Jump to content

Sony XA-50ES versus Sony DVP-NS36

Recommended Posts

Na aanleiding van het 'tumult' rondom de al dan niet aanwezige verschillen tussen cd spelers, alsmede het feit dat Huub allemaal nieuwe componenten in zijn set heeft sind ik ruim een jaar geleden al eens bij hem was geweest, vond ik het tijd worden Huub weer een te bezoeken om wat luisterindrukken op te doen.

Vrijdagavond was het dus zover en dat kon ik mooi combineren met het ophalen van mijn auto die bij vlak bij Huub naar de garage moest.

Huub zijn set bestaat momenteel (ja, bij Huub kan dat nogal snel wisselen) uit: Sony XA50es en NS36 cd spelers, Lavardin versterking en JM Lab speakers. Interlinks waren als ik Huub goed heb begrepen van Xindak. Speakerkabels weet ik eigenlijk niet (Huub?).

We begonnen de luistersessie met een cd van Huub: Patricia Barber. Opnametechnisch erg mooi (maar een kunstmatige akoestiek); qua muziek doet het mij erg weinig.

Natuurlijk was Hub erg benieuwd of ik verschillen kon waarnemen tussen de 2 Sony speler. Om eerlijk te zijn: ik hoorde weinig tot geen verschil. En dat terwijl de afluisterniveaus niet eens waren gecallibreerd! Voordat we verder zijn gaan luisteren had de gastheer voor een prima maaltijd gezorgd. Super Huub!

Tijdens het eten had ik een van mijn zelf meegebrachte CDs opgezet: De serenade opus 22 en 44 van Dvorak (Saint Paul chamber orch olv Hugh Wolf, Teldec). Dat klonk best aangenaam!

Aansluitend zijn we wat 'serieuzer gaan luisteren waarbij ik voornamelijk putte it mijn eigen stapelte meegebrachte CDs. Om te beginnen, wat dacht je van Bach's cantate BWV 198 (Gardiner, Archive). Een werkelijk prachtige opname uit de Pelgrimage tour van Gardiner. 'Lass Furstin, lass noch einen Strahl' is de cantate genaamd en zo staat ook op het CD doosje te lezen. Waar de tekst verder over gaat? Kijk daarvoor ook maar in het boekje van de CD want de tekst was op de set van Huub niet te verstaan. Is de set dan zo slecht? Nee integendeel! ECHO Echo echo........ De luisterruimte van Huub is werkelijk keihard! Een combinatie van een structureel te lange nagalmtijd, flutterecho (met name tussen het betonnen plafond en de tegelvloer) en een paar staande golven (deze laatste waren ovrigens niet echt hinderlijk) maken dat je ERG VEEL details in de muziek moet missen. Er is in de luisterruimte een constant hoog 'lawaai' niveau aanwezig als gevolg van de versmering van het indirecte geluid.

Zoals gezegd, het prachtige Monteverdi Choir is niet te verstaan en hoe Gardiner ook zijn best doet, de English Baroque soloists komen niet tot hun recht.

Andere muziek: Handel! Het concerto grossi opus 6 nr 3 (Nicolas McGegan, Veritas). Met deze muziek is de lange nagalm iets minder storend en vallen er meer details van de set van Huub te ontrafelen. Prachtige strijkersklanken en een mooi natuurlijke clavecimbel. We halen de CD uit de XA50 en doen hem in de NS36 (ja ja, de high end broeder van de NS30, aldus Huub). Even het geluid op mij laten inwerken alvorens een conclusie te trekken.... Is het verschil groot? Nee. Op het eerste gehoor valt dat mee en dat verbaast mij ook niet omdat ik dit in de 'blinde' test bij Hans van Liempd ook al had gemerkt. Nog even wat langer luisteren......en weer terug met de cd naar de XA50. Ja, nu is het toch wel heel duidelijk: de XA50 is echt een stuk fraaier! Waar is dat dan aan te horen? Wt mij opviel waren de celli (klonken op de NS36 met weinig textuur) en de hoge strijkers (erg schel). Ook was de akoestiek van de zaal mooier gedefinieerd met de XA50. Het verschil dat ik met Patricia Barber dus niet hoorde was er dus wel, mits geluisterd met

Bedankt voor je lieve reactie. :wub:

De galm is inderdaad een probleem. Ik had een kleed tussen speakers en luister-plek maar dat is door 5 knabbelende, plassende, poepende en vomerende puppies een maand of 4 geleden volledig om zeep geholpen. Omdat ik nooit hard draai valt de echo bij normaal gebruik wel mee. Bezoekers klagen altijd omdat de muziek dan veel harder moet.

Op 2 april gaat de laatste pup, samen met mijn dochter, het huis uit. Als ik in juni mijn belasting terugkrijg koop ik, behalve een plasma en een PS3, een stoffen hoekbank en een nieuw kleed. Dat moet voldoende zijn.

Guest Kraus vonBentinck
koop ik, behalve een plasma en een PS3, een stoffen hoekbank en een nieuw kleed. Dat moet voldoende zijn.

eerst een andere avatar svp :D dat verhoogt het leesplezier van je bijdragen in niet geringe mate :ph34r:

koop ik, behalve een plasma en een PS3, een stoffen hoekbank en een nieuw kleed. Dat moet voldoende zijn.

eerst een andere avatar svp :D dat verhoogt het leesplezier van je bijdragen in niet geringe mate :ph34r:

Ja, ook zo'n duf bloemenvaasje zeker. :D

Waarom ben jij trouwens junior member en ik senior member, terwijl jij veel meer posts hebt?

Guest Kraus vonBentinck

of je junior member bent of blijft of wat anders staat hear bekend als "Het Grote Geheim"

Ik vermoed dat men niet alleen kijkt naar het aantal maar vooral naar het gewicht van je bijdragen en daardoor zal ik wel altijd klein blijven. Forever young!

of je junior member bent of blijft of wat anders staat hear bekend als "Het Grote Geheim"

Ik vermoed dat men niet alleen kijkt naar het aantal maar vooral naar het gewicht van je bijdragen en daardoor zal ik wel altijd klein blijven. Forever young!

Jeetje! Ik heb 18,52 keer minder posts dan jij. Dat zegt dan wel veel over het gewicht van mijn bijdragen!

.........Ik had een kleed tussen speakers en luister-plek maar dat is door 5 knabbelende, plassende, poepende en vomerende puppies een maand of 4 geleden volledig om zeep geholpen..........

Ja Huub, ik zei nog wel dat de beste upgrade voor audiofielen is er voor te zorgen dat je geen huisdieren en koekoeksklokken in je luisterruimte hebt ronddwalen :D

Als gevolg van mijn huisdier-luw beleid heeft de laatste koekoeksklok onlangs uit eigener beweging het pand verlaten.

Inmiddels hangt er een slaapzak aan de spiegel. Vanmiddag heb ik eindelijk een kleed. Morgen komt Chansig luisteren.

Kunnen we ook nog even de NS36 vergelijken met de XA-50ES. Ondanks alle rumoer blijft het interessant, een speler min of meer objectief (door de hoeveelheid waarnemingen) aan te wijzen als 'slecht'.

zeg Huub,

zou jij wat voelen voor een blinde vergelijking tussen twee cd-spelers waarvan jij zeker weet dat ze anders klinken?

en zou jij het leuk vinden als Dekkersj en ik en evt anderen bij aanwezig zouden zijn om de test in goede banen te leiden en mee te luisteren? :)

Geen probleem, maar dat doe ik pas als van de NS36 is vastgesteld dat hij 'slecht' is. En subjectieve bewijzen nemen wat tijd.

en zou jij het leuk vinden als Dekkersj en ik en evt anderen bij aanwezig zouden zijn om de test in goede banen te leiden en mee te luisteren? :)

Gewoon voor de lol ? Dan wil ik wel meedoen, mij maakt het niet uit of alle cd spelers hetzelfde klinken...hoor de anderen toch niet als ik naar de mijne luister..

Groeten Hans

zeg Huub,

zou jij wat voelen voor een blinde vergelijking tussen twee cd-spelers waarvan jij zeker weet dat ze anders klinken?

Geen probleem, maar dat doe ik pas als van de NS36 is vastgesteld dat hij 'slecht' is. En subjectieve bewijzen nemen wat tijd.

OK,

neem de tijd ervoor,

ps; ik lees net dat Hans van Liempd weer

zeg Huub,

OK,

neem de tijd ervoor,

ps; ik lees net dat Hans van Liempd weer

Huub, ik kan niet geloven dat jou 'zo objectief mogelijke tests' daadwerkelijk enigszins objectief zijn! Er sluipt zooooooooooo gemakkelijk een snufje vooroordeel in; genoeg om het 'objectieve' oordeel weer bijzonder subjectief te maken.

Ik begrijp dat je overtuigd bent dat je methode behoorlijk juist is maar er schuilt voor mijn gevoel wat 'audiofiele zelfoverschatting' in.

Vooral wanneer er bij direct vergelijk geen echt verschil te horen is maar het toch een 'bagger' of 'k_t' speler is.. dat wekt gewoon argwaan bij mij..

Beide. Het zegt ook iets over wat we onder niet blinde omstandigheden onbewust in onze hersenen met de data die uit de oren komt allemaal uitspoken.

Hoe weet je dat zo zeker? Heb je dat zelf gemeten?

Nee dat is gewoon zo, wetenschappelijk vastgeld na een aantal onderzoeken gedaan te hebben die het idee bevestigde dat er iets in je hersenen gebeurt wat we dan vervolgens auto suggestie nomen....Net zo vaag als dat koper anders klinkt als zilver maar dan andersom en niet waar of waar.

Groeten Hans