Jump to content

De ideale speaker...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Beste Hans,

Een radio-luidspreker op-een-plankje is natuurlijk toch wel een ander geval dan twee woofers die elkaar aankijken en samen een onbegrensde luchtbel (formaat afhankelijk van frequentie / golflengte en amplitude / massatraagheid van de lucht) staan te masseren.

Maar je zult, om in het laag een redelijk rendement te bereiken, toch wel een paar heel grote woofers tegenover elkaar moeten zetten - of een heleboel kleinere, natuurlijk.

En dan affilteren zodra de - 3 dB lijn wordt gehaald.

K

use the force sander.

Spido has chosen the path of the dark side.

Klaas is the emperor, the sith lord :lol:

gebruik de Jedi mind trick

"nee spido dat vind jij niet"

e.e.a ervan uitgaande dat de avatar niet toevallig is gekozen anders mijn excuses voor dit onnavolgbare gebrabbel.

yes...yes.. a speaker you must build

use the force sander.

Spido has chosen the path of the dark side.

Klaas is the emperor, the sith lord :lol:

gebruik de Jedi mind trick

"nee spido dat vind jij niet"

e.e.a ervan uitgaande dat de avatar niet toevallig is gekozen anders mijn excuses voor dit onnavolgbare gebrabbel.

yes...yes.. a speaker you must build

Ach die Spido, is toch een leuk forumorakel? :D Wie of wat Spido verder is of geweest is, is toch verder eigenlijk helemaal niet interessant.

Bij een poltergeist ga je je toch ook niet afvragen hoe die er uit ziet? En of ze sowieso wel bestaan? Daar zijn het poltergeisten voor :lol:

;)

P.s. We dwalen een beetje af van "De ideale speaker..." Start gewoon een apart draadje over Klaas V. Succes verzekerd....

Hi

Bestaat de ideale vrouw?

Bestaat de ideale luidspreker?

Bestaat het lekkerste gerecht?

Allemaal onzinnige vragen omdat de definitie ontbreekt. En als er een definitie voor is, dan is een ander het niet eens met die definitie omdat smaken verschillen. En dan zijn er nog de onervaren mensen die eigenlijk geen goed oordeel kunnen vormen (de maagdelijke McDonalds-fan met walkman?)

Dit draadje leidt tot niets!

MartinJan

Beste Martin-Jan,

Misschien is het inderdaad goed als we allemaal een soort definitie opgeven van "de ideale luidspreker" in termen van luidsprekergedrag. Dus niet uitgaande van het werkingsprincipe, het type units, het materiaal van de behuizing c.q. het frame, e.d.

Ik houd zelf vast aan de oorspronkelijke doelstellingen van high fidelity. Een luidspreker mag, volgens die doelstellingen, niets veranderen aan het opgenomen en versterkte signaal, en dient geluid weer te geven dat niet is te onderscheiden van het geluid dat de microfoons opnamen.

Maar het lijkt alsof dezelfde mensen die zich bijvoorbeeld bij versterkers of CD-spelers druk maken om een honderste procent vervorming of 1

Beste spido, het is jammer dat je slechts virtueel bestaat. Anders zou je in staat zijn het voorbeeld van Erik Klijnsmit te volgen en eens langs te komen. Zijn verslagje van een avondje luisteren en meten (microfoon op de luisterplek) staat op dit forum en ik copieer het hieronder. Zijn verslag bevestigt dat de ideale speaker niet bestaat. Maar ik heb even een paar stukjes vetgemaakt die jou toch aan het denken zouden moeten zetten als je het hebt over niet-lineariteiten van 30 dB. Er zijn blijkbaar meer wegen die naar Rome leiden. En kijk eens naar die 7 en 5 dB, knappe jongen die dit zonder equalizing voor elkaar krijgt met een CB of BR.

citaat Erik

"zeg,

maandagavond bij jeroen d geweest,

met mijn ouwe trouwe RTA meter en mijn UC.

jeroen wilde wat meten met 'professionele' apparatuur :cool2: en ik wilde eens horen of een speaker zonder kast bas kon laten horen. ;)

eerst heben we wat gemeten en gecorrigeerd.

de UC tussen cd speler en voorversterker, en mijn RTA meter als meetinstrument.

handmatig heb ik wat correcties gedaan (bij 40hz een bult van 7db, bij 80hz 5db , en nog ergens wat kleine ongerechtigheden)

daarna hebben we wat geluisterd.

wat mij meteen opviel was de herkenbaarheid van de set .

heel raar, maar de klank van jeroen zijn set lijkt heel veel op die van mij, terwijl het een totaal ander systeem is.

wat mij nog meer verbaasde is dat er een heel mooi strak laag uit de dipool woofers kwam.

echt wazig! dat een speaker zonder kast staat te spelen terwijl je toch laag hoort.

affijn , wij kwamen tot de conclusie dat de UC eigenlijk overbodig was , omdat de 40hz en 80hz dreun niet echt super hinderlijk waren en jeroen die op een andere manier wel op kan lossen.

dus heb ik lekker naar wat eigen muziek zitten luisteren op de set van jeroen zonder UC.

heel strak klonk dat,

ook het laag was bijzonder fraai

het loopt gewoon door tot onder de 30hz!

irritant was alleen toen ik een stukje orgel draaide dat de 40- en 80hz piek tegelijk werden aangesproken omdat de organist een 16 en een 8voets pijp open had staan.

iedere keer hoor je dan precies die toon op twee oktaven tegelijk er bovenuit.

maar voor de rest : geweldig!

iets anders dan basreflex,

niet beter, maar zeker niet slechter.

het klinkt wat helderder,

de bas is beter te volgen,

het blijft luchtig,

is alleen niet zo krachtig

ook minder dynamisch,

echt knallen doet het ook niet,

maar ja je kan niet alles hebben."

En uiteraard sluit ik me bij de laatste opmerking aan. Een en ander is ook afhankelijk van de luisterruimte en in die van mij komt dipool gewoon erg goed tot zijn recht.

OK,

1) 20 Hz tot 50 kHz (SACD) , max 1 dB afwijking

2) faserein, constante akoustische fase

3) geen extra vertraagde signalen (reflecties) en/of kleuring

4) goede en constante spreiding over het geluidsspectrum, liefst niet naar de zijwanden

5) rendement 90 dB of hoger

6) 110 dB max geluidsdruk of hoger

7) geen compressievervorming, alle vervormingen 0,1 % of lager

Ik ben vast heel wat vergeten. Alle eisen zijn niet te realiseren binnen 1 speaker, althans niet met de huidige techniek. Ben benieuwd hoever ik met het hybride concept (TL/ESL) kan komen!

Groetjes, MartinJan

OK,

1) 20 Hz tot 50 kHz (SACD) , max 1 dB afwijking

2) faserein, constante akoustische fase

3) geen extra vertraagde signalen (reflecties) en/of kleuring

4) goede en constante spreiding over het geluidsspectrum, liefst niet naar de zijwanden

5) rendement 90 dB of hoger

6) 110 dB max geluidsdruk of hoger

7) geen compressievervorming, alle vervormingen 0,1 % of lager

Ik ben vast heel wat vergeten. Alle eisen zijn niet te realiseren binnen 1 speaker, althans niet met de huidige techniek. Ben benieuwd hoever ik met het hybride concept (TL/ESL) kan komen!

Groetjes, MartinJan

1 lukt niet met TL

2 lukt niet met TL

3 lukt niet met TL

4 lukt al helemaal niet met een combinatie van TL/ESL

5 lukt niet met ESL

6 oempf, kapotte ESL

7 tja, wat zal ik zeggen....

-edit- het kan wel heel mooi klinken hoor, wat je in gedachten hebt ;) .

Interessant stukje , maar het bevestigd toch mijn vooroordeel , pieken van 5 en 7 hz , echt knallen doet het niet , aangezien ik oa house en hardrockfan ben , zal het niet echt mijn type weergave zijn waarschijnlijk, en om echt diepe bas te krijgen moet je dan heel veel membraam opp. gebruiken , commercieel moeilijk systeem (erg groot).

ER wordt hier wel erg hard op spido afgegeven , zijn bijdrage over intuitief handelen vond ik erg interessant , en zijn mening over dipole konusweergave , vindt ik niet onlogisch.

gr :( hj :D

Het is maar wat je wil lezen. Pieken van 5 en 7 dB op de luisterplek in een niet anechoische ruimte is juist zeer goed. De luidspreker zelf zit tussen +/-1 dB. Als je jouw redenatie doorzet, dan is een CD-speler ook niet vlak.

Dus inderdaad: vooroordelen. jammer. verspilde energie van mij om iets proberen uit te leggen.

Vind jij spido zielig? Ik niet hoor, hij is gewoon weer lekker bezig. Is maar goed ook, voor je het weet krijg je weer een draadje "wat is het weer saai hear"

ER wordt hier wel erg hard op spido afgegeven ,

Maak je geen zorgen hoor, hij hoort bij het forummeubilair. Zijn kast kan wel tegen een stootje.

Een ander meubelstuk, Dick de boekenkast, mis ik eigenlijk al een tijdje.

Speksteen he...

Ik heb helaas alle 4 grote woofers die ik had verkocht, anders was ik na dit draadje zelf aan de slag gegaan met een u frame.

Groeten Mark

Mijn pyramide sys is gemeten in mijn huiskamer , met de speaker zo ver mogelijk vd wanden , dus de meting boven 250 hz vertrouw ik wel , onder de 250 loopt de kar op , ik reken daarvoor een + 3db verhoging als gevolg van refl. kom ik uit op een kar +- 2 db over het bereik van 40 hz tot 21 khz , met een 1/3 smoothing bij mijn ATB systeem , kies ik mijn smoothing hoger haal ik de +- 2 db niet , kies ik hem lager dan haal ik +- 1 db , zie op de stereophile website , martin collumns en john atkinson vemelden altijd de smoothfactor ( meetschaalverd) ,dit is onmisbaar bij het inschatten vd meetwaarde , of werkt die MLSA app. anders?

mijn ideale speaker moet PA kwaliteiten hebben alsmede kunnen fluisteren bij herman van veen.

Dus dreunen in de maag en tegelijkertijd subtiel zijn.

Minstens 90db

minstens laagweergave tot 30hz

Liefst vloerstaand.

en hij moet er vet cool uitzien met big ass woofers.

Ja ik kom er voor uit dat een speaker er goed uit moet zien.

Met mijn century

M44,

Minstens 90db

Liefst vloerstaand.

Misschien zoek je zoiets?

11873.jpg

Silver Bullet, meer is beter?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=49496.0

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Mijn pyramide sys is gemeten in mijn huiskamer , met de speaker zo ver mogelijk vd wanden , dus de meting boven 250 hz vertrouw ik wel , onder de 250 loopt de kar op , ik reken daarvoor een + 3db verhoging als gevolg van refl. kom ik uit op een kar +- 2 db over het bereik van 40 hz tot 21 khz , met een 1/3 smoothing bij mijn ATB systeem , kies ik mijn smoothing hoger haal ik de +- 2 db niet , kies ik hem lager dan haal ik +- 1 db , zie op de stereophile website , martin collumns en john atkinson vemelden altijd de smoothfactor ( meetschaalverd) ,dit is onmisbaar bij het inschatten vd meetwaarde , of werkt die MLSA app. anders?

Met jouw woofer heb je echt niet meer druk in het laag dan Jeroen_d (Erik vergelijkt met een 30cm woofer in een betonnenkast). Ik snap eigenlijk niet waarom je een kleine woofer gebruikt, pas vanaf 20cm gaat het laag pas dynamiek krijgen.

Je metingen zijn leuk, maar een UC neemt roze ruis over een langere periode, dat geeft meer invloed van de kamer (net als je gehoor waarneemt). Ik weet zeker dat je dan ook pieken en dalen hebt <200hz. Ik luisterde naar de Scanspeak Ref Monitor met een extreem vlakke freq curve, die had ook pieken en dalen als gevolg van de akoestiek van de ruimte. Dit heeft o.a. te maken met de afstand vloer/plafond (2,5 meter) in de meeste huizen.

Wat de afmeting vd woofer betreft heb je gelijk , de weergave van die pyramide , is helder als glas , alleen heeft geen druk genoeg , gaat wel tot 40 hz , maar geen kracht(dynamiek)" genoeg. "

Er volgt......... dus nu ook een kleine aanpassing , ik ga een systeem maken met THIEL hoog en midden , en een 26 cm woofer, en een 2,5 weg sys , met twee 20cm woofers par .

ACH ja door schade en schande wordt je wijs , nu ga ik volop voor de laagweergave bij de volgende systemen , al vind ik de pyramidevorm bijzonder praktisch en stijlvol ( alleen stereobeeld een beetje aande lage kant)

Dit pyr . sys. komt misschien nog wel in een andere vorm terug, ander kast mat. , dunnere wanden , meer literinh. grotere woofer .

M44,

Minstens 90db

Liefst vloerstaand.

Misschien zoek je zoiets?

11873.jpg

Silver Bullet, meer is beter?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=49496.0

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

nooit gehoord. lelijke kleur trouwens.

Ik ben een fan van grote doorsnede woofers omdat ik die antuurlijker vind klinken dan kleinere. ik heb daar geen verklaring voor maar keer op keer valt het me op. Mits het ontwerp verder goed is uiteraard.

haha kraak ik de kleur af blijk je ze zelf gebouwd te hebben.

prachtig filter trouwens, zeer netjes van opzet en top componenten zo te zien.

wat kost zoiets nou?

mijn ideale speaker moet PA kwaliteiten hebben alsmede kunnen fluisteren bij herman van veen.

Dus dreunen in de maag en tegelijkertijd subtiel zijn.

Minstens 90db

Liefst vloerstaand.

Ja ik kom er voor uit dat een speaker er goed uit moet zien.

Met mijn century

LaCampanella_NEU.jpg

ACAPELLA LaCampanella

The dream of a loudspeaker designer is a single acoustic transducer capable of reproducing the deepest bass together with all the intricate and delicate highs, with the softest of rhythms yet at the same time having exceedingly wide dynamics. All the music being reproduced by a single speaker driver.

The nearest approach towards this ideal is a 2-way system with the separation as wide as possible of the frequency ranges.

Since the most sensitive area of the human hearing is between 1 kHz and 4 kHz together with all overtones of this frequency range, the build up of transients, sound pressure occurring under 1 kHz should also be integrated into the hearing area of the overtones from a single point source with a mass as low as possible of the membrane. Ideal would be an

Ik heb die hoorns van accapella nooit echt goed beluisterd , dus daar kan ik weinig zeggen , maar

dat de ideale luidspreker zou moeten bestaan uit 1 membraam ,daar ben ik het totaal niet met de philosophy van accapella eens , misschien zou het wel moeten bestaan uit zo veel mogelijk membramen, mits goed op elkaar aangesloten voor de verschillende freq., een bastoon (lage freq) moet nooit door het tweetermembraam , om het maar eens extreem uit te drukken .

Trouwens nu we het toch over de ideale speaker hebben, heeft iemand wel eens die radialstrahler gehoord van MBL ,en wat vond je er van?