jeroen_d Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Wat M44 zegt, over grote woofers, die ervaring heb ik ook. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Daar kan ik op die martin logan site niks van terugvinden ,, daar wordt duidelijk gesteldt dat het hele membraam uniform wordt belast , staat ook op die pagina , en het hoeft daarom ook niet stijf te zijn , en kan daarom weer heel dun zijn , zelfs lichter dan de lucht die het verplaatst gr hj er staat dat het dunne membraam over het gehele oppervlak , geladen wordt wordt met een hoge pos. spanning , waardoor er een elektrostatisch veld ontstaat het membraam bestaat meestal uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Nee , bij de martin logan in ieder geval , krijgt het membraam een hoge volts pos. lading , dat houdt deze ook , via het netsnoer, transformator. De statoren bevinden zich aan weerszijden vh membraam(voor en achterzijde) , de statoren worden gevoed door de versterker , het veranderende audiosigaal zorgt dmv een omzetting voor wisselende polariteiten van de statoren , omdat het membraam pos geladen is , zal het resp afgestoten , en aangetrokken worden, dit gaat dus heen en weer naar gelang het aangeboden muzieksignaal , luchtverplaatsing,.....geluid. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Daar kan ik op die martin logan site niks van terugvinden ,, daar wordt duidelijk gesteldt dat het hele membraam uniform wordt belast , staat ook op die pagina , en het hoeft daarom ook niet stijf te zijn , en kan daarom weer heel dun zijn , zelfs lichter dan de lucht die het verplaatst gr hj er staat dat het dunne membraam over het gehele oppervlak , geladen wordt wordt met een hoge pos. spanning , waardoor er een elektrostatisch veld ontstaat Bij ML staat het ESL element en dus het membraam bol. Dat is een andere manier om minder bungeling te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 jullie met zijn allen een speaker bouwen???? komt nooit van de grond. laten we beginnen met de materiaal keuze voor de kast. wie , wie hoeveel drivers? welk type hoogweergave. een paar discussie puntjes waar jullie nooit uit zullen komen. Maar goed als het zover is zet ik wel koffie en neem gevulde koeken mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Misschien heb je gelijk hj, ken de Martin Logans niet van binnen. Maar dat is 1 van de vele ESL's en niet maatgevend voor alle ESL's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 dus daarom bundelen die genesis tweeters van arjen ,dan ook , dat zijn volgens mij folietw. vlak van opbouw. Dus kunnen we een conclusie trekken , in dit geval ook naar konusweergevers, tweeters , hoe boller de membraam , des te minder bundeling , des te beter de spreiding gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Nee , bij de martin logan in ieder geval , krijgt het membraam een hoge volts pos. lading , dat houdt deze ook , via het netsnoer, transformator.De statoren bevinden zich aan weerszijden vh membraam(voor en achterzijde) , de statoren worden gevoed door de versterker , het veranderende audiosigaal zorgt dmv een omzetting voor wisselende polariteiten van de statoren , omdat het membraam pos geladen is , zal het resp afgestoten , en aangetrokken worden, dit gaat dus heen en weer naar gelang het aangeboden muzieksignaal , luchtverplaatsing,.....geluid. gr hj ja, dat is dus infomatie voor kleuters. daarna word het pas echt spannend. ps: ergens op internet zwerft het boek van eddy fikier. download het en lees het door, daarna praten we verder ps: ik ken het al uit mijn hoofd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 jullie met zijn allen een speaker bouwen???? komt nooit van de grond. laten we beginnen met de materiaal keuze voor de kast. wie , wie hoeveel drivers? welk type hoogweergave. een paar discussie puntjes waar jullie nooit uit zullen komen. Maar goed als het zover is zet ik wel koffie en neem gevulde koeken mee. die speaker van mij komt wel , moet alleen wachten op het plaatmateriaal (HDF is 3 mnd levertijd), literinh . is berekend , ik heb 3 modellen van karton gemaakt, (def. versie is bekend), ik wacht nog op 3 verschillende merken serie condensatoren (in het buitenland besteld, 3 verschillende soorten spoelen testen , de behuizing wordt een bunker met enorme bracing, uiteraard weer een apart design, en voor het eerst fullrange met een 26 cm woofer, ik hoop op een min 3 db punt van onder de 20 hz(in room), en de winkelprijs zal zo rond de 5,5 a 6 duizend euro zijn , met als een van de uitgangspunten een zo vlak (neutraal ) mogelijke karakteristiek,en er komt nog een goedkoper model rond 4,5 duizend euro , met 2 20 cm woofers par, een 2,5 weg gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Andro..., winkelprijs zal zo rond de 5,5 a 6 duizend euro zijn , met als een van de uitgangspunten een zo vlak (neutraal ) mogelijke karakteristiek,en er komt nog een goedkoper model rond 4,5 duizend euro , met 2 20 cm woofers par, een 2,5 weg Sorry als ik je hiermee koud op je dak kom vallen, maar je laat in een aantal posts al zien dat je klok wel hebt horen luiden maar de klepel nog niet altijd kunt vinden, daarom schaar ik je onder de categorie 'aspirerende hobbyist'. Om nu hier gewoon even neer te pennen wat je nieuwste creatie moet gaan kosten terwijl d'r al duidelijk haken en ogen zitten aan je voorgaande creaties vind ik echter even te ver gaan, je klinkt alsof een dergelijke luidspreker ook een dergelijk prijskaartje verdient. Echter ik heb op 't ZBA forum luidsprekers voorbij zien komen die een fractie kosten van waar je jouw huidige luidsprekers voor te koop aanbiedt en die toch werkelijk met meer vakmanschap en begrip van de materie in elkaar zijn gezet door echte hobbyisten. Daarom zou enige bescheidenheid je sieren, je posts laten namelijk zien dat je leuk aan 't klussen bent, maar het neusje van de zalm is 't nog niet helaas. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Ik vertel alleen maar wat ik ga bouwen mag toch , je komt een beetje uit de hoogte en belerend over , als die speakers van jouw zo goed zijn , staan ze zeker al in de winkel ?, hoeveel heb je er al verkocht? Speakers bouwen en zo gaat het met alle dingen is een ontwikkelingsproces, het nieuwe model moet beter en efficienter als het vorige , en als we toch zo beginnen, die monacors die geloof ik in die speakers van jouw zitten , sorry mijnheer sassen maar een unit met zulke specs, daar bouw ik nog geen eens een kast voor! gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Een goed ontwerper kan ook met betaalbare units (bv Vifa, maar ook Monacor) hele mooie dingen bouwen. Vaak zijn de units niet het zwakke punt (zolang je weet wat hun beperkingen zijn), maar zit de kunst in het integreren van het geheel. O ja, ik ben zelf een amateur prutser dus neem ik de makkelijkere weg van dure units (Morel, C-Quenze, Lambda) Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 dat zal ongetwijfeld zo zijn , maar de concurrentie uit lage lonen landen is zodanig , dat wil je commercieel iets doen , het je in die markt zeker niet lukt , voor de prijs waarvan die mod. in de winkel staan kun je hier in NL net 2 katen laten bouwen. Dus daarom zoek ik het in het topsegment . GR HJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Kennis van zaken lijkt inderdaad de achilleshiel te zijn van de verschillende "professionele" speakerbouwers op dit forum....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Veel succes met je dipole bas! Waarom wil je zo graag je signaal digitaal scheiden , en de units met afzonderlijke versterkers aansturen , lukt het niet zo met passief filteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Ik zou het graag digitaal willen filteren omdat ik dan relatief eenvoudig heel veel parameters in de hand zou hebben. Flexibiliteit zeg maar. Niet dat het met passief filteren niet kan natuurlijk. Het lijkt me uiteindelijk veel eenvoudiger om het digitaal te doen. Als je eenmaal zo ver bent dan, de opstart zal lang zijn. Schiet me nu te binnen: in het digitale domein pre-distortion toepassen om de drivers te lineariseren... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 die monacors die geloof ik in die speakers van jouw zitten Alsjemenou, nu vraag ik je, lezen sommige mensen nu gewoon niet, of ben ik niet duidelijk genoeg? Ik loop nu al pagina's lang m'n misgenoegen met Monacor drivers te ventileren en dan krijg je zoiets naar je hoofd? Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin-Jan Dijkstra Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 wie weet trouwens de massa van het membraam van een elektrostaat , Het soortelijk gewicht van polyester is 1,37 - 1,38. Met de dikte (12 um?) van het membraan en diens oppervlakte kun je het gewicht uitrekenen. Hi, Voor 6 micron membraan kom je zo uit mijn hoofd uit op tussen 1,5 en 2 gram voor een fullrange met een oppervlak van 0,25 m2. Het is alweer een tijd geleden dat ik dat gemeten heb, maar grofweg is dat wel het gewicht. Eigenlijk gaat het om gewicht/aangedreven oppervlakte, dus de dikte van de folie is bepalend voor de bovenste weergavegrens en de detaillering, en niet de afmeting totaal. De folie van ML is met 12 micron eigenlijk te dik! Groeten, MartinJan Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Ik volg wat dat betreft een beetje de meute van top speakerbouwers , en ik heb ook niet de elektronicaachtergrond om dat op een hoogwaardig niveau te realiseren, de aktieve speakers van LINN en Meridian hebben me niet echt kunnen bekoren , dus vandaar, en een passief filter kost niet zo veel in verhouding. Ook willen audiofielen kunnen wisselen met versterking denk ik,commercieel minder interessant! En passieve luidsprekerfilters in comb met meet app, zijn leuke puzzelobjecten gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 die monacors die geloof ik in die speakers van jouw zitten Alsjemenou, nu vraag ik je, lezen sommige mensen nu gewoon niet, of ben ik niet duidelijk genoeg? Ik loop nu al pagina's lang m'n misgenoegen met Monacor drivers te ventileren en dan krijg je zoiets naar je hoofd? Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com ik dacht dat je dat ooit een keer had gepost !, welke gebruik je dan? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Schiet me nu te binnen: in het digitale domein pre-distortion toepassen om de drivers te lineariseren... Groet, Jacco Volgens mij hebben de Belgische Philipsers zich daar al eens op stukgebeten. Nooit meer wat van gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 jullie met zijn allen een speaker bouwen????komt nooit van de grond. laten we beginnen met de materiaal keuze voor de kast. Kast Link to comment Share on other sites More sharing options...
ssassen Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 HJ (Henkjan?), In de luidspreker die hier al even langskwam zit momenteel alleen Seas en Vifa. Een viertal L17RCY 17-cm aluminium woofers voor 't laag in een gesloten kast met een Q=0.5. Dat waren eerst Monacor 17-cm Kevlar woofers maar die hadden een dusdanige grote spreiding dat ze retour leverancier zijn gegaan. Daarboven een tweetal Vifa XG18 17-cm glasfiber midwoofers in d'Appolito in een gesloten kast, wederom met een Q=0.5, daartussen een Seas H1189, de 25-mm non-ferro variant van de H1212. Filtering is 2e orde voor de vier stuks L17RCY die in serie-parallel staan, de Vifa midwoofers en de Seas tweeter worden dmv. een 2e orde seriefilter gefilterd. Met vriendelijke groet, Sander Sassen http://www.hardwareanalysis.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Schiet me nu te binnen: in het digitale domein pre-distortion toepassen om de drivers te lineariseren... Groet, Jacco Volgens mij hebben de Belgische Philipsers zich daar al eens op stukgebeten. Nooit meer wat van gehoord. Maar ik ben dan ook geen Belgische Philipser... Groet, Jacco Ik volg wat dat betreft een beetje de meute van top speakerbouwers , en ik heb ook niet de elektronicaachtergrond om dat op een hoogwaardig niveau te realiseren, de aktieve speakers van LINN en Meridian hebben me niet echt kunnen bekoren , dus vandaar, en een passief filter kost niet zo veel in verhouding.Ook willen audiofielen kunnen wisselen met versterking denk ik,commercieel minder interessant! En passieve luidsprekerfilters in comb met meet app, zijn leuke puzzelobjecten gr hj Ja, dat klopt allemaal. "Men" wil graag prutsen, in de meest positieve zin van het woord. Ook ik ben zo begonnen hoor. Een simpele spoel en condensator kost drie keer niks en wil je beter, nou ja dan ga je even sparen. Audiofielen willen inderdaad kunnen wisselen met versterking, dat is zonder meer waar. Dat is ook onderdeel van de sport. Puur voor mezelf vind ik dat veel minder van belang (meer). Ik zie het liefst een optisch kabeltje tussen cd-speler en luidspreker. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Ja dat lijken me goede units , ik heb zo de freq kar. niet bij de hand , ik ben nu ook bezig om te exp. met de nieuwe seas tw alu dome (lekker goedkoop) en een mooie kar. Ja Q van 0,5 dat klinkt goed, krijg je een mooie gedempte bas van , avalon gebruikt dat veel voor hun gesl. systemen,ik heb het zelf nog niet geprobeerd Maar die speakerbusiness is een hele moeilijke branch , zeker in het dure segment, ik verwacht er niet te veel van , ook de winkels waar ik mee praat verkopen maar heel weinig , elektronica gaat nog wel. gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts