james bond Posted 21 maart 2007 Report Share Posted 21 maart 2007 Hallo, Ben voor een vriend bezig om zijn cyrus one te repareren, potmeter is naar de klote, welke zouden jullie gebruiken een alps van 10 k natuurlijk logaritmisch wat doe ik dan met de balansregeling? twee weerstandjes van ? op de potmeter staat r1 100kw, en r2 en r3 10 k di 10 k is voor de potmeter die 100 kw is voor de balansregelaar. Wie o Wie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 maart 2007 Report Share Posted 21 maart 2007 Is de potmeter naar de klote of zijn de potmeters naar de klote.................. alleen de foute potmeter vervangen is toch royaal voldoende ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 21 maart 2007 Author Report Share Posted 21 maart 2007 De potmeters zijn naar de klote, het zit zeg maar in 1 potmeter, zo'n drie in 1 geval, de volume meter is dus stuk de balans dus niet. Maar ja die gebruikt hij nooit, dus die kan ik vervangen d.m.v weerstanden, heb ik wel vaker gedaan weet alleen de waardes niet. Dus wie helpt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 maart 2007 Report Share Posted 21 maart 2007 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 21 maart 2007 Report Share Posted 21 maart 2007 Als je hem vervangt door een blauwe Alps zou ik de balance laten zitten, zo'n geweldige gelijkloop hebben de Alps nu ook weer niet bij lage volumes. Een alternatief zou kunnen zijn een lineaire potmeter van 20 k, met parallel daaraan een weerstand van 20 k. Het resultaat van die twee is aardig logaritmisch, maar de gelijkloop is wel veel beter. Wil je het echt goed doen zou je eigenlijk een attenuator of stappenschakelaar kunnen plaatsen. De dingen van Dact kosten een vermogen, maar met wat huisvlijt is ook heel veel mogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 21 maart 2007 Report Share Posted 21 maart 2007 Als je hem vervangt door een blauwe Alps zou ik de balance laten zitten, zo'n geweldige gelijkloop hebben de Alps nu ook weer niet bij lage volumes. Een alternatief zou kunnen zijn een lineaire potmeter van 20 k, met parallel daaraan een weerstand van 20 k. Het resultaat van die twee is aardig logaritmisch, maar de gelijkloop is wel veel beter. Wil je het echt goed doen zou je eigenlijk een attenuator of stappenschakelaar kunnen plaatsen. De dingen van Dact kosten een vermogen, maar met wat huisvlijt is ook heel veel mogelijk. blauwe alps en dan overstappen naar een dact (kost een vermogen) wat is duurkoop als je alleen al het verschil heb gehoord van een alps of dact,dan gooi je de alps in de kliko. wat een wereld van verschil,en wat een over het paard getilde troep die alps. er word te vaak geld op een verkeerde manier uitgegeven,en dan is een dact duur ? ongeloofelijk eigenlijk in deze audiowereld,waar honderen tot tientallen duizenden euro's uitgegeven word,aan fabriekstroep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 21 maart 2007 Report Share Posted 21 maart 2007 In plaats van die alps is een noble misschien de gulden tussenweg................... Overigens zou ik die balans er gewoon uit knippen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 21 maart 2007 Author Report Share Posted 21 maart 2007 hoe bedoel je er gewoon uitknippen , er zal toch weerstand moeten zijn anders doet ie toch niks of ben ik nu gek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 hoe bedoel je er gewoon uitknippen , er zal toch weerstand moeten zijn anders doet ie toch niks of ben ik nu gek De enige invloed die deze balanspotmeter heeft op de versterker is dat de ingangsgevoeligheid variabel is, door variaties in de ingangsimpedantie, staat hij in het midden wordt deze verlaagd tot ongeveer 8.5 K, haal je de weerstanden eruit is alleen die regelmogelijkheid verdwenen. Kijk maar eens naar een schema zonder balansregeling, zoals dit hoofdtelefoonversterkertje......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 22 maart 2007 Author Report Share Posted 22 maart 2007 ik heb dus geen goede gelijkloop, ik heb er een goedkope ingezet, bij een heel laag volume trekt alles naar links, en zit er zo'n 6 db verschil tussen, hoe harder ik heb hem zet hoe beter het word, kan ik hier iets aan doen balans helpt geen zak, want als ik hem dan weer harder zet dan gaat het weer mis. Toch maar een andere potmeter denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 22 maart 2007 Author Report Share Posted 22 maart 2007 het werkt, allemaal bedankt, haal je er een verrotte potmeter uit, krijg je er nog een verrotte voor terug, shit, ik heb nu een el cheapo, en verdomd eindelijk een goede gelijkloop. thanks Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Wat heb je nu met die balanstoestanden gedaan ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 22 maart 2007 Author Report Share Posted 22 maart 2007 ik heb de oude potmeter gesloopt en de balans er aan de onderkant weer onder gezet, zodat eventueel ze de balans nog aan kunne passen, ik had het er ook wel uit kunnen slopen maar, zo is het ook goed. Op zich is die cyrus one best wel een goede versterker, echter vind ik de source/record selector, van een slechte kwaliteit, als je zo'n ding open maakt en je ziet waar je hele signaal doorgaat. dan schrik je best wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 28 maart 2007 Author Report Share Posted 28 maart 2007 Het is toch niet goed, het geluidsbeeld trekt naar rechts, maar hoe harder je hem zet hoe minder het word. Heb de source/rec selector schoongemaakt, toen dacht ik dat hier het hele geluidssignaal door moet, en wij maar zeuren over dure kabels, Toch maar een alps, echter als dit niet helpt en het geluid weer naar een kant toetrekt ben ik niets opgeschoten. We hebben ook nog gedacht aan een andere versterker te kopen. b.v een musical fidelity x-a2 is deze beter dan de cyrus one? Link to comment Share on other sites More sharing options...
james bond Posted 28 maart 2007 Author Report Share Posted 28 maart 2007 heb bij mijn eigen cyrus one wel de balans eruit geknipt, en inderdaad het maakt niets uit, misschien dat het iets beter klinkt. maar dat is dan ook alles. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts