dekkersj Posted 6 april 2007 Report Share Posted 6 april 2007 Jacco, Zonder daarbij de uitgangspunten van blindheid en gecalibreerde levels te verlaten. Dat laatste is echt heel belangrijk. Vergeet niet dat voor een goed vergelijk je zoals aangegeven in de methodiek die ik in de andere thread beschrijf je gebruik moet maken van copie Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 6 april 2007 Report Share Posted 6 april 2007 Jacco, Of er was geen verschil of we waren niet in staat het verschil te herkennen. Dat laatste wil ik graag verder uitzoeken. Mijn ervaring is dat er tussen CD-spelers wel degelijk verschil zit, alleen is 't vaak lastig om deze verschillen te herkennen. Zaak is dan ook om voordat de luistersessie begint je goed voor te bereiden door de te beluisteren CD op je eigen installatie goed te beluisteren. Maar ook dan is 't soms erg lastig, zeker wanneer je blind gaat proberen aan te wijzen welke CD-speler er speelt, verschillen ontdekken blijkt niet 't grootste struikelblok, maar daarna nog aan kunnen wijzen na een aantal keer blind schakelen welke CD-speler er speelt wel. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 6 april 2007 Report Share Posted 6 april 2007 Jacco, Zonder daarbij de uitgangspunten van blindheid en gecalibreerde levels te verlaten. Dat laatste is echt heel belangrijk. Vergeet niet dat voor een goed vergelijk je zoals aangegeven in de methodiek die ik in de andere thread beschrijf je gebruik moet maken van copie Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 april 2007 Report Share Posted 6 april 2007 [...]maar daarna nog aan kunnen wijzen na een aantal keer blind schakelen welke CD-speler er speelt wel. [...] Neenee! Dat hebben we niet gedaan. Dan wordt het alleen maar nog veel ingewikkelder. Niet een aantal keer blind schakelen en dan vragen welke er speelt. Dat is een heel ander statistisch model. Vantevoren zeggen: dit is speler A Vantevoren zeggen: dit is speler B en dan eentje uitkiezen om te laten horen: A of B. De luisteraar moet dan zeggen welke het is. De afweging die de luisteraar moet doen is: lijkt ie veel op de voorgaande? Ja, dan is X=B. Nee, dan is X=A. Zo simpel is het en niet meer dan dat. Als je een aantal keer blind schakelt en dan vraagt welke er speelt, maak je het ikweeniethoeveel moeilijker voor de luisteraar. Kan wel, maar dan moet je een andere test bedenken. Je doet dan een beroep op het lange termijn geheugen. Terwijl bij een ABX het korte termijn geheugen wordt aangesproken. Tenminste, zo hebben we het gedaan. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 april 2007 Report Share Posted 6 april 2007 Misschien nog een zinvolle aanvulling op het voorgaande: Vantevoren zeggen: dit is speler AVantevoren zeggen: dit is speler B en dan eentje uitkiezen om te laten horen: A of B. De luisteraar moet dan zeggen welke het is. De afweging die de luisteraar moet doen is: lijkt ie veel op de voorgaande? Ja, dan is X=B. Nee, dan is X=A. Zo simpel is het en niet meer dan dat. Het is dus de bedoeling dat het de luisteraar zo eenvoudig mogelijk gemaakt moet worden. Hij of zij hoeft niet diep te graven in zijn geheugen of wat dan ook. Die moet zich met luisteren bezighouden. Je zou het kunnen uitbreiden met een uitleg, mocht dat van toepassing zijn. Bij het vantevoren laten horen van speler A en B zou je iemand kunnen laten uitleggen wat de karakteriserende eigenschap is van de betreffende speler. Alleen als het functioneel is natuurlijk. Als ie bij X maar zijn mond houdt. Dan is het aan de luisteraar om een oordeel te vellen over wat ie nu hoort en wat ie daarvoor gehoord heeft. In principe hoeft de luisteraar niet eens te herinneren wat A was, op basis van een verschil tov B heeft hij genoeg. Overigens staat er geen tijdslimiet voor het ten gehoren brengen van A, B en X. Dat kun je zo lang maken als je wilt. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 april 2007 Report Share Posted 6 april 2007 Vantevoren zeggen: dit is speler AVantevoren zeggen: dit is speler B Zoals ik ABX software gebruik; Luisteraar geeft aan A te willen horen Luisteraar geeft aan B te willen horen Luisteraar geeft aan A te willen horen ... een aantal maal met het zelfde stuk. Luisteraar geeft aan X te willen horen en zegt dit is A / B Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 6 april 2007 Report Share Posted 6 april 2007 Marcel, Het is niet de bedoeling om als een idioot de hele tijd te gaan zitten schakelen, daar wordt niemand wijzer van. In de meeste tracks zitten wel passages waar je prima een stuk afbeelding of ruimte mee kunt beoordelen, juist die stukken kan je dan AB schakelen en zodoende luisteren of de afbeelding beter op z'n plek valt (of niet) en of de ruimte groter wordt of juist krimpt. Eerst op de ene CD-speler een track helemaal afluisteren en vervolgens op de volgende zet weinig zoden aan de dijk. Ook muzikaliteit en emotie moet na een aantal seconden luisteren duidelijk zijn, tenminste voor mij werkt 't zo en ik vergelijk op deze manier regelmatig audio-apparatuur, meestal versterkers. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 april 2007 Report Share Posted 6 april 2007 Vantevoren zeggen: dit is speler A Vantevoren zeggen: dit is speler B Zoals ik ABX software gebruik; Luisteraar geeft aan A te willen horen Luisteraar geeft aan B te willen horen Luisteraar geeft aan A te willen horen ... een aantal maal met het zelfde stuk. Luisteraar geeft aan X te willen horen en zegt dit is A / B Kan ook. Je mag net zo lang A en B horen en weten dat het A en B is totdat je genoeg geleerd hebt om een oordeel over X te kunnen vellen. De test schrijft niet voor dat je slechts 1 keer A en B mag horen. Je mag het zoveel keer horen als je wilt en er net zo lang over doen als je zelf wil. Ik vind het allemaal prima! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 nemen jullie dan ok verschillende cd spelers mee. ik heb sinds kort een hdcd speler en de cd die zo opgenomen zijn klinken toch echt beter, dan heb je nog SA cd spelers waar ik nog niet echt naar heb kunnn luisteren maar waar je wel goede dingen over hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts