Jump to content

Nieuw element

luckystar
 Share

Recommended Posts

Beste Spido,

Er is idd genoeg goed vintage spul te vinden, maar ook tegenvwoordig worden er prima produkten gemaakt. Dus kom eens uit je museum en verken de huidige wereld eens met een open mind. :rolleyes:;)

Ach... dertig, veertig jaar geleden waren EMT en Ortofon de beste, en dat zijn ze nu nog st

Beste Shibata,

Wat jij veronderstelt "nieuws" te zijn, is in werkelijkheid de waan van de dag.

Waan, die je aangepraat wordt door mensen die er profijt van hebben wanneer (put very, very mildly) gemakkelijk be

De rf zelf en de q- waarde van de lf- resonantie (resp. het relatieve piekniveau in dB) zijn mi. samen best wel een betrouwbaar duo parameters om er direct uit te concluderen of je combo mechanisch goed matcht.

Okee, muzikaal en mechanisch gezien zijn er nog andere facetten, zoals het patroon van de opbreekverschijnselen in de armbuis en bijv. de lagerwrijving en speling in de lagers. Maar je kunt op grond van het tezamen niet geschikt zijn van de eerste 2 parameters best wel met zekerheid een combo afkeuren. In zekere zin hebben ze dus echt wel een unieke rol met z'n twee

De beste bestaat niet alleen de beste combinatie. Overigens herinner ik me een topic waar alle Ortofons door hun landinggestel zakte.Ik blijf er voorlopg vanaf.

Guest Kraus vonBentinck

Blackwidow5.jpg

Ik ben op het ogenblik intens gelukkig met een toevalscombinatie: een Grado Platinum Wood in een Infinity Black Widow. Dat is echt een meeslepende combinatie. Of het op papier past (ik vermoed het eigenlijk wel) ben ik nog niet nagegaan maar op het gehoor is het een doorslaand succes. Het klinkt echt lekker.

De op ebay gescoorde arm voldeed niet helemaal aan de omschrijving ("nagenoeg in perfecte conditie") want het lager liep bepaald niet wrijvingsloos. Het was zelfs zo erg dat de naald de groef niet kon volgen en op dezelfde plek bleef staan.

Ik heb het hele lager moeten demonteren(geen prettig werkje), corrosie en aanslag verwijderd en nu loopt het wrijvingsloos. Zelfs met 0,1 gram anbtiskating gaat de arm in balans keurig en zonder haperen terug naar de armsteun.

Met een beetje trekken bleek de arm ook nog eens terug te veren in een keurig rechte arm (waarschijnlijk iets te strak ingepakt; de armbuis is gelukkig volkomen recht, het contragewicht hangt nog iets achterover bij nauwkeurige beschouwing)

Optisch was de arm werkelijk 100%, geen krasje te zien en lijkt het net of zij 20 jaar in de doos heeft gezeten. De bekabeling is fraai maar lelijk gesoldeerd, ook de aardeaansluiting in het lager zelf is al eens onder handen genomen en toont slecht soldeerwerk.

Tzt zal ik, wanneer ik een goed adresje heb gevonden, dat eens netjes over laten doen want de arm is dat de volle 100% waard.

De toonarmbasis is voorlopig. Ik vind de arm zo mooi en passend dat ik hem op de eerste plaats ga zetten en de SME IV een stapje terug laat doen.

Blackwidow2.jpg

Voorlopig ben ik dolblij met de nieuwe aanwinst: een juweeltje.

Blackwidow3.jpg

• Members
De beste bestaat niet alleen de beste combinatie. Overigens herinner ik me een topic waar alle Ortofons door hun landinggestel zakte.Ik blijf er voorlopg vanaf.

Klopt helemaal. De mijne is er voor naar vd Hul gegaan, conclusie: te zwaar draaien. Stel de naalddruk in op 1,5 in plaats van 2,3 en het probleem is verholpen (alhoewel, het blijft nog een beetje een low-rider, maar functioneert verder prima). Wordt er vanaf dag 1 op een wat lagere naalddruk gespeeld, dan zie ik deze problemen niet meer voorkomen.

Misschien iets voor Ortofon om eens bij stil te staan ?

Voorlopig ben ik dolblij met de nieuwe aanwinst: een juweeltje.

Blackwidow3.jpg

Wat is zo'n SME toch een 'lomp ding' vergeleken met de elegantie van deze weduwe. Misschien de Grado nog zwart lakken?

Overigens herinner ik me een topic waar alle Ortofons door hun landinggestel zakte.Ik blijf er voorlopg vanaf.

Da's een beetje erg kort door de bocht. Het betreft een enkel type, de Jubilee, waarbij dit soort zaken voor blijkt te komen. Met andere O's heb ik dit probleem nooit gehad.

Het 'low-rider fenomeen' ken ik wel van verschillende merken en typen elementen, na modificatie/retip, waarbij niet hetzelfde cantilever materiaal gebruikt is als in het origineel.

Guest Kraus vonBentinck
Misschien de Grado nog zwart lakken?

alsjeblieft :)

Blackwidow7.jpg

@ Mordante, er zit nu een MM element in, de Grado Platinum die het werkelijk uitstekend doet; het gewicht is maar 5 gram en de compliantie 20; dus dat kan heel goed.

Een ander element waar ik nog eens naar zou kunnen kijken is een Ortofon Vinylmaster Silver, ook MM.

Een Frog is wel erg hoog (en duur ) gegrepen, maar wie weet.

Omdat ik het lager weer heel mooi op orde heb gekregen zou ik het wel leuk vinden om eens een element met een heel laag afspeelgewicht te proberen maar dat komt wel eens een keer.

Klopt helemaal. De mijne is er voor naar vd Hul gegaan, conclusie: te zwaar draaien. Stel de naalddruk in op 1,5 in plaats van 2,3 en het probleem is verholpen (alhoewel, het blijft nog een beetje een low-rider, maar functioneert verder prima). Wordt er vanaf dag 1 op een wat lagere naalddruk gespeeld, dan zie ik deze problemen niet meer voorkomen.

Heb je hem m.b.t. naaldkracht binnen de grenzen gebruikt die Ortofon zelf heeft aangegeven?

• Members

Heb je hem m.b.t. naaldkracht binnen de grenzen gebruikt die Ortofon zelf heeft aangegeven?

Jazeker, netjes op 2.3 gram. Helemaal zoals geadviseerd door Ortofon. Nu heeft mijn laatste Jubilee een stuiter gemaakt, dus dat was ''eigen schuld''. Ik heb er echter nog een gehad, met hetzelfde euvel. Daar was nooit iets raars mee gebeurd.

De laatste is geretipt door vd Hul, met het verhaal erbij dat er gewoon te zwaar wordt gedraaid met die Jubilee. Zijn advies : tussen de 1.3 en de 1.8 gram...

Hm... net even het huidige Ortofon MC-leveringsprogramma bekeken.

Ik schrok wel een beetje: de meeste modellen lijken meer door marketing overwegingen ingegeven te zijn dan door kwaliteitsmotieven.

Veel trendy "me too!" types, zo te zien.

Van de klassieke professionele types zie ik alleen nog een aantal SPU-modellen ... en daar heeft niemand hear een geschikte arm voor, denk ik.

SPU is door zijn hoge eigengewicht en betrekkelijk hoge naaldkracht een eigenzinnig buitenbeentje. Alleen in trek bij kenners - en dan vooral studioprofi's.

Maar 't is met de SPU net zoiets als met de Decca London elementen: ze klinken niet als hifi.

Ze klinken als

mijn omerking was voor de topic starter bedoeld :)

sorry dat ik niet reageerde; had niet door dat het voor mij bedoeld was... de discussie is ondertussen redelijk technisch geworden en ik ben niet meer helemaal mee

ik dacht dat een mc beter was? Ik zocht vooral wat meer dynamiek dan ik nu heb. Voor de rest heb ik geen voorkeur.

Het is lastig dat je zelf niet 5 elementen of zo kan beluisteren op je eigen set...

dus vandaar de vraag

Van de klassieke professionele types zie ik alleen nog een aantal SPU-modellen ... en daar heeft niemand hear een geschikte arm voor, denk ik.

SPU is door zijn hoge eigengewicht en betrekkelijk hoge naaldkracht een eigenzinnig buitenbeentje. Alleen in trek bij kenners - en dan vooral studioprofi's.

Maar 't is met de SPU net zoiets als met de Decca London elementen: ze klinken niet als hifi.

Ze klinken als

Hier is al eens een apart topic aan gewijd, naar ik meen.

Stanton elementen (eigenlijk: Pickerings met verbeelding) waren niet erg opwindend.

Weinig "eigen sound". Weinig "personality".

Daarom mogelijk veel beter dan we ons allemaal destijds realiseerden.

Een pick-up element beoordeel je nooit an-sich.

Je beoordeelt het gehoormatig altijd in combinatie met een arm, een draaitafel, een phono-voorversterker, een al dan niet ge

Sorry hoor Spido maar als jij Stanton elementen als heel goed beschouwd dan heb je echt nog nooit iets fatsoenlijks horen spelen <_<

Welke Stanton je ook neemt (500e mkII, 680EEE, 881s etc etc) het zijn erg duf klinkende elementen en zeker niet als High End te beschouwen.

De naaldslijpingen die Stanton gebruikte voor deze elementen stammen uit het jaar nul en dat is goed te horen ook :blink: weinig eigenklank waar jij het over hebt is bij Stanton totaal geen klank :(

Als je het over MM elementen hebt dan zijn Golring 1000series wel 1 van de mooist klinkende.

Ook Objectief is een Stanton element RUK <_<

Uit testen van elementen is mij telkens opgevallen dat Stanton elementen behoorlijk vervormen en dat de kanaalscheiding ook niet JE van HET is, het echt de minste van alle MM elementen die erg gemaakt worden.

Ik vind het geluid van een Stanton 881s zelfs zo beroerd dat het mij doet denken aan geluid via een te rigoreus afgestelde Limmiter/Compressor (dynamiekloos en saai, mooie opnames blijft niks van over)

Beste Shibata,

Kennelijk is niet iedereen het met jou eens!

Mogelijk klinkt een pick-up element nooit beter dan de speakers die je gebruikt...?

STANTON 681EEE MK 3

HI - FI STEREO PHONO CARTRIDGE

The original calibration standard. The 681 triple E continues its reputation as the best value per dollar cartridge available. Smooth calibrated response. Hi polish Elliptical diamond, Hum Free 3-dimensional 4-coil circuit and the exclusive Stanton "Long Hair" brush. The 681 features the "Warm" sound - imparting a bloom to the mid bass adding a fullness that appeals to many collectors and audiophiles. Medium compliance lets the 681 work well in nearly any kind of tonearm (...)

http://www.kabusa.com/681eee.htm

Beste Shibata,

Kennelijk is niet iedereen het met jou eens!

Totdat ze een Benz Micro of Lyra gehooord hebben :P

Mogelijk klinkt een pick-up element nooit beter dan de speakers die je gebruikt...?

Je bedoeld dat jouw speakers zo bagger zijn dat je het verschil tussen elementen niet eens hoort? :blink::D

Ook Objectief is een Stanton element RUK <_<

Uit testen van elementen is mij telkens opgevallen dat Stanton elementen behoorlijk vervormen en dat de kanaalscheiding ook niet JE van HET is, het echt de minste van alle MM elementen die erg gemaakt worden.

Ik vind het geluid van een Stanton 881s zelfs zo beroerd dat het mij doet denken aan geluid via een te rigoreus afgestelde Limmiter/Compressor (dynamiekloos en saai, mooie opnames blijft niks van over)

Misschien wat minder boekjes lezen en wat meer met de praktijk bezig zijn? Wat je hier zegt over het Stanton 881S element is grote kolder en duidt op een kapot element, totaal onjuiste arm/element combinatie, een hele slechte afstelling of een misaanpassing op de voorversterker. Ik ben benieuwd in welke omstandigheden jij het element gehoord hebt.