dekkersj Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 [...]De kappa oplossing geeft een extra boost in het laag, plus een lage impedantie in dat gebied waardoor je ook nog eens dike versterkers nodig hebt. [...] En niet te vergeten: korte en dikke LS kabels... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Jacco jij hebt het over d egroepslooptijd wat is dat volgens jou?ik hoor die term pas hier voor het eerst op dit forum. Over waar en hoe steil te filteren , en met wat voor units en componenten? DE mogelijkheden zijn eindeloos , en dat is wat speakerbouw interessant maakt. Hangt vd gebruikte units af , die bepalen de overgangsfreq, ik zoek eerst een geschikte unit, freq kar oa, en bepaal dan de overgangsfreq. gr hj Daarom dus Kreskovsky lezen http://www.geocities.com/kreskovs/GD1.html Of google wat op group delay, bv http://en.wikipedia.org/wiki/Group_delay http://www.trueaudio.com/post_010.htm Toch wel verplichte kost voor een LS designer in spe Btw Jeroen_d die hear maar vooral op http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/ frequenteert heeft zich er uitgebreid in verdiept en kan wellicht wat meer licht werpen (ik ben slechts een quote dummy). Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Jij hebt infinitys , als ik het goed begrijp , en die woofers hebben een dubbele spreekspoel, en die 2 spreekspoelen zijn verschillend gefilterd zeg je , is dat van de fabriek uit , of is dat een modificatie , want het lijkt mij ,dat 2 spreekspoelen vd zelfde woofer, met elk een eigen filtering(die elk de woofer anders beinvloeden), een tegen elkaar inwerking ten opzichte vd woofer bewerkstelligd. groeten hj Dat noemt Infinity een Watson woofer. Eigenlijk wordt er in het laag een flinke opslingering gemaakt. Zo kan de wooferkast redelijk klein en gesloten zijn. Ik heb er de schema's van. Wanneer je interesse hebt kan ik je die wel mailen. In de auto hifi worden voor subwoofers overigens ook wel eens dubbele spreekspoelen gebruikt. Eeeuuuuhhhhhh..... Watkins toch? Helaas is de gevoeligheid van de Omega's slechts 85db, en kan de impedantie terugvallen tot 0,5ohm. Lastig aan te sturen wat zich uit in een enigszins mat geluidsbeeld. Het gebruik van betere versterkers (type lastrafo ) en korte luidsprekerkabels be Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 april 2007 Report Share Posted 10 april 2007 Ten aanzien van de jubelzang over breedbandluidsprekers: Breedbandluidsprekers hebben voordelen in vergelijking met meerwegsystemen. Die voordelen liggen vooral op het gebied van (geringere, althans voor het muzikaal gehoor minder storende) fasevervorming. Daardoor klinken stemmen en instrumenten meestal natuurlijker en vanzelfsprekender. Zonder de heesheid of schorheid of wazigheid die typerend is voor m.n. hogere-orde meerwegsystemen. Breedbandluidsprekers hebben echter ook nadelen in vergelijking met meerwegsystemen. De prestaties in het laag en hoog (bereik, hogetonenspreiding) zijn minder goed. Bovendien treedt er in het hogere basgebied vaak kleuring op, doordat de luidspreker frequenties in de kast opwekt met golflengtes die overeenkomen met de lengten van staande golven in de kastlucht alsmede die van staande golven in de panelen. Verder wekt de luidsprekerunit een zo groot spectrum van frequenties op, dat bepaalde reflecties vanaf de achterwand de luidspreker zullen dempen (reflectie bereikt de luidspreker in tegenfase), terwijl andere reflecties de luidspreker juist grotere amplituden zullen laten maken (reflectie bereikt de luidspreker in fase). Hierdoor ontstaat een kamfiltereffect (onregelmatige, gegolfde karakteristiek) en kan enige ringing optreden. Ten aanzien van fasevervorming: Bespiegelingen over groepslooptijden en/of faserotaties zijn wellicht boeiend, maar ik wil er nog even op wijzen dat voor het klankmatig resultaat niet de elektrische fasereinheid essentieel is, maar de akoestische. Elektrische fasereinheid is geen garantie voor akoestische fasereinheid in alle frequentiegebieden. Het tegendeel is eerder waar. Ten aanzien van MDF: Rommel! Troep! Nog niet eens geschikt voor een boekenplankje, want dat gaat dan doorzakken en uiteindelijk zelfs breken. Moest gewoon verboden worden, als materiaal voor luidsprekerkasten. Multiplex is wel het minste, hoor. En dan nog flink stutten en bracen. Bovendien nog behoorlijk beplakken met bitumineuze damping pads. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Spido, Ten aanzien van MDF: Rommel! Troep! Nog niet eens geschikt voor een boekenplankje, want dat gaat dan doorzakken en uiteindelijk zelfs breken. Moest gewoon verboden worden, als materiaal voor luidsprekerkasten. Multiplex is wel het minste, hoor. En dan nog flink stutten en bracen. Bovendien nog behoorlijk beplakken met bitumineuze damping pads. Ach, ach, ach, vooroordelen en vooroordelen. MDF is juist bij uitstek geschikt voor luidsprekerbouw, ik gebruik al een jaar of vijftien niks anders. Maar goed, onbekend maakt wellicht onbemind? Of misschien ben je netzoals Andro... op zoek naar een oplossing op de verkeerde plek? Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Wat ik mij altijd heb afgevraagd is of er meerwegsystemen zijn die een constante groepslooptijd kunnen garanderen. Ik weet dat dat bij een quasi tweeweg kan (daarom heb ik daar ook voor gekozen indertijd), maar ik weet niet zeker of dat ook voor meerwegsystemen geldt. En zo ja, hoe die wisselfilters er dan uit moeten zien. Just a thought. Filler-driver concept? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Wat breedbanders betreft kan ik kort zijn, voor muziek met eenvoudige bezetting, bv. jazz met een zangeres en een piano evt. een contrabas zijn ze prima geschikt en wordt een prachtig, brede en diepe soundstage neergezet. Voor orkestwerken en jazz met grotere bezettingen of gewoon muziek uit 't populaire genre (rock, funk, hiphop, etc.) loop je tegen 't probleem aan dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Wat breedbanders betreft kan ik kort zijn, voor muziek met eenvoudige bezetting, bv. jazz met een zangeres en een piano evt. een contrabas zijn ze prima geschikt en wordt een prachtig, brede en diepe soundstage neergezet. Voor orkestwerken en jazz met grotere bezettingen of gewoon muziek uit 't populaire genre (rock, funk, hiphop, etc.) loop je tegen 't probleem aan dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Jeroen, Da's inderdaad een mogelijkheid, alhoewel je zult zien dat er al snel bundeling optreedt. Een breedbander als mid zou ik afhankelijk van de conus diameter niet veel verder dan een 2 ~ 3kHz laten spelen zeker niet als de conus diameter groter is dan pakweg 15-cm. Dan krijg je namelijk 't zelfde effect als met veel elektro- en magnetostaten, een erg kleine sweetspot, en da's zonde. Vandaar dat je mij niet snel naar een Neo of vergelijkbare magnetostaat ziet grijpen, ik heb namelijk in 't verleden veel met die materie gestoeid, oa. met zelfbouw elektrostaten en de bundeling krijg je alleen enigzins onder controle door Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Jeroen, Da's inderdaad een mogelijkheid, alhoewel je zult zien dat er al snel bundeling optreedt. Een breedbander als mid zou ik afhankelijk van de conus diameter niet veel verder dan een 2 ~ 3kHz laten spelen zeker niet als de conus diameter groter is dan pakweg 15-cm. Dan krijg je namelijk 't zelfde effect als met veel elektro- en magnetostaten, een erg kleine sweetspot, en da's zonde. Vandaar dat je mij niet snel naar een Neo of vergelijkbare magnetostaat ziet grijpen, ik heb namelijk in 't verleden veel met die materie gestoeid, oa. met zelfbouw elektrostaten en de bundeling krijg je alleen enigzins onder controle door Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Ik heb niets met zelfbouw luidsprekers, en vooral niet de illusie dat ik het beter weet dan de mensen die met jaren ervaring, grote budgetten en goede meetapparatuur producten op de markt brengen. Wat er bedacht kan worden is allang geproduceerd, en wat goed was is gebleven. Wat veranderd is de smaak van de consument in design en tjing-boem effecten. Wanneer je het leuk vindt om zelf te bouwen en je eigen voorkeur te vertalen naar geluidsbeeld is daar niets mis mee. Dat is de hobby, maar verwacht daar niet de kwaliteit uit die je kant en klaar kan kopen bij grote gerenommeerde en ervaren luidsprekerfabrikanten. Met kleine fabrikanten die de hobby om proberen te zetten in werk heb ik idem niets. De halleloeja recenties verstommen altijd weer snel en consumenten vallen weer terug op de vertrouwde merken. De enkeling die uitgroeit naar een producent van formaat heeft meer capaciteiten en behalve een goed (toegevoegde waarde) product ook een gezonde ondernemerszin. Denk aan Arnie Nudell, Paul Klipsch etc. Of andersom, Oskar Heil, George Vermeulen... Toen George Vermeulen zijn eerste luidsprekers aan de critici toonde was iedereen laaiend enthousiast. Een nieuw idee, goed uitgevoerd en een meer dan goed geluid. Helaas was George niet zo'n ondernemer, en kreeg hij als techneut de kinderziektes er ook nooit uit. Nu bestaat het merk nog, echter als nicheproduct. Ooit heb ik de man gespoken, en een avond flink met hem doorgezakt. Zijn verhalen waren werelds, en het heeft mij veel geleerd over het vak; Kwaliteit wordt niet gewaardeerd, smaken verschillen en hebben een houdbaarheid van max. 2 jaar. Consumenten kopen liever dure rommel omdat iedereen er enthousiast over is dan een goed product wat ook nog eens niet te duur is. Het gaat tenslotte om het niet tastbare deel/fantasiewereld bij geluidsbeleving. oja, voor mij is het criterium dat ik me betrokken wil voelen bij de muziek, wil erin opgaan. Hier is gelukkig geen vermogen voor nodig om dit aan te schaffen. Wel een stukje realiteitszin en een eigen mening. De Solosounds, reden van mijn contact met George zijn overigens de best klinkende luidsprekers geweest die ik ooit gehoord heb. Ik heb ze weggedaan omdat de nadelen ook groots waren. Onlangs hoorde ik ze weer(lage luchtvochtigheid, ideaal) en het is en blijft groots. En dus geen ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Jeroen, Da's inderdaad een mogelijkheid, alhoewel je zult zien dat er al snel bundeling optreedt. [...] Als je een vast luisterpositie hebt vind ik bundeling nooit zo'n probleem. Is de ruimte daarbij ook nog eens niet diffuus verstrooiend kan het wel een probleem worden omdat dan combfilter effecten versterkt gaan optreden. Maar, ook hiervoor een oplossing. Gebruik, in Jeroen's geval een fx120 om de luisterpositie direct aan te stralen en monteer een tweede fx120 horizontaal en laat deze via een kegel de ruimte als een rondstraler vullen. Ik heb een dergelijke construktie eenmaal mogen beluisteren en vond het adembenemend mooi klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Wat ik mij altijd heb afgevraagd is of er meerwegsystemen zijn die een constante groepslooptijd kunnen garanderen. Ik weet dat dat bij een quasi tweeweg kan (daarom heb ik daar ook voor gekozen indertijd), maar ik weet niet zeker of dat ook voor meerwegsystemen geldt. En zo ja, hoe die wisselfilters er dan uit moeten zien. Just a thought. Filler-driver concept? Wat zijn dat? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Jeroen, Da's inderdaad een mogelijkheid, alhoewel je zult zien dat er al snel bundeling optreedt. [...] Als je een vast luisterpositie hebt vind ik bundeling nooit zo'n probleem. Is de ruimte daarbij ook nog eens niet diffuus verstrooiend kan het wel een probleem worden omdat dan combfilter effecten versterkt gaan optreden. Maar, ook hiervoor een oplossing. Gebruik, in Jeroen's geval een fx120 om de luisterpositie direct aan te stralen en monteer een tweede fx120 horizontaal en laat deze via een kegel de ruimte als een rondstraler vullen. Ik heb een dergelijke construktie eenmaal mogen beluisteren en vond het adembenemend mooi klinken. Dat klikt interessant! Hoe moet ik dat zien? De Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Dat klikt interessant! Hoe moet ik dat zien? De Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Dat klikt interessant! Hoe moet ik dat zien? De Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Ooit heb ik de man gespoken, en een avond flink met hem doorgezakt. Zijn verhalen waren werelds, en het heeft mij veel geleerd over het vak; Kwaliteit wordt niet gewaardeerd, smaken verschillen en hebben een houdbaarheid van max. 2 jaar. Consumenten kopen liever dure rommel omdat iedereen er enthousiast over is dan een goed product wat ook nog eens niet te duur is. Het gaat tenslotte om het niet tastbare deel/fantasiewereld bij geluidsbeleving. oja, voor mij is het criterium dat ik me betrokken wil voelen bij de muziek, wil erin opgaan. Hier is gelukkig geen vermogen voor nodig om dit aan te schaffen. Wel een stukje realiteitszin en een eigen mening. gr. Marcel Mooie en adequate omschrijving van de high-end audio wereld, sluit me aan bij de stelling dat betrokkenheid het meest belangrijke fenomeen is bij muziekbeleving. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 oja, voor mij is het criterium dat ik me betrokken wil voelen bij de muziek, wil erin opgaan. Hier is gelukkig geen vermogen voor nodig om dit aan te schaffen. Wel een stukje realiteitszin en een eigen mening. Reclame voor zelfbouw.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Veel breedbander gebruiken een whizzer om het hoog weer te geven, ... maar ook de Manger (de stervormige rand).Niet helemaal juist. Een Manger werkt met buiggolven, het membraan golft als golven in een vijver. De stervormige rand heeft als doel de trillingen van het membraan te dempen zodat de trillingen niet vanaf de framerand worden teruggekaatst. De lage tonen worden voornamelijk door de buitenzijde van het membraan weergegeven, vanaf de spreekspoel naar de luidsprekerrand, waar de golven worden gedempt door de ster. De hoge tonen worden voornamelijk weergegeven door het binnenste deel van het membraan in trilling te brengen. De beweging van de golven in het binnenste deel is vanaf de spreekspoel naar het centrum. In het centrum van de luidsprekerunit is het membraan bevestigt aan een rubber drager die de daar aangekomen hoogenergie absorbeert. Mijnheer Manger heeft er erg lang over na kunnen denken, het is wat mij betreft een erg fraai stukje techniek geworden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Dus als ik het goed heeft hij 1 spreekspoel? De hoge freq zetten toch het hele membraan in beweging , net zoals de lage freq dat ook doen , hoe kun je ervan uitgaan dat de cirkel vh membraan binnen de spreekspoel automatisch voor hoge tonen is Heel bijzonder ontwerp ,je moet er maar op komen . Ik had net vandaag de prijzen vd mange opgevraagd , schrikbarend duur, ik denk niet dat ik daar ooit its mee ga bouwen. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Dus als ik het goed heeft hij 1 spreekspoel?De hoge freq zetten toch het hele membraan in beweging , net zoals de lage freq dat ook doen , hoe kun je ervan uitgaan dat de cirkel vh membraan binnen de spreekspoel automatisch voor hoge tonen is Heel bijzonder ontwerp ,je moet er maar op komen . Ik had net vandaag de prijzen vd mange opgevraagd , schrikbarend duur, ik denk niet dat ik daar ooit its mee ga bouwen. gr hj Wat kosten ze tegenwoordig? (Het is natuurlijk wel een mid + tweeter) Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Tussen de 6 a700 euro per stuk , dat is als ik het goed heb de prijs , anders moet je remo even bellen , ik vroeg nog of ze er 1 spelend hadden staan ,maar dat hadden ze niet ,ik heb verder niet doorgevraagd, daar koop ik een heel fullrange unit sys voor , van topkwaliteit gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Dus als ik het goed heeft hij 1 spreekspoel?De hoge freq zetten toch het hele membraan in beweging , net zoals de lage freq dat ook doen , hoe kun je ervan uitgaan dat de cirkel vh membraan binnen de spreekspoel automatisch voor hoge tonen is Er zit een spreekspoeldrager met twee spreekspoelen in, die spreekspoelen zijn parallel geschakeld. De spoelen zijn zo vormgegeven dat er altijd evenveel wikkelingen in het magneetveld zitten, zonder het nadeel van het gewicht van een lange spreekspoel. Alle frequenties worden door het membraan weergegeven, zowel naar buiten als naar binnen gericht. De golflengte van de lage tonen is vrij groot voor de binnencirkel, ze passen er fysiek nauwelijks in en de amplitude wordt gedempt door de rubber ophanging. De naar buiten gestraalde hoge tonen komen al vrij snel de stervormige demping tegen. Op de Manger website staan ook wel foto's gemaakt met 'Laserdopplervibrometrie' die de beweging die het membraan maakt op verschillende frequenties weergeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 april 2007 Report Share Posted 11 april 2007 Spido, Ten aanzien van MDF: Rommel! Troep! Nog niet eens geschikt voor een boekenplankje, want dat gaat dan doorzakken en uiteindelijk zelfs breken. Moest gewoon verboden worden, als materiaal voor luidsprekerkasten. Multiplex is wel het minste, hoor. En dan nog flink stutten en bracen. Bovendien nog behoorlijk beplakken met bitumineuze damping pads. Ach, ach, ach, vooroordelen en vooroordelen. MDF is juist bij uitstek geschikt voor luidsprekerbouw, ik gebruik al een jaar of vijftien niks anders. Maar goed, onbekend maakt wellicht onbemind? Of misschien ben je netzoals Andro... op zoek naar een oplossing op de verkeerde plek? Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Beste Sander, Nee, niks geen vooroordelen, maar ervaring met zelfbouw over een periode van bijna veertig jaar. En ik paste niet slechts Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 april 2007 Report Share Posted 12 april 2007 Filler-driver concept? Wat zijn dat? Beste Jacco, Bij normale (12 dB/oct) driewegsystemen staat de middentoner in zijn meeste vitale werkingsgebied te spelen in volstrekte tegenfase met de woofer en de tweeter. Om op de overnamefrequenties fasegelijkheid te bereiken, wordt dan namelijk de middentoner omgepoold aangesloten. In een filler line systeem worden echter de bas- en middentonen units in gelijke polariteit aangesloten. Nu doven die units elkaar akoestisch uit op en rond de wisselfrequentie, door fasetegenstelling (veroorzaakt door het wisselfilter). In het meest vitale werkingsgebied zijn alle units nu echter in gelijke fase. Deze uitdoving wordt gecompenseerd door een extra luidsprekerunit: de filler driver. Deze wordt eveneens in dezelfde polariteit aangesloten en geeft het gebied weer van 1/2 c/o tot 2x c/o (- 3 dB). Het filler-line concept is een ontwikkeling van B&O. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts