Jump to content

Probleem Chinese import

Manus
 Share

Recommended Posts

Precies het fijne weet ik er nog niet van, maar ik begreep van Ronald Spaargaren van Sense of Music dat de import van audioproducten van Jasmine op dit moment stilligt. Oorzaak: strengere wetgeving voor wat betreft gevaarlijke stoffen. In dit geval om precies te zijn het gebruik van lood in solderingen. Europa wil loodvrije soldeer hebben. Volgens Spaargaren is er echter bijna geen Chinees bedrijf dat daar gebruik van maakt.

Hoe dan ook, als het verhaal klopt, kon de import van Chinese audio wel eens een probleem worden. Iemand bekend met deze problematiek?

Klopt,

Het gaat om de RoHS richtlijn.

Het begrip RoHS komt van het engelse Restriction of Hazardous Substances, oftewel Vermindering van Gevaarlijke Stoffen. Het moet het gebruik van zes stoffen in de elektronische industrie verminderen. Iedere lidstaat van de EEG kan een eigen wet aannemen om deze richtlijn in te voeren.

De volgende stoffen vallen onder de richtlijn:

Lood - Pb

Kwik - Hg

Cadmium - Cd

Chromium VI (hexavalent chromium)

PBB

PBDE

PBB en PBDE zijn vlamvertragers die in sommige plastics worden gebruikt.

Lastige richtlijn, vorig jaar heb ik bij mijn werkgever grote problemen gekregen omdat we een veel gebruikt type relais niet meer konden krijgen, dit had te maken met de ombouw van de productielijnen bij de fabriek zodat ze loodvrij konden solderen.

Dus het probleem is nog groter dan ik dacht en is niet alleen beperkt tot China...

Dit is tijdelijk want op termijn gaan de USA en zelfs China ook RoHS-achtige normen hanteren.

Wat niet wegneemt dat het voor de elektronische industrie, wereldwijd, een zware opgave was om

vandaag aan de Europese RoHS/WEEE te kunnen voldoen.

En uiteraard zijn bepaalde sujets er heel rijk van geworden.

Precies het fijne weet ik er nog niet van, maar ik begreep van Ronald Spaargaren van Sense of Music dat de import van audioproducten van Jasmine op dit moment stilligt. Oorzaak: strengere wetgeving voor wat betreft gevaarlijke stoffen. In dit geval om precies te zijn het gebruik van lood in solderingen. Europa wil loodvrije soldeer hebben. Volgens Spaargaren is er echter bijna geen Chinees bedrijf dat daar gebruik van maakt.

Hoe dan ook, als het verhaal klopt, kon de import van Chinese audio wel eens een probleem worden. Iemand bekend met deze problematiek?

Beste Manus dit verhaal klopt inderdaad, wij hebben dit Probleem met producten van Phonic.

Wij verkochten veel limiters/compressors en buizen-enhancers van dit Pro-audio merk, echter doordat deze in china met loodhoudende tin gefabriceerd worden zijn veel van hun producten niet meer leverbaar omdat ze simpelweg Europa niet meer inkomen.

Jammer maar je doet er niets aan :rolleyes: op den duur zal het wel allemaal gelijk getrokken worden en zullen ze in China en de USA ook volgens deze eisen moeten produceren, anders zullen ze steeds minder kunnen exporteren.

M.V.G. Marcel

Die hele RoHS norm is eigenlijk belachelijk. Daar heeft een Engelse politicus zich weer moe op gedacht, zonder te weten waar hij het over had. Het lood dat in soldeer zit maakt net 1% van het totale loodgebruik op de hele wereld uit. Als je denkt dat je looddampen tijdens het solderen binnen krijgt, heb je het ook mis. Lood verdampt op een veel hogere temperatuur dan waarop je soldeert.

Wat echt ongezond is, is de flux (vloeimiddel/oxidatieverwijderaar) die in soldeer zit. En laat die bij loodvrije soldeer nou ook nog eens giftiger zijn dan bij loodhoudende soldeer. Bovendien moet je er meer van gebruiken om een fatsoenlijke soldeerverbinding te krijgen.

Een ander nadeel van loodvrije soldeer is dat het dus slechter verwerkbaar is en dus contacten slechter (kunnen) zijn. Daarbij moet je er ook nog rekening mee houden dat de soldeertemperatuur omhoog moet, waardoor het stroomverbruik ook omhoog gaat. En wie heeft het dan over zuinig zijn op het milieu :blink::confused:

RoHS wetgeving

Voor vragen en nieuws: PIEK archief

Volgens Spaargaren is er echter bijna geen Chinees bedrijf dat daar gebruik van maakt.

Dat is echt volstrekte onzin! 3/4 van alle elektronica in je huis wordt geproduceerd in China en vrijwel 100% van de computer spullen.

Dat sommige nog niet over zijn tja ... Maar dat geldt beslist niet alleen voor voor Chinese makeliij. De RoHS richtlijn geldt wereldwijd, zij het gedwongen door de CE regelgeving.

;)

Volgens Spaargaren is er echter bijna geen Chinees bedrijf dat daar gebruik van maakt.

Dat is echt volstrekte onzin! 3/4 van alle elektronica in je huis wordt geproduceerd in China en vrijwel 100% van de computer spullen.

Dat sommige nog niet over zijn tja ... Maar dat geldt beslist niet alleen voor voor Chinese makeliij. De RoHS richtlijn geldt wereldwijd, zij het gedwongen door de CE regelgeving.

;)

Wellicht fraseer ik hem foutief en bedoelt hij te zeggen "is er echter bijna geen Chinees merk dat daar gebruik van maakt"? Maar goed, feit lijkt me in elk geval dat de import van sommige Chinese audioproducten nu stilligt om voornoemde redenen.

Dat is knap knullig dan. De CE richtlijn voor loodvrij soldeer is vorig jaar op 1 juli ingegaan. Dat dat zou gebeuren is al een jaar of 5 bekend.

Sommige bedrijven laten het, zoals vaak, gewoon op hun beloop onder het motto de kruik gaat zolang te water totdat ie barst. Audiofilee arrogantie... ? Of toch maar slechte bedrijfsvoering?

Loodvrij solderen is idd lastiger en kritischer maar er zijn zat bedrijven die het inmiddels goed onder de knie hebben.

Technisch ben ik het ook niet eens met het loodvrij gebeuren. Voor een goed resultaat moeten de printen eerst verzilverd worden. Dat heeft nadelen ivb met opslag. Zilver oxideert nogal snel en printen die niet gelijk verwerkt worden, worden onbruikbaar. Veel bedrijven zijn daarom overgegaan tot vergulden van de printen. Op die manier wordt de eis van loodvrij contraproductief en leidt tot nodeloze verspilling van kostbare grondstioffen.

;)