Jump to content

De ideale speaker...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik heb nog 'n paar kleine TL's staan (DM2a's) ik ga die binnenkort weer eens aansluiten...

Misschien wil ik dan niks anders meer... ;)

Ik denk eigenlijk toch minder aan bas reflex (ook al zijn daar heel goede resultaten mee haalbaar). Gesloten kasten spreken me iets meer aan. Dipolen trouwens ook.

Ik heb gisteravond nog eens uitgebreid naar 'n dure set met Thiel 2.2 speakers mogen luisteren. Het viel mij op dat het allemaal zo rustig klonk. Voor mij mag het wel wat pittiger. Ook al was het middengebied erg mooi.

Het leuke van zo'n luisteravond is, dat het thuis dan toch weer erg meevalt (smaakkwestie).

:)

Hoorns vind ik op zich wel dynamisch klinken. Maar ik mis wat detail met die dingen. Ook klinkt het al gauw wat hol.En echt diep laag... Dan moeten ze toch wel heel erg groot zijn.

Ik lees overigens nog weinig over breedbanders...

Denk dat je nog eens goed naar hoorns zou moeten luisteren, wel op een andere manier dan ooit in Zeist, een beetje minder heftig misschien ?

:huh:

volgens mij zijn die klipsch kasten moeilijker na te bouwen dan het lijkt. Ik heb er wel eens een open gesloopt maar dat zag er toch als vakmanschap uit zeg maar. Anders staan er op de Library site van lansing heritage nog wel leuke projecten met veel info over de kastbouw e.d. bijv een setje 4435 maken

4430-35_small.jpg

dan krijg je mij echt jaloers.

Deze speaker ga ik ooit in mijn bezit krijgen en dan als tevreden mens jaren daarna sterven zonder ooit een andere speaker te kopen.

Die links had ik er bijna 'bij' gehad, was het niet dat ik mijn huidige NOB's tegen kwam..

Hans toch!

Ik hoef je toch niet te vertellen dat je met de Manger breedbander een uitstekende speaker kunt bouwen!

Ik ben toch een beetje in je teleur gesteld :(

Als ik de nieuwe kasten klaar heb (massief kersenhout) dan nodig ik je wel uit om te komen luisteren ;)

Hans toch!

Ik hoef je toch niet te vertellen dat je met de Manger breedbander een uitstekende speaker kunt bouwen!

Als ik de nieuwe kasten klaar heb (massief kersenhout) dan nodig ik je wel uit om te komen luisteren ;)

Zeker mooie units Stefan! Heb jij ooit ter vergelijking naar AER breedbanders geluisterd?

http://www.aer-loudspeaker.com/

Misschien het laag met een Hypex UdC aansturen? Het mid en hoog van de Manger met buizen is top, maar het laag kan zeker strakker.

Hans toch!

Weet ik, alleen dat ding is zo open en neutraal dat het niet mee zal vallen een geschikte basspeaker te vinden.

De Quasar MkII DIY van www.bd-design.nl lijkt mij de ideale oplossing voor jou. Dipole lijkt mij in jouw luisterkamer geen probleem en je kunt beginnen met een Fostex driver (FE206 van 200 euro per paar). Als het bevalt kun je upgraden naar een AER driver (1500 - 3200 euro per paar :( ) of natuurlijk de Manger!

Zelf wil ik de FE206 ook eens dipole gaan proberen boven mijn Scanspeak 25W's. Eens kijken hoe dit zich verhoudt tot de B&G magnetostaten.

Hoi ik heb net een paartje Heil Air Motion transducers gescoord op de vuilnisbelt; de kasten waarop ze bovenop gemonteerd waren waren frut, en de 30 cm woofers + de passieve radiators (achterkant) waren pulp. Ik heb voor alle zekerheid de filters er ook uit geschroefd ;)

dus: filters en tweeters gered...

:unsure: Is het wat? :unsure:

:) mvg RastaPhil

Hoi ik heb net een paartje Heil Air Motion transducers gescoord op de vuilnisbelt; de kasten waarop ze bovenop gemonteerd waren waren frut, en de 30 cm woofers + de passieve radiators (achterkant) waren pulp. Ik heb voor alle zekerheid de filters er ook uit geschroefd ;)

ja dat zijn aparte weergevers , die kunnen bepaalde instrumenten weergeven als geen ander , zeer de moeite waard om iets mee te bouwen denk ik ;)

ja dat zijn aparte weergevers , die kunnen bepaalde instrumenten weergeven als geen ander , zeer de moeite waard om iets mee te bouwen denk ik ;)

Ben het met andromedaaudiodesign eens: sublieme hogetonenunits!

Maar ze kunnen alleen maar optimaal presteren als de combinatie met laag en midden klopt, qua groepslooptijd. Anders krijg je faseproblemen.

Ik zou ze toepassen in (eigenlijk:

heeft speksteen dan echt zoveel voordeel tov geperst hout?

Ik heb nog nooit een stenen speaker gehoord hoor maar instrumenten zijn ook veelal van hout om juist de klank positief te beinvloeden. Mar dan is een speaker natuurlijk niet meer neutraal.

Het kan zeker wat zijn........

Lang geleden een keer een setje B&W DM2a gemodificeerd/uitgebreidt met deze tweeter. Filter aangepast voor de Heil's en ze een cm of 20 naar achteren bovenop de speakers geplaatst. Het klonk in mijn herinnering zeker niet onverdienstelijk, was in ieder geval een flinke verbetering t.o.v. de standaard mid/hoog bezetting in de dm2a.

gr. Marcel

Hallo Hans,

Wil je nog beter...... wordt moeilijk! ;) Van kleuring lijk je in iedergeval niet te houden.

Voordeel van ESL/magnetostaten is breedbandigheid in combi met openheid, natuurlijkheid en transparantie. Zeker de combi met dipole conus subs lijkt mij een goede.

Een simpele opzet kan zijn de kleinere magnepans (of Quads!!!) met dipole subs er onder (overgang <100hz, meestal wel een DSP nodig voor de subs) moet top klinken. Groet, Jeroen

Zoals met de kleinste true magnetostaat van Analysis Audio, bijvoorbeeld:

Analysisaudio-Omicron-Epsilon-Omega.jpg

Dan een hoogstwaardige sub (of 2 stuks) en je hebt een competent setje met veel gecombineerde voordelen.

(met een navenant prijskaartje :unsure: )

Ben het met andromedaaudiodesign eens: sublieme hogetonenunits!

Maar ze kunnen alleen maar optimaal presteren als de combinatie met laag en midden klopt, qua groepslooptijd. Anders krijg je faseproblemen.

Ik zou ze toepassen in (eigenlijk:

Ik heb nog nooit een stenen speaker gehoord hoor maar instrumenten zijn ook veelal van hout om juist de klank positief te beinvloeden. Mar dan is een speaker natuurlijk niet meer neutraal.

Als ik geld genoeg had voor ontwikkeling ,zou ik proberen samen te werken met een universiteit ,en een materiaal ontwikkelen ideaal voor speakerbouw ,wilson audio ontwikkelt materialen speciaal geschikt voor luidsprekers, hun zijn bij mijn weten de enige die dat doen :(

Trouwens rastaphil waar is die vuilnishoop???

Als ik geld genoeg had voor ontwikkeling ,zou ik proberen samen te werken met een universiteit ,en een materiaal ontwikkelen ideaal voor speakerbouw ,wilson audio ontwikkelt materialen speciaal geschikt voor luidsprekers, hun zijn bij mijn weten de enige die dat doen :(

Trouwens rastaphil waar is die vuilnishoop???

op hifi freaks of op zelfbouwaudio heb ik wel eens een test gezien met veschillende materialen. ik meen mij te herrineren dat berkenhout met een laag mdf of zoiets het meest geschikt was. ook omdar het dezelfde dempende eigenschappen had als beton maar dan toch een stuk lichter.

Exotische materialen? Gewoon MDF gebruiken met voldoende bracing en daarmee is de kous af. Steen en andere materialen hebben geen voordelen tov. een dergelijke constructie en zijn daarnaast ook nog eens lastig te verwerken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Welke kous is af , jouw kous?

Kun je je conclusie ook wetenschappelijk onderbouwen?

:confused: