Duck-Twacy Posted 16 april 2007 Report Share Posted 16 april 2007 http://img258.imageshack.us/img258/1510/dsc06565an1.jpg Vreemd een 1 inch tweeter die crosst op 1200 hz , wat voor tw is dat, alu seas domepje zeker , maar dan nog , een erg lage overneem freq voor een tweeter Waar denk je dat die hoorn toe dient? SP Technology wisselt hun 1" soft dome op 600 hz (4e orde) van hun Timepiece 2.1. Dat is inderdaad mogelijk dankzij hun waveguide. Let wel deze monitor size speaker haalt pieken van dik 120 db! Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 @Hans, in de Heresy's zitten 30cm woofers, deze klinken dynamisch maar lopen niet diep door. Aangevuld met een hoorn subwoofer is het een geluid wat de moeite waard is. Het laat mij de Omega's vergeten gr. Marcel Ik ken de Herery's vrij goed (zoals je weet). Ik vind daarmee dat het middengebied nogal bevoordeeld wordt. Ook vind ik het hoog minder mooi dan van een dome, esl of ribbon. Van de andere kant is het een speaker met een behoorlijk realiteitniveau. Speakers zullen altijd een compromis blijven. De Klipschen zijn echter niet mijn smaak. Mooi om eens bij een ander te horen, maar niet om dag in dag uit mee te leven. Idd weet ik..... In het begin van deze draad heb ik andere, ook hoornsystemen voorgesteld. Je kunt er natuurlijk eens naar gaan luisteren en kijken of hoorns helemaal niet bij je passen, of dat het de directe Klipsch sound is die niet je smaak is. Het zal idd altijd een compromis blijven. Voor mijn gevoel gingen de Omega's wat 'afstandelijker en/of stoffiger' klinken door de jaren heen. Dat kon betekenen dat mijn voorkeur of gehoor aan het veranderen was of dat de Omega's aan het inleveren waren met het midden/hoog. Na een half jaar veel muziek gedraaid te hebben uiteindelijk besloten om de boel te verkopen. Er bleef echter een setje Renaissance 80 over, mijn meest favoriete ontwerp uit de totale reeks. Hierin heb ik een nieuwe reservemembramenset gezet en teruggevonden wat ik miste. Ze klonken weer zo helder als ik me kon herinneren. Wellicht speelt er bij jou ook zo iets? Ze staan nog bij mij thuis, welliswaar te koop maar zolang ik er geen enkele moeite voor doe blijven ze nog wel even staan . Zet ze anders eens naast je Omega's? In een ander topic reageerde je op mijn ervaring dat de DM2a's levendiger klonken dan de IRS Omega's. Dit was niet wat jouw beleving was. De modificatie van de DM2a's zoals ik hem ooit gedaan heb leverde toen een heel plezierig en vooral levendig geluid op. Wellicht een goed idee om je B&W's opnieuw onder de loep te nemen en met verschillende componenten te gaan expirimenteren? gr. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Beste Klaas, (...) 't Begint al met een vergissing... (en de rest is Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Beste Klaas, (...) 't Begint al met een vergissing. Wat voor vergissing? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Beste Klaas, Wat durf ik niet? Een confrontatie? Ik heb momenteel geen open-baffle luidspreker staan, de enigste die momenteel een open-baffle heeft is Jeroen Dezaire (jeroen_d), misschien dat hij een luistersessie ziet zitten? Je kan ook naar de ZBA DIY dag komen, da's op 26 mei a.s. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Beste Klaas,(...) Beste Sander, Mijn naam Spido. Niet Klaas, dus. Is dat nou zo moeilijk te onthouden? En waarom propageer je dipool speakers als je ze zelf niet eens gebruikt? Bevallen ze je toch niet? Vanwege de akoestische kortsluiting, wellicht? Vanwege het tegenfase-achterkantgeluid, misschien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 april 2007 Author Report Share Posted 17 april 2007 Idd weet ik..... In het begin van deze draad heb ik andere, ook hoornsystemen voorgesteld. Je kunt er natuurlijk eens naar gaan luisteren en kijken of hoorns helemaal niet bij je passen, of dat het de directe Klipsch sound is die niet je smaak is. Het zal idd altijd een compromis blijven. Ik heb samen met Jitze eens een paar klipschhorns mogen beluisteren. ook op de laatste VAD show demonstreerde men met de Klipschhorns. De luidsprekers van Jatze zijn overigens ook Heresy's. Bovendien heb ik op diverse andere shows ook de Klipschen gehoord. Niet precies wat ik bedoel dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Beste Klaas, Mijn naam Spido. Niet Klaas, dus. Is dat nou zo moeilijk te onthouden? Je geeft zelf aan de ontwerper te zijn van de Perfect Performer, dus Spido is niet meer dan een alias voor Klaas Feenstra, met een F, dus waarom zouden we elkaar niet gewoon bij de naam noemen? Of heb je wat te verbergen omdat je een alias gebruikt? En waarom propageer je dipool speakers als je ze zelf niet eens gebruikt?Bevallen ze je toch niet? Vanwege de akoestische kortsluiting, wellicht? Vanwege het tegenfase-achterkantgeluid, misschien? Nee, ik heb een aantal prototypes gebouwd, gelijk aan hoe Jeroen Dezaire momenteel e.e.a. gebruikt, en was dusdanig onder de indruk dat ik een lange termijn project heb gestart waarin ik werkelijk 't onderste uit de kan ga halen wat open-baffle betreft. Dit project is niet zover af dat er al geluisterd kan worden, ik ga namelijk niet over Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 april 2007 Author Report Share Posted 17 april 2007 Voor mijn gevoel gingen de Omega's wat 'afstandelijker en/of stoffiger' klinken door de jaren heen. Dat kon betekenen dat mijn voorkeur of gehoor aan het veranderen was of dat de Omega's aan het inleveren waren met het midden/hoog. Na een half jaar veel muziek gedraaid te hebben uiteindelijk besloten om de boel te verkopen. Er bleef echter een setje Renaissance 80 over, mijn meest favoriete ontwerp uit de totale reeks. Hierin heb ik een nieuwe reservemembramenset gezet en teruggevonden wat ik miste. Ze klonken weer zo helder als ik me kon herinneren. Wellicht speelt er bij jou ook zo iets? Ze staan nog bij mij thuis, welliswaar te koop maar zolang ik er geen enkele moeite voor doe blijven ze nog wel even staan . Zet ze anders eens naast je Omega's? In een ander topic reageerde je op mijn ervaring dat de DM2a's levendiger klonken dan de IRS Omega's. Dit was niet wat jouw beleving was. De modificatie van de DM2a's zoals ik hem ooit gedaan heb leverde toen een heel plezierig en vooral levendig geluid op. Wellicht een goed idee om je B&W's opnieuw onder de loep te nemen en met verschillende componenten te gaan expirimenteren? gr. Marcel Voordat ik deze Omega's had, stonden hier Renaissance 90's en daarvoor Kappa 9'ns. De Kappa had voor mij een gat tussen het laag en midlaag. De Ranaissance was inderdaad iets levendiger, maar klonk vooral in het laag minder (volume, diepte en kwaliteit). het midden klonk inderdaad wat "schreeuweriger". Dat kan ook de oorzaak van dat levendiger zijn. In mij Omega's zijn vrijwel alle electrolieten vervangen door MKP's. Dat maakte ze dus een heel stuk levendiger zonder dat schreeuwerige. M.b.t. de DM2a: Om hier nog verder mee te gaan zal denk ik weinig uithalen. Er zit nu impedantiekorrectie en een geheel opnieuw ontworpen filter in. Toch bleek afgelopen zaterdag dat de Omega's meer detail lieten horen. Maar je bent natuurlijk van harte welkom om te komen luisteren en de R80's mee te brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Beste Klaas, Mijn naam Spido. Niet Klaas, dus. Is dat nou zo moeilijk te onthouden? Je geeft zelf aan de ontwerper te zijn van de Perfect Performer, dus Spido is niet meer dan een alias voor Klaas Feenstra (...) Beste Sander, Nee, ik heb niet aangegeven de ontwerper van de Perfect Performer luidsprekers te zijn. En als Klaas Feenstra tijd en zin had om hier te forummen, dan zou hij dat wel doen. Maar anders dan jij en ik, heeft hij kennelijk wel wat beters te doen. Wat het ontwikkelen en bouwen van je toekomstige dipoolsystemen betreft: ik wens je veel geluk en succes. Maar daar maak ik me eigenlijk geen zorgen over: ze zullen je ongetwijfeld goed bevallen! De vragen die ik in mijn vorige posting stelde (over akoestische kortsluiting en tegenfase-achterkantgeluid) raken echter essenti Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Idd weet ik..... In het begin van deze draad heb ik andere, ook hoornsystemen voorgesteld. Je kunt er natuurlijk eens naar gaan luisteren en kijken of hoorns helemaal niet bij je passen, of dat het de directe Klipsch sound is die niet je smaak is. Het zal idd altijd een compromis blijven. Ik heb samen met Jitze eens een paar klipschhorns mogen beluisteren. ook op de laatste VAD show demonstreerde men met de Klipschhorns. De luidsprekers van Jatze zijn overigens ook Heresy's. Bovendien heb ik op diverse andere shows ook de Klipschen gehoord. Niet precies wat ik bedoel dus. Het waren hoornsystemen van andere fabrikanten, zeer de moeite waard gr. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Beste Spido, Fijne vent, wat wil je nu precies? Eerst geef je je uit voor Klaas Feenstra, maar nu krabbel je weer terug. Ik heb een hekel aan mensen die zich achter een alias verschuilen, kom gewoon uit voor wie je bent en durf op je bek te gaan, ik heb daar iig. geen problemen mee. Omdat je Klaas Feenstra niet bent heeft 't verder ook weinig zin om deze discussie voort te zetten, ik wens jou en je alias veel plezier verder. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Sommige hoorns klinken fant Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Voor mijn gevoel gingen de Omega's wat 'afstandelijker en/of stoffiger' klinken door de jaren heen. Dat kon betekenen dat mijn voorkeur of gehoor aan het veranderen was of dat de Omega's aan het inleveren waren met het midden/hoog. Na een half jaar veel muziek gedraaid te hebben uiteindelijk besloten om de boel te verkopen. Er bleef echter een setje Renaissance 80 over, mijn meest favoriete ontwerp uit de totale reeks. Hierin heb ik een nieuwe reservemembramenset gezet en teruggevonden wat ik miste. Ze klonken weer zo helder als ik me kon herinneren. Wellicht speelt er bij jou ook zo iets? Ze staan nog bij mij thuis, welliswaar te koop maar zolang ik er geen enkele moeite voor doe blijven ze nog wel even staan . Zet ze anders eens naast je Omega's? In een ander topic reageerde je op mijn ervaring dat de DM2a's levendiger klonken dan de IRS Omega's. Dit was niet wat jouw beleving was. De modificatie van de DM2a's zoals ik hem ooit gedaan heb leverde toen een heel plezierig en vooral levendig geluid op. Wellicht een goed idee om je B&W's opnieuw onder de loep te nemen en met verschillende componenten te gaan expirimenteren? gr. Marcel Voordat ik deze Omega's had, stonden hier Renaissance 90's en daarvoor Kappa 9'ns. De Kappa had voor mij een gat tussen het laag en midlaag. De Ranaissance was inderdaad iets levendiger, maar klonk vooral in het laag minder (volume, diepte en kwaliteit). het midden klonk inderdaad wat "schreeuweriger". Dat kan ook de oorzaak van dat levendiger zijn. In mij Omega's zijn vrijwel alle electrolieten vervangen door MKP's. Dat maakte ze dus een heel stuk levendiger zonder dat schreeuwerige. M.b.t. de DM2a: Om hier nog verder mee te gaan zal denk ik weinig uithalen. Er zit nu impedantiekorrectie en een geheel opnieuw ontworpen filter in. Toch bleek afgelopen zaterdag dat de Omega's meer detail lieten horen. Maar je bent natuurlijk van harte welkom om te komen luisteren en de R80's mee te brengen. De R80 is niet te vergelijken met de R90. Door critici is de R80 altijd negatief beoordeeld omdat er maar een kleine Watkins in zit i.c.m. de Emim en Emit die ook in de Omega's zitten. Een uitgeklede/geamputeerde R90, een budgetmodel. Maar niet te versmaden, volgens mijn oren. Heb heel wat uurtjes luisterplezier beleefd met deze speakers, en dacht met de Omega's de overtreffende trap in huis gehaald te hebben. Deels was dat ook zo alleen heeft het geluidsbeeld van de R80 mijn hart gestolen. Grappig blijft dat ik op de R80 geen enkel verschil kan horen tussen de alleseter en de cd-speler, en op de hoorns feilloos de bron aan kan wijzen. Filter de woofers van de DM2a's eens wat lager af, zaag een goede midlaag unit en een goede midden unit in de kast en probeer er eens wat verschillende tweeters bovenop. Bij mijn modificatie heb ik indertijd Kef units gebruikt omdat Radio Piet ze in de opruiming had en een zelfbouw rondstralende tweeter erbovenop gezet. MyFi van de bovenste plank gr. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 A Beste Spido, B Fijne vent, wat wil je nu precies? (...) Beste Sander, Ad A: Goed zo! Ad B: Ik wil hear ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Beste Spido, Zo is er de mythe omtrent het achtvormige afstraalpatroon. Net alsof de propagatie van geluidsgolven - vooral bij lage frequenties - in het geval van dipoolluidsprekers zou verschillen van die bij alle andere geluidsbronnen. Kletskoek! (Iemand hield een drukgevoelig meetmicrofoontje of een geluidsdrukmetertje te dicht bij de dipool geluidsbron?) En zo is er ook de volkomen veronachtzaming van de noodzakelijkheid om een basluidspreker pneumatisch / capacitatief te beschermen tegen excessieve conusbewegingen in het supra-laag en rond de eigenresonantiefrequentie. Ach, ach, ach, zeker nooit aan gemeten zeker? Nou, ik wel, en van een mythe is geen sprake, alhoewel je natuurlijk spreekt over een niervormig afstraalpatroon in een oneindige ruimte zonder reflecties, da's 't rekenmodel, in de praktijk pakt e.e.a. anders uit, maar is 't laag wel degelijk directioneel. Dwz. op de as van de 'acht' is de geluidsdruk dus hoger dan daarbuiten, ongeveer volgens het niervormige afstraalpatroon. Misschien moet je d'r eens wat naslagwerken op naslaan, of je in de wiskunde erachter verdiepen? Ik vind je benadering vooralsnog erg wat-de-boer-niet-kent-dat-eet-hij-niet, jammer, duidelijk een gemiste kans. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Beste Sander, (...) If the source of sound is much smaller than the wavelength of sound it emits, it can be represented by a 'point source' or 'monopole'. It will tend to radiate sound equally in all directions, that is to say, with 'spherical symmetry'. Imagine a tiny spherical source which generates sound by rhythmically expanding and contracting. When it expands a pressure wave is transmitted outwards in all directions. The pressure pulse is followed by a rarefaction pulse. The resulting sound field (due to successive compressions and rarefactions of the surrounding fluid) looks the same in all directions. (...) http://www.isvr.soton.ac.uk/SPCG/Tutorial/...ointsources.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Beste Spido, Met een dergelijke quote probeer je een stuk argumentatie in te brengen? Dit is een beschrijving van een monopool luidspreker wat blijkt uit de volgende quote: which generates sound by rhythmically expanding and contracting Een dipool luidspreker heeft een heel ander gedrag, de afstraling voor en achter is namelijk 180-graden uit fase waardoor er uitdoving optreedt. Zoals goed te zien in dit voorbeeld. Hoe dat zich vertaalt naar een luidspreker heeft Siegfried Linkwitz prima wiskundig uiteen gezet op onderstaande url. Lees dat eens door en probeer je de materie eigen te maken, als je vragen hebt dan hoor ik 't wel. http://www.linkwitzlab.com/models.htm Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Nee, ik heb een aantal prototypes gebouwd, gelijk aan hoe Jeroen Dezaire momenteel e.e.a. gebruikt, en was dusdanig onder de indruk dat ik een lange termijn project heb gestart waarin ik werkelijk 't onderste uit de kan ga halen wat open-baffle betreft. Dit project is niet zover af dat er al geluisterd kan worden, ik ga namelijk niet over Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Jeroen, Voor de laagweergave tot circa 300Hz gebruik ik twee stuks Ciare 15.75Ndw1, da's een 15" PA driver voorzien van een neo magneet met voorbeeldige specificaties. De mids zijn PHL 1130, twee stuks in d' Appolito die ik inzet vanaf 300Hz tot ~2kHz, daarboven neemt een ScanSpeak D2904/7100 het over die voorzien is van een waveguide. Filtering is een drieweg seriefilter van een zo laag mogelijk orde, uiteraard waar nodig met een compensatienetwerk(en). Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 [...]Filtering is een drieweg seriefilter van een zo laag mogelijk orde, uiteraard waar nodig met een compensatienetwerk(en). Hoe ziet de groepslooptijd uit van het elektrische gedeelte? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Hoe ziet de groepslooptijd uit van het elektrische gedeelte? Daar ben ik nog niet uit, ik moet de curves van de diverse drivers eerst eens op de baffle gaan meten en aangezien de baffle alleen nog maar op papier en in de PC bestaat moet ik die dus eerst nog gaan maken. Waar denk je dat ik die CNC freesmachine voor heb? Da's niet voor spekstenen recht-toe-recht-aan kasten hoor, d'r gaat nu een wereld aan nieuwe mogelijkheden open. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Hoe ziet de groepslooptijd uit van het elektrische gedeelte? Daar ben ik nog niet uit, ik moet de curves van de diverse drivers eerst eens op de baffle gaan meten en aangezien de baffle alleen nog maar op papier en in de PC bestaat moet ik die dus eerst nog gaan maken. Waar denk je dat ik die CNC freesmachine voor heb? Da's niet voor spekstenen recht-toe-recht-aan kasten hoor, d'r gaat nu een wereld aan nieuwe mogelijkheden open. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Goed bezig. Spido kijkt alleen naar fase, maar Klaas kijkt gelukkig naar groepslooptijd. Net als ik. Als ik het goed begrijp ga je de lineaire overdracht (amplitude-, fase- en groepslooptijdkarakteristiek) eerst meten van de drivers gemonteerd en dan het filter er op aanpassen? Als het nodig is, bied ik mijn hulp aan om er aan te rekenen. Lijkt me leuk. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Als ik het goed begrijp ga je de lineaire overdracht (amplitude-, fase- en groepslooptijdkarakteristiek) eerst meten van de drivers gemonteerd en dan het filter er op aanpassen? Als het nodig is, bied ik mijn hulp aan om er aan te rekenen. Lijkt me leuk. Ja, precies, ik simuleer dit overigens in Speakerworkshop, eraan rekenen met de hand is gezien de vele variabelen erg complex, zo niet ondoenlijk, zeker bij een 3e orde seriefilter. Speakerworkshop is mits de metingen van de individuele drivers goed kloppen bijna WYSIWYG, maar ook hier geldt natuurlijk (als voor elk stuk gereedschap) dat je wel moet weten waar je mee bezig bent. Maar tzt. zal ik wel de eerste opzet eens jouw kant op schieten, eens kijken wat je ermee kunt, later kunnen we dan altijd nog jouw bevindingen naast die van de simulator leggen. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 17 april 2007 Report Share Posted 17 april 2007 Is goed, ik zie het wel tegemoet. Ik werd getriggerd door het derde orde seriefilter. Er schoot me een vraag door mien kop mbt de groepslooptijdvariatie van een dergelijk filter. Maar je moet natuurlijk eerst het gedrag hebben van de drivers. In de meeste papers wordt er vanuit gegaan dat de spanning op de klemmen van iedere driver representatief is voor de akoestische output. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts