Huub Franssen Posted 21 maart 2007 Report Share Posted 21 maart 2007 Al een tijdje zingt het rond op diverse fora: moderne cd-spelers zijn nauwelijks meer van elkaar te onderscheiden. In de blinde test van 10 maart bleek een eenvoudige Sony dvd-speler zelfs niet onder te doen voor een JK cd-speler van 10.000 euro. Deze dvd-speler was de Sony DVP-NS30 alleseter. Prijs: 100 euro. Omdat mijn huiskamer-dvdspeler kapot is werp ik al een week steelse blikken in de richting van het dvdspeler-assortiment van witgoed-zaken, in de hoop dat er zo'n Sony'tje tussen staat. Natuurlijk niet om goedkope top-hifi in huis te halen, maar om zelf eens te horen of die claim ook buiten het laboratorium tot een bevredigend geluid leidt. Helaas blijkt de NS30 een oud model te zijn, dus niet meer te leveren. Ik dacht er verder niet meer aan. Tot vandaag, toen ik in een It's liep te kwijlen bij plasma-tv's van 127 centimeter. Daar stond in het koopjes-hoekje een NS36, afgeprijsd en wel: voor 69 euro. Door net te doen of ik 'm niet wilde hebben kreeg ik hem zelfs mee voor 50 euro. Voor het eerst dat ik een mazzeltje heb met geluidsapparatuur. Ik neem aan dat de NS36 een hoger model is dan de NS30. De NS32 zat daar zelfs nog tussen, volgens de verkoper. Nu ik weer lekker thuis ben (ik ben de komende dagen vrij) neem ik maar eens ruim de tijd om te ervaren hoe goed die NS36 is ten opzichte van mijn Sony XA-50ES uit 1998. De NS36 draait nu. Omdat ik niet lullig wil zijn laat ik hem eerst een avondje en nachtje draaien voordat ik serieus ga vergelijken. De setting: beide spelers staan aangesloten op mijn Lavardin IS met een identieke Xindak interlink. De bedoeling is, in de komende weken subjectief te bepalen welke de beste is. Iedereen die wil mag komen luisteren. Autosuggestie-technisch gezien: ik vind het helemaal niet erg als de NS36 wint, want dan kan ik de 50ES voor 450 euro verkopen. Een winst van 400 euro dus. Mijn eerste indruk: ik draai nu een cd van de Eels op de nieuwe NS36 en het klinkt zeker niet slecht. Ik had een wat mager geluid verwacht maar dat is absoluut niet zo. Eerder andersom: het laag is behoorlijk aanwezig. Geen kansloze start dus. We'll see. Edit: die 50 euro is een koopje! Zie http://www.kieskeurig.nl/product/9A18CB727...1220046F657.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 21 maart 2007 Report Share Posted 21 maart 2007 Erg leuk initiatief. Ik hoop dat veel mensen de uitnodiging van Huub aannemen. Blijf overigens nog even kwijlen bij die plasma's. Zeer binnenkort komt Panasonic met nieuwe modellen die zeer vriendelijk geprijsd zijn. Een 42' scherm komt bijvoorbeeld op ongeveer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 maart 2007 Report Share Posted 21 maart 2007 Als ik de specs mag geloven moet die NS36 de NS30 in het stof laten bijten Een wereld van verschil Grappig is ook dat de NS36 200 gram lichter is, ze hebben dus toch nog ergens op weten te besparen http://www.sony.nl/view/ShowProduct.action...gory=DVD+Player http://www.sony.nl/view/ShowProduct.action...gory=DVD+Player Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 21 maart 2007 Report Share Posted 21 maart 2007 Als ik voor die prijs de JK tegen kom, dan neem ik hem ook mee. Ik vind dat ik van mijn CD-spelers redelijk goed de verschillen kan benoemen. Ze staan in verschillende sets, maar als een CD speler in een andere set stop hoor ik onmiddelijk het karakter. Ik denk dat als je mijn 3 spelers op een rij zet en er nog 2 spelers tussen stopt en daarna blind gaat luisteren, dat ik totaal verloren ben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 22 maart 2007 Author Report Share Posted 22 maart 2007 De Sony DVP-NS36 heeft de hele nacht op repeat gedraaid en is klaar voor een eerste echte vergelijking. Omdat mijn dochter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 De Sony DVP-NS36 heeft de hele nacht op repeat gedraaid en is klaar voor een eerste echte vergelijking. Omdat mijn dochter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 22 maart 2007 Author Report Share Posted 22 maart 2007 Bedoel je de snelheid van het geluid, of de snelheid van herkennen van het schijfje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Bedoel je de snelheid van het geluid, of de snelheid van herkennen van het schijfje? Eigenlijk vooral het laatste. Maar nu je dit zegt komt er ook iets in me op als wat mensen vaak typeren als pace, of ritme. Moeilijk te omschrijven begrip, ik denk dat het woord 'timing' dichtbij komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Huub, welk filter gebruik je op de 50? (hoor je de verschillen op de 50 tussen filter 1 en 3?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 22 maart 2007 Author Report Share Posted 22 maart 2007 Dag 1 A: Beautiful Freak van Eels De NS36 heeft de hele nacht gedraaid met een plaat van de Eels: Beautiful Freak. Behalve een fantastische cd ook perfect opgenomen. Vooral hilarische luister-liedjes, up-tempo nummers ontbreken. Bezetting: doorrookte mannenstem, koortjes, keyboards, electrische gitaar met vaak veel vervorming, bas, drums. Omdat de NS36 er toch aan was gewend blijft hij nog even voor de eerste vergelijking. XA-50ES: De heerlijke vervormde gitaartjes, die in bijna elk nummer terugkeren, zijn duidelijk te volgen. In stukken met wat m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 22 maart 2007 Author Report Share Posted 22 maart 2007 Dag 1 B: Mythologies van Patricia Barber Omdat het me opviel dat de NS36 bij de Eels details erg matig weergeeft even een nieuwe test. Het lange intro van het 1e nummer (The Moon) van deze cd van Patricia Barber bevat erg veel geluidjes. Als je ervoor gaat zitten spannend, met veel diepte. Het gaat om tikjes, flarden saxofoon, plotselinge basloopjes, de hoogste, ijle noten van de piano. Als het nummer echt begint klinkt een vitale drum en een lekkere bas. XA-50ES: Heerlijk en spannend. Het dwingt je te wachten op de bevrijdende climax, als het nummer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Degelijke test lijkt me Huub! En een verademing na alle "het klinkt allemaal hetzelfde" discussies...... Groeten Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Nauja degelijk, de Sony heeft nooit een kans gehad natuurlijk! Aangeschaft en 'vergeleken' om subjectief aan te tonen dat de 'high end' speler veel beter is. Huub zou NOOIT gaan posten dat 'het wel verdraaid veel op elkaar lijkt' bijvoorbeeld. Nu lijken ze in zijn oren ook niet veel op elkaar, maar dat hoeft niet perse aan de klank te liggen. Wel een goede deal overigens, 50 euro! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Heeft onze Huub ook de levels netjes gematched? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 22 maart 2007 Author Report Share Posted 22 maart 2007 Gewoon een kwestie van een paar cd's opzetten en er even voor gaan zitten. Niets moeilijks aan. Als de eerste luister-indrukken in de komende weken stand houden hebben we hier een wonder te pakken. Reken maar uit: mijn 50ES is 10 jaar oud, de NS36 is nieuw en zou vrijwel identiek moeten klinken aan de huidige top-cdspelers. De veronderstelling dat de 50ES tot nu tot rondjes draait om de NS36 betekent dus dat deze oude knakker zijn tijd v Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 [...] Heeft onze Huub ook de levels netjes gematched? Nee, dat doet een consument doorgaans niet. [...] Klopt, en daarom is er ook verder niets over te zeggen. Jammer dat de levels niet gematched zijn. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 22 maart 2007 Author Report Share Posted 22 maart 2007 Klopt, en daarom is er ook verder niets over te zeggen. Jammer dat de levels niet gematched zijn. Het aanpassen van die levels is voor een consument geen re Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 22 maart 2007 Author Report Share Posted 22 maart 2007 Nauja degelijk, de Sony heeft nooit een kans gehad natuurlijk! Aangeschaft en 'vergeleken' om subjectief aan te tonen dat de 'high end' speler veel beter is. Huub zou NOOIT gaan posten dat 'het wel verdraaid veel op elkaar lijkt' bijvoorbeeld. Nu lijken ze in zijn oren ook niet veel op elkaar, maar dat hoeft niet perse aan de klank te liggen. Wel een goede deal overigens, 50 euro! Waarom zou ik nooit posten dat 'het wel verdraaid veel op elkaar lijkt'? Ik heb er geen enkel belang bij, alleen vind ik het jammer dat er geen normale luister-verslagen meer worden gepost. Als de NS36 gelijk is aan de 50ES kan ik 400 euro verdienen. Een lekker bedragje om bij een mooi plasma-tvscherm te leggen. Het is allemaal subjectief, ja. Dat woord heeft een beetje een nare klank gekregen. Ik raad je daarom aan om eens langs te komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Mooie bezigheid Huub. Ook leuk bedacht dat je de volume stand steeds verandert. Eindelijk weer eens iets wat ik echt met plezier lees. Groeten... PS: Beautiful Freak van Eels hilarisch?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 22 maart 2007 Author Report Share Posted 22 maart 2007 Mooie bezigheid Huub. Ook leuk bedacht dat je de volume stand steeds verandert. Eindelijk weer eens iets wat ik echt met plezier lees. Groeten... PS: Beautiful Freak van Eels hilarisch?? Ik haal de cd's een beetje door elkaar. Omdat ik Freak zo goed vond heb ik in Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Leuk verhaal Huub, als je de sony kwijt wil (de 50 dan) dan geef ik je 100 euro, anders koop ik wel een dvd speler waarvan ik de levels gelijk maak aan die van de 50... Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 22 maart 2007 Author Report Share Posted 22 maart 2007 Leuk verhaal Huub, als je de sony kwijt wil (de 50 dan) dan geef ik je 100 euro, anders koop ik wel een dvd speler waarvan ik de levels gelijk maak aan die van de 50... Hoeft niet Hans. Als je een willekeurige speler koopt gaat deze NIET hetzelfde klinken als een top-speler als je het level gelijk maakt aan die topspeler. Dat gelijkmaken speelt uitsluitend een rol bij directe vergelijkingen; dan klinkt het al gauw iets beter als het volume wat hoger is. In een thuis-situatie speelt dit dus geen enkele rol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 [...] Heeft onze Huub ook de levels netjes gematched? Nee, dat doet een consument doorgaans niet. [...] Klopt, en daarom is er ook verder niets over te zeggen. Jammer dat de levels niet gematched zijn. Groet, Jacco gezien de verschillen die worden beschreven durf je dit met droge ogen te schrijven ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Dat gelijkmaken speelt uitsluitend een rol bij directe vergelijkingen; dan klinkt het al gauw iets beter als het volume wat hoger is. Ik had ooit twee spelers met verschillend volume niveau. De betere speler klonk luider dan de mindere. Ging het geluid van de mindere, via de versterker, harder dan werd de klank niet beter maar werd duidelijk dat hij resolutie en controle tekort kwam. Vergelijkbaar met een mindere versterker die harder wordt gezet. Je krimpt wat in elkaar en draait het volume weer terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 22 maart 2007 Author Report Share Posted 22 maart 2007 gezien de verschillen die worden beschreven durf je dit met droge ogen te schrijven ? Tsja Jitze, heel vroeger was het luister-verslag op een forum als dit core business. Nu kan ik natuurlijk liegen dat ik barst. Ook kan ik het fout hebben. De derde mogelijkheid is dat mijn waarneming van vandaag correct is. Meer mogelijkheden zijn er niet. Om de eerste 2 mogelijkheden uit te sluiten volstaat het als een paar mensen langskomen ter controle. De eerste komt morgen al. Dus waar de waarheid ligt weten we binnen 2 weken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts