Sodejuu Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Meten is weten !!! gr hj Blijft de vraag: Wat? Dat is idd een uitermate belangrijk punt Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Op zijn minst de freq kar , op verschillende afstanden en hoogtes , om zo daaruit een gemiddelde te halen, ik meet in room , dus de meting onder +- 250 hz gaat niet helemaal op , daarover reken ik een gemid. 3 db verhoging, ten aanzien van de versterking vd bas door vloer en wand reflexties. Deze meting zegt nog lang niet alles over de speaker , maar wel wat. EN alle filterontwerpen die ik gebruik , ga ik hier niet aan de grote klok hangen, dat snap je ook wel natuurlijk. ge hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Sander, Wat was dit eigenlijk voor een soort speaker? Stond op de ZBA dag in Breda, vorige keer. Groet, Jacco Denk een Precison Devices, 21"of zo http://www.papl.co.uk/asps/uploads/super/16.pdf of 24" http://www.papl.co.uk/home.asp Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Misschien nog wel groter...Het was echt een joekel. En dan twee. (dat wil ik ook) Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 april 2007 Author Report Share Posted 17 april 2007 (dat wil ik ook) Groet, Jacco Ga je weer alleen wonen dan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 (dat wil ik ook) Groet, Jacco Ga je weer alleen wonen dan... Dat is dus het probleem. Ze komen onder geen enkele voorwaarde de huiskamer in. Daar is echt niet over te discussieren... Maar misschien wel op zolder! Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 (...) Ik heb passief ook serieus overwogen, maar ga toch voor het laag actief. Dit om de grote flexibiliteit, het feit dat ik al twee 25W8567-SE's (super woofers!) heb en ik denk dat ik met DSP het laag nog mooier krijg (huidige ervaring met een gesloten kast). Beste Sander, Hier komt het @@pje dus uit de mouw! En het blijkt een debiel @@pje te zijn... Verbaast me niks, eigenlijk. Je bouwt dus een dipoolwoofer volgens de geloofsartikelen van Linkwitz, zonder je te bekreunen om de akoestische kortsluiting die een basverzwakkingl van 6 dB/oct. vanaf 320 Hz teweegbrengt (want die verzwakking compenseer je wel weer door alle woofers excessief te laten wapperen bij amechtige pogingen om tegen de natuurwetten in toch nog wat bas te produceren, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Beste Spido, Hier komt het @@pje dus uit de mouw! En het blijkt een debiel @@pje te zijn...Maar dat geeft niet, want Je bouwt dus een dipoolwoofer volgens de geloofsartikelen van Linkwitz, zonder je te bekreunen om de akoestische kortsluiting die een basafval van 6 dB/oct. vanaf 320 Hz teweegbrengt (want die afval compenseer je wel weer door alle woofers excessief te laten wapperen bij amechtige pogingen om tegen de natuurwetten in toch nog wat bas te produceren), je maakt een complete mismatch met de middensectie (maar dat geeft ook al niet, want dat compenseer je wel weer door de laagsectie electronisch te verzwakken of de middensectie harder te laten schreeuwen), en als er verder nog grote onregelmatigheden optreden werk je die wel weg met DSP, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Beste Sander, Ja, nu ik de voorgaande posts nog eens doorlees, zie ik dat ik abusievelijk reageerde op een stukje van JeroenKV, terwijl ik meende dat het een bijdrage van jou was. Zoveel lijken jullie, dipolers, nu op elkaar... Jammer: JeroenKV had ik niet zo hard willen aanpakken. Trek je er maar niks van aan, hoor, Jeroen! Met DSP komt het vast wel weer goed! Zet er een UltraGraph tussen, en alles sal reg kom! (Min of meer...) Luidsprekersimulaties kende ik al toen jij vermoedelijk nog in de luiers lag, jongeman. Tot op zekere hoogte waren ze destijds betrouwbaar en bruikbaar. Nu zijn er programma's die met meer factoren rekening kunnen houden. Maar niet met alle. Wees daarom voorbereid op verrassingen in de Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Beste Spido, Nu zijn er programma's die met meer factoren rekening kunnen houden.Maar niet met alle. Wees daarom voorbereid op verrassingen in de Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 Ja, nu ik de voorgaande posts nog eens doorlees, zie ik dat ik abusievelijk reageerde op een stukje van JeroenKV, terwijl ik meende dat het een bijdrage van jou was. Zoveel lijken jullie, dipolers, nu op elkaar...Jammer: JeroenKV had ik niet zo hard willen aanpakken. Trek je er maar niks van aan, hoor, Jeroen! Met DSP komt het vast wel weer goed! Zet er een UltraGraph tussen, en alles sal reg kom! (Min of meer...) Goh dat je heb ik nu ook bij al die kastspeakers....... Het voordeel van actief is juist dat je rustig de mid en hoog sectie wat zachter kunt laten spelen. Krijg je alleen maar minder vervorming van, daarnaast zijn de versterkers ook nog eens minder belast met allerlei impendantiebelastingen uit het filter. Ik ga inderdaad de akoestische afval compenseren, waarbij de woofers beschermt worden door een steil subsonic filter (b.v. -48db op 20hz). Ik zal niet zo veel last hebben van die piek in het lage mid, want de piek komt hoger te liggen dan het filterpunt. Ik zie dus echt niet waar de woofers als een gek gaan wapperen? Ze maken gewoon de slag die nodig is binnen hun lineare bereik; geen overbelasting maar vrije bas zonder de beperkingen van een galmende kast. De DSP is alleen om problemen in de akoestiek van mijn luisterruimte op te lossen, die ik nu ook al heb met een gesloten systeem! Ter verduidelijking: het digitale filter zit alleen op de woofers, de full range breedbander hoeft hoogstwaarschijnlijk niet gefilterd te worden (in dipole een keurige afval vanaf 200hz), maar misschien ter bescherming een cap indien nodig (gebruikers op diyaudio.com vinden dit niet nodig voor de Fostex FX120). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 Beste JeroenKV, Jouw dipoolvriend Sander verwees me naar een artikel van Sigfrid Linkwitz. (Hij meende dat ik dat nog niet kende, geloof ik.) In dat artikel legt S. uit hoe zo'n dipoolwoofersysteem werkt. Hij lijkt een groot voorstander te zijn van het principe, maar steekt de problemen die erbij optreden niet onder stoelen of banken. Dat zou hij zich ook niet kunnen permiteren, trouwens: de AES leest mee. Als ik kijk waar het allemaal op neerkookt, in de zin van frequentie versus amplitude, dan zie ik een woofersysteem dat die naam niet verdient. Terwijl alle basweergevers in goede gesloten en reflex-systemen een lineariteit hebben van ca. 30 Hz tot c/o binnen een paar dB, vertoont het dipoolwoofersysteem een niet-lineariteit die het onmogelijk maakt zoiets als "high fidelity" te betitelen. Een ruim frequentiebereik, gecombineerd met een vlakke karakteristiek, is een basisvoorwaarde voor hifi. Daar moet in eerste instantie aan worden voldaan, voordat er op allerlei andere aspecten wordt fijngeslepen. Ik herinner me nog goed de heisa die ontstond toen een Duitse importeur van een beroemde Engelse breedband-electrostaat door de rechter werd veroordeeld wegens misleiding, omdat hij zijn produkt aanduidde als "hifi-Lautsprecher". Door de gebrekkige basweergave - Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 Wat zit je nu toch allemaal te zeuren, spido? Dipool is meer dan okay. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 Beste Spido, door Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 Ja, als je geen argumenten hebt, dan zeg je gewoon maar iets hatelijks, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 Ik snap hier ook niks van. Als ik spido goed begrijp is een luidspreker waarbij afval in het laag actief wordt gecompenseerd geen hifi. (Kunnen we veel van de huidige gesloten systemen gelijk afschrijven). Mij lijkt het belangrijker dat de compensatie van de afval niet mag leiden tot extra hoorbare vervorming, daarom moet je er natuurlijk voor zorgen dat de woofer binnen zijn lineaire bereik blijft. Wat is er eigenlijk mis mee om een oplopende frequentiecurve te compenseren met een laagdoorlaatfilter? Dit zie je in zoveel actieve en passieve systemen, zowel in het laag midden als hoog. Dit is het basisprincipe van filtering dat b.v. ook wordt toegepast in de "Perfect Performer". Of is dit nu ook plotseling een slecht systeem? (Dan ben ik benieuwd wanneer Perfect Performer met de ideale breedbander komt, waar filtering niet nodig is). Jammer dat je niet in staat bent om boven de materie uit te stijgen Spido. Je argumentatie snijdt geen hout (eh.... speksteen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin-Jan Dijkstra Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 Hi, Je kunt best bas met dipool weergeven, maar er zitten wel haken en ogen aan. Bijvoorbeeld de audiostatic 200R elektrostaat; daar zit een correctieschakeling in die de hoeveelheid laag vergroot bij dalende frequentie. De belastbaarheid van het membraan blijft echter hetzelfde zodat de maximale geluidsdruk beperkt blijft. En dan moet je ze niet dicht bij de achterwand neerzetten. Demping van de resonantiefreq. van de unit is ook weer een probleem apart. Hoeft helemaal niet slecht te klinken zo'n dipool, maar je moet wel rekening houden met de problemen, maar ja, dat geldt voor elk systeem. Of het nu een dipool, refelx, TL of gesloten kastje is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 dipool-laag klinkt niet moeiteloos. (dat is mijn ervaring) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 dipool-laag klinkt niet moeiteloos. (dat is mijn ervaring) Daarom moet je niet veralgemeniseren. Ik weet dat je dat graag doet, maar er zijn nuances denkbaar. Mijn ervaring (zie plaatje ergen hearboven) is juist dat die bas errug mooi kan zijn. Niet van de bonkende of pompende laag wat je vaak hoort. Sterker nog, ik heb nog nooit een een "conventioneel" opgezette laagweergever gehoord die dit zo schoon deed. En elektronisch gecorrigeerd of niet? Doesn't matter! Als het maar goed gebeurt. En in dat geval: graag! Het liefst met een optische kabel naar de speaker en daar pas analoog. Geen gezeur met die LS kabels meer. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 En elektronisch gecorrigeerd of niet? Doesn't matter! Als het maar goed gebeurt. En in dat geval: graag! Het liefst met een optische kabel naar de speaker en daar pas analoog. Geen gezeur met die LS kabels meer. Groet, Jacco 1995, Philips...... Let's make things better Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 Da's al lang geleden. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 Da's al lang geleden. Groet, Jacco Heel lang en toen al een luidspreker met ingebouwde eindversterkers en een digitale ingang...... Klonken ook nog eens niet verkeerd. Sense and simplicity tegenwoordig, dus maken ze niet meer van dit soort mooie producten. gr. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 Da's al lang geleden. Groet, Jacco Heel lang en toen al een luidspreker met ingebouwde eindversterkers en een digitale ingang...... Klonken ook nog eens niet verkeerd. Sense and simplicity tegenwoordig, dus maken ze niet meer van dit soort mooie producten. gr. Marcel Philips maakt helemaal geen elektronica meer, heden ten dage. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 Da's al lang geleden. Groet, Jacco Heel lang en toen al een luidspreker met ingebouwde eindversterkers en een digitale ingang...... Klonken ook nog eens niet verkeerd. Sense and simplicity tegenwoordig, dus maken ze niet meer van dit soort mooie producten. gr. Marcel Philips maakt helemaal geen elektronica meer, heden ten dage. Groet, Jacco Ik schreef het al: sense and simplicity Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 april 2007 Report Share Posted 18 april 2007 Beste Jacco, Dat had ik toch al uitgelegd in mijn abusievelijk tot Sander gerichte fulminatie over het electronisch compenseren wat fysiek wordt geblunderd? (...) Je bouwt dus een dipoolwoofer volgens de geloofsartikelen van Linkwitz, zonder je te bekreunen om de akoestische kortsluiting die een basverzwakkingl van 6 dB/oct. vanaf 320 Hz teweegbrengt (want die verzwakking compenseer je wel weer door alle woofers excessief te laten wapperen bij amechtige pogingen om tegen de natuurwetten in toch nog wat bas te produceren, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts