knor Posted 30 maart 2009 Report Share Posted 30 maart 2009 Knor wat voor set heb jezelf eigenlijk ?gr hj Die vraag heb je mij ook eens gesteld. Ik vond het toen een hele vervelende en ook irrelevante vraag. Kun je je niet gewoon concentreren op wat iemand zegt of heb je per se het referentiekader van een merk nodig om een posting of persoon te kunnen plaatsen? Zo'n vraag is nodig om iemand in een hokje te kunnen plaatsen. En dat geeft een bepaalde gemoedsrust. Nu wil het geval dat Andromeda zichzelf elk jaar zo'n beetje een totaal nieuw referentiekader aanmeet. Het ene jaar is Levinson, AR en Wadia meer dan heilig, het andere jaar telt dit niet meer mee en is het allemaal analoog met Avalon wat de klok slaat. Nochtans zijn zulke wisselingen heel heilzaam voor het aankweken van een solide referentiekader... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 30 maart 2009 Report Share Posted 30 maart 2009 voor die 10 mensen [/b]de perfecte speaker zijn. hoeft niet voor iedereen. neem bijv s_k & M44 die hebben een redelijk afwijkende mening over het algemeen als het om geluidskwaliteit gaat. zolang er verschil in smaak is zal er geen DE perfecte speaker zijn. Volgens mij heeft werkelijkheidsweergave, kort geschreven HiFi, niets met smaak te maken, maar is wel HiFi of niet HiFi. Alleen als je niet met HiFi bezig bent, bijvoorbeeld met MyFi, dan gaat smaak meespreken. Bij HiFi is het enkel de bedoeling de muziek zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven. Dat lukt ook haast niemand/geen enkele set, maar wanneer je de weergave exact zo hebt als het live gespeelde kun je spreken van DE perfecte HiFi set en/of speaker. Bij MyFi kun je idd alleen spreken van EEN perfecte set/speaker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 30 maart 2009 Report Share Posted 30 maart 2009 voor die 10 mensen [/b]de perfecte speaker zijn. hoeft niet voor iedereen. neem bijv s_k & M44 die hebben een redelijk afwijkende mening over het algemeen als het om geluidskwaliteit gaat. zolang er verschil in smaak is zal er geen DE perfecte speaker zijn. Volgens mij heeft werkelijkheidsweergave, kort geschreven HiFi, niets met smaak te maken, maar is wel HiFi of niet HiFi. Alleen als je niet met HiFi bezig bent, bijvoorbeeld met MyFi, dan gaat smaak meespreken. Bij HiFi is het enkel de bedoeling de muziek zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven. Dat lukt ook haast niemand/geen enkele set, maar wanneer je de weergave exact zo hebt als het live gespeelde kun je spreken van DE perfecte HiFi set en/of speaker. Bij MyFi kun je idd alleen spreken van EEN perfecte set/speaker. beste michel dan zijn we het best wel eens met elkaar. echter verwacht ik niet dat binnen de hifi gemeenschap de gelederen zich zo snel en gemakkelijk zullen sluiten. dan komt toch je referentie kader om de hoek kijken. wat ervaart de een als werkelijkheid en wat de ander? jij weet net zo goed als ik hoe rock moet klinken. dat klinkt niet naar een opname zoals "justice for all" echter sommige hifi aanhangers vinden deze opname briljant "zo zouden ze alle rock moeten produceren" ( hoor ik nog iemand zeggen op een hifi show.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 30 maart 2009 Report Share Posted 30 maart 2009 beste michel dan zijn we het best wel eens met elkaar. echter verwacht ik niet dat binnen de hifi gemeenschap de gelederen zich zo snel en gemakkelijk zullen sluiten. dan komt toch je referentie kader om de hoek kijken. wat ervaart de een als werkelijkheid en wat de ander? jij weet net zo goed als ik hoe rock moet klinken. dat klinkt niet naar een opname zoals "justice for all" echter sommige hifi aanhangers vinden deze opname briljant "zo zouden ze alle rock moeten produceren" ( hoor ik nog iemand zeggen op een hifi show.) Ja, mensen die Metallica nooit live hebben meegemaakt in de tijd dat ze "justice for all" speelden zullen dat op de LP/CD briljant vinden. Mooi opgepoetst. Nergens scherp, overstuurd of wat ook. De werkelijkheid is echt iets anders, zoals je weet. Mijn referentie is de werkelijkheid, zoals ik dat live hoorde. Een audioinstallatie zal me een worst zijn hoe die opgebouwd is, als het maar h Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 maart 2009 Report Share Posted 30 maart 2009 (...) Mijn referentie is de werkelijkheid, zoals ik dat live hoorde. (...) Met die gedachte bedriegt elke audiofiel zichzelf. En vooral zij die menen en beweren dat niet te doen... Je referentie is niet De (Absolute, Objectieve) Werkelijkheid, maar jouw herinnering Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 april 2009 Report Share Posted 1 april 2009 "Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one." - Albert Einstein Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 3 april 2009 Report Share Posted 3 april 2009 dus een illusie is de werkelijkheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 3 april 2009 Report Share Posted 3 april 2009 dus een illusie is de werkelijkheid Wens gedachte Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 3 april 2009 Report Share Posted 3 april 2009 Volgens Plato bestaat DE speaker wel, alleen in een andere wereld. Wij moeten het slechts doen met individuele voorbeelden van die ENE speaker. Wat Spido zei was ook mooi. Als " Live" de referentie is, nou, zet maar eens een vleugel, bas, drum, trompet, sax, etc. in je kamer, of nog erger, prop eens een heel symphonie-orkest in je huis. Volgens mij ren je dan hard weg als ze beginnen te spelen... De enige referentie die ik me kan voorstellen is datgene wat de producer en opnametechnicus hoorden in de mixer-room tijdens de opname. En eigenlijk is dat al te hard, dynamisch voor thuis. laten we vooral doorgaan met onze eigen werkelijkheid te blijven creeren. O ja, on topic: de ideale speaker is in elk geval een 4 weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 3 april 2009 Report Share Posted 3 april 2009 O ja, on topic: de ideale speaker is in elk geval een 4 weg. En hoe moet zo'n "gedrocht" dan gefilterd worden opdat het eindresultaat een coherent stuk geluid oplevert? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 april 2009 Report Share Posted 4 april 2009 (...) Wat Spido zei was ook mooi. Als " Live" de referentie is, nou, zet maar eens een vleugel, bas, drum, trompet, sax, etc. in je kamer, of nog erger, prop eens een heel symphonie-orkest in je huis. Volgens mij ren je dan hard weg als ze beginnen te spelen... (...)O ja, on topic: de ideale speaker is in elk geval een 4 weg. Beste Threshold, Nou ja... de ene huiskamer is de andere ook niet. Wanneer je kamer te klein is voor live muziek (huiskamerconcerten), is hij ook te klein voor high fidelity. De vergelijkingen van live vs. gereproduceerd geluid vonden overigens plaats in concertzalen zoals de Royal Festival Hall. (...) These concert demonstrations became very famous, using Wharfedale loudspeakers and either Quad or Leak amplification. In his book, Audio Biographies, Gilbert recalls the first time he worked closely with Peter Walker, founder of Quad, at their first demonstration in the Royal Festival Hall, London. They worked well together, a relationship between the companies that is stronger today than ever before under the umbrella of the Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 4 april 2009 Report Share Posted 4 april 2009 En hoe moet zo'n "gedrocht" dan gefilterd worden opdat het eindresultaat een coherent stuk geluid oplevert? Beste Knorretje, Allereerst dienen er units geselecteerd te worden die het aan hen toebedeelde toonbereik uitstekend kunnen weergeven en qua rendement en belastbaarheid overeenkomen, maar die bovendien meer dan een octaaf boven en/of onder de wisselfrequentie(s) geen akelige effecten vertonen zoals ringing, eigenresonantie, onregelmatige opbreking, excessieve bundeling, enz.). En daar maak je dan een eerste orde filter voor. Niet helem Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 april 2009 Report Share Posted 5 april 2009 (...) in de praktijk blijken er maar heel weinig vierwegs te bestaan die overtuigend zijn op het punt van samenhang en coherentie. Beste Knorretje, Nou ja... Ik ken er Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 5 april 2009 Report Share Posted 5 april 2009 Knor wat voor set heb jezelf eigenlijk ? gr hj Die vraag heb je mij ook eens gesteld. Ik vond het toen een hele vervelende en ook irrelevante vraag. Kun je je niet gewoon concentreren op wat iemand zegt of heb je per se het referentiekader van een merk nodig om een posting of persoon te kunnen plaatsen? Nee het is voor mij prettiger om te weten waar iemand zelf mee speelt , dan weet je een beetje iemands smaak , ik vind het een heel normale vraag. Bovendien als dat soort vragen niet meer mogen wordt het wel heel saai hear. Maar volgens mij blijft knor liever een mysterie gr Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 5 april 2009 Report Share Posted 5 april 2009 Knor wat voor set heb jezelf eigenlijk ?gr hj Die vraag heb je mij ook eens gesteld. Ik vond het toen een hele vervelende en ook irrelevante vraag. Kun je je niet gewoon concentreren op wat iemand zegt of heb je per se het referentiekader van een merk nodig om een posting of persoon te kunnen plaatsen? Zo'n vraag is nodig om iemand in een hokje te kunnen plaatsen. En dat geeft een bepaalde gemoedsrust. Nu wil het geval dat Andromeda zichzelf elk jaar zo'n beetje een totaal nieuw referentiekader aanmeet. Het ene jaar is Levinson, AR en Wadia meer dan heilig, het andere jaar telt dit niet meer mee en is het allemaal analoog met Avalon wat de klok slaat. Nochtans zijn zulke wisselingen heel heilzaam voor het aankweken van een solide referentiekader... Knorretje , ik heb nog steeds een ARC SP 6 ,ik heb nog steeds een hawk A18 en een ML 431 en ik vind nog steeds avalon en wilson mooi hoor , wel een beetje eerlijk blijven he Wadia is me zwaar tegen gevallen , maar dat heb ik ook gemeld hear, dat er analoog bij is gekomen zie ik als een gezonde ontwikkeling ,maar als je niet het grote geheim van je set met ons wil delen, zal ik er niet meer om vragen hoor:rolleyes: Gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 april 2009 Report Share Posted 5 april 2009 Het is voor mij prettiger om te weten waar iemand zelf mee speelt , dan weet je een beetje iemands smaak , ik vind het een heel normale vraag. Het ging toch over referentiekader? Is volgens mij heel iets anders dan smaak. Knorretje , ik heb nog steeds een ARC SP 6 ,ik heb nog steeds een hawk A18 en een ML 431 en ik vind nog steeds avalon en wilson mooi hoor , wel een beetje eerlijk blijven he Wadia is me zwaar tegen gevallen , maar dat heb ik ook gemeld hear, dat er analoog bij is gekomen zie ik als een gezonde ontwikkeling ,maar als je niet het grote geheim van je set met ons wil delen, zal ik er niet meer om vragen hoor:rolleyes: Gr hj Zow h Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 5 april 2009 Report Share Posted 5 april 2009 De muziek/opname word afgespeeld via een set ,en als je niet weet wat iemands set is weet je ook niet wat iemand als weergave referentie gebruikt iedere set/kameraccoustiek vervormd namelijk de opname, de 1 meer als de ander en sommige mensen houden ook van een beetje vervorming en kiezen er juist voor . gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 april 2009 Report Share Posted 5 april 2009 rofl Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 6 april 2009 Report Share Posted 6 april 2009 De muziek/opname word afgespeeld via een set ,en als je niet weet wat iemands set is weet je ook niet wat iemand als weergave referentie gebruikt iedere set/kameraccoustiek vervormd namelijk de opname Precies, de de akoestiek vervormt de opname en daarom maakt het helemaal niets uit of je weet met wat voor apparatuur iemand speelt. Het is de ruimte zelf die voor succes of mislukking zorgt. Qua apparatuur zit het eigenlijk bijna altijd wel goed, tenzij je je geld te makkelijk hebt uitgegeven en verblind was door merknamen, blingblings of andere psychologisch misleidende criteria. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 april 2009 Report Share Posted 6 april 2009 Iedere goede spreker weet dat duidelijk articuleren in een slechte akoestiek een veel gunstiger effect heeft dan luider spreken. Dat laatste kan zelfs contraproductief zijn. Hetzelfde geldt voor speakers. Naarmate de akoestiek minder gunstig is, neemt juist het belang toe van goede "articulatie" (doortekening, impulsverwerking, afwezigheid van na-ijling, kernachtigheid). Bij een harde akoestiek kan hierbij een minder grote spreiding van middenfrequenties overigens gunstig zijn, omdat er dan minder storende snelle reflecties zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 6 april 2009 Report Share Posted 6 april 2009 De muziek/opname word afgespeeld via een set ,en als je niet weet wat iemands set is weet je ook niet wat iemand als weergave referentie gebruikt iedere set/kameraccoustiek vervormd namelijk de opname Precies, de de akoestiek vervormt de opname en daarom maakt het helemaal niets uit of je weet met wat voor apparatuur iemand speelt. Het is de ruimte zelf die voor succes of mislukking zorgt. Qua apparatuur zit het eigenlijk bijna altijd wel goed, tenzij je je geld te makkelijk hebt uitgegeven en verblind was door merknamen, blingblings of andere psychologisch misleidende criteria. Daarmee doe je al die ontwerpers van topelektronica apparatuur ernstig tekort vind ik, in hun streven naar betere weergave . De apparatuur die ik nu thuis heb is erg neutraal in mijn ogen (en oren ) ,dus het verveelt niet ,en als je het over luidsprekers hebt ben ik het zeker niet met je eens , de verschillen daarin zijn zeker duidelijk. Het komt op mij allemaal een beetje calvinistisch over , zoals je het schetst Gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 6 april 2009 Report Share Posted 6 april 2009 Het komt op mij allemaal een beetje calvinistisch over , zoals je het schetst Heb je calvinistisch al eens in het woordenboek opgezocht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 6 april 2009 Report Share Posted 6 april 2009 Het komt op mij allemaal een beetje calvinistisch over , zoals je het schetst Heb je calvinistisch al eens in het woordenboek opgezocht? Hier een testje voor wie het leuk vind om te zien hoe calvinistisch hij/zij is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 6 april 2009 Report Share Posted 6 april 2009 Hier een testje voor wie het leuk vind om te zien hoe calvinistisch hij/zij is. Leuk! Ik had een C-factor van 33. Ontopic: Ben benieuwd wat mijn Q-factor nu eigenlijk is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 7 april 2009 Report Share Posted 7 april 2009 Ik heb 'een calvinistisch trekje': 53% Heb ik me toch maar mooi aangepast als bu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts