Jump to content

De ideale speaker...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

A. (...) @ Spido, een dipool loopt niet op met 11 - 12 dB in de piek maar met hooguit 6 dB. Het relaas van je getuigt niet van enige eigen (experimenteer) ervaring met die dingen. Komt meer over als een mening gebaseerd op wat leeswerk en een eigen beperkte invulling daarvan.

B. Over de fs van grote dan wel kleine conussen. Er zijn zat 15" speakers die niet onder de 45 Hz komen en zat 8" die onder de 30 Hz komen. ;)

Beste Pjotr,

Ad A. Dat heb je goed begrepen! Ik heb al ettelijke keren vermeld dat mijn conclusies gebaseerd zijn op het artikel van Linkwitz, waar Sassen mij naar verwees.

Het artikel bevestigde wat ik zelf al meermalen had gehoord (of juist ni

Veel succes met je dipole bas!

Waarom wil je zo graag je signaal digitaal scheiden , en de units met afzonderlijke versterkers aansturen , lukt het niet zo met passief filteren?

Flexibiliteit (kan ik snel wisselen tussen verschillende mid/hoog secties (ESL/B&G/Fostex/...), en DSP functionaliteit om te corrigeren voor der kamer akoestiek. Daarnaast presteren versterkers beter als ze maar een deel van de load krijgen (meer dynamiek in het laag). Dit had je toch wel zelf kunnen bedenken?

Veel succes met je dipole bas!

Waarom wil je zo graag je signaal digitaal scheiden , en de units met afzonderlijke versterkers aansturen , lukt het niet zo met passief filteren?

Flexibiliteit (kan ik snel wisselen tussen verschillende mid/hoog secties (ESL/B&G/Fostex/...), en DSP functionaliteit om te corrigeren voor der kamer akoestiek. Daarnaast presteren versterkers beter als ze maar een deel van de load krijgen (meer dynamiek in het laag). Dit had je toch wel zelf kunnen bedenken?

Wat voor versterker heb je dan ?

Een beetje versterker stuurt alles met gemak aan ,zoder dynamiek verlies , of je moet wel een heel laag bemeten ding gebruiken .

Heb ik bij die ML zowieso geen last van , die clipt pas bij 264 watt aan 8 ohm, en levert 400 watt rms aan 4 ohm en is stabiel tot 2 ohm.

Over aanpassing aan de ruimte , ik ontwerp eerst een naar mijn inziens optimale speaker , en kijk dan naar wat er aan ruimtes gedaan moet worden om hem beter te laten klinken , niet anders om , dan ga je een heel glibberig paadje op is mijn mening.

gr :( hj :D

PS ook die hawk A 18 eindtrap (zelfbouw ) , daarmee heb ik ook geen dynamiek problemen , en is maar 2 maal 20 watt.

Over aanpassing aan de ruimte , ik ontwerp eerst een naar mijn inziens optimale speaker , en kijk dan naar wat er aan ruimtes gedaan moet worden om hem beter te laten klinken , niet anders om , dan ga je een heel glibberig paadje op is mijn mening.

:confused:

Wil je uitleggen waarom dat een "glibberig paadje" is?

Na eerstehands ervaring met beide "disciplines" ben ik juist precies de tegenovergestelde mening toegedaan. Een correcte nagalmtijd van een ruimte is namelijk speaker-onafhankelijk. Ook als je bijvoorbeeld gewoon een piano plaatst in die ruimte of de ruimte gebruikt voor zangoefeningen heb je eenzelfde correcte galmtijd nodig. Een juiste akoestiek heeft op zichzelf weinig met luidsprekers van doen, toch?

Toine.

Ik bedoel ,ik ontwerp een speaker , goede behuizing , goede units , probeer een zo vlak mogelijke kar. te krijgen , fasegelijk en nog wat andere dingen.

Ik ga nooit een speaker ontwerpen met de ruimte waarin hij (of zij ) :biggrin:komt te staan , in mijn achterhoofd .dwz bijv de freq kar aan passen aan de ruimte, komt volgens mij bij een goed speaker ontwerp ook niet ter sprake . dat bedoel ik met een glibberig paadje ,wat als je gaat verhuizen?

De acoustische aanpassing van ruimtes (nagalmtijd ) heb ik mij ook nog niet erg inverdiept moet ik zeggen , lijkt me zeer belangrijk overigens,maar je zegt het zelf dus eigenlijk , de ruimte acoustisch aanpassen kun jij dus zonder de speaker , en een speaker ontwerpen kun je dus ook zonder de ruimte , al zou je bij het freq bereik onder de 250 hz , en het streven is een abs neutrale (vlakke) basweergave , wel een aanpassing kunnen doen, maar dat zou je dan per ruimte moeten bekijken

Ik bedoel ,ik ontwerp een speaker , goede behuizing , goede units , probeer een zo vlak mogelijke kar. te krijgen , fasegelijk en nog wat andere dingen.

Ik ga nooit een speaker ontwerpen met de ruimte waarin hij (of zij ) :biggrin:komt te staan , in mijn achterhoofd .dwz bijv de freq kar aan passen aan de ruimte, komt volgens mij bij een goed speaker ontwerp ook niet ter sprake . dat bedoel ik met een glibberig paadje ,wat als je gaat verhuizen?

De acoustische aanpassing van ruimtes (nagalmtijd ) heb ik mij ook nog niet erg inverdiept moet ik zeggen , lijkt me zeer belangrijk overigens,maar je zegt het zelf dus eigenlijk , de ruimte acoustisch aanpassen kun jij dus zonder de speaker , en een speaker ontwerpen kun je dus ook zonder de ruimte , al zou je bij het freq bereik onder de 250 hz , en het streven is een abs neutrale (vlakke) basweergave , wel een aanpassing kunnen doen, maar dat zou je dan per ruimte moeten bekijken

Dan is dat glibberige paadje toch ook gewoon een niet bestaande beer op de weg, want niemand dan jij begon daarover! Iedere luidsprekerbouwer die voor het grote publiek ontwerpt snapt echt wel dat ie een speaker met o.a. een vlakke of licht aflopende curve moet ontwerpen.

Elke akoestisch adviseur beseft dat een correcte nagalmtijd in een kinderdagverblijf of in een auditorium zal moeten worden afgestemd op het gebruiksdoel van die ruimte. Inderdaad kan dat betekenen dat de ruimte vrij specifiek aangepast wordt aan de toe te passen luidsprekers; een fullrange dipoolsysteem vereist een andere benadering dan een fullrange monopool, hoewel niet zozeer op het punt van nagalmbeheersing, maar op het punt van reflectiebeheersing.

Tegelijkertijd ken ik ook mensen die zozeer perfectie nastreven, dat zij ook hun luidsprekers aanpassen aan de weergeefruimte. Dat kan actief vrij gemakkelijk plaatsvinden en ook passief is dat nog wel te realiseren en het juist niet een glibberig paadje als dat doordacht gedaan wordt, maar eerder een uitstekende manier om luidspreker en ruimte vollediger op elkaar af te stemmen.

Een commercieel in serie geproduceerd ontwerp heb ik het dan over (met betrekking op het glibberige paadje), een op de luisterruimte van een persoon ,afgestemde speaker , heb ik het even niet over .

GR :( hj :D

Okee, dan had je dat wel gelijk kunnen zeggen in plaats van het mij te laten verklaren en het nu na te zeggen toch? :)

Maar goed, ik snap het wel...

Je maakt een speaker altijd zo neutraal mogelijke. Dat is toch logisch? Het voordeel van zelfbouw is dat je deze neutrale speaker indien nodig kunt aanpassen aan de luisterruimte (b.v. aan ruimteresonanties). Ideaal zou ik zeggen!

Misschien moet je eens luisteren naar laag dat optimaal op de luisterruimte aansluit. Dan wil je niet anders meer!

Ik heb het steeds over een commercieel ontwerp , je kan toch niet bij iedere afzonderlijke klant van de winkel , je filter en kast aanpassen , aan zijn of haar ruimte.

GR :( hj :D

PS je zegt iedereen onwerpt zijn speaker met een neutrale (rechte) kar. in gedachten , zeer veel alom gewaardeerde topsp. hebben een aflopende kar, en dat wordt door zeer veel mensen als neutraal ervaren , heb ik vernomen

waarom zie je die dipole konus ontwerpen bijna niet op de markt dan ?

Te groot, onpraktisch, niet bekend en derhalve niet geliefd bij 't grote publiek dat normaliter gaat voor de gedoodverfde doorsnee luidspreker met 17-cm midwoofer en 25-mm tweeter. Weinig mensen hebben daarbij ruimte voor minimaal 2x 12" op een flinke plank per kant.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

waarom zie je die dipole konus ontwerpen bijna niet op de markt dan ?

Kostbaarder, groter, moeilijker op te stellen.

Kwestie van vraag, marktwerking en decennia lange indoctrinatie door mensen zoals A.Bose en andere types die blijkbaar geloofwaardiger zijn dan mensen met andere dan portemonneevullende motieven. Tegenwoordig moet het klein, kleiner en nog kleiner. Dan valt dipool al gauw af, lijkt me...

Ik schreef trouwens al dat een rechte of licht aflopende karakteristiek een ontwerpdoel is.

Ja maar dan heb ik het over een hoog afval van 5 db bij 20 khz, tov het middengebied bij de max 2 van wilson, en het zelfde geldt ongeveer voor de eidolon , de typ freq kar van de 12/6 tw van thiel die gebruikt wordt in de eidolon is recht plus min 1 db , bij1/3 smoothhing , logisch gedacht zou dit perfect moeten zijn , maar avalon filtert hem schijnbaar zo dat hij wat afloopt, het gaat mij om het feit dat de meeste mensen dit als "neutraal" ervaren ,in mijn ontwerp laat ik hem gewoon recht lopen ,wat is natuurgetrouw? wat is hifi?

de rechte of de aflopende kar.

Je maakt een speaker altijd zo neutraal mogelijke. Dat is toch logisch?
Nee hoor, het moet gewoon lekker klinken. Als dat met een wat minder neutrale weergave kan worden bereikt is dat wat mij betreft heel goed te verdedigen. Muziekweergave is, en blijft altijd te vergelijken met de afbeelding van een pijp, het zal nooit een pijp worden.

magritte_pipe_1.jpg

Ja maar dan heb ik het over een hoog afval van 5 db bij 20 khz, tov het middengebied bij de max 2 van wilson, en het zelfde geldt ongeveer voor de eidolon , de typ freq kar van de 12/6 tw van thiel die gebruikt wordt in de eidolon is recht plus min 1 db , bij1/3 smoothhing , logisch gedacht zou dit perfect moeten zijn , maar avalon filtert hem schijnbaar zo dat hij wat afloopt, het gaat mij om het feit dat de meeste mensen dit als "neutraal" ervaren ,in mijn ontwerp laat ik hem gewoon recht lopen ,wat is natuurgetrouw? wat is hifi?

de rechte of de aflopende kar.

Het maakt denk ik allemaal niet zo heel veel meer uit als de gemiddelde onbehandelde ruimte sterkteverschillen en afwijkingen van 10dB en (veel) meer teweegbrengt t.o.v. die zorgvuldig in de dode ruimte ontworpen karakteristiek, lijkt mij. En bijvoorbeeld ook niet als overmatige stoffering tot stevige overdemping leidt. Of als totale afwezigheid van enige vorm van natuurlijke absorptie juist tot het tegenovergestelde voert.

Natuurlijk moet je als ontwerper die karakeristiek nastreven, maar realiseer je wel dat ie op een van de genoemde manieren toch volkomen om zeep geholpen wordt in de praktijk van 90% van de luistersituaties. Ik zou me niet blind staren op de frequentiekarakteristiek in elk geval, omdat er veel belangrijkere parameters zijn die een goed weergeefsysteem onderscheiden van een minder goed systeem...

Minus achttien decibel bij dertig Hertz... is dat volgens jou een kwestie van "smaak"?

Wanneer wordt dan iets volgens jou een kwestie van "kwaliteit"?

Minus achttien decibel blijft nog steeds een kwestie van "kwantiteit" in plaats van "kwaliteit".

(...) Verdiep je nu eens echt in de materie Spido. Er zijn vele verschillende dipole opzetten, die allemaal een ander afstraalgedrag hebben ( I-profiel, H-profiel, U-profiel, A-profiel, N-profiel, W-profiel, ...). Uit testen van Hobbyhifi (