Jump to content

De ideale speaker...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Stel... m'n Omega's gaan eruit en ik wil wat anders gaan bouwen.

Niet dat het al zover is, maar WAT is nu het beste principe??

Over beter.. wat vinden jullie het beste principe...???

- Hoornkasten vanwege het rendement en bijbehorende dynamiek.

- Breedbandspeakers, vanwege het ontbreken van overgangsfrequenties.

- Vliezen, vanwege het "open karakter"

- 'd-Appolito vanwege de weinige vertikale spreiding.

- enz..

En dan natuurlijk...

- Zware massieve kasten (beton, steen) of tripex lichtgewichten.

- Enorm gebraced of juist een zo open mogelijke stuctuur.

- Of dipolen....

- Of aparte op ekaar gestapelde kasten...

Of combinaties van bovenstaande...???

Hoe 't eruit ziet is minder van belang in m'n luisterhok.

De afmetingen moeten wel binnen de perken blijven. Ik denk aan maximaal het formaat van m'n Omgea's (40 x40x 125 cm).

:)

Gezien de beperkingen in afmetingen, kun je hoorns en vliezen dus alweer schrappen van het lijstje....... :)

Gezien de beperkingen in afmetingen, kun je hoorns en vliezen dus alweer schrappen van het lijstje....... :)

Ik heb ook combinaties genoemd...

Ik zou b.v. kunnen denken aan een setje magnetostaten met dynamische dipool woofers.

Zo hoorde ik 'n keer van die dipolen met twee speakers tegenover elkaar (

Hallo Hans,

Wil je nog beter...... wordt moeilijk! ;) Van kleuring lijk je in iedergeval niet te houden.

Voordeel van ESL/magnetostaten is breedbandigheid in combi met openheid, natuurlijkheid en transparantie. Zeker de combi met dipole conus subs lijkt mij een goede. (Dipole heeft nog een voordeel; de buurjongen heeft er minder last van. ;) ) Een simpele opzet kan zijn de kleinere magnepans (of Quads!!!) met dipole subs er onder (overgang <100hz, meestal wel een DSP nodig voor de subs) moet top klinken.

Groet,

Jeroen

je zou je af kunnen vragen of er een principe is wat het "beste"is. Ik heb veel verschillende speakers gehoord en die waren van zeer divers pluimage. Ik weet wel dat mijn persoonlijk voorkeur uit gaat van een systeem met woofer en hoorns. Zoals bijv de klipsch heresy. Kast van mdf goed dik maar niet teveel verstevigd van binnen en een zo simpel mogelijk filter.

Zo'n systeem maakt wat mij betreft het meeste muziek. Alleen Zou ik hem groter maken omdat het laag wat te snel afloopt voor mijn smaak.

Hallo Hans,

Wil je nog beter...... wordt moeilijk! ;) Van kleuring lijk je in iedergeval niet te houden.

Voordeel van ESL/magnetostaten is breedbandigheid in combi met openheid, natuurlijkheid en transparantie. Zeker de combi met dipole conus subs lijkt mij een goede. (Dipole heeft nog een voordeel; de buurjongen heeft er minder last van. ;) ) Een simpele opzet kan zijn de kleinere magnepans (of Quads!!!) met dipole subs er onder (overgang <100hz, meestal wel een DSP nodig voor de subs) moet top klinken.

Groet,

Jeroen

Aan zoiets dacht ik dus...

Ik zag n.l. en setje kleine tweeweg Maggies te koop staan.

Maar ik dacht ook aan Avalon- of Wilsonaudio-achtigen..

je zou je af kunnen vragen of er een principe is wat het "beste"is. Ik heb veel verschillende speakers gehoord en die waren van zeer divers pluimage. Ik weet wel dat mijn persoonlijk voorkeur uit gaat van een systeem met woofer en hoorns. Zoals bijv de klipsch heresy. Kast van mdf goed dik maar niet teveel verstevigd van binnen en een zo simpel mogelijk filter.

Zo'n systeem maakt wat mij betreft het meeste muziek. Alleen Zou ik hem groter maken omdat het laag wat te snel afloopt voor mijn smaak.

Ik heb wel eens gedacht om een paartje Herriesy's ( ;) ) temodificeren door de kast hoger te maken. Volgens een ervaren speakerbouwer kun je dat echter beter niet doen i.v.m. de eigenschappen van de basunits.

Ik denk dat jij je het lekkerst zult vinden bij een combi van magnetostaat en bas. Daar moet toch de ruimte voor te vinden zijn in je luisterhok. Of neem de array eens mee en probeer de MC eens uit. :)

Hallo Hans,

Groet,

Jeroen

Aan zoiets dacht ik dus...

Ik zag n.l. en setje kleine tweeweg Maggies te koop staan.

Maar ik dacht ook aan Avalon- of Wilsonaudio-achtigen..

Die magnapans en dan aan iedere kant een Peerless XXLS10 in U-profiel er onder (gelijk een mooie stand). Actief filter om de boel te scheiden en je hebt een heel mooi systeem!

Dit is trouwens ook nog een erg goede optie: http://www.partsexpress.com/pdf/rdpdf.pdf

chimera5.jpg

Zou zoiets ook zelf te maken zijn met twee basspeakers van b.v. 30 cm...??

Ja dat kun je ook met gewone woofers doen. Het wordt wel vaker gedaan en noem je een isobarisch, of compound systeem. Het is voldoende de membranen tegen over elkaar te zetten, er hoeft niets tussen (de rubberranden mogen alkaar niet raken).

Het heeft als (enige) voordeel dat je het kastvolume van gesloten of basreflexkast kan halveren. Voor een open baffle is het dus zinloos, daar heb je juist zoveel mogelijk oppervlak nodig en is het zinvoller de woofers naast elkaar te plaatsen (bij voorkeur

Ik heb wel eens gedacht om een paartje Herriesy's ( ;) ) temodificeren door de kast hoger te maken. Volgens een ervaren speakerbouwer kun je dat echter beter niet doen i.v.m. de eigenschappen van de basunits.

Je zou kunnen denken aan de Cornwall, is een grote Heresy, wel met een poort, met een grotere woofer, wordt wel war breder dan 25 centimeter :huh:

Je zou kunnen denken aan de Cornwall, is een grote Heresy, wel met een poort, met een grotere woofer, wordt wel war breder dan 25 centimeter :huh:

Stond ook al in mijn reactie, volgens mij is er voor Hans heel goed mee te leven ;)

Stond ook al in mijn reactie, volgens mij is er voor Hans heel goed mee te leven ;)

Allemaal heel mooi, dat gebruik maken van complete speakers, maar wat wanneer het helemaal zelfbouw zou moeten worden.

Hoorns vind ik op zich wel dynamisch klinken. Maar ik mis wat detail met die dingen. Ook klinkt het al gauw wat hol.En echt diep laag... Dan moeten ze toch wel heel erg groot zijn.

Ik lees overigens nog weinig over breedbanders...

volgens mij zijn die klipsch kasten moeilijker na te bouwen dan het lijkt. Ik heb er wel eens een open gesloopt maar dat zag er toch als vakmanschap uit zeg maar. Anders staan er op de Library site van lansing heritage nog wel leuke projecten met veel info over de kastbouw e.d. bijv een setje 4435 maken

4430-35_small.jpg

dan krijg je mij echt jaloers.

Deze speaker ga ik ooit in mijn bezit krijgen en dan als tevreden mens jaren daarna sterven zonder ooit een andere speaker te kopen.

Allemaal heel mooi, dat gebruik maken van complete speakers, maar wat wanneer het helemaal zelfbouw zou moeten worden.

Hoorns vind ik op zich wel dynamisch klinken. Maar ik mis wat detail met die dingen. Ook klinkt het al gauw wat hol.En echt diep laag... Dan moeten ze toch wel heel erg groot zijn.

Ik lees overigens nog weinig over breedbanders...

Zelf wil ik nog wel eens wat gaan doen met een Fostex driver in een back loaded hoorn. Een Fostex FE166e moet erg goed zijn (50 - 22000hz). 16cm is ivm met bundeling een ideale maat voor een breedbander. Het laag is goed op te vangen met een (hoorn-)sub.

Ik heb

Ik zou zeggen bouw een paar Orions of Orions++ na (met 8 Array Mono's ipv de amps die Siegfried aanbeveelt) en koop voor het sublaag onder 50hz een Velodyne DD18

http://www.linkwitzlab.com/orion_ec.htm

http://www.linkwitzlab.com/orion++.htm

http://www.linkwitzlab.com/orion_challenge.htm

http://www.hometheaterhifi.com/volume_10_4...003-part-1.html