JeroenKV Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 [...] Je kent het voorbeeld van de klankverschillen tussen caps waarbij de freq curve gelijk is binnen 0,1db. [...] Ja, die ken ik en daar is het laatste woord nog niet over geschreven. Ik begrijp ook niet dat jij daar al conclusies over durft te trekken. Groet, Jacco Het is een voorbeeld, maar de conclusie die ik durf te trekken is dat er blijkbaar (een) variabele(n) is / zijn die wij niet (goed) meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Dat zegt meer over diegene die de meting uitvoert. Je zult het hoe dan ook moeten zoeken in afwijkingen in het tijddomein (nog niet gemeten bij mijn weten), lineaire of niet-lineaire vervorming. Succes. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Dat zegt meer over diegene die de meting uitvoert. Je zult het hoe dan ook moeten zoeken in afwijkingen in het tijddomein (nog niet gemeten bij mijn weten), lineaire of niet-lineaire vervorming. Succes. Groet, Jacco Ik denk het ook! Dit zie je echter niet in de freq curve, vandaar mijn opmerking over klank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Een ander condensatormerk verandert niks aan de freqkar , maar geeft wel een verandering in geluidsbeeld vd tw , dus ligt het ergens anders aan < tijdsdomein? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 april 2007 Author Report Share Posted 9 april 2007 Als ik het wist had ik de ideale speaker al wel gemaakt. Net als jij. Dat is precies de reden waarom ik dit draadje heb geopend.... Hoe maak je de ideale speaker...?? Zo vroeg ik mee eerder simpelere eigenschappen af... Breedband, 2 weg 3 weg meerweg...?? En heel belangrijk... waar liggen de scheidingsfrequenties optimaal...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 9 april 2007 Report Share Posted 9 april 2007 Bij mijn volgende systeem of systemen , waar ik nu mee bezig ben , wordt ook volledig aandacht geschonken aan de basweergave , ik denk dat de lagere freq , minimaal. onder de 40 a 35 HZ er toch in belangrijke mate toedoen , bij "realistische weergave" ,alleen gaat dit systeem wat ik nu maak nog veeeeeel dieper. Groetjes HJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 9 april 2007 Report Share Posted 9 april 2007 Als ik het wist had ik de ideale speaker al wel gemaakt. Net als jij. Dat is precies de reden waarom ik dit draadje heb geopend.... Hoe maak je de ideale speaker...?? Zo vroeg ik mee eerder simpelere eigenschappen af... Breedband, 2 weg 3 weg meerweg...?? En heel belangrijk... waar liggen de scheidingsfrequenties optimaal...?? Ik denk dat een breedbandige mid erg belangrijk is. Vaak wordt er bij breedbanders gekeken naar de laagweergave, maar ik vind goede hoog weergave belangrijker. Ideaal is een breedbander die vanaf 200hz alles optimaal doet. Een goede woofer pakt dan de onderkant. Wel zou ik graag eens een goed onderzoek willen lezen over waar, hoe en waarom er voor ons gehoor het best kan worden gecrossed in het gebied 100 - 1000hz. Meest ideaal lijk mij trouwens een platte woofer (dus geen cone) met in het midden een mooie breedbander in dipole....... of vraag ik nu te veel?!? (Eigenlijk een Manger in het groot ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 9 april 2007 Report Share Posted 9 april 2007 Nee volgens mij moet de freq zo veel mogelijk verdelen over units die daar geschikt voor zijn , bas bassp. hoog tw , mid mid, voor een zo zuiver mogelijke weergave groeten hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 april 2007 Report Share Posted 9 april 2007 Laatste tip http://www.cabasse.com/english/sphere/index.php Beetje lastig namaken wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 9 april 2007 Report Share Posted 9 april 2007 Ziet er wel heel innovatief uit, maar of het ook doelltreffender is ,is nog maar de vraag , ik moet er bij zeggen dat ik ze nooit heb gehoord, overigens gebruiken hun ook meerdere membramen, voor de verschillende freq , meer nog als een 3 weg . groetjes hj ps. de manger heb ik ook nog nooit gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Wat kastmaterialen betreft: we hebben luidsprekersystemen met elkaar vergeleken die geheel identiek waren (qua volume / afmetingen, unitbezetting, filtering, etc.), afgezien van het kastmateriaal. De spekstenen kasten waren in alle opzichten superieur: zowel in de Grote Dingen (de explosies van bassdrums, geslashte basgitaren, kanonschoten, etc.) als in de kleine dingetjes (het uitsterfpatroon van een vibrafoonklank, het aanblazen van een sax, etc.) Ze waren ook het meest consistent t.a.v. de amplituden. D.w.z. hun prestaties werden niet duidelijk minder goed bij hogere belasting. Het eerste vereiste is, dat de kast een onvervormbaar pomphuis moet zijn. Eindeloos stijf, in principe. En liefst ook eindeloos zwaar en dus onverwrikbaar. Alleen dan kan men goede energie-overdracht (elektrisch-pneumatisch) verwachten. Paneeldemping is secundair: die past men toe om de paneeltrilling te elimineren die ondanks alles t Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 [...]Het uit fase draaien van harmonische boventonen t.o.v. de grondfrequenties (m.n. door hogere orde wisselfilters) heet fasevervorming (phase distortion). Fasevervorming verandert het audiosignaal en dus ook de klank. Dat hangt helemaal af van de variatie in de groepslooptijd. Meer niet. Fase mag best veranderen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Wat kastmaterialen betreft: we hebben luidsprekersystemen met elkaar vergeleken die geheel identiek waren (qua volume / afmetingen, unitbezetting, filtering, etc.), afgezien van het kastmateriaal. De spekstenen kasten waren in alle opzichten superieur: zowel in de Grote Dingen (de explosies van bassdrums, geslashte basgitaren, kanonschoten, etc.) als in de kleine dingetjes (het uitsterfpatroon van een vibrafoonklank, het aanblazen van een sax, etc.) Ze waren ook het meest consistent t.a.v. de amplituden. D.w.z. hun prestaties werden niet duidelijk minder goed bij hogere belasting.Het eerste vereiste is, dat de kast een onvervormbaar pomphuis moet zijn. Eindeloos stijf, in principe. En liefst ook eindeloos zwaar en dus onverwrikbaar. Ook hier geldt, een eerlijk vergelijk is d'r pas als de kasten kwa opbouw identiek zijn. Dus generaliserend stellen dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 april 2007 Author Report Share Posted 10 april 2007 Misschien moet de kast voor de laagweergever wel anders van materiaal en constrcutie zijn...??? En m.b.t. bracing... Een groot vlak is een grote trommel (dus lage eigenfrequentie)... veel kleine vlakjes zijn veel kleine trommeltjes (dus hogere resonatie)... Tismaarwatjewilt.... Ik heb overigens nog niet veel gezien over optimale kantelfrequentie en de voor en nadelen daarvan. Wanneer ik een speaker zou inzetten tussen zeg 100 en 5000 Hz. Dat zou b.v. moeten kunnen met een 15 cm breedbander. En boven en onder zopu aanvullen met een dome resp. woofer van b.v. 30 cm... Wat zijn dan de nadelen...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Wat ik mij altijd heb afgevraagd is of er meerwegsystemen zijn die een constante groepslooptijd kunnen garanderen. Ik weet dat dat bij een quasi tweeweg kan (daarom heb ik daar ook voor gekozen indertijd), maar ik weet niet zeker of dat ook voor meerwegsystemen geldt. En zo ja, hoe die wisselfilters er dan uit moeten zien. Just a thought. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Jacco jij hebt het over d egroepslooptijd wat is dat volgens jou? ik hoor die term pas hier voor het eerst op dit forum. Over waar en hoe steil te filteren , en met wat voor units en componenten? DE mogelijkheden zijn eindeloos , en dat is wat speakerbouw interessant maakt. Hangt vd gebruikte units af , die bepalen de overgangsfreq, ik zoek eerst een geschikte unit, freq kar oa, en bepaal dan de overgangsfreq. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Misschien moet de kast voor de laagweergever wel anders van materiaal en constrcutie zijn...??? En m.b.t. bracing... Een groot vlak is een grote trommel (dus lage eigenfrequentie)... veel kleine vlakjes zijn veel kleine trommeltjes (dus hogere resonatie)... Tismaarwatjewilt.... Ik heb overigens nog niet veel gezien over optimale kantelfrequentie en de voor en nadelen daarvan. Wanneer ik een speaker zou inzetten tussen zeg 100 en 5000 Hz. Dat zou b.v. moeten kunnen met een 15 cm breedbander. En boven en onder zopu aanvullen met een dome resp. woofer van b.v. 30 cm... Wat zijn dan de nadelen...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 een unit die gaat van 100 a 200hz tot 5000 hz, is toch een middentoner. WAt is jullie def. van een breedbander dan,mijn inziens is een breedbander een unit die het hele freq gebied weergeeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Hans toch! Ik hoef je toch niet te vertellen dat je met de Manger breedbander een uitstekende speaker kunt bouwen! Ik ben toch een beetje in je teleur gesteld Als ik de nieuwe kasten klaar heb (massief kersenhout) dan nodig ik je wel uit om te komen luisteren Zeker mooie units Stefan! Heb jij ooit ter vergelijking naar AER breedbanders geluisterd? http://www.aer-loudspeaker.com/ Misschien het laag met een Hypex UdC aansturen? Het mid en hoog van de Manger met buizen is top, maar het laag kan zeker strakker. Hoi Jeroen, Ik heb de AER nog niet gehoord maar heb wel veel ervaring met Lowter units, en deze AER is zo te zien een echte lowter kloon. De Manger is in vergelijking sneller omdat hij geen voorslingering heeft, dit uit zich in een zeer schone klank, tevens loopt hij tot 35kHz, dit haalt een AER/Lowter niet. Los van de technische details is het ook een kwestie van smaak, de Lowter is ook erg mooi maar moeilijker om te combineren met woofers. Het laag is uitstekend aan te sturen met mijn buizen, hier wil je geen Hypex op hebben want dat zal de harmonie in het systeem alleen maar verslechteren. De woofers zitten bij mij in een gesloten kast kritisch gedempt en het filter heb ik zobel netwerkjes zo gemaakt dat de versterker een mooie vlakke impedantie ziet; hiermee zijn alle aansturingsproblemen met buizen opgelost. Dus je leest het Hans; ook voor het laag zijn goede oplossingen......... En: hoe langer deze thread wordt hoe meer meer argumenten je zal lezen die je verwijzen naar een simpele tweeweg met Manger vanaf 200Hz en twee mooie parallel geschakelde 21cm woofers (of een 30cm). Breedbandig, fasereinheid, filteren onder 1000Hz etc. etc........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Jacco jij hebt het over d egroepslooptijd wat is dat volgens jou?ik hoor die term pas hier voor het eerst op dit forum. [...] Goed opletten! Dat is cruciaal. Als je een systeem hebt dat geen fase draait, hoef je je nergens druk over te maken. Ook niet over groepslooptijd. Als een systeem wel fase draait (de fase wordt dus lineair vervormd: hij komt er anders uit dan dat ie er in gaat) is het van belang dat de verschillende frequentiecomponenten niet te veel "uit de pas" gaan lopen. Dan is de onderlinge relatie naar de knoppen zogezegd. Je kunt dit op 2 manieren te lijf gaan. Je minimaliseert het uit de pas lopen door de groepslooptijd te minimaliseren. Dit is dan een minimum-fase systeem, maar dat is niet optimaal. Je hebt de groepslooptijd wel geminimaliseerd, maar eigenlijk zegt het niets. Een veel slimmere manier om te voorkomen dat de frequentiecomponenten "uit de pas lopen" is om de groepslooptijdvariatie te minimaliseren. Ofwel, het constant maken van de groepslooptijd. Het counterintuitieve er van is dat de fase best grote variatie mag kennen. Ik denk dat je daar nog het meest moeite mee hebt om je voor te stellen. Toch is het zo. De groepslooptijd is de frequentie-afgeleide van de fasekarakteristiek. Een rechte lijn in de fasekarakteristiek is dus het ideaal. Dit kan een horizontale lijn zijn op fase = 0, of een rechte schuine lijn die dus voor elke frequentie anders is. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Hoe breedbandiger hoe beter, [...] Liever geen tweeter meer, maar als het echt niet anders kan een supertweeter, deze is alleen vaak lastig te integreren. Veel breedbander gebruiken een whizzer om het hoog weer te geven, de Lowther etc, maar ook de Manger (de stervormige rand). Hier heb ik het niet zo op, 'k heb er nooit aan gemeten, maar zou van zon'n ding de groepslooptijd wel eens willen zien. de 1-twee-3-vier weg discussie blijft een interessante. Hier eens een wat andere opbouw: 1 woofer voor het laag onder de eerste ruimte resonantie. Groot oppervlak, lange slag, eventueel over de versterker via een piezzo opnemer teruggekoppeld. 1 woofer voor het laag tussen de eerste en tweede ruimte resonantie als het gat er groot genoeg voor is. Ook hier weer, groot etc. 1 weergever tot ca. 200-300 Hz, hangt een beetje af van de schroederfrequentie van de ruimte. Deze unit eventueel via een dsp aansturen/filteren. 1 breedbander van 250Hz tot ~ 6Khz. Dit gebied moet op de luisterplek perfect zijn zonder enige EQ. De unit asymmetrisch op een grote ronde baffle monteren kan helpen. 1 hoge tonen weergever. filtering passief en symmetrisch, voor de eindversterkers. zo komen we op een 5-weg systeem Maar belangrijker, je moet het systeem ontwerpen/ontwikkelen op maat voor en in de ruimte waar je het gaat gebruiken en meten altijd via de keten die er later ook voor komt te hangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 april 2007 Author Report Share Posted 10 april 2007 Mijn huidige speakers lijken erg veel op jouw beschrijving. De woofers hebben dubbele spreekspoelen die verschillend gefilter zijn. De kantelfrequenties t.o.v de andere units liggen op 180 Hz, 900 Hz en 4000 Hz (Nou is vooral die 900 Hz een vreemde. Bij andere Infinity's zie je daar vaak 500 of 600 Hz met dezelfde Emim.) Wanneer dit ideaal zou zijn hoef ik dus niks te doen... Eigenlijk ben ik er ook helemaal niet ontevreden over... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Jij hebt infinitys , als ik het goed begrijp , en die woofers hebben een dubbele spreekspoel, en die 2 spreekspoelen zijn verschillend gefilterd zeg je , is dat van de fabriek uit , of is dat een modificatie , want het lijkt mij ,dat 2 spreekspoelen vd zelfde woofer, met elk een eigen filtering(die elk de woofer anders beinvloeden), een tegen elkaar inwerking ten opzichte vd woofer bewerkstelligd. groeten hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 april 2007 Author Report Share Posted 10 april 2007 Jij hebt infinitys , als ik het goed begrijp , en die woofers hebben een dubbele spreekspoel, en die 2 spreekspoelen zijn verschillend gefilterd zeg je , is dat van de fabriek uit , of is dat een modificatie , want het lijkt mij ,dat 2 spreekspoelen vd zelfde woofer, met elk een eigen filtering(die elk de woofer anders beinvloeden), een tegen elkaar inwerking ten opzichte vd woofer bewerkstelligd. groeten hj Dat noemt Infinity een Watson woofer. Eigenlijk wordt er in het laag een flinke opslingering gemaakt. Zo kan de wooferkast redelijk klein en gesloten zijn. Ik heb er de schema's van. Wanneer je interesse hebt kan ik je die wel mailen. In de auto hifi worden voor subwoofers overigens ook wel eens dubbele spreekspoelen gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Mijn huidige speakers lijken erg veel op jouw beschrijving. De woofers hebben dubbele spreekspoelen die verschillend gefilter zijn. Maar het blijft een enkel membraam dat door de twee spoelen wordt aangedreven. Hiermee kun je een aantal problemen die door de akoestiek van de ruimte ontstaan niet tackelen. De kappa oplossing geeft een extra boost in het laag, plus een lage impedantie in dat gebied waardoor je ook nog eens dike versterkers nodig hebt. Door met name in het laag een aantal (grote) separate woofers in te zetten kun je de frequentie curve en kwaliteitsfactor in combinatie met de ruimte veel beter sturen. De kappa's doen wel zoiets, maar dan meer gericht op sterk laag absorberende dunne houten amerikaanse muren en vloeren. Met de typische nederlandse "bunkerbau" kunnen ze slecht overweg, gelukkig bestaat er ook nog zoiets als een doorzonwoning, met veel glas dat ook als een groot "open raam" werkt in het laag. ... overigens, als je echt een goed dedicated systeem bouwt zal het je opvallen dat zo'n systeem veel groter wordt in een relatief kleine ruimte dan iedere audioliefhebber je ooit zal adviseren. Wel eens twee 80cm Fostex woofers gehoord in een ruimte van 4x5m en 3m hoog? Gecombineerd met twee 30 cm Harberth woofers* en kleine fostex breedbanders, aangestuurd door drie stereo SEP's (Neen, geen SET's). Misselijkmakend in het laag en in z'n totaliteit F.e.n.o.m.e.n.a.a.l.! * Helaas niet meer leverbaar, met dat ding** kon je samen met een 28 mm dome een tweeweg systeem bouwen. Full range. ** those were the days*** *** Vroegah [1] [1] Neen Spido, laat maar .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts