onder de phono trap zitten van die dip-switches om het output voltage te kiezen enerzijds, en cd "cartridge loading" anderzijds.

Nu heb ik het ingesteld zoals zou moeten voor het element:

0.50 mV en 100 ohms (1.1nF)

mag ik dat zomaar veranderen?

Guest Kraus vonBentinck

welke phonotrap is het? (Trigon?)

Het veranderen van de afsluitweerstand kan zonder dat het enig gevaar oplevert voorhet ontstaan van schade.

Het is heel goed mogelijk dat een hoge afsluitweerstand van 47kOhm de dynamiek gunstig beinvloedt. Dat is een kwestie van proberen.

Vaak geeft de fabrikant ook een waarde op van 100 Ohm tot 47kOhm en mag je zelf kijken wat het beste bevalt. Niet elk element reageert hetzelfde op verandering van de afsluitweerstand.

Ook werkt het in de beleving meestal gunstig als je de versterking iets je hoger opschroeft, voor 0,5mV uitgangsspanning zou je wel tot 58 - 60db versterking kunnen gaan.

De fabrikant van de phonotrap geeft meestal het omgekeerde advies (niet teveel versterking) want dat geeft een iets lagere ruisvloer.

een dino van trichord

de settings zijn voor output:

1: 3-6mV (MM - high output, 48dB)

2: 0.1 - 0.25mV (100-250 uV) (very low O/P, 74dB)

3: 0.25-0.40mV (250-400uV) (low output 70db)

4: 0.40-0.60mV (400-600uV)(normal output 63db) <<<--- deze is het nu

5: 2-3mV (low output 52db) (MM)

de andere setting

1: MM 100pF/47Kohms

2: MC 1.1nF//47K ohms

3: MC 1.1nF/ 33 ohms

4: MC 1.1nF/100 ohms (deze is het nu)

5: MC 1.1nF /1K ohms

onder de phono trap zitten van die dip-switches om het output voltage te kiezen enerzijds, en cd "cartridge loading" anderzijds.

Nu heb ik het ingesteld zoals zou moeten voor het element:

0.50 mV en 100 ohms (1.1nF)

mag ik dat zomaar veranderen?

Beste Lucky,

De instellingen voor een Goldring LX of GX zijn bijna hetzelfde de afsluitimpedantie graag tussen de 100 en 600 Ohm.

De capaciteit is een stuk minder belangrijk bij een MC element en kan tussen de 100 en 1000 pF zijn.

De naaldkracht is ook afhankelijk van de arm en natuurlijk van het element zelf, er kan tussen een element van hetzelfde type gemakkelijk verschil zitten, de gebruiksaanwijzing geeft voor hetzelfde type natuurlijk hetzelfde aan.

De gain kun je op 250 tot 400 microVolt zetten.

Maar deze zal moeten zijn tussen de 1,6 gr en 2,2 gr afhankelijk van het element.

Indien je de VTA het laatst hebt ingesteld zul je alle andere instellingen weer moeten controleren omdat dan de andere instellingen weer anders zullen zijn, indien de achterkant nl hoger is gezet , wordt de eff. lengte nl korter ook veranderd dan de SRA etc, ook zul je de naaldkracht opnieuw moeten instellen.

Verder is het goed om te weten dat een beter element , waarvan de naald veel nauwkeuriger is geslepen, ook veel nauwkeuriger ingesteld moet worden , dan een met een ronde naald.

Mvg,

Haudio

(...) De Fr is in die kombinatie 6,28 Hz (...)

:P Dat kan wel wezen, maar hij tast geweldig af en hij klinkt heel overtuigend!

En daar gaat het maar om.

Fr heeft alleen betrekking op de toonhoogte van de eigenresonantie.

Het zegt nog niets over de sterkte (Q) ervan.

In hoeverre de eigenresonantie een rol speelt in het eindresultaat, is volledig afhankelijk van de eigenschappen van de arm (diens eigenresonantiefrequentie en Q c.q. demping) en het overige platform.

Beste Spido,

Er is idd genoeg goed vintage spul te vinden, maar ook tegenvwoordig worden er prima produkten gemaakt. Dus kom eens uit je museum en verken de huidige wereld eens met een open mind. :rolleyes:;)

(...) De Fr is in die kombinatie 6,28 Hz (...)

:P Dat kan wel wezen, maar hij tast geweldig af en hij klinkt heel overtuigend!

En daar gaat het maar om.

Fr heeft alleen betrekking op de toonhoogte van de eigenresonantie.

Het zegt nog niets over de sterkte (Q) ervan.

In hoeverre de eigenresonantie een rol speelt in het eindresultaat, is volledig afhankelijk van de eigenschappen van de arm (diens eigenresonantiefrequentie en Q c.q. demping) en het overige platform.

GOH <_< Heb je ook al verstand van Draaitafels <_<:blink::huh::ph34r::P

Alleen een totaal idioot of iemand die geen idee heeft waar hij mee bezig is zal een Element/Arm rf kiezen van 6Hz, tot welke van die twee groepen wil jij graag horen <_<

Kevin

Alleen een totaal idioot of iemand die geen idee heeft waar hij mee bezig is zal een Element/Arm rf kiezen van 6Hz, tot welke van die twee groepen wil jij graag horen <_< Kevin

Beste Kevin Shibata,

Mag ik je er op wijzen dat Haudio het niet over de "Element/Arm rf" had?

Hij wist namelijk niet met welke arm bedoeld element werd gecombineerd, en dat wist jij evenmin.

Overigens ben ik van oordeel dat het - tenzij de Q dat onmogelijk maakt! - alleen maar voordelen biedt wanneer de systeemresonantiefrequentie onder het audio- en (hoorbare) rumblespectrum ligt.

P.S. Lees eens http://www.stereophile.com/phonocartridges...rega/index.html waarin Art Dudley het nieuwe Rega "Apheta" element vergelijkt met het Brinkmann EMT "Titanium" type en het Naim "Aro" type.

Lees ook zijn woorden

(...) the combination of a Rega Apheta cartridge and Rega RB300 tonearm exhibited a resonant frequency of 8Hz laterally and 9Hz vertically; used with my Naim Aro tonearm, the numbers were a respective 9Hz and 10Hz—perfectly acceptable performance in all cases (...)
en vraag je af wie hear nu eigenlijk "de totale idioot is, of geen verstand heeft waar hij mee bezig is"...

En inplaats van een Goldring Eroica GX L met een C van 15

Een Empire met een C van 30

In een Rega mod. 2.6 Transrotor arm met een eff. massa van 12 gram.

MvG,

Haudio

Alleen een totaal idioot of iemand die geen idee heeft waar hij mee bezig is zal een Element/Arm rf kiezen van 6Hz, tot welke van die twee groepen wil jij graag horen <_< Kevin

Beste Kevin Shibata,

Mag ik je er op wijzen dat Haudio het niet over de "Element/Arm rf" had?

Hij wist namelijk niet met welke arm bedoeld element werd gecombineerd, en dat wist jij evenmin.

Overigens ben ik van oordeel dat het - tenzij de Q dat onmogelijk maakt! - alleen maar voordelen biedt wanneer de systeemresonantiefrequentie onder het audio- en (hoorbare) rumblespectrum ligt.

P.S. Lees eens http://www.stereophile.com/phonocartridges...rega/index.html waarin Art Dudley het nieuwe Rega "Apheta" element vergelijkt met het Brinkmann EMT "Titanium" type en het Naim "Aro" type.

Lees ook zijn woorden

(...) the combination of a Rega Apheta cartridge and Rega RB300 tonearm exhibited a resonant frequency of 8Hz laterally and 9Hz vertically; used with my Naim Aro tonearm, the numbers were a respective 9Hz and 10Hz

Beste Spido,

Er is idd genoeg goed vintage spul te vinden, maar ook tegenvwoordig worden er prima produkten gemaakt. Dus kom eens uit je museum en verken de huidige wereld eens met een open mind. :rolleyes:;)

Ach... dertig, veertig jaar geleden waren EMT en Ortofon de beste, en dat zijn ze nu nog st