dekkersj Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 [...] gezien de verschillen die worden beschreven durf je dit met droge ogen te schrijven ? Ja natuurlijk. Ik lees al tig jaar niets anders dan dat soort verhalen. Zonder er iets wijzer van te worden overigens, het voelt als een afstand. Maar ik denk eerlijk gezegd dat de niet blinde opzet meer debet is aan het oordeel. Zoals altijd eigenlijk. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Ik las gister nog ergens over een 'persoon' waarbij de CD's voor het luisteren: 1) ingevroren werden 2) van groene rand voorzien 3) gedemagnetiseerd En het geluid!! super! Soms volstaat een: Vaak moet je dit exemplaar meenemen: En in het bovengenoemde CD behandel voorbeeld doe ik het niet voor minder dan: De kritische lezer moet altijd paraat staan met jumbo verpakkingen als het onderwerp van gesprek 'hifi' is. Het is *zo* subjectief en de kans om er grandioos in te tuimen is groot. Ik blijf het gevaarlijk vinden wanneer mensen zichzelf echt in staat achten om in detail verschillen waar te nemen zonder dat ze zichzelf daarbij geregeld de vraag stellen: "Is het ook wel echt zo?" Keer op keer zie ik weer hoe makkelijk het is om ergens subtiel verschil in waar te nemen zonder dat dit verschil ook echt bestaat. Onbewust let je misschien op net weer wat andere zaken, onbewust heb je vast een voorkeur.. Het afkeuren van een redelijke blinde test lijkt dan vooral een manier om gewoon op die weg vol groene zeep door te blijven gaan. Het enige zekere aan die weg lijkt te zijn dat het al snel duur wordt. Kennelijk kan de prijs ons menselijk instabiele en variabele 'gestel' enigzins rust geven dat het "echt" beter is. Een pad vol gevaren! En stel je de niveaus gelijk af, noem je het een blinde test, dan zijn die 'details' bij de Eels CD bij beide spelers ineens wel heel erg identiek. Ik heb tijdens het typen van de laatste 3 alinea's al zeker 5 keer het verkeersbord GA TERUG voorbij zien komen! Neemt niet weg dat Beautiful Freak een mooi album is overigens! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 22 maart 2007 Author Report Share Posted 22 maart 2007 Wat een onzin. Denk je nou echt dat ik niet in staat ben om binnen 2 weken de beste cd-speler aan te wijzen? Als je denkt dat dit niet kan, hoe wil je dan ooit kunnen kiezen uit 2 speakers? Vroeg of laat moet je toch echt luisteren, heren! En dat kan prima, hoor! Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Gisteravond was JeroenKV hier. Ons viel toen weer op dat de Droplet zoveel beter weergeeft dan de Philips. Ook wanneer de Philips harder staat dan de Droplet. En wel op alle punten die Huub ook aanhaalt. Ik begrijp alleen niet waarom je dat blind niet kunt aangeven.... Ik blijf erbij dat het in de methode zit. Ik zou echt niet kunnen leven met zo'n Philips speler.. En echt niet omdat ik de Consonance er mooier of duurder uit vind zien. Ook niet omdat ik verwacht dat hij wel beter zal klinken. Mag ik de heren filosofen ook opmerkzaam maken op de volgende spreuk..: Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak. Met andere woorden... wanneer je iets al wat langer hebt, is de "glans" eraf en ga je het ding als gebruiksvoorwerp zien. Kijk maar naar die nieuwe dure auto die na 2 maanden ook gewoon blijkt te rijden. Met CD-spelers (en andere audiospullen) is er toch iets anders aan de hand. PS... het valt me op dat de ongelovige er de laatste dagen weer als de kippen bij zijn om hun gelijk te halen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Huub, Gaaf initiatief, Als je over een lange periode gaat luisteren (zonder test-stress) lijkt mij het gelijktrekken van de levels minder relevant. Gewoon via de volume regelaar gaat prima. De ene keer speelt de ene speler wat luider, de andere keer de andere. Zolang een ieder maar eerlijk zijn bevindingen op dit forum aangeeft, is dit ook nog eens een test welke door meerdere personen, op diverse locaties thuis uitgevoerd kan worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Wat een onzin. Denk je nou echt dat ik niet in staat ben om binnen 2 weken de beste cd-speler aan te wijzen? Als je denkt dat dit niet kan, hoe wil je dan ooit kunnen kiezen uit 2 speakers? Vroeg of laat moet je toch echt luisteren, heren! En dat kan prima, hoor! Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Allemaal goed en wel, en ik vind ook gewoon dat je moet doorgaan met de subjectieve luistertest, maar mijn gezond verstand zegt me toch heel wat anders. En dat heeft met elektronica te maken en hoe gruwelijk goed ze dat al heel wat jaren kunnen maken. Met luidsprekers is er iets heel anders aan de hand en met eindversterkers ook wel denk ik. Die laatste moet stroom, veel stroom, kunnen leveren en dat zijn bijna allemaal tegengekoppelde bruten. Maar goed, het sleutelwoord is lang luisteren. Misschien zijn dan verschillen aan te wijzen. Wie weet? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 22 maart 2007 Author Report Share Posted 22 maart 2007 Wat een onzin. Denk je nou echt dat ik niet in staat ben om binnen 2 weken de beste cd-speler aan te wijzen? Als je denkt dat dit niet kan, hoe wil je dan ooit kunnen kiezen uit 2 speakers? Vroeg of laat moet je toch echt luisteren, heren! En dat kan prima, hoor! Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Allemaal goed en wel, en ik vind ook gewoon dat je moet doorgaan met de subjectieve luistertest, maar mijn gezond verstand zegt me toch heel wat anders. En dat heeft met elektronica te maken en hoe gruwelijk goed ze dat al heel wat jaren kunnen maken. Met luidsprekers is er iets heel anders aan de hand en met eindversterkers ook wel denk ik. Die laatste moet stroom, veel stroom, kunnen leveren en dat zijn bijna allemaal tegengekoppelde bruten. Maar goed, het sleutelwoord is lang luisteren. Misschien zijn dan verschillen aan te wijzen. Wie weet? Groet, Jacco De grote angel in deze discussie is, dat sommigen denken zeker te weten dat er geen verschil zit tussen cd-spelers. Voor die mensen is elk geconstateerd verschil verdacht. Dat begrijp ik heus wel, hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 [...] gezien de verschillen die worden beschreven durf je dit met droge ogen te schrijven ? Ja natuurlijk. Ik lees al tig jaar niets anders dan dat soort verhalen. Zonder er iets wijzer van te worden overigens, het voelt als een afstand. Maar ik denk eerlijk gezegd dat de niet blinde opzet meer debet is aan het oordeel. Zoals altijd eigenlijk. Groet, Jacco Als ik eens wat op het web rondhobbel, kom ik met regelmaat artikelen tegen die duidelijk aangeven dat de door jou gekozen manier van blind testen in het geheel niet werkt, volstrekt nutteloos is. Dit is ook ooit onderwerp van een onderzoek door een universiteit in de US of Canada geweest, ook hier kwam men tot deze konklusie, linkje ben ik inmiddels kwijt, heb het ook niet de moeite gevonden dit te bewaren. Uit de praktijk - ervaring - had ik dit inmiddels zelf ook al ondervonden, bevestiging van m'n eigen denken vind ik niet zo heel erg interessant, anders wordt het als iemand aantoont dat het wel kan werken, daar zou ik me in verdiepen. Tijd is een bijzonder bezwarende factor in deze, werkt op twee manieren tegen, eerstens is er tijd nodig om tot enig bewust/begrijpend luisteren te komen, terwijl na verloop van enige tijd concentratieverlies gaat optreden. Dit laatste al veel sneller dan je zou denken. Het analytisch luisteren wat je in een dergelijke situatie moet doen is overigens ook niet een ieder gegeven, in het luistergezelschap was er ook maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Gisteravond was JeroenKV hier. Ons viel toen weer op dat de Droplet zoveel beter weergeeft dan de Philips. Ook wanneer de Philips harder staat dan de Droplet. En wel op alle punten die Huub ook aanhaalt. Ik begrijp alleen niet waarom je dat blind niet kunt aangeven.... Ik blijf erbij dat het in de methode zit. Ik zou echt niet kunnen leven met zo'n Philips speler.. En echt niet omdat ik de Consonance er mooier of duurder uit vind zien. Ook niet omdat ik verwacht dat hij wel beter zal klinken. Mag ik de heren filosofen ook opmerkzaam maken op de volgende spreuk..: Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak. Met andere woorden... wanneer je iets al wat langer hebt, is de "glans" eraf en ga je het ding als gebruiksvoorwerp zien. Kijk maar naar die nieuwe dure auto die na 2 maanden ook gewoon blijkt te rijden. Met CD-spelers (en andere audiospullen) is er toch iets anders aan de hand. PS... het valt me op dat de ongelovige er de laatste dagen weer als de kippen bij zijn om hun gelijk te halen... Als je goed geconcentreerd wilt luisteren, dan doe je je ogen dicht. Dat is een bekend fenomeen. Alleen bij audiofielen gaat het gehoor minder werken als de ogen gesloten zijn. Accepteer gewoon dat je met je ogen luistert. Dan hoef je je niet in allerlei bochten te wringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Met luidsprekers is er iets heel anders aan de hand en met eindversterkers ook wel denk ik. Die laatste moet stroom, veel stroom, kunnen leveren en dat zijn bijna allemaal tegengekoppelde bruten. Denk hier beslist volstrekt anders over, naarmate het rendement van een speakersysteem toeneemt is er steeds minder arbeid en vermogen nodig om tot een bepaalde geluidsdruk te komen. Hoe minder een speaker hoeft uit te slaan hoe minder vervorming, dus minder detail- en dynamiekverlies. Met een heel simpel versterkertje kom je dan al een heel eind. Als voor beeld een verhaal over een 15 wattertje uit de jaren zestig, wel op het randje, datwel...... http://www.tcaas.btinternet.co.uk/ Heb hier de afgelopen weken een aantal keren naar kunnen luisteren, zowel thuis op de eigen spullen als elders, echt een bijzonder apparaat, fantastisch klinkend, wel met nieuwere typen componenten, transistors en condensatoren zijn sinds 1969 toch wel enigszins verbeterd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Is een betere speler niet juist in het nadeel als je het volume gaat levelen? Je regelt af op de piek max spaning, de speler met meer dynamiek speeld dan gemiddeld zachter en word dus benadeeld, er gebeurt juist bij de betere spelers zo veel meer in de zachtste pasages. het zijn maar wat spinsels hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 [...] Als ik eens wat op het web rondhobbel, kom ik met regelmaat artikelen tegen die duidelijk aangeven dat de door jou gekozen manier van blind testen in het geheel niet werkt, volstrekt nutteloos is. En met hetzelfde gemak kom je artikelen tegen die het tegendeel beweren. Het gebruik van de nulhypothese en de p-waarde om uitspraken te doen over een bepaalde stelling is altijd al met controverse geweest. Het hangt er ook maar van af wat je wilt bewijzen en ik kan me voorstellen dat als je maar goed genoeg je best doet, dat je dan alles kunt bewijzen. Mijn insteek is iets anders: kun je het significant beter doen dan een berg konijnen. Tot nu toe niet. [...] Wat ook nog geen techneut is gelukt is een raamwerk van fenomenen te benoemen die van invloed zijn op de klank van een versterker of ander apparaat, op component niveau zijn er wel wat onderzoekjes gedaan, maar ook daar bljikt het al heel erg moeilijk om een vertaalslag van gemeten grootheden naar klankverschillen te maken. In mijn beleving is high-end audioreproductie voor 80 % gestoeld op illusie. Daar kan natuurlijk nooit een vertaalslag gemaakt worden en dat zal ik ook verder niet proberen. Voor die overige 20 % zijn we hear toch al aardig bezig de laatste tijd. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Leuk verhaal Huub, als je de sony kwijt wil (de 50 dan) dan geef ik je 100 euro, anders koop ik wel een dvd speler waarvan ik de levels gelijk maak aan die van de 50... Hoeft niet Hans. Als je een willekeurige speler koopt gaat deze NIET hetzelfde klinken als een top-speler als je het level gelijk maakt aan die topspeler. Dat gelijkmaken speelt uitsluitend een rol bij directe vergelijkingen; dan klinkt het al gauw iets beter als het volume wat hoger is. In een thuis-situatie speelt dit dus geen enkele rol. Goed dat je het me even uitlegt Hij was ook wat sarcastisch bedoelt....Ik blijf me bezig houden met de vraag hoe het komt dat een Sony zijn goedkope spelers niet als dure spelers kan laten klinken in een thuissituatie ??? Het lijkt een ingreep van een cent en ze verdienen er tonnen mee.... Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Als ik eens wat op het web rondhobbel, kom ik met regelmaat artikelen tegen die duidelijk aangeven dat de door jou gekozen manier van blind testen in het geheel niet werkt, volstrekt nutteloos is. Dit is ook ooit onderwerp van een onderzoek door een universiteit in de US of Canada geweest, ook hier kwam men tot deze konklusie, linkje ben ik inmiddels kwijt, heb het ook niet de moeite gevonden dit te bewaren. Uit de praktijk - ervaring - had ik dit inmiddels zelf ook al ondervonden, bevestiging van m'n eigen denken vind ik niet zo heel erg interessant, anders wordt het als iemand aantoont dat het wel kan werken, daar zou ik me in verdiepen. Tijd is een bijzonder bezwarende factor in deze, werkt op twee manieren tegen, eerstens is er tijd nodig om tot enig bewust/begrijpend luisteren te komen, terwijl na verloop van enige tijd concentratieverlies gaat optreden. Dit laatste al veel sneller dan je zou denken. Het analytisch luisteren wat je in een dergelijke situatie moet doen is overigens ook niet een ieder gegeven, in het luistergezelschap was er ook maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 De grote angel in deze discussie is, dat sommigen denken zeker te weten dat er geen verschil zit tussen cd-spelers. Voor die mensen is elk geconstateerd verschil verdacht. Dat begrijp ik heus wel, hoor! Volgens mij is de angel nu juist dat sommigen denken zeker te weten dat er verschil zit tussen cd-spelers, maar dat ze dat niet hard kunnen maken. Zeg nu zelf: wat is de tegevoegde waarde dat je weet welke speler er speelt? Op basis van de verschillen die je omschrijft moet het makkelijk zijn om blind te bepalen welke speler speelt. Dus hup hup, de kamer uit, een huisgenoot legt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 23 maart 2007 Author Report Share Posted 23 maart 2007 Dag 2: Naim Pure (demo-cd) Vandaag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Overigens blijf ik het vermakelijk vinden dat de hele wereld ABX-testen gebruikt om aan te tonen dat/of er verschillen tussen "dingen" zitten, terwijl hier hoorbare verschillen tussen CD-spelers gebruikt worden om aan te tonen dat ABX-testen niet deugen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 23 maart 2007 Author Report Share Posted 23 maart 2007 Overigens blijf ik het vermakelijk vinden dat de hele wereld ABX-testen gebruikt om aan te tonen dat/of er verschillen tussen "dingen" zitten, terwijl hier hoorbare verschillen tussen CD-spelers gebruikt worden om aan te tonen dat ABX-testen niet deugen. Ach Prutteltje, is het ook niet een beetje simpel om het eerlijke, ambachtelijke luisterwerk terzijde te schuiven voor een test die nog lang niet uitgekristalliseerd is? Luisteren is zo gek nog niet, daar gaat het bij onze hifi-hobby zelfs om. En ja, we zullen ons best wel eens laten ringeloren door verwachting, hoewel ik me niet kan voorstellen dat dit 2 weken aanhoudt. Overigens doe ik dit niet om aan te tonen dat een ABX niet deugt. Dat is namelijk onmogelijk, omdat de ABX-aanhangers het zich kunnen permitteren om het woord 'wetenschappelijk' regelmatig te laten vallen. Het calibreren van die test is echter lastig. Degenen die de test technisch begeleiden geloven zelf namelijk niet in verschillen. Er zou dus een geloofwaardig subjectief luisterverslag moeten komen om de ABX te kunnen testen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
chansig Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Overigens blijf ik het vermakelijk vinden dat de hele wereld ABX-testen gebruikt om aan te tonen dat/of er verschillen tussen "dingen" zitten, terwijl hier hoorbare verschillen tussen CD-spelers gebruikt worden om aan te tonen dat ABX-testen niet deugen. Ach Prutteltje, is het ook niet een beetje simpel om het eerlijke, ambachtelijke luisterwerk terzijde te schuiven voor een test die nog lang niet uitgekristalliseerd is? Luisteren is zo gek nog niet, daar gaat het bij onze hifi-hobby zelfs om. En ja, we zullen ons best wel eens laten ringeloren door verwachting, hoewel ik me niet kan voorstellen dat dit 2 weken aanhoudt. Overigens doe ik dit niet om aan te tonen dat een ABX niet deugt. Dat is namelijk onmogelijk, omdat de ABX-aanhangers het zich kunnen permitteren om het woord 'wetenschappelijk' regelmatig te laten vallen. Het calibreren van die test is echter lastig. Degenen die de test technisch begeleiden geloven zelf namelijk niet in verschillen. Er zou dus een geloofwaardig subjectief luisterverslag moeten komen om de ABX te kunnen testen... Daar zeg je het al...dat gaat dus niet lukken. Groeten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Deze? (Stereophile) The Blind Leading the Blind? Jon Iverson, August, 2005 Thanks, guys, for coming up with a wonderful way to figure out who has the best trained ears in a particular situation. Let's leave it at that. Dat is er inderdaad ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Met luidsprekers is er iets heel anders aan de hand en met eindversterkers ook wel denk ik. Die laatste moet stroom, veel stroom, kunnen leveren en dat zijn bijna allemaal tegengekoppelde bruten. Denk hier beslist volstrekt anders over, naarmate het rendement van een speakersysteem toeneemt is er steeds minder arbeid en vermogen nodig om tot een bepaalde geluidsdruk te komen. Hoe minder een speaker hoeft uit te slaan hoe minder vervorming, dus minder detail- en dynamiekverlies. Met een heel simpel versterkertje kom je dan al een heel eind. Als voor beeld een verhaal over een 15 wattertje uit de jaren zestig, wel op het randje, datwel...... http://www.tcaas.btinternet.co.uk/ Als dit al op het randje is, wat dan te denken van al die Single ended 300b, 2A3 en 45 eindbakken? Groeten.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Overigens blijf ik het vermakelijk vinden dat de hele wereld ABX-testen gebruikt om aan te tonen dat/of er verschillen tussen "dingen" zitten, terwijl hier hoorbare verschillen tussen CD-spelers gebruikt worden om aan te tonen dat ABX-testen niet deugen. Ach Prutteltje, is het ook niet een beetje simpel om het eerlijke, ambachtelijke luisterwerk terzijde te schuiven voor een test die nog lang niet uitgekristalliseerd is? Luisteren is zo gek nog niet, daar gaat het bij onze hifi-hobby zelfs om. En ja, we zullen ons best wel eens laten ringeloren door verwachting, hoewel ik me niet kan voorstellen dat dit 2 weken aanhoudt. Overigens doe ik dit niet om aan te tonen dat een ABX niet deugt. Dat is namelijk onmogelijk, omdat de ABX-aanhangers het zich kunnen permitteren om het woord 'wetenschappelijk' regelmatig te laten vallen. Het calibreren van die test is echter lastig. Degenen die de test technisch begeleiden geloven zelf namelijk niet in verschillen. Er zou dus een geloofwaardig subjectief luisterverslag moeten komen om de ABX te kunnen testen... Overigens blijf ik het vermakelijk vinden dat de hele wereld ABX-testen gebruikt om aan te tonen dat/of er verschillen tussen "dingen" zitten, terwijl hier hoorbare verschillen tussen CD-spelers gebruikt worden om aan te tonen dat ABX-testen niet deugen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Wat ook nog geen techneut is gelukt is een raamwerk van fenomenen te benoemen die van invloed zijn op de klank van een versterker of ander apparaat, op component niveau zijn er wel wat onderzoekjes gedaan, maar ook daar bljikt het al heel erg moeilijk om een vertaalslag van gemeten grootheden naar klankverschillen te maken. In mijn beleving is high-end audioreproductie voor 80 % gestoeld op illusie. Daar kan natuurlijk nooit een vertaalslag gemaakt worden en dat zal ik ook verder niet proberen. Voor die overige 20 % zijn we hear toch al aardig bezig de laatste tijd. Groet, Jacco vind dit in het geheel niet te rijmen met het fanatisme waarmee je hier en op dat andere forum het wetenschappelijk gehalte van ABX testen aan het propageren bent............ Inderdaad is muziek reproduceren het oproepen van een illusie, een beleving, echter om deze illusie te kunnen opbouwen zal er sprake moeten zijn een weergave zonder artefacten. Om nu te stellen dat weergaveapparatuur, want daar hebben we het over, gebouwd is vanuit een illusie lijkt me niet echt houdbaar. Apparatuur wordt gebouwd vanuit een duidelijk controleerbaar idee over hoe schakelingen en constructies tot een resultaat leiden, afhankelijk van de uiteindelijke opbrengst - prijs - , worden duurdere constructies, componenten en/of schakelingen toegepast. Denk hierbij maar eens aan de mute torren in een goedkope speler en de relais met hun sturing in duurdere, ook de gebruikte IC's, condensatoren, voedingen, loopwerken etc. etc. Het vervangen van een NE 5534 door een OPA 604 in een bestaande schakeling levert echt een andere beleving aan de luisteraar, evenals het vervangen van een mute tor door een relais, hetzelfde kan worden gesteld voor het upgraden van de elco in de uitgang van een cd speler. Dit soort verschillen lijken me ook door een techneut vast te stellen te zijn. De conclusie dat dit hoorbare verschillen op zal leveren lijkt me redelijk voor de hand te liggen. High-End is een kreet die aan al dit soort technische zaken voorbij gaat, dit kunnen apparaten zijn die geheel met dezelfde componenten op basis van dezelfde schakelingen worden opgebouwd en dan door marketing technieken, een bijzondere kast, en hun prijsstelling ver verheven worden boven hun soortgenoten. Verschillen die hier worden geconstateerd zijn inderdaad op niets anders terug te voeren dan een zorgvuldig opgebouwde illusie. Als voorbeeld een verhaal over een 15 wattertje uit de jaren zestig, wel op het randje, datwel...... http://www.tcaas.btinternet.co.uk/ Als dit al op het randje is, wat dan te denken van al die Single ended 300b, 2A3 en 45 eindbakken? Groeten.. Gezien het ontwerp van John Linsley Hood stamt uit 1969, op het randje van de jaren zestig, heeft dit niet zo heel erg veel te maken met die veel oudere SE ontwerpen Overigens is deze versterker aangehaald als een voorbeeld hoe goed een solid state versterker met een beperkt vermogen kan klinken, naast mijn PushPull 2A3 sloeg hij beslist een zeer goed figuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 23 maart 2007 Author Report Share Posted 23 maart 2007 De grote angel in deze discussie is, dat sommigen denken zeker te weten dat er geen verschil zit tussen cd-spelers. Voor die mensen is elk geconstateerd verschil verdacht. Dat begrijp ik heus wel, hoor! Volgens mij is de angel nu juist dat sommigen denken zeker te weten dat er verschil zit tussen cd-spelers, maar dat ze dat niet hard kunnen maken. Zeg nu zelf: wat is de tegevoegde waarde dat je weet welke speler er speelt? Op basis van de verschillen die je omschrijft moet het makkelijk zijn om blind te bepalen welke speler speelt. Dus hup hup, de kamer uit, een huisgenoot legt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts