Jump to content

De ideale speaker...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Hoe worden de units in dipoolsystemen eigenlijk gedempt / beschermd?
Net zo als de uitslingering van een luidspreker in een basreflexbox onder zijn resonantiefrequentie; door de mechanische ophanging van de unit en de demping van de versterker.

Minus achttien decibel bij dertig Hertz... is dat volgens jou een kwestie van "smaak"?

Wanneer wordt dan iets volgens jou een kwestie van "kwaliteit"?

Minus achttien decibel blijft nog steeds een kwestie van "kwantiteit" in plaats van "kwaliteit".

Beste Richard 2,

:D Zoiets zou ik z

Ik zou me meer zorgen maken over de lineariteit van de driver zelf ipv de -6db/oct die bovendien groepslooptijdconstant is en die aardig overeenkomt met de roomgain. Ik denk dat ik die afval juist prefereer boven een bonkende monopool.

Groet,

Jacco

(...) Je hebt het dus alleen over niet-lineariteit in de zin van amplitudekarakteristiek? Niet over harmonische vervorming, hetgeen ik meestal associeer met niet-lineariteit. (...)

Beste Jacco,

Elke aantasting van de frequentie/amplitudekarakteristiek is het gevolg van (een vorm van) vervorming.

Echter, niet elke vorm van vervorming leidt tot een onmiddellijk herkenbare aantasting van de frequentie/amplitudekarakteristiek.

Fasevervorming, bijvoorbeeld.

Daarom is het zo vreselijk en verschrikkelijk nodig om luidsprekers -

en dan bedoel ik echt

(...) Je hebt het dus alleen over niet-lineariteit in de zin van amplitudekarakteristiek? Niet over harmonische vervorming, hetgeen ik meestal associeer met niet-lineariteit. (...)

Beste Jacco,

Elke aantasting van de frequentie/amplitudekarakteristiek is het gevolg van (een vorm van) vervorming.

Echter, niet elke vorm van vervorming leidt tot een onmiddellijk herkenbare aantasting van de frequentie/amplitudekarakteristiek.

Daarom is het zo vreselijk en verschrikkelijk nodig om luidsprekers -

en dan bedoel ik echt

Beste Pjotr,

Minus achttien decibel bij dertig Hertz... is dat volgens jou een kwestie van "smaak"?

Wanneer wordt dan iets volgens jou een kwestie van "kwaliteit"?

Beste Spido,

Dat je flauw kunt reageren is bekend maar hier moet wel erg veel zout bij <_<

Je weet best wel dat die afval gecompenseerd wordt door een 6db/okt elektronisch filter en door gebruik te maken van extra grote woofers. Vraag niet hoe het kan maar profiteer er van :D

Een PA bassysteem zal dipoolwoofer nooit worden. Alhoewel er nu directionele PA bassystemen zijn die wel gedeeltelijk gebruik maken van de principes van een dipool.

;)

Kennelijk is er echte bas en namaak bas?????

Kijk nu eerst eens naar metingen van mirror drive esls bijv. audiostatic 200RS uitgevoerd door Menno vd Veen; gaat echt wel laag. Niet luid, maar wel echte bas.

Een verdere discussie over dipool vs monopool lijkt mij zinloos als er alleen maar boute stellingen worden gedeponeerd.

Dat klopt. De hoedanigheid van kastloze bas (dipoolbas, zo je wilt) is anders dan die van bas uit een kast. De een is niet echt beter dan de ander, maar de wijze waarop die bas wordt neergezet verschilt wel degelijk. Dat heeft Jeroen heel netjes verwoord, eerder in dit topic als ik me goed herinner.

De discussie zoals die door Spido zo verbeten gevoerd wordt is aandoenlijk en triest tegelijk, omdat de man erop uit is het een als veel beter af te schilderen dan het ander, zoals een rechtgeaarde maar mislukte missionaris betaamt, maar die queeste is (net zoals het religieuze equivalent ervan) gedoemd te mislukken en zal alleen maar meer kwaad bloed zetten. Daarom wil ik mijn ervaring wel delen, die alle drie de principes omvat en die niet op commerci

Edited by thingman

Dankjewel Toine, eindelijk een reactie die ontstijgt aan het gezever over detail hetwelk dit topic zo droevig tekent. :)

Ook geeft het aan dat de "ideale" speaker zeer waarschijnlijk ook iets utopisch is :rolleyes:

Maar geloof niemand die met mooie en minder mooie woorden beweert dat het een superieur is aan het ander, want ook het soort ruimte waarin de boel moet spelen doet mee bij de overwegingen om voor het een of andere principe te kiezen.

Toine.

Mijn stelling is: "de luisterruimte is de andere helft van de speaker".

:)

:D

maar dat geldt alleen als ie in een behuizing zit natuurlijk.

van een dipool kun je zeggen: het gat in de kast was te groot dus ik leg hem er maar in ;)

En is het topic nu af?

Voor thingman is het de sonusfaber stradivarihomage.

Voor mij schommelt het een beetje tussen wilson audio en avalon,ik vind ze allebei mooi,vrijwelalhun producten

Uhhhm nee. Het is de Apogee Duetta Signature....

Ik ben en blijf een dipoolmannetje ;)

Is er iemand gaan kijken, euh luisteren? :)

http://www.alphahighend.be/

:) mvg RastaPhil

PS ikke ni :(

Jammer dat ze niet de zelfde installatie aan beide speakers hangen. Het wordt nu lastig vergelijken! Nu ben ik geen fan van de keramiek units van Accuton (klinken mij in de speakers die ik heb gehoord iets te "te"), maar wie weet gaat het in de Isis wel goed (ik hou niet van dogma's ;) ) .

allebei hele mooie speakersvind ik ,het resultaat van 15 jaar(of nog langer) doorontwikkeling van de beide fabrikanten,ik had ze graag willen horen op die sets ,ik ga zeker nog een keer op een zondag naar antwerpen , hebben ze een vd twee in permanente demonstratie?

gr :( hj :D

Heb de isis albeluisterd bij rhapsody ook op spectral, en de wilsons bij mijn hifi op de halcros, ik heb zelf ook wadia , met welke wadia hebben ze gedemod.

[...]

[...]

:angry::angry:Die is er niet! :angry::angry:

Ja, van de driver zelf maar die is er bij een monopool ook.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Heb jij ze getest met blokgolven, dan?

Gezien de omstandigheid dat het Linkwitz systeem is uitgerust met een hogere-orde wisselfilter, plus een (low-pass) filter ter compensatie van de basverzwakking a.g.v. akoestische kortsluiting, plus een notch-filter (in het vocale bereik nog wel!) en tot overmaat van ramp vanaf de achterzijde alles ook nog even luid in tegenfase weergeeft, denk ik dat de fasehuishouding van het complete systeem wel een enorme klerezooi moet zijn.

Temeer daar er met omgepoolde middentonenunits wordt gewerkt, die weliswaar op de scheidingsfrequentie theoretisch in gelijke fase werken met de woofers en tweeters, maar daarbuiten - waar zij alle individueel het luidst klinken - ni

[...]

[...]

:angry::angry:Die is er niet! :angry::angry:

Ja, van de driver zelf maar die is er bij een monopool ook.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Heb jij ze getest met blokgolven, dan?

Dat zou ik kunnen doen. De basisformatie van de dipool, dwz twee in tegenfase zijnde puntbronnen op een zekere montageafstand, heeft een constante groepslooptijd => perfecte blokgolven. En dat is dan dat.

En nu gaan we het hebben over principes die voor monopolen net zo goed kunnen gelden als voor dipolen:

Gezien de omstandigheid dat het Linkwitz systeem is uitgerust met een hogere-orde wisselfilter, plus een (low-pass) filter ter compensatie van de basverzwakking a.g.v. akoestische kortsluiting, plus een notch-filter (in het vocale bereik nog wel!) en tot overmaat van ramp vanaf de achterzijde alles ook nog even luid in tegenfase weergeeft, denk ik dat de fasehuishouding van het complete systeem wel een enorme klerezooi moet zijn.

Als je per se wilt dat er een hele berg correctiefilters en -elektronica nodig is (je wilt je per se beperken tot de noodzaak van een notch en weet ik veel), ja dan is dat een enorme klerezooi. Maar dat noemen wij een uitdaging en als je dat slim ontwerpt, dwz goed kijken naar groepslooptijd ipv naar fase, is er een goed systeem te ontwerpen. de vraag is of je die -6dB/octaaf wel wilt corrigeren, ivm de versterking van de ruimte zelf. Ik neem namelijk niet aan dat iedere audiofiel thuis een akoestisch dode ruimte heeft.

Het geldt ook voor alle andere systeemontwerpen. Je moet slim omgaan met de ingredienten die je hebt en je moet je niet blind staren op 1 of meer fundamentele problemen die onoverkombaar in woord zijn. Een goed ontwerper vertaalt die moeilijke woorden naar specificaties en haalt uit zijn rugzak de benodigde oplossingen. De fase mag sterk draaien, als de groepslooptijdvariatie maar binnen grenzen blijft. Dan blijft de blokgolf ook perfect (genoeg voor den menschelijke oren).

Temeer daar er met omgepoolde middentonenunits wordt gewerkt, die weliswaar op de scheidingsfrequentie theoretisch in gelijke fase werken met de woofers en tweeters, maar daarbuiten - waar zij alle individueel het luidst klinken - ni

Bij de mirrordrive esls van audiostatic wordt het laag beneden 300 Hz 'gelift'. Dit geeft enige afwijking van de akoestische fase, maar beneden de 300 Hz lijkt me dit acceptabel. Bij dynamische speakers wordt bij hogere freq. gefilterd, da's minder gunstig. Er zitten verder geen noth-filters in, ook geen actieve equalizing.

Wellicht komt er bij het Linkwitz verhaal zo veel ellende bij kijken omdat de kleine conusjes zoveel correctie nodig hebben in vergelijking met de esl.

Hier even een algemeen vraagje , hoe zien de freq kar van elektrostaten er eigenlijk uit(toleranties) en min 3 db punten ongeveer, ik zie er eigenlijk nooit kar. van.

gr :( hj :D

Denk je niet dat die kar ontw-afh is, net zoals de kar (kar?) van dyna lsps ook ontw-afha is. Wordt het niet wat overdr om d.h.t. afk te gebr Andr.Des.? :D

Kar is afh vh membr.opp. imho, dwz dat de gr vh membr de fr.kar en afv. definieert. Nmbm hoor...

Je geeft geen antwoord op mijn vraag , een luidspreker ontwerp heeft een frequentiekar(akteristiek) , bij(voorbeeld) gemeten op 1 meter hoog ,op de tw(eeter) as.

Als ik voor een elek(trostaat) op 1 meter afstand een meetmicr(ofoon) zet op oorh(oogte) hoe ziet de freq(uentie) kar(akteristiek) er dan uit, ik zie daar nergens voorbeelden van, de freq(uentie)kar(arakteristiek) zal uiteraard per ontwerp verschillen ,maar ik bedoel van 1 ontwerp.

Voor mijn part ga je uit van een dode ruimte , zodat de meting onder 250 h(ert)z ook klopt, dus een fabr(ieks)opg(ave).

Gewoon even een voorb(eeld)

Groet(jes) AADesign (hehe ik mag weer)