Jump to content

Buizen

Guest tubejack
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Hallo,

Na jaren is een stuurbuis gesneuveld t.w. een Philips 5691 = SQ uitvoering van de bekende

6SL7, de Philips E810F's = een SQ Penthode die in een z.g.n. mu-stage staan

heb ik voor de zekerheid ook maar vervangen.

Officieel gaan deze Special Quality buizen 10.000 uur mee (normale minimaal 1000)

Voorzichtig uitgerekend: mijn versterker is zo'n 5 jaar oud, staat elke dag gemiddeld minimaal 10 uur te spelen en we gaan ook af en toe met vakantie en zijn ook wel eens zwak-ziek-en-misselijk

dus zeg 48weken * 7 * 10 = 33600 uur * 5 =16800 uur

Buizen gaan dus lang mee, veel langer dan je......

Er staat weer een nieuw setje buizen te spelen, dit keer twee E180F's en wederom zo'n machtige 5691

natuurlijk Philips SQ :)

Met vriendelijke groet,

Jack

Hallo,

Na jaren is een stuurbuis gesneuveld t.w. een Philips 5691 = SQ uitvoering van de bekende

Officieel gaan deze Special Quality buizen 10.000 uur mee (normale minimaal 1000)

Voorzichtig uitgerekend: mijn versterker is zo'n 5 jaar oud, staat elke dag gemiddeld minimaal 10 uur te spelen en we gaan ook af en toe met vakantie en zijn ook wel eens zwak-ziek-en-misselijk

Er staat weer een nieuw setje buizen te spelen, dit keer twee E180F's en wederom zo'n machtige 5691

Met vriendelijke groet,

Jack

10.000 uur staat voor dacht ik voor het vervangen ervan (militaire doeleinde) maar gaat wel langer mee,alleen als je nu een nieuwere plaats moet dit wel te horen zijn,je zal toch meer kracht hebben.

ook de instelling is van belang (maar deze wist je al)

Hallo,

Met vriendelijke groet,

Jack

10.000 uur staat voor dacht ik voor het vervangen ervan (militaire doeleinde) maar gaat wel langer mee,alleen als je nu een nieuwere plaats moet dit wel te horen zijn,je zal toch meer kracht hebben.

Ach, buizen zijn niet de enige aktieve elementen die slijten. Omdat een 20jaar oude Quad voorversterker nogal ruisde heb ik de transistoren moeten vervangen, weg probleem.

Guest tubejack

Tot een week of 2 terug had ik nergens geen last van, maar opeens had ik een geluid alsof

je door een trechter praat. :huh: In 1e instantie gaf ik de schuld aan de cd-speler waar ik mee

aan het experimenteren was. Het idee dat er wel eens een buis "end of life " was kwam

niet bij me op. :o Door even een andere versterker aan te sluiten was ik er snel achter

dat het in de versterker moest liggen. Ook toen viel "het muntje" nog niet :unsure: want ik dacht nog aan iets met koppel-C's die ik een maand terug vervangen heb. :blink:

Toen ik toevallig de 5691 uit zijn buishouder haalde. bleef het middennokje in de buizenvoet zitten,

met enige gepruts (gaatje boren) heb ik dat eruit gekregen.

Op de buizentester stond de meter halverwege op "weak" terwijl bij een nieuwe 5691 buis haast rechts

in de hoek "knalt" :)

Als ik er over nadenk , hebben deze stuurbuisjes al twee 2ehands-sets's JJ 300B's (ong 2x 1jaar), 1x KR300BXLS (2jaar en 1 maand) en nu alweer ruim een jaar EM300BXLS overleeft..... prima kwaliteit

dus! :)

Van de gelegenheid heb ik gelijk gebruik gemaakt door het geluid iets te tunen, in de mu-stage

die ik gebruik heb ik zo gemaakt, dat ik in principe elke penthode stoppen dus E180F, E280F, D3a

en de E810F. Met een nieuwe E810F t/m E280F was bij mij de bas iets te overheersend.

Nu met een E180F en een nieuwe 5691 klinkt het weer als nieuw.

Met vriendelijke groet,

Jack

Tot een week of 2 terug had ik nergens geen last van, maar opeens had ik een geluid alsof

je door een trechter praat. :huh: In 1e instantie gaf ik de schuld aan de cd-speler waar ik mee

aan het experimenteren was. Het idee dat er wel eens een buis "end of life " was kwam

niet bij me op. :o Door even een andere versterker aan te sluiten was ik er snel achter

dat het in de versterker moest liggen. Ook toen viel "het muntje" nog niet :unsure: want ik dacht nog aan iets met koppel-C's die ik een maand terug vervangen heb. :blink:

Toen ik toevallig de 5691 uit zijn buishouder haalde. bleef het middennokje in de buizenvoet zitten,

met enige gepruts (gaatje boren) heb ik dat eruit gekregen.

Op de buizentester stond de meter halverwege op "weak" terwijl bij een nieuwe 5691 buis haast rechts

in de hoek "knalt" :)

Als ik er over nadenk , hebben deze stuurbuisjes al twee 2ehands-sets's JJ 300B's (ong 2x 1jaar), 1x KR300BXLS (2jaar en 1 maand) en nu alweer ruim een jaar EM300BXLS overleeft..... prima kwaliteit

dus! :)

Van de gelegenheid heb ik gelijk gebruik gemaakt door het geluid iets te tunen, in de mu-stage

die ik gebruik heb ik zo gemaakt, dat ik in principe elke penthode stoppen dus E180F, E280F, D3a

en de E810F. Met een nieuwe E810F t/m E280F was bij mij de bas iets te overheersend.

Nu met een E180F en een nieuwe 5691 klinkt het weer als nieuw.

Met vriendelijke groet,

Jack

Leuk te horen dat alles zo lang mee gaat. Ik heb zelf net allemaal nieuwe buisjes erin zitten.

Ook leuk te horen dat alles weer als nieuw klinkt. Kun je nagaan als het zaakje eenmaal is ingespeeld.

Ook ik heb mijn eindbuizen die al wel 15 jaar oud zijn nog steeds in goede konditie.

Overgens een heerlijk buisje die E810F, die draait ook al 15 jaar mee ;-)

Niets op aan te merken de levensduur van buizen.

De Harman Kardon versterker met transistors waren na 15 jaar ook al opgebrand.

Tna

Ik draai met gebruikte Siemens/Halske CA driver buizen uit de jaren 30 (zia avatar: met rode voet), deze hebben al geruime tijd op vliegveld Tempelhof in Berlijn in de 30er jaren onder Hitler dienst gedaan.

Ik draai er al 5 jaar mee, ik schat 10.000uur en ze zijn nog lang niet op (zitten nog precies op de curve). Wel heb ik in de tussentijd elcos versleten, deze worden ook vaak gegarandeerd tot 10.000uur!

Zeker de oude typen buizen gaan lang mee omdat ze minder kritisch zijn gebouwd; ze hebben veel grotere anodes en kathodes dan hun dissipatie nodig heeft.

Groeten,

• 2 weeks later...
Guest tubejack
Het heerlijke van buizen is dat ze zo geleidelijk en onopgemerkt, via doezeligheid, vergeetachtigheid, onthechting - pure Alzheimer tenslotte - de vaanstand van retirade bereiken. Ze worden oud m

Guest tubejack
<_< Zoals ik al schreef: "...geleidelijk en onopgemerkt ..."

Hoeft helemaal niet, mijn 5691 meette vorig najaar nog behoorlijk goed.

Toen was zijn of haar gegarandeerde levensduur allang gepasseerd :)

Het "einde" ging bij mij vrij snel... zeg binnen een week.

Wellicht dat het uitmaakt met wat voor een soort buis je speelt.

Maar vanwaar deze wijsheid Spido? Alles wordt toch geleidelijk en

haast ongemerkt minder ;)

met vriendelijk groet,

Jack

Beste Tubejack,

Daar heb je natuurlijk groot gelijk in! Ook transistorversterkers e.d. verouderen: elcootjes, instelpotmetertjes, weerstandjes... alles moet van tijd tot tijd worden nagelopen en zonodig vervangen.

Maar ik heb toch de indruk dat buizenversterkers nog veel meer aandacht opeisen dan de moderne types.

De ruststroomregeling, de oxidatie / vervuiling / fitting van buisvoetjes, de veroudering van de buizen zelf... zulke dingen moeten veel vaker gecontroleerd worden. Als dat niet gebeurt, kan een buizenversterker ongemerkt sterk aan kwaliteit inboeten.

(Zelfs bij nieuwe buizenversterkers is de inregeling van immens belang. Laatst was ik in de gelegenheid om een hele partij nieuwe "Spark" buizenversterkers te vergelijken. Ze klonken allemaal verschillend...)

Beste Tubejack,

Daar heb je natuurlijk groot gelijk in! Ook transistorversterkers e.d. verouderen: elcootjes, instelpotmetertjes, weerstandjes... alles moet van tijd tot tijd worden nagelopen en zonodig vervangen.

Maar ik heb toch de indruk dat buizenversterkers nog veel meer aandacht opeisen dan de moderne types.

De ruststroomregeling, de oxidatie / vervuiling / fitting van buisvoetjes, de veroudering van de buizen zelf... zulke dingen moeten veel vaker gecontroleerd worden. Als dat niet gebeurt, kan een buizenversterker ongemerkt sterk aan kwaliteit inboeten.

(Zelfs bij nieuwe buizenversterkers is de inregeling van immens belang. Laatst was ik in de gelegenheid om een hele partij nieuwe "Spark" buizenversterkers te vergelijken. Ze klonken allemaal verschillend...)

Toch zijn er tal van mogelijkheden om al die problemen die jij opnoemt te voorkomen in een buizenversterker. Vergulde voeten en vergulde buispennen, auto bias, kathode weerstand (en geen by-pass condensator) gebruiken, buizen niet te veel laten disiperen.

De Kt66 en de 300B halen gemakkelijk 10.000 uur als je je instellingen goed kiest en er zijn ook (eind)buizen die dat ruim overtreffen.

Dat versterkerfabrikanten daar weinig mee hebben is van een geheel andere orde. Geld moet rollen om het zo maar te zeggen.

Guest tubejack
Beste Tubejack,

Hoi Spido,

Was even lekker 1,5 dag weg, je hebt zeker een punt, voor de meeste fabrieksversterkers geldt zeker het e.e.a.

Maar net als mijn collega gloeilamp, ben ik zelfbouwer en kan daardoor de beste onderdelen kiezen en

zit niet vast aan enig commercieel belang :rolleyes:

In mijn 300B-bak hoef ik nooit wat in te stellen vanwege autobias, dat daardoor je versterker altijd het nodige

vermogen weg staat te disperen via 2 dikke 25watt weerstanden is een kwestie van goed bouwen en dan

kan hij rustig de hele dag spelen. Want een versterker hoe mooi ook, is gewoon een gebruiksvoorwerp!.

Als je een hele zelfde reeks nieuwe versterkers hebt, die allemaal verschillend klinken dan is dat

m.i. op zijn zachts niet best....

Met vriendelijke groet,

Jack

(...) In mijn 300B-bak hoef ik nooit wat in te stellen vanwege autobias, dat daardoor je versterker altijd het nodige vermogen weg staat te disperen via 2 dikke 25watt weerstanden is een kwestie van goed bouwen en dan kan hij rustig de hele dag spelen. Want een versterker hoe mooi ook, is gewoon een gebruiksvoorwerp!.

(...)

Beste Tubejack,

Betekent dit ook dat jouw buizenversterker niet uitfikt, wanneer je hem per ongeluk inschakelt zonder dat er luidsprekers zijn aangesloten?

(Bij mijn HF10 bouwpakket-buizenversterker leverde dat destijds meteen een burn-down op. :unsure: )

(...) In mijn 300B-bak hoef ik nooit wat in te stellen vanwege autobias, dat daardoor je versterker altijd het nodige vermogen weg staat te disperen via 2 dikke 25watt weerstanden is een kwestie van goed bouwen en dan kan hij rustig de hele dag spelen. Want een versterker hoe mooi ook, is gewoon een gebruiksvoorwerp!.

(...)

Beste Tubejack,

Betekent dit ook dat jouw buizenversterker niet uitfikt, wanneer je hem per ongeluk inschakelt zonder dat er luidsprekers zijn aangesloten?

(Bij mijn HF10 bouwpakket-buizenversterker leverde dat destijds meteen een burn-down op. :unsure: )

Mag ik effe voordringen?

Je vergelijkt appels met peren Spido. Een triode eindbuis reageert nl heel "normaal" op een zeer hoogohmige belasting (dat is wat er gebeurt als je de luidspreker vergeet aan te sluiten). Een penthode daarintegen gaat extreem versterken en genereert in deze situatie extreem hoge spanningen wat dan weer slecht is voor de buis en de uitgangstrafo.

En aangezien de hf 10 penthodes in de eindtrap heeft( http://84.84.246.164/schemas/schemas.htm ) valt die in de gevarenzone en de 300B trap dus niet.

Beste Gloeilamp,

Dank je wel! Ook voor de link: de opgeroepen plaatjes brachten een stuk van mijn jeugd in al zijn levendigheid en vervoering terug!

(Waarom spreekt men toch van "het grijze verleden"? Onzin!

Het heden is oud en grijs. Het verleden daarentegen vol kracht en kleur.)

Guest tubejack
Beste Tubejack,

Beste Spido,

Zou kunnen! maar dat zal niet gauw gebeuren, rondom zekeringen, ook secundair in de hoogspanning!

Dus als het echt mis gaat, dan gaat er een zekering stuk en met een beetje pech een buis.

Maar de voedings en uitgangstrafo's blijven heel :) een buis is gemakkelijk te vervangen.

Maar m.i.. vind geen enkele versterker het echt fijn om zonder belasting aan te staan is mijn ervaring

Bij buizen heb je dan nog het voordeel dat de anodes rood gaan opgloeien = echt een teken dat

er iets mis is..... :o Bij transistoren ruik je dan zo'n typisch luchtje :huh:

Testen en metingen, heb ik verricht via een 8ohm 50watt dumyload = dikke weerstand.

Stond er niets in de toemalige bouwaanwijzing van 1965?

Met vriendelijke groet,

Jack

Beste Tubejack,

Er stond in de bouwbeschrijving wel een waarschuwing tegen het onbelast inschakelen van de versterker, naar ik me meen te herinneren.

Maar ik rommelde in die tijd al met speakers, en zo kon het voorkomen dat ik het paar bananenstekers van het luidsprekersnoer vergat in te pluggen... Ik heb zelfs wel eens kortsluiting over de speakeruitgang veroorzaakt. Nee, sl