Kwabbernoot Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Als voorbeeld een verhaal over een 15 wattertje uit de jaren zestig, wel op het randje, datwel...... http://www.tcaas.btinternet.co.uk/ Als dit al op het randje is, wat dan te denken van al die Single ended 300b, 2A3 en 45 eindbakken? Groeten.. Gezien het ontwerp van John Linsley Hood stamt uit 1969, op het randje van de jaren zestig, heeft dit niet zo heel erg veel te maken met die veel oudere SE ontwerpen Overigens is deze versterker aangehaald als een voorbeeld hoe goed een solid state versterker met een beperkt vermogen kan klinken, naast mijn PushPull 2A3 sloeg hij beslist een zeer goed figuur. Op die manier. Ik dacht dat die 15 Watt op het randje was van wat nog genoeg was. Je bedoelde dus compleet wat anders. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Voor mij is de grote vraag wat wordt bewezen als in een blinde test de NS36 niet kan woren onderscheiden van de XA-50ES. Dat alle subjectieve verslagen niet kloppen? Aangezien je zelf al aangeeft dat je verslagen niet objectief zijn, is het antwoord op de grote vraag niet zo moeilijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 23 maart 2007 Author Report Share Posted 23 maart 2007 Voor mij is de grote vraag wat wordt bewezen als in een blinde test de NS36 niet kan woren onderscheiden van de XA-50ES. Dat alle subjectieve verslagen niet kloppen? Aangezien je zelf al aangeeft dat je verslagen niet objectief zijn, is het antwoord op de grote vraag niet zo moeilijk. Wat is er eigenlijk mis met een subjectief verslag? Alle verslagen zijn subjectief. Daarom is het de kunst om voor jezelf zoveel mogelijk zekerheden in te bouwen. Bijvoorbeeld door ook anderen uit te nodigen. Zo doen we dat eigenlijk altijd. Het is erg lastig om je set op te bouwen met behulp van blinde tests. Zeker zolang het niet eens mogelijk is, de matige kwaliteit van een Sony alles-eter te kunnen herkennen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Voor mij is de grote vraag wat wordt bewezen als in een blinde test de NS36 niet kan woren onderscheiden van de XA-50ES. Dat alle subjectieve verslagen niet kloppen? Aangezien je zelf al aangeeft dat je verslagen niet objectief zijn, is het antwoord op de grote vraag niet zo moeilijk. dit lijkt erg logisch, met de nadruk op lijkt, net zoals wetenschap en de daarop gegebaseerde techniek, echter er wordt volledig voorbij gegaan aan het feit dat ook in de wetenschap vaak wordt uitgegaan van stellingen, bij gebrek aan objectieve gegevens. Ook bij schijnbaar objectieve testen spelen een aantal subjectieve factoren een rol, het bepalen van doel en middelen is nu niet direct een objectief te noemen aangelegenheid, terwijl het interpreteren van de resultaten eveneens duidelijk een subjectief gebeuren is. In de praktijk zien we met regelmaat geleerden elkander bestrijden op basis van dezelfde objectieve uitkomsten van een onderzoek, lees je de verschillende standpunten zijn dezen terug te leiden tot een verschil van inzicht in de waarde van bepaalde uitkomsten en/of de samenhang en manier waarop de uitkomsten elkander be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Voor mij is de grote vraag wat wordt bewezen als in een blinde test de NS36 niet kan woren onderscheiden van de XA-50ES. Dat alle subjectieve verslagen niet kloppen? Aangezien je zelf al aangeeft dat je verslagen niet objectief zijn, is het antwoord op de grote vraag niet zo moeilijk. Wat is er eigenlijk mis met een subjectief verslag? Alle verslagen zijn subjectief. Daarom is het de kunst om voor jezelf zoveel mogelijk zekerheden in te bouwen. Bijvoorbeeld door ook anderen uit te nodigen. Zo doen we dat eigenlijk altijd. Het is erg lastig om je set op te bouwen met behulp van blinde tests. Zeker zolang het niet eens mogelijk is, de matige kwaliteit van een Sony alles-eter te kunnen herkennen. Volgens mij heb ik niet gezegd dat er iets mis is met een subjectief verslag. Maar je moet het niet gebruiken om iets objectiefs mee af te schieten. Voor mij is de grote vraag wat wordt bewezen als in een blinde test de NS36 niet kan woren onderscheiden van de XA-50ES. Dat alle subjectieve verslagen niet kloppen? Aangezien je zelf al aangeeft dat je verslagen niet objectief zijn, is het antwoord op de grote vraag niet zo moeilijk. dit lijkt erg logisch, met de nadruk op lijkt, net zoals wetenschap en de daarop gegebaseerde techniek, echter er wordt volledig voorbij gegaan aan het feit dat ook in de wetenschap vaak wordt uitgegaan van stellingen, bij gebrek aan objectieve gegevens. Ook bij schijnbaar objectieve testen spelen een aantal subjectieve factoren een rol, het bepalen van doel en middelen is nu niet direct een objectief te noemen aangelegenheid, terwijl het interpreteren van de resultaten eveneens duidelijk een subjectief gebeuren is. In de praktijk zien we met regelmaat geleerden elkander bestrijden op basis van dezelfde objectieve uitkomsten van een onderzoek, lees je de verschillende standpunten zijn dezen terug te leiden tot een verschil van inzicht in de waarde van bepaalde uitkomsten en/of de samenhang en manier waarop de uitkomsten elkander be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 23 maart 2007 Author Report Share Posted 23 maart 2007 Volgens mij heb ik niet gezegd dat er iets mis is met een subjectief verslag. Maar je moet het niet gebruiken om iets objectiefs mee af te schieten. Maar Prutteltje, waarmee moet je d Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 [...]In de praktijk zien we met regelmaat geleerden elkander bestrijden op basis van dezelfde objectieve uitkomsten van een onderzoek, lees je de verschillende standpunten zijn dezen terug te leiden tot een verschil van inzicht in de waarde van bepaalde uitkomsten en/of de samenhang en manier waarop de uitkomsten elkander be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Dat kan wel zo zijn, maar het verband met een aantal ABX-testen met CD-spelers, die allemaal min of meer hetzelfde resultaat hadden, ontgaat mij. Welke testen, vertel.................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 23 maart 2007 Author Report Share Posted 23 maart 2007 Dag 2, luistertest 2: First Moves van Frits Landesbergen Zojuist weer, uit pure nieuwsgierigheid, een cd'tje vergeleken. De verschillen zijn z Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Huub, Je geeft onverbeterlijk aan wat het met een mens kan doen als je niet-blind een test doet. Erg informatief. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 23 maart 2007 Author Report Share Posted 23 maart 2007 Huub, Je geeft onverbeterlijk aan wat het met een mens kan doen als je niet-blind een test doet. Erg informatief. Groet, Jacco Ik kan niet anders, Jacco. Misschien moet je zelf een keertje langskomen, dan kun je 't zelf horen. Heb je zelf wel eens verschil gehoord, in je eigen luister-ruimte, tussen cd-spelers? En veranderde dat oordeel in de loop der tijd? En wat vonden anderen van je oordeel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Huub, Je geeft onverbeterlijk aan wat het met een mens kan doen als je niet-blind een test doet. Erg informatief. Groet, Jacco Ik kan niet anders, Jacco. Misschien moet je zelf een keertje langskomen, dan kun je 't zelf horen. Ik had het vroeger ook. Ik verzon er allerlei verschillen zelf bij. Sinds ik systematisch ben gaan luisteren en beoordelen, en steeds meer wetenschap heb over wat er in de apparaten gebeurt, is dit auto-suggestie effect weg gegaan. Wat ik wel goed vindt is dat Huub zo'n vergelijkende test gedaan heeft. Er zijn er genoeg die zeggen: "een speler van 70 euro, daar ga ik mijn tijd niet aan verdoen". Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Huub, Je geeft onverbeterlijk aan wat het met een mens kan doen als je niet-blind een test doet. Erg informatief. Groet, Jacco Ik kan niet anders, Jacco. Misschien moet je zelf een keertje langskomen, dan kun je 't zelf horen. Dat begrijp ik, Huub, je kunt niet anders. Ik neem je het ook niet kwalijk of zo. Voor jou hoop ik dat je ooit in de gelegenheid bent om onder blinde en gematchte omstandigheden te vergelijken. Niet om je een schop te geven, maar om je de ervaring te gunnen die ik heb gehad. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw twee cd-spelers precies zijn, misschien is er wel echt verschil. Ik heb geen idee, het lijkt me alleen niet waarschijnlijk. Als je ooit in de gelegenheid bent om zo'n gecontroleerd vergelijk te doen, niet aarzelen: doen! Dan ben je net zo voorzichtig als ik, denk ik. Heb je zelf wel eens verschil gehoord, in je eigen luister-ruimte, tussen cd-spelers? En veranderde dat oordeel in de loop der tijd? En wat vonden anderen van je oordeel? Veel vragen. Antwoorden: Ja, ja, ja. Nee. Hangt er van af met wie ik praat. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Dat kan wel zo zijn, maar het verband met een aantal ABX-testen met CD-spelers, die allemaal min of meer hetzelfde resultaat hadden, ontgaat mij. Welke testen, vertel.................. Ja, dat is ook een methode. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 23 maart 2007 Author Report Share Posted 23 maart 2007 Ik had het vroeger ook. Ik verzon er allerlei verschillen zelf bij. Sinds ik systematisch ben gaan luisteren en beoordelen, en steeds meer wetenschap heb over wat er in de apparaten gebeurt, is dit auto-suggestie effect weg gegaan. Auto-suggestie komt voort uit een verwachting. En er lijkt me geen krachtiger verwachting dan vanuit de basis: de techniek waaruit al die apparaten bestaan. Jij draagt de auto-suggestie dus altijd met je mee. In mijn ogen verblindt het je ook een beetje. Inderdaad verwachtte ik betrekkelijk weinig van de Sony NS36. Maar na behoorlijk veel vergelijkingen denk ik te weten welke van de twee de betere cd-speler is. Maar wanhoop niet. Misschien verklaart het bezoek van vanavond me wel voor gek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Huub, Je geeft onverbeterlijk aan wat het met een mens kan doen als je niet-blind een test doet. Erg informatief. Mee eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Huub Franssen Posted 23 maart 2007 Author Report Share Posted 23 maart 2007 ... Als je ooit in de gelegenheid bent om zo'n gecontroleerd vergelijk te doen, niet aarzelen: doen! Dan ben je net zo voorzichtig als ik, denk ik. Dat heb ik al een paar keer gedaan. Ik moet zeggen dat het niet mijn favoriete beleving van de hifi-hobby is. Ook als ik voorzichtiger ben zou ik de verschillen tussen deze 2 cd-spelers hebben gehoord. Ik neem aan dat je auto-suggestie niet zelf z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Huub, Je geeft onverbeterlijk aan wat het met een mens kan doen als je niet-blind een test doet. Erg informatief. Mee eens. Ik had het vroeger ook. Ik verzon er allerlei verschillen zelf bij. Sinds ik systematisch ben gaan luisteren en beoordelen, en steeds meer wetenschap heb over wat er in de apparaten gebeurt, is dit auto-suggestie effect weg gegaan. Auto-suggestie komt voort uit een verwachting. En er lijkt me geen krachtiger verwachting dan vanuit de basis: de techniek waaruit al die apparaten bestaan. Jij draagt de auto-suggestie dus altijd met je mee. In mijn ogen verblindt het je ook een beetje. Als je dat begrip erkent dan moet er inderdaad ook bij dat het twee kanten op werkt. Een waarneming wordt dan genegeerd omdat die niet mogelijk kan zijn. Hier ook meer dan eens gelezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 ... Als je ooit in de gelegenheid bent om zo'n gecontroleerd vergelijk te doen, niet aarzelen: doen! Dan ben je net zo voorzichtig als ik, denk ik. Dat heb ik al een paar keer gedaan. [...] Ook bij gecalibreerde levels? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Volgens mij heb ik niet gezegd dat er iets mis is met een subjectief verslag. Maar je moet het niet gebruiken om iets objectiefs mee af te schieten. Maar Prutteltje, waarmee moet je d Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 [...]Maar als een AB vergelijking voor jou wel een goede methode is, waarom is een ABX dat dan niet? Goede vraag. Het is eigenlijk hetzelfde. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Welke testen, vertel.................. Ja, dat is ook een methode. Niks methode, ik ken er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prutteltje Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Welke testen, vertel.................. Ja, dat is ook een methode. Niks methode, ik ken er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Op dit forum heeft een recensie gestaan van een vergelijk van meerere (4?) spelers waaraan, volgens mij, Nando, Puur, Erik Klijnsmit en John Picoso deelnamen. Ik ben nog aan het zoeken, in mijn herinnering waren er meer waar Erik aan deel had genomen Geen 'audiofiel' hear die zich het resultaat niet zal aantrekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 maart 2007 Report Share Posted 23 maart 2007 Kan me toch echt op basis van hetgeen zich hier heeft afgespeeld niet scharen in de kudde ABX gelovigen, zie hiervoor ook de linkjes die ik heb aangereikt waaruit in elk geval redelijke twijfel aan de testmethodiek blijkt. Ook de wijze waarop zelfs de testdeelnemers hier verschillen vwb de interpretatie van de uitslagen als de inhoudelijke reacties op de gebruikte methode doet mij ernstig twijfelen aan het nut van dergelijke evenementen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts