Jump to content

Sony XA-50ES versus Sony DVP-NS36

Recommended Posts

Kan me toch echt op basis van hetgeen zich hier heeft afgespeeld niet scharen in de kudde ABX gelovigen, zie hiervoor ook de linkjes die ik heb aangereikt waaruit in elk geval redelijke twijfel aan de testmethodiek blijkt.

Ook de wijze waarop zelfs de testdeelnemers hier verschillen vwb de interpretatie van de uitslagen als de inhoudelijke reacties op de gebruikte methode doet mij ernstig twijfelen aan het nut van dergelijke evenementen.

:rolleyes:

Het nut van dergelijke evenementen bestaat eruit dat gebleken is dat er nog steeds geen goede methode is om blind CD-spelers te onderscheiden.

... Als je ooit in de gelegenheid bent om zo'n gecontroleerd vergelijk te doen, niet aarzelen: doen! Dan ben je net zo voorzichtig als ik, denk ik.

Dat heb ik al een paar keer gedaan. [...]

Ook bij gecalibreerde levels?

Nee, dat was niet mogelijk. De eerste keer ging het om 2 kabeltjes, de tweede keer om een Furutech RD2 de-magnetizer.

Maar als een AB vergelijking voor jou wel een goede methode is, waarom is een ABX dat dan niet?

Een AB vergelijking zoals ik die al 2 volle dagen doe, is de normale manier waarop je 2 apparaten beoordeelt. De ABX'en die ik tot nu toe heb gezien leveren tot nu toe altijd maar

... Als je ooit in de gelegenheid bent om zo'n gecontroleerd vergelijk te doen, niet aarzelen: doen! Dan ben je net zo voorzichtig als ik, denk ik.

Dat heb ik al een paar keer gedaan. [...]

Ook bij gecalibreerde levels?

Nee, dat was niet mogelijk. De eerste keer ging het om 2 kabeltjes, de tweede keer om een Furutech RD2 de-magnetizer.

[...]

Nou, in het geval van de Furutech is het per definitie gecalibreerd: daar zit namelijk geen verschil tussen. Daar zou je dus ook geen reeele verschillen verwachten, imaginaire verschillen kunnen altijd. En bij die kabeltjes is het niet zonder meer zeker. Als het LS kabels zijn zeker niet als ze te dun zijn.

Groet,

Jacco

Nou, in het geval van de Furutech is het per definitie gecalibreerd: daar zit namelijk geen verschil tussen. Daar zou je dus ook geen reeele verschillen verwachten, imaginaire verschillen kunnen altijd...

Oh oh, nu heb je Ruud boos gemaakt! :o

Ik heb thuis een sony dvp ns 305 , voor films , en voor als mijn" high end " weer eens niet speelt , aangesloten via mijn ARC sp6 , naar de ML 431 , en ik moet zeggen dat ik het geluid ook zeer goed vind , bij films bijv. saving private ryan , klinken de geluiden veel verder buiten de speakers , als ik met welke cdspeler dan ooit gehaald heb, dus toch DVD audio! :(:rolleyes:

De recente ABX test bestond eigenlijk uit 2 testen (2 maal 2 spelers).

Op dit forum heeft een recensie gestaan van een vergelijk van meerere (4?) spelers waaraan, volgens mij, Nando, Puur, Erik Klijnsmit en John Picoso deelnamen.

Ik heb even gezocht en dit is hem.

Ik heb thuis een sony dvp ns 305 , voor films , en voor als mijn" high end " weer eens niet speelt , aangesloten via mijn ARC sp6 , naar de ML 431 , en ik moet zeggen dat ik het geluid ook zeer goed vind , bij films bijv. saving private ryan , klinken de geluiden veel verder buiten de speakers , als ik met welke cdspeler dan ooit gehaald heb, dus toch DVD audio! :(:rolleyes:

Laat ik voorop stellen dat het fijn is, dat je je geluiden ver buiten de speakers hoort!

Maar probeer nou eens een goed-opgenomen cd in beide spelers? Liefst eentje met veel sfeer en leuke geluidjes, die je graag beluistert met de dedicated cd-speler en die je goed kent?

Wat voor merk/type is je high-ender?

Dat is een WADIA 581 , ook niet de minste mag je aannemen ,deze staat weer sinds een half uur te spelen (kan er dus nog niet veel over zeggen), al mijn problemen zijn weer opgelost hoop ik met de spanning .

In de tussentijd heb ik de 302 gehad , maar vergelijken bij die wadia is moeilijk omdat ik direct speel , zonder voortrap , en die sony gaat via de ARC , ik zou eigenlijk een zeer goede moderne voortrap moeten kopen evt gebalanceerd , want wadia en ML zijn gebalanceerd opgebouwd.

Dan afzonderlijk die sony respectievelijk de wadia aansluiten , komt nog wel .

Die 302 kan wel wat scherp (digitaal)overkomen zeker in het begin, wen je blijkbaar aan , direct aangesloten.

Bij film bedoel ik echt dat de kogels op 90 graden van je inslaan , en dat bij stereoweergave, dat maak ik op gewone cd niet mee ( alleen soms Qsound effectjes)

Dat is een WADIA 581 , ook niet de minste mag je aannemen ,deze staat weer sinds een half uur te spelen (kan er dus nog niet veel over zeggen), al mijn problemen zijn weer opgelost hoop ik met de spanning .

In de tussentijd heb ik de 302 gehad , maar vergelijken bij die wadia is moeilijk omdat ik direct speel , zonder voortrap , en die sony gaat via de ARC , ik zou eigenlijk een zeer goede moderne voortrap moeten kopen evt gebalanceerd , want wadia en ML zijn gebalanceerd opgebouwd.

Die 302 kan wel wat scherp (digitaal)overkomen zeker in het begin, wen je blijkbaar aan , direct aangesloten.

Bij film bedoel ik echt dat de kogels op 90 graden van je inslaan , en dat bij stereoweergave, dat maak ik op gewone cd niet mee ( alleen soms Qsound effectjes)

Dus je vergelijkt geluid van een film op dvd met een cd? Lastig hoor! :rolleyes:

Dus je vergelijkt geluid van een film op dvd met een cd? Lastig hoor! :rolleyes:

het zijn toch allebeide digitale schijfjes , kan mij niks schelen welk systeem er gehanteerd wordt, ik constateer allen wat ik hoor, en geluid is geluid, maar ik ben met je eens dat het lastig vergelijken is , is er iemand hier die meer ervaring heeft met dvd audio ;)

IK heb net het cdtje beluisterd van nils lofgren , keith dont go , zeer mooi gitaarspel , ken ik ook heel goed, die wadia klinkt veel gecontroleerder , blijft strakker klinken dan die sony arc combo, klinkt gewoon mooier , ook wat meer detailweergave, klanken en stemmen klinken langer uit, maar de prijs is ook iiiiiiietes hoger, het prijs verschil waard , dat is persoonlijk , van die andere set kan ik ook genieten. :huh:

IK heb net het cdtje beluisterd van nils lofgren, keith dont go, zeer mooi gitaarspel, ken ik ook heel goed, die wadia klinkt veel gecontroleerder, blijft strakker klinken dan die sony arc combo, klinkt gewoon mooier, ook wat meer detailweergave, klanken en stemmen klinken langer uit, maar de prijs is ook iiiiiiietes hoger, het prijs verschil waard, dat is persoonlijk, van die andere set kan ik ook genieten. :huh:

Dank je andromedaaudiodesign, leuke test. ;) Gelukkig maar dat jouw Wadia beter klinkt dan een Sony alles-eter met cd's!

Ja anders was ik echt ziek , en hij staat pas een uurtje aan , dus dat wordt beter, al weet ik niet hoelang een cd speler moet inspelen, ik zal de komende dagen wat meer nummers draaien die ik goed ken, en dan wel eens weer posten, maar voor het geld vind ik die sony zeker niet slecht , ik heb ook die gemodif. hawk speler gehad en nog een cec speler beluisterd , en vond die niet beter dan die zonie. :blink:

Vanavond is Zee op luister-bezoek geweest. Dat doen audiofielen onderling wel eens. Gezellig gepraat over van alles en lekker gegeten (tenminste dat vond ik) samen met mijn dochter, die vandaag binnen 1 week na haar ontslag een nieuw baantje had gevonden. Bij een notaris-kantoor. :cool2:

Direct na binnenkomst sleurde ik Zee naar de luister-bank en zette hem de intro van het eerste nummer van Patricia Barber's laatste cd voor. Het stukje waar ik zo veel verschil tussen mijn high-end cd-spelers hoorde. Verwachtingsvol keek ik hem aan toen alle fragmenten op beide cd-spelers voorbij waren, maar tot mijn verbazing hoorde hij geen echt verschil. En dat terwijl het verschil in mijn ogen zo groot was. :confused:

De luister-sessie begon toen pas. Ik liet hem wat horen, hij mij. Zo heb ik weer een paar prachtige stukken klassiek gehoord met veel violen en clavecimbels. Volgende week maar wat cd's inslaan.

Zee is zeer aardig en intelligent gezelschap dus het was een prima avond. Luister-sessies zijn altijd leerzaam en gezellig. En... aan het eind kwam alles toch nog goed. Zee heeft beloofd ook nog een postje te doen in dit topic.

Een tegenbezoekje aan Zee is zeer de moeite waard. Ongelooflijk mooie luidsprekers.

Hebben we ook afgesproken. Ik ben vreselijk benieuwd hoe zijn set klinkt. Ook ben ik benieuwd naar de getweakte Benchmark dac. Vorig jaar heb ik die hier al eens gehoord en toen klonk hij al goed.

Mijn perceptie dan maar eerst... :)

In het begin probeerde ik bij Zee het verschil tussen de XA-50ES en de NS36 er 'even' doorheen te drukken. De test-track, het volledige intro van de laatste cd van Patricia Barber, duurt minstens een minuut of 4 en dat werd 2 keer op de NS36 gespeeld,