bartverwaaijen Posted 21 maart 2007 Report Share Posted 21 maart 2007 Hoi ik heb weer eens een vraagje. Ik gebruik als bron een Teac vrds t-1 lopwerk en een apogee mini dac. Soms als ik zit te luisteren komt er echter een plop door het geluid heen(geluid valt even weg dus). Ik ben er bijna 100% zeker van dat dit ten gevolge is van een of ander electrisch apparaat in de buurt. Omdat het 's avonds laat eigenlijk nooit voorkomt. Nu was mijn idee om de dac en het loopwerk aan te sluiten op zo'n computer backup batterij apparaat. Schakelaar in het netsnoer maken. Bij normaal gebruik schakelaar aan en bij serieus luisteren schakelaar uit en luisteren op de accu. Is dit een goed plan of kom ik dan weer op allerlei problemen terecht. Of zou het de geluidskwaliteit kunnen schaden?? Greetz Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 22 maart 2007 Report Share Posted 22 maart 2007 Hoi ik heb weer eens een vraagje. Ik gebruik als bron een Teac vrds t-1 lopwerk en een apogee mini dac. Soms als ik zit te luisteren komt er echter een plop door het geluid heen(geluid valt even weg dus). Ik ben er bijna 100% zeker van dat dit ten gevolge is van een of ander electrisch apparaat in de buurt. Omdat het 's avonds laat eigenlijk nooit voorkomt. Nu was mijn idee om de dac en het loopwerk aan te sluiten op zo'n computer backup batterij apparaat. Schakelaar in het netsnoer maken. Bij normaal gebruik schakelaar aan en bij serieus luisteren schakelaar uit en luisteren op de accu. Is dit een goed plan of kom ik dan weer op allerlei problemen terecht. Of zou het de geluidskwaliteit kunnen schaden?? Greetz Bart Bijna nooit (of eigenlijk helemaal nooit) heb ik gehoord dat zo'n UPS voor computerdoeleinden een positieve invloed heeft gehad op welke audio onstallatie ook, in tegendeel! Er komt zoveel troep uit dat je set aanzienlijk beroerder gaan klinken. Zo'n UPS is alleen gemaakt om een computersysteem zo lang mogelijk in de lucht te kunnen houden in geval van stroomuitval, dat er een enigszins schone sinus uitkomt is volledig onbelangrijk en dat zal je direct terughoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 22 maart 2007 Author Report Share Posted 22 maart 2007 Ok, dankje arjen dat wou ik weten. Is het misschien dan wel een optie om een kastje met loodaccu erin te bouwen als voeding voor mijn DAC ?? Deze werkt namelijk ook op 12 V. Zo ja heeft iemand hier nog ergens een ontwerpje voor liggen?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 25 maart 2007 Report Share Posted 25 maart 2007 Beetje trage reactie misschien,maar ik denk dat het wel moet lukken om je DAC te voeden met een accu.Volgens de site van Apogee trekt hij max. 5W,dat is prima door een accu te leveren. Je zou het zo kunnen aansluiten: S1 heb ik bedoeld als een 'om'-schakelaar,zodat nooit tegelijkertijd de adapter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 maart 2007 Report Share Posted 25 maart 2007 Omschakelaars zijn gewoon te koop, dus dat hoeft het probleem niet te zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 25 maart 2007 Author Report Share Posted 25 maart 2007 Neej mijn probleem is meer welke accu en hoe moet ik die laden. Ik heb al een beetje bij conrad lopen neuzen maar kom er nog niet echt wijs uit wat nu het makkelijkst is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 maart 2007 Report Share Posted 25 maart 2007 Neej mijn probleem is meer welke accu en hoe moet ik die laden. Ik heb al een beetje bij conrad lopen neuzen maar kom er nog niet echt wijs uit wat nu het makkelijkst is. Als je die omschakelaar weglaat, laadt de accu op tijdens het spelen. Maar omdat je waarschijnlijk niet altijd speelt zou je na het spelen de adapter moeten kunnen afschakelen. Anders overbelast je de accu waarschijnlijk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 26 maart 2007 Report Share Posted 26 maart 2007 Een ander ideetje: Je hebt hier wel een acculader voor nodig en dan ook nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 26 maart 2007 Author Report Share Posted 26 maart 2007 Ook, interessesant. Wat is het dynamisch bereik van zo een explosie. Maar even zonder geintjes. Bedankt voor de tips ik denk dat ik hier wel wat mee kan beginnen. Maar jij suggereerde ook het loopwerk daarop aan te sluiten maar dit werkt gewoon op 220 dus dat zal wel wat lastig zijn, toch?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 26 maart 2007 Report Share Posted 26 maart 2007 Wellicht ligt het een beetje aan de kwaliteit van de 'computervoeding' . Bij mij staat er al heel wat jaren een APC matrix in de meterkast die een mooie sinus geeft. Er komt zeker geen rommel uit zoals eerder gesuggereerd. gr. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 26 maart 2007 Report Share Posted 26 maart 2007 Of als't wat geld mag kosten: http://www.thel-audioworld.de/module/akku/akku.htm RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 26 maart 2007 Author Report Share Posted 26 maart 2007 ja dat geloof ik graag, Maar zo'n proffessionele oplossing zoek ik nu ook weer niet. Het is zoals hierboven beschreven een dacje dat maar 5 watt gebruikt. Dus misschien is zo'n APC matrix een beetje overkill. groeten bart wow erg mooi Rastaphill. Zoiets zocht ik idd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 26 maart 2007 Report Share Posted 26 maart 2007 Ook, interessesant. Wat is het dynamisch bereik van zo een explosie. Maar even zonder geintjes. Bedankt voor de tips ik denk dat ik hier wel wat mee kan beginnen. Maar jij suggereerde ook het loopwerk daarop aan te sluiten maar dit werkt gewoon op 220 dus dat zal wel wat lastig zijn, toch?? Ik heb een plaatje van de binnenkant van je loopwerk gevonden (thumbnail): Om dit op accu's aan te sluiten zal te toch minimaal het schema nodig hebben,en moeten weten welke spanningen en stromen er zoal lopen.Kan dus knap lastig worden. Die link die Rastaphil gegeven heeft ziet er bijzonder goed uit.Ik zou als ik jou was eerst gaan kijken of dat niet tegen een redelijke prijs te maken is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 26 maart 2007 Author Report Share Posted 26 maart 2007 Wel eh ja, het probleem is dat ik niet zo;n hele goeie DIYer ben. Dus misschien staat dat module systeem me wel aan. ALleen snap ik niet echt welke onderderdelen ik nu allemaal nodig heb om het echt goed te laten werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 23 mei 2008 Author Report Share Posted 23 mei 2008 ik gebruik inmiddels een batterygeek.com powerstation met 140Wh. Deze had ik eigenlijk aangeschaft voor mijn sony ux280 laptop. Maar hij doet het ook prima op de DAC, echt een aanrader met name de bas profiteerd er behoorlijk van en is een stuk minder rommelig. 1x per week opladen en spelen maar met die hap, houd het ongeveer 15-20 uur uit op de accu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts