Jump to content

De ideale speaker...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Je geeft geen antwoord op mijn vraag

Aha.

Maar jij bent zelf toch de luidsprekerontwerper, dacht ik :confused:

Over dit onderwerp is de afgelopen 65 jaar overigens al zoveel geschreven dat je dat niet in 1 avond uitleest. Google is your friend...

Goedenavond verder! ;)

Toine,

Maar jij bent zelf toch de luidsprekerontwerper, dacht ik

Ik begin daar inmiddels stevig aan te twijfelen, de vragen die gesteld worden en de opmerkingen die ik hier voorbij zie komen van Andro... roepen bij mij toch een heel ander beeld op.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

wat denk je dan dat er nog een onbekende derde meedoet?

gr :( hj :D

Jij weet alles al , dat is makkelijk!

Een mens is nooit te oud om te leren!

Je komt op mij over als een vastgeroeste gepensioneerde schoolmeester!

JIj ziet" je dingen afvragen " als een teken van zwakte.

Ik probeer mij te verdiepen in dipole weergave, volgens jouw is dat een zwaktebod, in jouw ontwerpen zal ook geen progressie zitten, want daar ben je te bekrompen voor.

Daag sander

JIj ziet" je dingen afvragen " als een teken van zwakte.

................ in jouw ontwerpen zal ook geen progressie zitten, want daar ben je te bekrompen voor.

Daag sander

Kijk eens wat een kracht, spirit en vooral beschaving !

Andro...,

Ho, wacht even, wie komt er nu elke keer met vragen die duidelijk toebehoren aan een aspirant zelfbouwer? Het onderwerp van discussie in dit topic is 'de ideale luidspreker', we waren er al over eens dat de invulling daarvoor voor eenieder anders is, maar we hoeven toch niet eerst alle grondbeginselen hier tot in den treure te behandelen wel? Ik ga ervanuit dat eenieder die aan deze discussie deelneemt van de hoed en de rand weet. Als je nog met dergelijke elementaire vraagstukken zit open je toch gewoon een nieuw topic, bv. 'In- en outs van zelfbouwluidsprekers' en dan wil ik je daar met alle plezier op weg helpen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Nou op dit forum valt ook niet veel te halen , een simpele vraag over gemid freq. kar van elektrostaten is nog steeds niet beantwoordt.

Het kan zijn dat de vraagstelling zelf niet juist is.

Je kunt immers ook niet vragen wat het gemiddelde koppel van een dieselmotor is.

Of hoe groot de gemiddelde rolweerstand van een racefiets is.

Andro...,

Gaat die vraagstelling nog ergens heen? Welk punt probeer je te maken? Wat is het nut van het vragen naar de frequentiekarakteristiek (ja, ja, volledig uitgeschreven) van commerci

Ik heb het helemaal niet over streven , streven koop ik niks voor .

Het gaat mij om het beste wat ik kan maken met de beschikbare technieken.

En ja waarschijnlijk is dat konus weergave , want livemuziek gaat ook gepaard met " luchtverplaatsing"

en dat is naar mijn gevoel niet het sterkste punt vd dipool.

Weergave offaxis is nooit hetzelfde als onaxis, in ieder geval , niet bij konus units ,en volgens mij zeker niet bij dipool.

Ik denk dat 't duidelijk is dat de frequentiekarakteristiek die we nastreven voor onze fictieve 'ideale luidspreker' on- en off axis in de feitelijke luisterruimte recht is van tenminste 40Hz tot 20kHz. Een nobel streven, maar ook een streven wat niet in iedere luisterruimte haalbaar is.

Sander ik ben het met je eens, dat is ook mijn streven, maar ik kom er achter dat dit niet veel te maken heeft met klank. Ik heb daarom eerder het topic over klank geopend (niet iedereen was hier positief over B) ) Mijn mening is dat een rechte freq curve niet zo veel zegt over de kwaliteitsbeleving van een luidspreker. Bewijs hiervoor zijn o.a. het topic over Caps van Jeroen_d (zelfbouwaudio), reviews van fabrieksspeakers die beroerd meten (o.a. op audiofreaks), metingen aan hoornspeakers, ervaringen met breedbanders, etc. , etc., etc., ...... Elk forum wemelt van de inconsequenties. De ideale speaker is daarom naar mijn meing meer dan een optimale freq curve en faseverloop. Dit topic gaat dus eigenlijk over klank en de aspecten die dit be

okay thingman laat ik de vraag eens anders stellen wat is de freq karakteristiek vd appogee van jouw , boven de 250 hz.

De Apogee luidsprekers zijn geen elektrostaten, voor alle duidelijkheid.

En waarom wil je nu ineens weten wat de karakteristiek boven 250Hz is :confused:

Het ging je toch om de laagkarakteristiek?

Anyway, Martin Colloms heeft er in de tijd dat de klad nog niet in het recensiewezen was gekomen aan laten meten. Mag ik je erop wijzen dat onderstaande grafiek helemaal niets, maar dan ook niets zegt over de praktijk?

duetta_sig_graph2.gif

Het -3dB punt in mijn ruimte ligt, bij een correcte opstelling, op ongeveer 25Hz. Ik heb eenmaal een niet al te hoge-resolutiemeting gedaan, lang geleden.

Zie @tic-measurement

Daar profiteer ik optimaal van de room-gain, maar of dat nou zo lekker klinkt... :)

EDIT: sorry, link werkt niet (ben het slachtoffer van mijn eigen beveiging tegen "hotlinken" :lol: )

Kies in het foto-album audio SoundScapeS album de allerlaatste foto (no.56 dus) en dan zie je de meting die ik bedoelde...

Weet je, je maakt zelf dat je verwarrend overkomt door vragen te stellen waar eigenlijk geen antwoord op mogelijk is. Ik ben het met Sander eens dat dit de indruk kan wekken dat je niet zo goed weet wat je doet. Dat geeft op zichzelf niks, maar als je je ontwerpen daarnaast ook wilt verkopen zou ik me gewoon niet zo profileren op een forum, want wie waagt het nu om luidsprekers te kopen die ontwikkeld zijn door iemand die zijn onzekerheid zo openlijk toont.

't Is een goedbedoelde tip hoor, geen kritiek of zo!

Toine.

Edited by thingman

Hoi de eind waarde vd grafiek is 20 kz, de beginwaarde is?(moeilijk te lezen)

De tolerantie vd grafiek is ?plus min 3 db? ,moeilijk te lezen(Zwart wit grafiekje)De andere grafiek is duidelijker.

Als ik een meetmicrofoon voor een vrij opgestelde speaker zet ongeveer 90 cm hoog , en in de luisteras, neem ik de karakteristiek boven de 250 hz serieus ,daaronder heb je te veel ruimteinvloeden.

Dus vandaar tot 250 hz.

Is het een dode kamer kan het weer wel , ook kan ik een dichtbij meting doen vd woofer voor het gebied onder de 250 hz

Over onzekerheid tonen , die schaamte ben ik allang voorbij .

Een vraag naar de freq. kar van een elektrostaat vind ik abs. niet onzinnig, want daar is afgezien vd ruimte zeker wel iets over te zeggen, zal per ontwerp bekeken moeten worden , ieder ontwerp heeft van huis uit een kar(akteristiek)

Minus achttien decibel bij dertig Hertz... is dat volgens jou een kwestie van "smaak"?

Wanneer wordt dan iets volgens jou een kwestie van "kwaliteit"?

Minus achttien decibel blijft nog steeds een kwestie van "kwantiteit" in plaats van "kwaliteit".

Beste Richard 2,

:D Zoiets zou ik z

Hoi de eind waarde vd grafiek is 20 kz, de beginwaarde is?(moeilijk te lezen)

De tolerantie vd grafiek is ?plus min 3 db? ,moeilijk te lezen

Als ik een meetmicrofoon voor een vrij opgestelde speaker zet ongeveer 90 cm hoog , en in de luisteras, neem ik de karakteristiek boven de 250 hz serieus ,daaronder heb je te veel ruimteinvloeden.

Dus vandaar tot 250 hz.

Is het een dode kamer kan het weer wel , ook kan ik een dichtbij meting doen vd woofer voor het gebied onder de 250 hz

Daar heb je gelijk in. Laagmetingen tonen altijd de interactie met de kamer. Staar je niet blind op metingen, wat je naam ook is, want die kun je als particulier niet goed uitvoeren. In-room response neemt altijd de resonantiemodi van de kamer mee. Dat is