Jump to content

De ideale speaker...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Heb je wel eens uitgezocht wie de persoon was waar het calvinisme naar is vernoemd ?

Niet iets om trots op te zijn .

Niet trots? :)

Het Calvinisme heeft anders een aantal bijzonder bruikbare denkbeelden voortgebracht.

Heb je eigenlijk de test wel gedaan waar Miracle het over had? :D

Heb je wel eens uitgezocht wie de persoon was waar het calvinisme naar is vernoemd ?

Niet iets om trots op te zijn .

Calvijn had zijn donkere trekjes, erg rechtlijnig en niet bepaald ruimdenkend. Maar dat is geen bijzonderheid, niet in de tijd dat hij leefde maar ook niet in onze tijd. Dat hij er persoonlijk voor heeft gezorgd dat Michael Servet op de brandstapel is ge

Meen je dat nou ?
Ja, volgens de normen van zijn tijd wel.

Dat jij hem volgens hedendaagse normen een godsdienstwaanzinnige noemt, kan Calvijn weinig aan doen. Hij leefde in de 16e eeuw en had destijds waarschijnlijk geen enkel benul van hoe ze in de 21e eeuw over zijn daden zouden denken.

Wat zijn godsdienstwaanzin betreft denk ik dat hij veel te calvinistisch was, zelf neig ik meer naar de katholieke levenshouding.

• 2 weeks later...
Guest kikkervisje
Beste Spido,

Het volgende model van de Perfect Performer zou eigenlijk "Calivinist" moet heten.

ik denk dat Klaas wel in staat is de ideale speaker te bouwen intussen, en dan kan de rest de brandstapel op ;)

Pa-Paver lijkt mij een meer toepasselijke! :rolleyes:

• 2 weeks later...
Beste Spido,

Het volgende model van de Perfect Performer zou eigenlijk "Calivinist" moet heten.

ik denk dat Klaas wel in staat is de ideale speaker te bouwen intussen, en dan kan de rest de brandstapel op ;)

Beste Erik,

Calvijn doet m.i. zowel de goddelijke als de menselijke natuur niet volkomen tot zijn recht komen.

Maar de meeste luidsprekers zijn brandhout... dat klopt wel!

Beste Spido,

Beste Erik,

Calvijn doet m.i. zowel de goddelijke als de menselijke natuur niet volkomen tot zijn recht komen.

Maar de meeste luidsprekers zijn brandhout... dat klopt wel!

Een speaker is net zo goed als zijn ruimte maar als ik nog eens nieuwe ruimte krijg geef ik een Quad ESL een goede kans en trouwens ook de Master c en ik beloof dan ook in keer naar die kennis van jou te gaan luisteren Spido.

Beste Seed7,

Over het algemeen bepleit men brede spreiding van midden- en hogetonen, om een breed luistergebied (listening area) mogelijk te maken.

Maar het kan bijvoorbeeld verstandig zijn om in het geval van een harde en/of smalle luisterruimte te kiezen voor minder breed spreidende midden- en hogetonenluidsprekers (bijv. hoorntypes), om het aandeel van snelle (d.w.z. kort na het initi

Beste Seed7,

Over het algemeen bepleit men brede spreiding van midden- en hogetonen, om een breed luistergebied (listening area) mogelijk te maken.

Maar het kan bijvoorbeeld verstandig zijn om in het geval van een harde en/of smalle luisterruimte te kiezen voor minder breed spreidende midden- en hogetonenluidsprekers (bijv. hoorntypes), om het aandeel van snelle (d.w.z. kort na het initi

Ok, laten we dat eens wat verder uitwerken, wat is een brede spreiding. De ideale speaker zou in deze situatie in alle afstraal richtingen exact de zelfde frequentie karakteristiek moeten laten zien. De bekende plaatjes onde een hoek van 0, 15 30 graden etc. (op een paar exoten na produceert geen luidspreker dit ideaal)

Het blijkt dat ons oor gevoelig is voor variatie in frequentie karakteristiek tussen het directe en indirecte geluid en in het bijzonder tussen het directe geluid en de eerste reflecties. Dit is van belang in het gebied ca. 100Hz - 6 kHz.

Er is een mogelijkheid om dit op te lossen, daarvoor echter eerst iets over:

Maar het kan bijvoorbeeld verstandig zijn om in het geval van een harde en/of smalle luisterruimte te kiezen voor minder breed spreidende midden- en hogetonenluidsprekers (bijv. hoorntypes), [...]

Als we van een enkele luisterpositie uitgaan hebben we die brede spreiding zelfs in geen enkele luisterruimte nodig.

Wat hebben we dus eigenlijk nodig, direct geluid met geen al te grote spreiding, bij voorkeur zodanig dat ik geen eerste reflecties van de zijwanden heb. Die van de achterwand kan eventueel breedbandig geabsorbeerd worden.

Maar nu mis ik mijn eerste reflectie van de zijwand, die ik wel nodig heb (plafond in het geheel niet nodig en vloer is niet echt storend), laten we nu eens een extra speaker konstrueren die alleen maar de eerste reflectie verzorgt. Het leuke is dat die speaker ook nog eens zo opgestald kan worden dat de eerste reflectie op het juiste moment aan komt en we kunnen het signaal ook nog eens het juiste niveau geven.

Zijn er voorbeelden van, ja, WLM doet zoiets met z'n twee conus tweeters die aardig bundelen, maar het frequentie bereik is aan de erg smalle kant. Bose deed zoiets met z'n 601 maar vergat het directe geluid en ook hier is het frequentie bereik te smal. Ik ken 1 DIY hoorn systeem warmee iets dergelijks is gedaan, maar ook hier weer is het frequentie bereik te smal.

Het probleem zit hem in het mid laag, hier zul je gericht met "lobing" effecten / interferentie van meerdere chassis moeten spelen on het e.a. voor elkaar te krijgen of heel erg gericht aan je ruimte akoestiek moeten werken.

Als we van een enkele luisterpositie uitgaan hebben we die brede spreiding zelfs in geen enkele luisterruimte nodig.

Wat hebben we dus eigenlijk nodig, direct geluid met geen al te grote spreiding, bij voorkeur zodanig dat ik geen eerste reflecties van de zijwanden heb. Die van de achterwand kan eventueel breedbandig geabsorbeerd worden.

Maar nu mis ik mijn eerste reflectie van de zijwand..............

Deze tegenspraak doet mij afvragen waarvoor je die eerste reflectie nodig zou denken te hebben, kan me hooguit voorstellen dat de weergave dusdanig weinig detailrijk is dat de ruimtelijke informatie van de opname niet hoorbaar is, zou dan in een andere richting denken dan een oplossing middels valse reflecties in de eigen ruimte. :huh:

Maar nu mis ik mijn eerste reflectie van de zijwand..............

Deze tegenspraak doet mij afvragen waarvoor je die eerste reflectie nodig zou denken te hebben, kan me hooguit voorstellen dat de weergave dusdanig weinig detailrijk is dat de ruimtelijke informatie van de opname niet hoorbaar is, zou dan in een andere richting denken dan een oplossing middels valse reflecties in de eigen ruimte. :huh:

Sorry, geen tegenspraak, alleen een beetje krom geformuleerd.

Ja, je hebt veel reflecties nodig om een aantal redenen. Neen je wilt 'geen' refelcties binnen 15 ms. Ja je wilt dat de eerste reflectie na 15 ms van de zijwand komt, zwakker is dat het directe signaal en je wilt dat het exact de zelfde frequentie karakteristiek laat zien. Wat ik dus voorstel is een gedeeld luidspreker systeem, een deel voor het directe signaal en een voor de eerste reflectie.

Een bijkomend probleem is het, dat ons eigen luistersysteem (oren/lijf/brein, met de ogen als stoorzenders) gewend is aan een hoog aandeel snelle reflecties / extra (virtuele) geluidsbronnen bij natuurlijke instrumenten met een rondomstralend karakter, zoals piano, maar dat bij instrumenten met een kleine spreiding van hogere frequenties, zoals trompet, de zaken heel anders liggen.

Bovendien worden bijvoorbeeld gregoriaans gezang en "niet-ritmische" psalmen veel minder geschaad door reflecties dan modernere muziek: net zoals het ouderwetse, langzame preken met lang aangehouden klinkers zijn deze toegesneden op verstaanbaarheid bij galm.

Zulke muziek en spraak worden zelfs "gedragen" door de reflecties: dezelfde reflecties die de up-time muziek van een jazz-combo in een kakofonie zouden veranderen.

De Ideale Luidspreker best

Een bijkomend probleem is [...]

[...]voor high fidelity voldoende afmetingen [...]

Ja, de door jou genoemde vroege reflecties zitten in de opname maar worden verstoord door luisterruimte reflecties. Eigenlijk wil je dat de eerste reflectie tijd van de luisterruimte langer is dan die van de opname ruimte. In een gedeeld weergave systeem zou je, beperkt, gebruik kunnen maken van delays.

Een bijkomend probleem is [...]

[...]voor high fidelity voldoende afmetingen [...]

Ja, de door jou genoemde vroege reflecties zitten in de opname maar worden verstoord door luisterruimte reflecties. Eigenlijk wil je dat de eerste reflectie tijd van de luisterruimte langer is dan die van de opname ruimte. In een gedeeld weergave systeem zou je, beperkt, gebruik kunnen maken van delays.

Beste Seed7,

Nee, de door mij bedoelde reflecties zitten niet in de opname, maar worden in de huiskamer onbedoeld toegevoegd aan het initi

Een bijkomend probleem is het, dat ons eigen luistersysteem (oren/lijf/brein, met de ogen als stoorzenders) gewend is aan een hoog aandeel snelle reflecties / extra (virtuele) geluidsbronnen bij natuurlijke instrumenten met een rondomstralend karakter, zoals piano, maar dat bij instrumenten met een kleine spreiding van hogere frequenties, zoals trompet, de zaken heel anders liggen.

Nee, de door mij bedoelde reflecties zitten niet in de opname, maar worden in de huiskamer onbedoeld toegevoegd aan het initi