Jump to content

De ideale speaker...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Is goed, ik zie het wel tegemoet. Ik werd getriggerd door het derde orde seriefilter. Er schoot me een vraag door mien kop mbt de groepslooptijdvariatie van een dergelijk filter. Maar je moet natuurlijk eerst het gedrag hebben van de drivers. In de meeste papers wordt er vanuit gegaan dat de spanning op de klemmen van iedere driver representatief is voor de akoestische output. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Groet,

Jacco

Jullie moesten samen eens wat beginnen.

:D

Beste Sander,

Telkens opnieuw verwijt je me dat ik me niet wens te verdiepen in wat jij "nieuwe technieken' noemt.

Nou, zo "nieuw" zijn die technieken helemaal niet, zoals ik al aantoonde.

En ik heb me al tientallen jaren geleden verdiept in de idee

Jeroen,

Voor de laagweergave tot circa 300Hz gebruik ik twee stuks Ciare 15.75Ndw1, da's een 15" PA driver voorzien van een neo magneet met voorbeeldige specificaties. De mids zijn PHL 1130, twee stuks in d' Appolito die ik inzet vanaf 300Hz tot ~2kHz, daarboven neemt een ScanSpeak D2904/7100 het over die voorzien is van een waveguide. Filtering is een drieweg seriefilter van een zo laag mogelijk orde, uiteraard waar nodig met een compensatienetwerk(en).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Klinkt veelbelovend Sander!

Ga je nog een tweeter gebruiken die naar achter staalt?

Ik ga voor wat minder lucht voor het laag. Waarschijnlijk twee Scanspeak 25W8567-SE's per kant tot 250hz (heb er al 2) in een U-profiel (stevigheid baffle en meer output), daar boven een Fostex FX120 of B&G drivers (geen U, maar rechte dipole baffle). Eerst de Fostex beoordelen op de klank als hij binnen is. Indien hij bevalt probeer ik ook nog een keer back-to-back om voor en achter het zelfde afstraalpatroon te krijgen.

Het mooie aan de Fostex FX120 lijkt mij geen filtercomponenten voor mid en hoog (speelt full range). Dit zou ook kunnen met de B&G Neo10, maar die komt niet voor consumenten! :(

Het laag ga ik actief integreren dmv een digitaal filter van Sitronik (Lucius). Met dit filter zijn alle hellingen (6-48db) mogelijk en hij heeft ook DSP mogelijkheden. Lijkt mij ideaal voor een dipole toepassing.

Geen probleem om dit ter zijner tijd (als het af is) naast een speksteenspeaker van Klaas te zetten, maar dan wel in een goede ruimte op neutraal terein. Klaas optimaliseert zijn speakers vast op zijn ruimte en dan is het lastig vergelijken. De andere speakers moet je dan eerst goed plaatsen etc. (nooit voldoende tijd voor), zodat deze altijd in het nadeel zijn (zie Maggie verhaal). Dit zal alleen wel even duren, want wij krijgen binnenkort de 2e kleine! :)

Groet,

Jeroen

Beste Spido,

Samen met de heer Vierdag van fa. Viertron - destijds importeur van Celestion - heb ik toendertijd het Celetion 6000 systeem (met de dipool woofers) uitgebreid beluisterd.

Nou, als ik 't wat had gev

[...]

Jacco,

Wat was dit eigenlijk voor een soort speaker?

Dat was een dipool subwoofer die recht liep van 18Hz tot 100Hz, gemeten in de ruimte op de luisterplek, voor velen de meest dynamische subwoofer met de meest realistische weergave ooit, als ik de commentaren van de diverse aanwezigen tijdens de ZBA DIY dag mag geloven.

[...]

Dus dipool is helemaal okay.

Als ik eerlijk ben, is deze speaker een van de dingen die me het meest zijn bijgebleven van die dag. Waauw, wat een indrukwekkend laag was dat! Niet opdringerig oid, het was gewoon daar. En die 18 Hz (hoor ik nu pas) vond ik ook erg prettig.

Voor mij geen andere laagweergevers meer.

Groet,

Jacco

Jacco,

Hier nog wat uit de oude doos, links de configuratie die Jeroen Dezaire gebruikt, hij heeft uiteindelijk deze woofers van mij overgenomen. Hier zie je een vergelijk tussen een dipool U-frame en een dipool W-frame, waar de laatste voor subwoofer gebruik prima geschikt is en de eerste door afwezigheid van resonanties veel verder ingezet kan worden, uiteindelijk ga ik met 't U-frame verder, netzoals Jeroen.

11646.jpg

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Spido, ik beweer nogmaals dat een drukgevoelige meetmicrofoon niet liegt over de geprocudeerde geluidsdruk. Ik heb op de luisterplek de geluidsdruk gemeten. Dat is op zo'n 3 meter afstand van de drivers. Ik heb ook nog het afstraalpatroon gemeten. Dat verloopt exact volgens het cosinus afstraalpatroon zoals Linkwitz dat beschrijft in zijn modellen. Ook dit niet vlakbij de luidspreker maar op enige afstand. Een beetje flauw dat je dan, weliswaar zonder rechtstreeks naar mij te verwijzen, suggereert dat er vlak voor de luidspreker is gemeten.

Tja, en als je dan Linkwitz citeert There is not much sense in building a dipole speaker with two small closed box speakers driven in opposite phase, when one of the objectives is to remove the sound character that boxes imparts. The two boxes can be joined at their backs, though, and the connecting wall removed, waarbij je de essentie, het dikgedrukte, expres weglaat, waarmee Linkwitz beargumenteert dat je voor dipool niet twee boxen in tegenfase moet nemen maar een open systeem, dan ben je gewoon mensen op de kast aan het jagen. Je weet het allemaal best wel, maar vind het gewoon leuk om op het forum tegen dipoolspeakers tekeer te gaan. Dit heeft, in tegenstelling tot wat Sander misschien denkt, niets te maken met commerci

In Hobbyhifi 2/2005 zijn verschillende dipole configuraties getest (metingen op verschillende posities in de luisterkamer etc.). Het U frame kwam er daar ook als beste uit (flexibiliteit, output, freq curve). Ik vond het een goed artikel, vandaar mijn keuze voor een U-profiel. Daarnaast heb ik getest met een woofer in een grote baffle met vleugeldeuren. Ideaal om verschillende vormen te proberen.

Nu eerst maar even op de Fostex wachten!

Loes,

Tsja, zo wordt er op 't scherpst van de snede een discussie gevoerd, ik kan me indenken dat het er op jouw wekelijkse theekransje heel anders aan toe gaat. Ga daarom alsjeblieft 't bestek op volgorde leggen in de servieskast, hand- en theedoeken strijken of voor mijn part sokken stoppen, maar blijf alsjeblieft weg uit dit topic :P

Hihi, command the dog and don't forget the barking!

Ga toch hardware analyseren man :D

In Hobbyhifi 2/2005 zijn verschillende dipole configuraties getest (metingen op verschillende posities in de luisterkamer etc.). Het U frame kwam er daar ook als beste uit (flexibiliteit, output, freq curve). Ik vond het een goed artikel, vandaar mijn keuze voor een U-profiel. Daarnaast heb ik getest met een woofer in een grote baffle met vleugeldeuren. Ideaal om verschillende vormen te proberen.

Nu eerst maar even op de Fostex wachten!

Klopt Jeroen, deze uitkomsten komen mooi overeen met die van John Kreskovsky. Wel is het zo dat je het beoogde frequentiegebied goed moet afstemmen op de diepte van het U-frame. Daarbij moet je ermee rekening houden dat de U akoestisch gezien langer is dan zijn fysieke diepte (wat de resonantie betreft van de pijp die de U vertegenwoordigt). Ik wilde compromisloos blijven en heb het frame slechts 10 cm diep gemaakt. Hiermee bereik ik zuiver dipoolgedrag tot 400 Hz (cosinus gedrag, dwz -3dB op 45 graden, -6 dB op 60 graden en akoestische kortsluiting op 90 graden). Jij beoogt geen zuiver dipoolgedrag maar zal meer cardioid gedrag willen bereiken (cardioid afstraalgedrag is de crux van de uitkomsten van Hobbyhifi). Daarvoor zal je de kast rustig dieper kunnen maken en met dempingsmateriaal het gedrag optimaliseren. Best een lastig klusje. Ik heb er niet voor gekozen, mijn configuratie blijkt in mijn luistersituatie heel goed uit te pakken.

Ik raad je aan om de verschillende concepten gewoon uit te proberen en daarbij zorgvuldig te werk te gaan. Daarvoor zul je wat verder moeten gaan dan een baffle met vleugeldeuren maar verschillende stevige configuraties moeten bouwen en qua filter en equalizing optimaliseren. Uit te vinden hoe het laag kwalitatief uitpakt in combinatie met de gewenste geluidsdruk en de door jou gewenste kantelfrequentie van 250 Hz.

Hihi, command the dog and don't forget the barking!

Ga toch hardware analyseren man :D

tja, hoe een vrouw toch een verademing kan zijn tussen het analytisch afbranden.

:P

Marcel

ps. heeft niemand nu door dat dit spel alleen maar verliezers kent?

Jeroen,

Als je aktief gaat heb je idd. meer mogelijkheden en kan je ook luidsprekers combineren met totaal verschillende rendement, da's duidelijk een pluspunt. Ik ga in eerste instantie gewoon passief filteren, de 15" woofers hebben een rendement van 99dB, met twee stuks zit ik dus over de 100dB, daarmee kan ik een groot deel van de afval in 't laag door akoestische kortsluiting compenseren door de woofers aan de bovenkant af te filteren. De mids zitten rond de 93dB, wat mooi combineert met de tweeter die hetzelfde rendement heeft, zelfs iets meer waarschijnlijk met de waveguide. Ik heb dus genoeg speelruimte om passief te gaan, maar goed, het kan best gebeuren dat ik toch besluit e.e.a. aktief te gaan doen. Hangt allemaal erg af van hoe e.e.a. zich straks in de baffle gedraagt, het streven is namelijk een weergave die recht is van 40Hz tot 20kHz met maximaal 0.5dB afwijking.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Ik heb passief ook serieus overwogen, maar ga toch voor het laag actief. Dit om de grote flexibiliteit, het feit dat ik al twee 25W8567-SE's (super woofers!) heb en ik denk dat ik met DSP het laag nog mooier krijg (huidige ervaring met een gesloten kast).

Ik filter het laag ook actief, dat geeft een veel grotere flexibiliteit in vergelijk met een degelijk passief netwerk, het kost ook al vlug wat om voor een zo lage afsnijfrequentie bvb een derde orde filter (stel bi-wiring = dubbel opgebouwd) met goeie componenten te bouwen, komt er effe een paartje andere woofers langs, of verander je de mids, of de akoestiek van de ruimte, moet je het filter aanpassen...

Een mooie oplossing heb ik gevonden met een Behringer X-over tussen de pr